Κυριακή 13 Οχτώβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Το τερατάκι της αστικής κάλπης!

Α ρε, αστική Δημοκρατία, μ' έχεις τρελάνει με τα κόλπα σου. Εκεί που δείχνεις πως είσαι πεθαμένη, πετάγεσαι πάνω και θεριεύεις. Και αρχίζεις τον καταπληκτικό - και μοναδικό - δημοκρατικό διάλογο που μόνον εσύ ξέρεις να κάνεις. «Είσαι φασίστας», «είσαι κίναιδος», «είσαι κλέφτης», «είσαι ΝΔ», «είσαι ΠΑΣΟΚ»! Και μέσα από αυτόν τον υπέροχο προεκλογικό λόγο, μεμιάς αναδεικνύονται, όπως είναι φυσικό (!), όλα τα προβλήματα. Μαθαίνει ο ψηφοφόρος όλα τα παρατσούκλια - και τα κουσούρια - του υποψήφιου δημάρχου, του υποψήφιου νομάρχη. Και διαλέγει: φασίστα, κίναιδο, κλέφτη...

Α, ρε, αστική Δημοκρατία, τύφλα να 'χει η γάτα μου. Περνάει την άμμο πάνω στα σκατά της και πάει χάθηκε - οπτικά - η βρώμα. Γάτα και συ πετάς τους καυγάδες σου και πάει και η δική σου βρώμα! Το ελάχιστο γίνεται κορυφαίο και το κορυφαίο ελάχιστο. Δημοκρατία είσαι γάτα! Πονηρή και τρισάθλια. Καυγατζού και χυδαία. Και κουραστική. Χωρίς ίχνος γούστου. Αναχρονιστική. Αναψοκοκκινισμένα πρόσωπα. Θολά μάτια. Βραχνές φωνές. Μονομαχίες. Και πίσω απ' όλα αυτά το... ψητό! Το χρυσόμαλλο δέρας, η εξουσία! Και πίσω από την εξουσία τα συμφέροντα..., που κρύβει η γάτα μου μαζί με τα σκατά της. Λέξη για το πάπλωμα. Κουβέντα για το φόνο. Μόνο φωνές και κορόνες. «Φασίστα», «κίναιδε», «βλάκα», «κόπανε»! Πουθενά το πράσινο, η συγκοινωνία, οι παιδικοί σταθμοί, η καθαριότητα. Φωνές μοναχά και ανοησίες.

Και όποιος τολμήσει να κόψει τη μαγιονέζα, να πάει κόντρα στις κοκορομαχίες, τον αποβάλλουν από το... δημοκρατικό διάλογο. Τον θεωρούν ξεπερασμένο, πληκτικό, τον τρώει το σκοτάδι. Δεν τον κάνουν... παρέα! Του κλείνουν την πόρτα και προσπαθούν να του κλείσουν και το στόμα. Και όταν, για τα προσχήματα, υποχρεώνονται να τον δεχτούν στα τραπέζια τους, τον τραβάνε στα δικά τους αδιέξοδα. «Είναι ή δεν είναι φασίστας ο Δείνα»; ρωτάνε επιτακτικά και αστυνομικά. «Είναι, αλλά αλλού είναι το ζήτημα. Η ανεργία, η υγεία, τα σχολεία, τα ναρκωτικά».

«Μιλάς άλλη γλώσσα» τον διακόπτουν. «Δεν πιστεύεις στις εκλογές, είσαι ολοκληρωτικός;» τον αποστομώνουν, αναπτύσσοντας το γνωστό παραμύθι! Και συνεχίζουν το βρίσιμο μεταξύ τους. Και τα χτυπήματα κάτω από τη μέση. Και τα μαλλιοτραβήγματα. Μέχρι να βρει δικαίωση η Γαλλική Επανάσταση. Μέχρι να ολοκληρωθεί ο καπιταλισμός. Μέχρι να φτάσουν στην κορυφή του Αραράτ... του διαλόγου. «Κλέφτη», «κίναιδε», «φασίστα»...

Και μετά από αυτόν τον ελεύθερο και ανοιχτό δημοκρατικό διάλογο έρχεται, επιτέλους, η Αγια Κυριακή. Η κορύφωση της δημοκρατίας. Οι εκλογές. Ο πολίτης γεμάτος τρακ και προσμονή ντύνεται τα καλά του και φτάνει, έτοιμος από καιρό, μπροστά στην κάλπη. Απόλυτα πληροφορημένος. Απόλυτα γνώστης των προβλημάτων, αφού χιλιάδες τα κανάλια, χιλιάδες οι πηγές πληροφόρησης, χιλιάδες οι πλουραλισμοί! Και εκεί, μετά από πολλή σκέψη και πολλή μελέτη, γεμάτος σεβασμό, ασκεί ελεύθερα το ιερό δικαίωμα της εκλογής. Επιλέγει τον καλύτερο από τους καλύτερους!

