Ο «Ριζοσπάστης» βρέθηκε σε περιοχές που έχουν πληγεί και που οι κάτοικοί τους ζουν ακόμα με τον εφιάλτη μιας νέας καταστροφής
Ο «Ριζοσπάστης» βρέθηκε στην Εύβοια, σε περιοχές που έχουν πληγεί από τις φωτιές. Οι κάτοικοι από τη Λίμνη μέχρι την Κάρυστο συχνά έχουν δει να καίγονται τα δάση του νησιού, αλλά και αγροτοκτηνοτροφικές εκτάσεις. Το 2007, η Εύβοια ήταν μια από τις περιοχές που δέχτηκε ένα από τα φονικότερα χτυπήματα της πύρινης λαίλαπας. Το νησί υπέστη εκτεταμένο πλήγμα, αφού περισσότεροι από 10 δήμοι και χωριά, πλούσια σε δασικές εκτάσεις, αποτεφρώθηκαν, κατοικίες χάθηκαν, ενώ υπήρξαν και έξι θύματα. Εκτεταμένες καταστροφές προκλήθηκαν στο Αλιβέρι, όπου χάθηκε η ζωή 6 ανθρώπων, από τους οποίους ένας εποχικός πυροσβέστης. Αλλες περιοχές που επλήγησαν από τις φωτιές ήταν η Κάρυστος, τα Στύρα, οι δήμοι Ταμυναίων, Αμαρυνθείων και Κονίστρων. Η Πολεμική Αεροπορία θρήνησε, επίσης, δυο απώλειες από την πτώση «Καναντέρ», στην προσπάθεια κατάσβεσης της μεγάλης πυρκαγιάς στα Στύρα το 2009.
Οι κάτοικοι κοιτώντας γύρω τους βλέπουν κάθε μέρα τις συνέπειες από τις μειώσεις των δαπανών για τη δασοπροστασία, αφού σχεδόν δεν υπάρχουν αντιπυρικές ζώνες και οι δασικοί δρόμοι είναι σχεδόν ανύπαρκτοι, η κακή συντήρηση ή έλλειψη των οποίων προκάλεσε προβλήματα στις πυροσβεστικές δυνάμεις που διατέθηκαν για την πρόσφατη κατάσβεση της πυρκαγιάς στον Πισσώνα, όπου παρουσιάστηκε σοβαρή δυσκολία στην πρόσβαση κοντά στις πύρινες εστίες. Η κατάσταση επιβαρύνεται από το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο της Εύβοιας.
Παράδειγμα προς ...αποφυγήν αποτελεί η κατάσταση που επικρατεί στο θέμα της πυρασφάλειας στο δήμο Καρύστου. Στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Καρύστου υπηρετούν 23 πυροσβέστες (15 μόνιμοι, ένας τριετής που μονιμοποιήθηκε, τέσσερις πενταετείς και ένας εποχικός). Ο αριθμός του προσωπικού δεν είναι επαρκής, αφού η ακτίνα δράσης του κλιμακίου είναι από την Κάρυστο 70 χιλιόμετρα προς το Κάβο Ντόρο και 40 χιλιόμετρα προς τη Χαλκίδα. Την αντιπυρική περίοδο στελεχώνονται το 24ωρο δυο οχήματα και το χειμώνα ένα πυροσβεστικό όχημα. Αξίζει να σημειωθεί πως αν ξεσπάσει πυρκαγιά στο Κάβο Ντόρο από το κοντινότερο κλιμάκιο (ΠΚ Αλιβερίου), από το οποίο μπορεί να φτάσει ενίσχυση, χρειάζεται 4-5 ώρες δρομολόγιο για ένα πυροσβεστικό όχημα, με αποτέλεσμα η φωτιά να φτάνει στη... θάλασσα.
Η περιοχή της νότιας Καρυστίας είναι πλέον κορεσμένη από αιολικά πάρκα. Πριν δυο χρόνια ήταν εγκατεστημένες στην περιοχή 347 ανεμογεννήτριες συνολικής ισχύος 250 MW, ενώ υπάρχουν άδειες για άλλες 329 ανεμογεννήτριες ισχύος 300 MW. Από το καλοκαίρι του 2017 οι εργασίες εγκατάστασης έχουν ενταθεί, αυτήν τη στιγμή κατασκευάζονται πάνω από δέκα αιολικά πάρκα και δύο νέοι υποσταθμοί από τις εταιρείες.
Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο της Κύμης. Σε αυτό υπηρετούν 21 πυροσβέστες (12 μόνιμοι, 3 τριετείς που μονιμοποιήθηκαν, τέσσερις πενταετείς και δυο εποχικοί). Επιπλέον η διοίκηση προσπάθησε να το συγχωνεύσει με αυτό του Αλιβερίου τον φετινό Μάρτη. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση τόσο του προσωπικού όσο και της τοπικής κοινωνίας. Ετσι, το θέμα αυτό προς το παρόν έχει «παγώσει».
Οπως λέει ο Κώστας Κέκης από την «Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση Πυροσβεστών» και μέλος του ΔΣ της ΕΥΠΣ Σ. Ελλάδας, «η πρόταση αυτή δεν ήταν ...καινοτόμα, διότι εντάσσεται στον γενικότερο σχεδιασμό, που έχει αποφασιστεί εδώ και μία δεκαετία τουλάχιστον, για τη συρρίκνωση των υπαρχουσών δομών του Πυροσβεστικού Σώματος, με σκοπό την ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση πιστώσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό και την υποκατάστασή τους από αντίστοιχες δομές που θα λειτουργούν σε εθελοντική βάση με ευθύνη των δήμων, όπως προβλέπονται από τον ν. 4029/2011 σε συνδυασμό με τους νόμους 3511/2006 και 4249/2014».
Η συμβολή των ρητινοκαλλιεργητών στην πρόληψη και την κατάσβεση πυρκαγιών είναι, και αυτή, στο στόχαστρο της κυβερνητικής πολιτικής. Η πολιτική εκδίωξής τους από τα δάση, μαζί με τα προβλήματα επιβίωσης για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, θα αυξήσει τους κινδύνους για το περιβάλλον, τους κατοίκους, τους αγροτοκτηνοτρόφους και τις περιουσίες τους.
Η εκδίωξή τους γίνεται με τη μικρή επιδότηση που προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός για τις δασικές εργασίες που επιτελούν. Πρόκειται για 16 λεπτά ανά κιλό ρητίνης που συλλέγουν, όταν το 2009 ήταν 64 λεπτά το κιλό. Επειτα από τις μαζικές κινητοποιήσεις του κλάδου το 2017, υπήρξε δέσμευση του υπουργείου ότι θα ανέβει στην περσινή τιμή και θα φτάσει τα 34,5 λεπτά το κιλό (από τα 16), όπως και έγινε, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποια εγγύηση του υπουργείου για το ύψος της τιμής της επιδότησης στη συνέχεια. Οι «ρετσινάδες» θα πληρωθούν για την παραγωγή του 2017 το Δεκέμβρη του 2018. Θα διεκδικήσουν περισσότερα για να επιβιώσουν και να μείνουν στις δουλειές τους. Συνολικά δόθηκαν 2,2 εκατ. ευρώ. Διεκδικούν 50 λεπτά ανά κιλό. Με την τιμή που έχει η ρητίνη, δεν μπορεί ένας ρητινοπαραγωγός να μείνει στο επάγγελμα. Ενας μέσος όρος δέκα τόνων που βγάζει μια οικογένεια, με 16 λεπτά, είναι 1.600 ευρώ, τη στιγμή που η δουλειά αυτή επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Η παραγωγή ρητίνης στη βορειοκεντρική Εύβοια είναι 5.500 τόνοι, ενώ πανελλαδικά είναι 6.000 τόνοι. Οι έμποροι την αγοράζουν 30 λεπτά το κιλό, ενώ υπάρχει ένα εργοστάσιο για την επεξεργασία της. «Σήμερα η κυβερνητική πολιτική, τη στιγμή που αφήνει απροστάτευτο τον δασικό πλούτο, οδηγεί στον αφανισμό τον κλάδο των ρητινοκαλλιεργητών, επιχειρώντας να επιβάλει τη μείωση της επιδότησης που συμπληρώνεται με την αβάσταχτη φορολογία», θα μας πει ο Βαγγέλης Γεωργατζής, πρόεδρος του σωματείου ρητινοκαλλιεργητών - δασεργατών Εύβοιας. «Οι "ρετσινάδες" εργάζονται σε αντίξοες συνθήκες, με συχνά εργατικά ατυχήματα, η προσφορά τους είναι σημαντική, είναι οι "φύλακες των δασών". Καθαρίζουν χιλιάδες στρέμματα υπορόφου δάσους χαλεπίου πεύκης και παράλληλα με την καθημερινή τους παρουσία στα δάση προστατεύουν από πυρκαγιές και λαθροϋλοτομία. Τα τελευταία χρόνια, το κράτος έχει κόψει τα κονδύλια στη Δασική Υπηρεσία αλλά και στους δήμους, για να γίνονται καθαρισμοί των δασικών δρόμων και αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι "ρετσινάδες" να προσπαθούν με δικά τους μέσα να ανοίγουν δρόμους για να έχουν πρόσβαση τα πυροσβεστικά οχήματα».