Ο 5ος αιώνας βρίσκει, τελικά, τη δικαίωσή του. Ο πολίτης επιλέγει αυτόν που φώναζε δυνατότερα, αυτόν που μούντζωνε πειστικότερα, αυτόν που τράβαγε το χαλί αποτελεσματικότερα. Αυτόν που νίκησε, τελικά, στην ξέφρενη κούρσα της συκοφαντίας. Στους αγώνες πάλης χωρίς κανόνες. Αυτόν που δεν είχε φραγμούς, τον πιο μάγκα. Το καλύτερο παιδί της αστικής δημοκρατίας. Και όταν ΤΟ ΒΡΑΔΥ ανοίξει η κάλπη, ξεπετάγεται, όπως είναι φυσικό, το αποτέλεσμα της αστικής εκλογικής διαδικασίας. Εκείνο το μικρό τερατάκι που τρώει τα σωθικά μας. Εκείνο το μικρό τερατάκι που δικαιώνει τον ελεύθερο δημοκρατικό διάλογο που προηγήθηκε.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

To Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ και οι κομμουνιστές

Λίγος καιρός έμεινε μέχρι το επίσημο άνοιγμα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ (ΕΚΦ), που θα πραγματοποιηθεί στη Φλωρεντία στις 6-10 Νοέμβρη 2002. Οι αγώνες που γίνηκαν σε όλη την Ευρώπη, ανατολική και δυτική, αυτό το διάστημα ήταν σημαντικοί. Βαρκελώνη, Σεβίλλη, απεργίες σε Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, αντιπολεμικά συλλαλητήρια, μαζική αλληλεγγύη στον παλαιστινιακό λαό, αντιΝΑΤΟικοί αγώνες, αγώνες για τα δημοκρατικά δικαιώματα. Σημαντικές εκλογικές επιτυχίες Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων σε Τσεχία, Σλοβακία, Λετονία, παρά τον αντικομμουνισμό,τις διακρίσεις και τις διώξεις. Υποχώρηση δυνάμεων και κομμάτων, που στήριξαν τη Σοσιαλδημοκρατία και τα κεντροαριστερά σενάρια. Ο κατάλογος μακρύς και πλούσιος. Παρακαταθήκη για μια δύσκολη περίοδο που διανύουμε, μια περίοδο που οξύνεται η ταξική πάλη σε όλα τα επίπεδα, όπου δυναμώνει η ιμπεριαλιστική επιθετικότητα, ανοίγει νέος γύρος ιμπεριαλιστικών πολέμων με το Ιράκ και εκδηλώνονται -στο έδαφος μιας οικονομικής κρίσης που καλπάζει - όλα τα αντιδραστικά χαρακτηριστικά του καπιταλισμού στο ιμπεριαλιστικό -και τελευταίο του- στάδιο: η σήψη, η στασιμότητα, η στροφή προς την αντίδραση.

Η ανάγκη του συντονισμού των λαϊκών κινημάτων σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο είναι επιτακτική. Μπορεί, όμως, να δώσει κάτι το ΕΚΦ σε αυτή την προοπτική;


Η ιδέα για περιφερειακά Κοινωνικά Φόρουμ γεννήθηκε στο Πόρτο Αλέγκρε αυτό το χρόνο. Σε αλλεπάλληλες συναντήσεις, για την προπαρασκευή του, έγινε προσπάθεια να διαμορφωθεί το πρόγραμμα, το στίγμα του. Σε αυτή τη διαδικασία, βέβαια, δε συμμετείχαν μόνο δυνάμεις που έδωσαν και έχουν να δώσουν ακόμα πολλά στους λαϊκούς αγώνες, αλλά και ορκισμένοι αντίπαλοι των αγώνων: δυνάμεις της σοσιαλδημοκρατίας και των αριστερών δεκανικιών της, τα δίκτυα της ΑΤΤΑC (από πού κι ως πού αλήθεια κίνημα;), μέχρι και το μακρύ χέρι της Κομισιόν στο συνδικαλιστικό κίνημα, η Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων (που, να θυμίσουμε, συνεπεξεργάστηκε τη «Λευκή Βίβλο», χειροκρότησε τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία, και είναι ο στυλοβάτης της κοινωνικής συναίνεσης στην ΕΕ).

Είναι προφανές ότι κάτι τόσο ανομοιογενές δεν μπορεί να πάει πολύ μακριά: ο καθείς θα πρέπει κάποια στιγμή να αποφασίσει με ποιον θα πάει και ποιον θα αφήσει. Το πού τάσσεται ο κλειστός πυρήνας (ΑΤΤΑC, Ιταλοί, ΣΕΣ, Σοσιαλδημοκράτες και τροτσκιστές) που ελέγχει τη διαδικασία φάνηκε ίσως πιο καθαρά από ποτέ πριν από λίγες μέρες στη Βαρκελώνη...