Σε συγκέντρωση στην πλατεία Ηρώων καλούν την Τετάρτη 27 Ιούνη, στις 7.30 μ.μ., η Λαϊκή Επιτροπή Περάματος και η Ενωση Συλλόγων Γονέων Περάματος, με κύριο αίτημα «Εξω τα καζάνια του θανάτου από το Πέραμα». Θα ακολουθήσει λαϊκό γλέντι.
Την Κυριακή 24 Ιούνη, στις 8.30 το βράδυ στο Νότιο Πάρκο, θα γίνει η συγκέντρωση του δήμου Πατρέων με σύνθημα «Δουλειά για όλους, δουλειά με δικαιώματα - Κάτω τα χέρια από τη λαϊκή περιουσία». Στη συγκέντρωση θα μιλήσει ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης και θα ακολουθήσει λαϊκό γλέντι με τον Γιώργο Μαργαρίτη.
Η εκδήλωση ήταν προγραμματισμένη για την περασμένη Κυριακή, αλλά είχε αναβληθεί λόγω των κακών καιρικών συνθηκών.
Στην πραγματικότητα, αυτός είναι ο σχεδιασμός κυβέρνησης - Περιφέρειας - Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αλλωστε, λίγο πριν ξεκινήσει η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, την Πέμπτη, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Σ. Φάμελλος, είχε προαναγγείλει την κατασκευή 6 μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων στο Λεκανοπέδιο.
Ο τρόπος που θα κατασκευαστούν είναι είτε με Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Προφανώς, κάτω από την πίεση των σωματείων και των φορέων που κινητοποιήθηκαν και βρέθηκαν την Πέμπτη στο Συμβούλιο αλλά και με αφορμή την παρέμβαση της «Λαϊκής Συσπείρωσης», η Ρ. Δούρου αναγκάστηκε να «ανοίξει» για πρώτη φορά τα χαρτιά της σχετικά με την υπόθεση.
Μέχρι τώρα κυβέρνηση και Περιφέρεια όχι μόνο έπαιζαν τις κουμπάρες λέγοντας διάφορα μεγαλεπήβολα περί περιφερειακού σχεδιασμού και κατάλληλων χώρων που πρόκειται να εξευρεθούν, αλλά πολύ περισσότερο κορόιδευαν ωμά τους κατοίκους της Δυτικής Αττικής, και όχι μόνο, ισχυριζόμενοι ότι η Φυλή θα κλείσει. Ποιος δεν θυμάται τις προεκλογικές εξαγγελίες κυβέρνησης και Περιφέρειας για το θέμα ή ποιος δεν θυμάται την ορκωμοσία της Ρένας Δούρου στα Ανω Λιόσια, όπου αλά μπρατσέτα με τον Αλ. Τσίπρα έλεγαν ότι «θα κλείσει το αίσχος της χωματερής», μέχρι και ότι θα γίνουν δημότες ...Φυλής.
Ομως, η πλειοψηφία της Περιφέρειας προχωρά στη χωροθέτηση ΧΥΤΑ και ΧΥΤΥ σε συγκεκριμένες περιοχές, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου στον τομέα των απορριμμάτων, απορρίπτοντας επιδεικτικά τα αιτήματα και τις προτάσεις του λαϊκού - εργατικού κινήματος, που διεκδικεί την αναβάθμιση της ζωής των λαϊκών οικογενειών στη Δυτική Αττική.
Μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις, σωματεία και φορείς της Δυτικής Αθήνας και Δυτικής Αττικής προανήγγειλαν κλιμάκωση του αγώνα τους με νέα κινητοποίηση στις 5 Ιούλη στις 7 μ.μ. με συγκέντρωση στην Ομόνοια και πορεία στο υπουργείο Εσωτερικών.
«(...) Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επίγνωση της συνολικής κατάστασης όσον αφορά τη διαχείριση των αποβλήτων στην Αττική. Η Επιτροπή αξιολόγησε το σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων που εγκρίθηκε το Δεκέμβριο του 2016 για την περιφέρεια της Αττικής, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, πρόσθετη δυναμικότητα επεξεργασίας των αποβλήτων και υγειονομικής ταφής (σ.σ. στο ΧΥΤΑ Φυλής), η οποία αναμένεται να αντισταθμίσει την παρούσα έλλειψη χωρητικότητας των χώρων υγειονομικής ταφής και τα προβλήματα που σχετίζονται με τη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση.