Στη Βαρκελώνη έγινε η τρίτη και τελευταία προπαρασκευαστική συνάντηση για το ΕΚΦ στις 5-6 του Οκτώβρη. Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά της:

  • Η, σχεδόν παντελής, απουσία κινημάτων και από την Ευρώπη, αλλά και ιδιαίτερα από την ίδια την Ισπανία. Οι ίδιες οι δυνάμεις που οργάνωσαν τις μεγάλες κινητοποιήσεις φέτος στην πόλη απούσες. Περίεργο; Το αντίθετο. Φυσικό και επακόλουθο μιας διαδικασίας που ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη, με υπονόμευση του πολιτικού στίγματος του Φόρουμ, ώστε να χωρέσουν οι δυνάμεις της συναίνεσης και ιδιαίτερα η ΣΕΣ (και, βέβαια, στη χώρα μας το ΠΑΣΟΚ).
  • Η κλιμάκωση της αδιαφάνειας και των υπόγειων διαδικασιών. Συζήτηση για τα μεγάλα πολιτικά ζητήματα του ΕΚΦ δεν επιτράπηκε. Αλλα έγγραφα κυκλοφορούσαν επίσημα στο διαδίκτυο, με άλλα είχε και δούλευε ο «κλειστός πυρήνας», και οι αποκλεισμοί, ιδιαίτερα στο πρόγραμμα. Αλλα αποφασίζονταν συλλογικά το Σάββατο το βράδυ στις ομάδες εργασίες και... τα αντίθετα έρχονταν ως εισήγηση και συμπέρασμα στην ολομέλεια να αποφασίσει!!
  • Η αντιδραστική στροφή στο πρόγραμμα. Η συνδιάσκεψη για τις τοπικές συγκρούσεις και την ευθύνη της Ευρώπης κρίθηκε μη αναγκαία (Βαλκάνια και Κυπριακό συμπεριλαμβάνονταν), αντίθετα στη θέση της κρίθηκε αναγκαία και απαραίτητη ...συνδιάσκεψη για τα προβλήματα των ομοφυλόφιλων στην Ευρώπη. Το σεμινάριο του Ινστιτούτου «Μαρξ - Ενγκελς» της Γερμανίας για το Σοσιαλισμό και αυτό της ΠΟΔΝ για τους αγώνες της νεολαίας στην Ευρώπη, παραλίγο να «εξαφανιστούν» κάτω από το τραπέζι, και μόνο μετά από επίμονες παρεμβάσεις διασώθηκαν, ενώ τα χίλια και ένα σεμινάρια της ΑΤΤΑC βρέθηκαν, όλα μα όλα «οκ.».
  • To -επίσημο πλέον- στρογγυλοκάθισμα της Σοσιαλδημοκρατίας στο σβέρκο των κινημάτων, με την αναγόρευσή της «σε ένα από τα τέσσερα πολιτικά ρεύματα της Αριστεράς στην Ευρώπη» (!), όπως είπε ο σ. της Επανίδρυσης, που παρουσίαζε το σχέδιο προγράμματος εισηγούμενος το πάνελ του περίφημου «διαλόγου μεταξύ κινημάτων και κομμάτων» (ακριβέστερα: των «κινημάτων» που θέλουν ορισμένοι, με τα κόμματα που θέλουν ορισμένοι).

Απολαυστική ήταν η πρόταση των ομιλητών για το «επίσημο μέρος» των συνδιασκέψεων. Οι φωνές των κινημάτων και των αγώνων είναι περιορισμένες, ενώ φιγουράρουν 9 (!) εισηγητές της ΣΕΣ (σε 18 συνδιασκέψεις!!), πρόσωπα είτε άγνωστα είτε περιθωριακά στις χώρες τους (περίπτωση Ελλάδας), μέχρι και ορκισμένοι αντεπαναστάτες όπως ο Γιάσεκ Κουρόν (κολλητός του Βαλέσα, και πρώτος διδάξας του νεοφιλελευθερισμού στην Πολωνία ως υπουργός της πρώτης αστικής κυβέρνησης του '91-'92!!!).