Η αποκατάσταση λατομείων (σ.σ. Μουσαμά) με κατάλληλα μη επικίνδυνα απόβλητα μπορεί να είναι ένας τρόπος ανάκτησης αποβλήτων, τα οποία χρησιμοποιούνται αντί για παρθένα υλικά, υπό τον όρο ότι η χρήση των αποβλήτων περιορίζεται στην ποσότητα που είναι απολύτως αναγκαία για την επίτευξη του σκοπού αυτού (...)
Το άρθρο 15 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ για τα απόβλητα προβλέπει υποχρέωση επίτευξης ορισμένου αποτελέσματος, απαιτώντας από τα κράτη - μέλη να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για να εξασφαλίζουν ότι τα απόβλητα υποβάλλονται σε κατάλληλη επεξεργασία, αφήνοντάς τους την ελευθερία επιλογής μεταξύ ιδιωτικών ή δημόσιων φορέων διαχείρισης αποβλήτων».
Μέσα σε αυτό το κείμενο, που είναι η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε Ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ, που δόθηκε στις 18/5/2018, αποκαλύπτεται με σαφή τρόπο το ποιος ευθύνεται για ό,τι συμβαίνει στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική, καθώς και το ποια είναι η πάγια πολιτική της ΕΕ στο θέμα.
Τι λέει λοιπόν η Ευρωπαϊκή Ενωση; Οτι συμφωνεί με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που περιλαμβάνουν την επ' αόριστο συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής και μάλιστα σε συνδυασμό με τη λειτουργία εγκατάστασης στα λατομεία Μουσαμά. Και επιπλέον, δίνει το «πράσινο φως» στους ίδιους σχεδιασμούς που προβλέπουν την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων από κυβέρνηση και Περιφέρεια Αττικής.
Τα συγκεκριμένα σχέδια είναι καταστροφικά για τη ζωή των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων του Θριασίου και της Δυτικής Αθήνας, όπως πρόσφατα επιβεβαιώθηκε από μελέτες, που δείχνουν ότι βρέθηκε εξασθενές χρώμιο στον Ασπρόπυργο, το οποίο σχετίζεται άμεσα με το ΧΥΤΑ, καθώς επίσης και από το γεγονός ότι την περίοδο 1999 - 2015 το ποσοστό θανάτων από καρκίνο στη Δυτική Αττική έχει αυξηθεί κατά 31,7%, έναντι αύξησης 10,1% στην υπόλοιπη Περιφέρεια.
Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε λίγο καλύτερα ποια είναι η πολιτική και οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Αττικής αποτελεί εξειδίκευση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης των Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) στην Περιφέρεια Αττικής.
Στην πρώτη κιόλας ενότητα του ΕΣΔΑ «1. ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ» ξεκαθαρίζεται ότι αυτό «καθορίζει τις προοπτικές διαχείρισης (σ.σ. των αποβλήτων) έως το 2020 σύμφωνα με τις τάσεις που διαγράφονται στην Ευρωπαϊκή Ενωση και σήμερα προσεγγίζονται με τη Στρατηγική "Ευρώπη 2020", την πρόταση για το 7ο Πρόγραμμα Δράσης για το Περιβάλλον και το Χάρτη Πορείας για την αποδοτικότητα των πόρων».
Πρόκειται για ένα πλέγμα κατευθύνσεων, ρυθμίσεων και στόχων, που σκοπό έχουν να ενισχύσουν τη θέση των μονοπωλίων σε συνθήκες άγριου διεθνούς ανταγωνισμού, με την ανάδειξη «ευκαιριών» για την κερδοφόρα επένδυση μέρους των συσσωρευμένων κερδών που λιμνάζουν.
Σε σχέση με τη διαχείριση των αποβλήτων οι πιο πάνω κατευθύνσεις εξειδικεύονται στην «Οδηγία - Πλαίσιο για τα απόβλητα» (2008/98/ΕΚ). Με τη συγκεκριμένη οδηγία, μεταξύ άλλων:
-- Θωρακίζεται και νομοθετικά η ιδιωτικοποίηση, σε όλα τα επίπεδα της επεξεργασίας και διάθεσης των δημοτικών αποβλήτων. Κατοχυρώνεται η συμμετοχή ιδιωτικών φορέων και στη συλλογή αποβλήτων, χωρίς να εξαιρούνται από αυτή τα δημοτικά απόβλητα.