Μέσα σε μια τέτοια κατάσταση, δεν μπορούσε βέβαια κανείς να περιμένει παρά αυτό που έγινε: μια πρόταση των Βρετανών για μια εντελώς ανώδυνη και γενική ανακοίνωση κατά του πολέμου να απορριφθεί μετά πολλών επαίνων με παρεμβάσεις από Γάλλους και Ιταλούς, και την ανοχή του συνόλου των αντιπροσωπειών από Γαλλία και Ιταλία! Δε χρειάζεται να πούμε ότι οι λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις από Ελλάδα (ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ και συνοδοιπόροι) κατάπιαν τη γλώσσα τους, όπως, άλλωστε, κάνανε και όταν «φαγώθηκε» το Κυπριακό από τις συνδιασκέψεις, και όταν πήγε να πεταχτεί εντελώς εκτός του πυρήνα του προγράμματος.

Αλλους σκοπούς, όμως, έχουν αυτές οι δυνάμεις στο φόρουμ και όχι για την προώθηση της πάλης των κινημάτων. Εξάλλου, από τη μέχρι σήμερα διαδικασία, όλο και περισσότερο διαφαίνεται πως άλλο είναι τα κινήματα (και το «κίνημα κατά της παγκοσμιοποίησης») και άλλο πράγμα το Φόρουμ. Ορισμένοι το διακηρύσσουν πλέον ανοιχτά, πως θέλουν να μετεξελίξουν την όλη διαδικασία σε μια από τα πάνω επιβαλλόμενη δομή, η οποία θα πνίξει στην κυριολεξία κάθε φωνή αγώνα και αμφισβήτησης. Αλλοι, βλέπουν σε αυτό τη μεγάλη ευκαιρία να οικοδομηθεί ένα «νέο πολιτικό υποκείμενο» -λέγε με Ευρωπαϊκό Αριστερό Κόμμα- και άλλοι προσβλέπουν σε όλα τα παραπάνω συν τη δυνατότητα να διαπραγματεύονται καλύτερα με τη Σοσιαλδημοκρατία.

Ορισμένες απόψεις που αναβιώνουν επίσης σήμερα, δανεικές από την ένδοξη ιστορία προδοσίας του ευρωκομμουνισμού των δεκαετιών του '70 και '80, περί «νέων κινημάτων», «νέο ρόλο των κομμάτων και νέα σχέση με τα κινήματα», και που αμφισβητούν τον ιστορικό ρόλο της εργατικής τάξης, τη σημασία ύπαρξης κόμματος νέου τύπου (μέχρι και πώς τα συνδικάτα μετατρέπονται σε πολιτικά υποκείμενα και κόμματα, τέτοια λέγανε το '78!) δεν αξίζουν καν να σχολιαστούν. Τις έχει ήδη σχολιάσει η ιστορία.

Τελικά, τι θα γίνει στη Φλωρεντία; Οι Κομμουνιστές, πάντως, θα είναι εκεί. Με τη δική τους ταυτότητα, και θέσεις. Γιατί, σημαντικές δυνάμεις και κινήματα που δε συμμετείχαν στην προπαρασκευή θα συμμετέχουν εκεί. Και ήδη συμμετέχουν με σημαντικά και ενδιαφέροντα σεμινάρια που έχουν προτείνει, μεταξύ αυτών και το Σεμινάριο για το ΝΑΤΟ και τον Ευρωστρατό, που έχει προτείνει το ΑντιΝΑΤΟικό Βαλκανικό Κέντρο. Γιατί μόνο με τη συντονισμένη παρέμβαση των κομμουνιστών μπορεί να είναι αποτελεσματική η αντιπαράθεση στις δυνάμεις της συναίνεσης πανευρωπαϊκά, μόνο έτσι μπορούν να απελευθερωθούν νέες λαϊκές δυνάμεις για την πάλη, να μην ενσωματωθούν, να βρουν αποκούμπι και σημείο αναφοράς. Γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να είναι επιτυχημένη, μαζική και μαχητική, αντιιμπεριαλιστική, αντιΝΑΤΟική η ευρωπαϊκή διαδήλωση ενάντια στον πόλεμο, που θα πραγματοποιηθεί στις 9 Νοέμβρη στη Φλωρεντία. Γιατί, δε χαρίζουμε τους αγώνες και τα κινήματα στη Σοσιαλδημοκρατία, και τους «αριστερούς» βαστάζους της. Και η Φλωρεντία θα είναι ένα μέρος να διαλέξει κανείς, ιδιαίτερα δυνάμεις και κινήματα που δεν έχουν ακόμη αποφασίσει, πού να πάει, ποιον να αφήσει και κάτω από ποια σημαία να καταταχτεί. Αν κάποιος ή κάποιοι προτιμήσουν την μπλε σημαία της ΕΕ, σίγουρα το φταίξιμο δε θα 'ναι δικό μας. Γιατί η σημαία των αγώνων, της αντιιμπεριαλιστικής πάλης θα είναι εμφανής και θα φροντίσουν οι Κομμουνιστές και οι λαϊκές δυνάμεις γι' αυτό.


Νίκος ΣΕΡΕΤΑΚΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