-- Με βάση την ψευδεπίγραφη αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», ισχυροποιείται η «ανταποδοτικότητα» των υπηρεσιών καθαριότητας, τίθενται οι βάσεις για την εφαρμογή και σε επίπεδο νοικοκυριού ο κανόνας «πληρώνω όσο πετάω». Με βάση τον κανόνα αυτόν, οι μεγάλες καπιταλιστικές επιχειρήσεις καθώς παράγουν ελάχιστες έως μηδενικές ποσότητες σύμμεικτων δημοτικών αποβλήτων, θα απαλλαγούν από το σύνολο σχεδόν των δημοτικών τελών καθαριότητας που πληρώνουν σήμερα, τέλη που θα φορτωθούν στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας.
-- Νομιμοποιείται η ασυδοσία του βιομηχανικού κεφαλαίου στη ρύπανση, καθώς «μπορεί να επιτρέπεται»η ανάμειξη των επικινδύνων με μη επικίνδυνα απόβλητα, με ουσίες και με υλικά, ακόμη και η αραίωσή τους, υπό κάποιους γενικόλογους όρους, που μόνο ως ευχολόγια ακούγονται (άρ. 18, παρ. 2). Στην πραγματικότητα, η διάταξη αυτή αποτελεί «λευκή επιταγή» στα χέρια της οικονομικής ολιγαρχίας να χειρίζεται «κατά το δοκούν», σύμφωνα δηλαδή με τα συμφέροντά της, τα επικίνδυνα απόβλητά της. Και αυτό έχει ως συνέπεια να μολύνονται η ατμόσφαιρα και ο υδροφόρος ορίζοντας από εξασθενές χρώμιο, κάτι που προέκυψε από πρόσφατους εργαστηριακούς ελέγχους.
Αυτήν τη στιγμή όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση η μόνη λύση που μπορεί να δώσει διέξοδο στο πρόβλημα είναι:
Να κλείσει άμεσα ο ΧΥΤΑ Φυλής. Να αποκατασταθούν ο χώρος και η ευρύτερη περιοχή, να μετεγκατασταθεί σε ασφαλή θέση ο αποτεφρωτήρας, να απαγορευθεί κάθε νέα δραστηριότητα διαχείρισης αποβλήτων στην ευρύτερη περιοχή, να εκπονηθεί ολοκληρωμένη επιδημιολογική μελέτη, χωρίς άλλες καθυστερήσεις. Καμία σκέψη για δημιουργία ΧΥΤΥ στα παλαιά λατομεία Μουσαμά και Μελατάνι. Η εξεύρεση νέων χώρων να αποτελέσει μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού διαχείρισης απορριμμάτων, να γίνει με ευθύνη της κυβέρνησης και με κριτήριο την ποιότητα ζωής του λαού. Δεν πρέπει να αποκλείεται η αναζήτηση χώρου και σε εκτός Αττικής περιοχές, στο πλαίσιο μιας διαπεριφερειακής συνεργασίας. Να μπει τέρμα στην ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας του συνόλου σχεδόν των εγκαταστάσεων του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ). Να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Να σταματήσουν τώρα τα έργα για το ΧΥΤΑ Γραμματικού. Να αξιοποιηθεί ο χώρος των εγκαταστάσεων προς όφελος των κατοίκων της περιοχής και να καλυφθούν ανάγκες άθλησης και ψυχαγωγίας. Οχι στην καύση των απορριμμάτων. Οχι στη μετατόπιση των βαρών στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων μέσα από τα ανταποδοτικά τέλη και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Να πληρώσει το κεφάλαιο με πρόσθετη φορολογία.
Βέβαια, προϋπόθεση για την οριστική λύση του ζητήματος είναι ένας άλλος δρόμος ανάπτυξης, σε όφελος του λαού. Για να υπάρξει ουσιαστική, μόνιμη και φιλολαϊκή λύση, είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστούν οι αιτίες που γεννούν και οξύνουν το σύνολο των σημερινών προβλημάτων. Μόνο έτσι μπορούν να διαμορφωθούν στέρεες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της χώρας, προς το συμφέρον της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, αυτών που δημιουργούν τον κοινωνικό πλούτο.
Μια τέτοια λύση μπορεί να εξασφαλιστεί με έναν επιστημονικά διαμορφωμένο κεντρικό σχεδιασμό, ο οποίος μέσω ενός ενιαίου κρατικού φορέα κατασκευών θα υλοποιεί φιλολαϊκά έργα και στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου προϋποθέτει την απαλλαγή της κοινωνίας από τα εμπόδια και τις στρεβλώσεις που προκαλεί η υποταγή της παραγωγής στο νόμο του κέρδους. Προϋποθέτει την κοινωνική ιδιοκτησία στη γη και στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, ώστε στο επίκεντρο να βρίσκονται οι ανθρώπινες ανάγκες και η προστασία του περιβάλλοντος.