Πέμπτη 1 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Τι ελέγχει η αξιολόγηση στην ανώτατη εκπαίδευση; Ποια είναι τα κριτήριά της;

Η αξιολόγηση προβάλλεται από την κυβέρνηση ως το φάρμακο διά πάσαν νόσον. Ομως, εκείνο που κρίνει τελικά η αξιολόγηση είναι κατά πόσον το ίδρυμα λειτουργεί σαν καλοκουρδισμένη επιχείρηση, «προοδεύει» σύμφωνα με τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Τα κριτήρια της «αξιολόγησης» δεν έχουν δημοσιευτεί επισήμως, ωστόσο η «αξιολόγηση» αυτού του τύπου εφαρμόζεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού και σύμφωνα με την εμπειρία από αυτές τις χώρες (που τις επικαλούνται μάλιστα, ως πρότυπα οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ) κριτήρια για ένα ίδρυμα ή Τμήμα ανώτατης εκπαίδευσης είναι: ο αριθμός των φοιτητών που το επιλέγουν, η γνώμη των φοιτητών για τα μαθήματα, η αναλογία φοιτητών - διδασκόντων, ο αριθμός αποφοίτων, ο μέσος χρόνος αποφοίτησης, ο αριθμός μεταπτυχιακών τίτλων που απονέμονται, η επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, ο απαιτούμενος χρόνος διεκπεραίωσης υποθέσεων εντός του ιδρύματος (διοικητικές υπηρεσίες), ο αριθμός επιστημονικών δημοσιεύσεων (άρθρων και συγγραμμάτων) των καθηγητών, ο αριθμός των ερευνητικών προγραμμάτων που εκπονούνται και οι ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις που προσελκύονται.

Ας δούμε τι σημαίνουν όμως, πιο αναλυτικά τα παραπάνω. Αναφέρονται ως κριτήριο αξιολόγησης ενός ιδρύματος οι ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις, που προσελκύονται. Δηλαδή, το ίδρυμα θα έχει στόχο να βρίσκει ιδιώτες να το χρηματοδοτούν προκειμένου να επιβιώσει και για να το πετύχει αυτό (αφού κανένας ιδιώτης - επιχειρηματίας δε χαρίζει χρήματα αν δεν έχει να κερδίσει κάτι) προφανώς θα πουλάει έρευνα και λοιπές υπηρεσίες. Ο αριθμός ερευνητικών προγραμμάτων, επιστημονικών δημοσιεύσεων και μεταπτυχιακών τίτλων, είναι επίσης ποσοτικά κριτήρια που κινούνται στην αγοραία λογική για την έρευνα, τη λογική που θέλει μεγάλη παραγωγή σε μελέτες και πατέντες, άμεσα εφαρμόσιμες από τις επιχειρήσεις ώστε να τους φέρνουν κι άμεσα κέρδη. Ομως, για παράδειγμα, στην ιατρική μπορεί να γίνονται δεκάδες μελέτες μέσα σε ένα χρόνο για τις επιπτώσεις κάποιων καλλυντικών στο δέρμα, αλλά μια σοβαρή έρευνα για ένα φάρμακο που σώζει ζωές, μπορεί να κρατήσει χρόνια μέχρι να έχει αποτέλεσμα.

Η ζήτηση ενός Τμήματος από τους φοιτητές έχει να κάνει σ' ένα βαθμό, με όρους διαφήμισης. Το ίδρυμα που θα καταστρώσει την καλύτερη διαφημιστική καμπάνια, το Τμήμα που το προτείνουν περισσότερο τα φροντιστήρια, αυτό που έχει πετύχει να πλασαριστεί ως καλή επένδυση για την επαγγελματική προοπτική... θα προσελκύσει περισσότερους φοιτητές. Αντίστροφα, αν όλα τα Τμήματα ήταν ισότιμα, υψηλού επιπέδου και εξασφάλιζαν εξίσου επαγγελματική αποκατάσταση στους αποφοίτους τους, τότε η «ζήτηση» δε θα είχε κανένα νόημα ως κριτήριο.

Η αναλογία φοιτητών - διδασκόντων, η επάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, η ταχεία λειτουργία των διοικητικών υπηρεσιών, ανήκουν στα... αυτονόητα που πρέπει να εξασφαλίζει το κράτος για τα ιδρύματα, προσλαμβάνοντας επαρκές προσωπικό και εξασφαλίζοντας τους κατάλληλους χώρους. Αντίστοιχα, ο αριθμός αποφοίτων και ο μέσος χρόνος αποφοίτησης, έχουν να κάνουν με το κατά πόσο το κράτος έχει εξασφαλίσει τους όρους για να ολοκληρώσουν όλοι οι νέοι τις σπουδές τους κανονικά, χωρίς να χρειάζεται να δουλεύουν παράλληλα. Τίθεται ως κριτήριο όμως, γιατί το κεφάλαιο έχει ανάγκη από μεγάλη μάζα αποφοίτων που γρήγορα θα ανανεώνεται.

Τα κριτήρια της αξιολόγησης είναι έτσι διαμορφωμένα ώστε να ταιριάζουν απόλυτα σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Διαφήμιση, προσέλκυση χρηματοδοτήσεων, παραγωγή μελετών και αποφοίτων που θα είναι άμεσα αξιοποιήσιμοι από τις επιχειρήσεις. Η αξιολόγηση δηλαδή είναι ένας ακόμα μηχανισμός υποβοηθητικός της λειτουργίας των πανεπιστημίων με όρους αγοράς.

ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Εκδηλώσεις ΚΝΕ
  • Εκδήλωση με θέμα: «Οι αγώνες του σήμερα και η προοπτική τους» κι ομιλητή τον Θέμη Γκιώνη, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, αύριο Παρασκευή 2 Φλεβάρη, στην Ξάνθη, στις 6 το απόγευμα, στην αίθουσα Α1 της Πολυτεχνικής Σχολής του ΔΠΘ, το ΝΣ Ξάνθης της ΚΝΕ.
  • Εκδήλωση με θέμα: «Οι αγώνες τού σήμερα και η προοπτική τους» και ομιλητή τον Θέμη Γκιώνη, οργανώνει το Σάββατο 3 Φλεβάρη, στις 5 το απόγευμα, στη Νέα Δημοτική Βιβλιοθήκη, το ΝΣ Καβάλας της ΚΝΕ.
Να μπουν στη μάχη οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Την ανάγκη για αγώνες των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα διασφαλίζουν τη διάρκεια, τη συχνότητα και την κλιμάκωση και θα στρέφονται ενάντια στον πυρήνα των μέτρων που φέρνει η κυβέρνηση στην Παιδεία, τονίζει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ. Το ΔΣ της ΔΟΕ αναμένεται να αποφασίσει την ερχόμενη εβδομάδα για το πρόγραμμα δράσης του κλάδου.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ προτείνει άμεσα διαδικασίες βάσεις, μία 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση για τις 15/2 και μία 48ωρη για τις 27-28/2, που είναι και οι αντίστοιχες ημερομηνίες συζήτησης και Α' ψηφοφορίας επί των αναθεωρητέων άρθρων του Συντάγματος. Αμεσα ΓΣ με στόχο την έγκαιρη κλιμάκωση για το Μάρτη, με όλα τα μέτρα στήριξης για την επιτυχία αυτών των απεργιών, ώστε να αποκτήσει μαζικά παλλαϊκά χαρακτηριστικά αντεπίθεσης στην πολιτική της λιτότητας, της ιδιωτικοποίησης και των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.

Στο μεταξύ, σε εξέλιξη είναι οι γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ, που συζητούν για απεργιακές κινητοποιήσεις των καθηγητών στις 15 και 27 Φλεβάρη. Το Σάββατο 3 Φλεβάρη θα συνεδριάσει η Γενική Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας, που θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.

«Ευκαιρίες» εκπαιδευτικής κι εργασιακής περιπλάνησης

Θα εφαρμοστούν ευρέως οι πιστωτικές μονάδες λέει η υπουργός Παιδείας

Οι πιστωτικές μονάδες θα εφαρμοστούν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ειδικά στην ανώτατη εκπαίδευση (για την οποία οι πιστωτικές μονάδες έχουν νομοθετηθεί ήδη) θα έχουν εφαρμοστεί μέχρι το Μάη του 2007. Τα παραπάνω ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, μιλώντας χτες σε ημερίδα του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) και ισχυρίστηκε ότι αυτό το σύστημα θα δώσει νέες ευκαιρίες στους νέους.

Πράγματι, είναι εξακριβωμένο ότι οι πιστωτικές μονάδες θα δώσουν στους νέους ευκαιρίες περιπλάνησης από εκπαιδευτήριο σε εκπαιδευτήριο κι από σεμινάριο σε σεμινάριο, τα οποία θα χρυσοπληρώνουν, προκειμένου να μαζεύουν πιστοποιητικά που θα μεταφράζονται σε μονάδες. Και, φυσικά, αυτοί που θα μπορούν να μαζεύουν περισσότερες μονάδες θα είναι αυτοί που θα έχουν μεγαλύτερη αντοχή στην... τσέπη τους. Είναι, λοιπόν, το λιγότερο προκλητική η στάση της υπουργού Παιδείας να εμπαίζει τη νεολαία βαφτίζοντας το μαύρο «άσπρο».

Ειδικά για την ανώτατη εκπαίδευση, για τους φοιτητές, που είναι στους δρόμους κάθε βδομάδα, καταδικάζοντας αυτή την πολιτική, η πρόκληση από την πλευρά της κυβέρνησης είναι διπλή. Κι αυτό, γιατί η μπακαλίστικη αποτίμηση των επιστημονικών γνώσεων και της επιστημονικής ειδίκευσης ενός αποφοίτου σε μονάδες σημαίνει κατάφωρη υποβάθμιση του πτυχίου. Σημαίνει, δηλαδή, ότι δε θα μετράει αν είναι κανείς δικηγόρος, οικονομολόγος, φυσικός, αλλά θα μετράει το πόσες μονάδες συγκεντρώνει στον ατομικό του φάκελο.

Παράλληλα, οι πιστωτικές μονάδες μπορούν να λειτουργήσουν κι ως μοχλός για τη διάσπαση των σπουδών, αφού για παράδειγμα θα μπορεί κανείς π.χ. να παρακολουθεί ένα χρόνο σε πανεπιστήμιο, ένα χρόνο σε ένα ΙΕΚ και ένα - δυο χρόνια σε σεμινάρια και να συγκεντρώνει στο τέλος τον ίδιο ή και μεγαλύτερο αριθμό πιστωτικών μονάδων από ένα μηχανικό ή ένα γεωπόνο κλπ.

Μετά τη χτεσινή ημερίδα, η υπουργός Παιδείας ρωτήθηκε και για τους πανεπιστημιακούς που έχουν υπογράψει διάφορα κείμενα υποστηρίζοντας τις αναδιαρθρώσεις και παραδέχτηκε ότι δεν πρόκειται για καινούρια πρωτοβουλία, αλλά ότι οι συγκεκριμένοι ανήκουν στους ομοϊδεάτες και συνομιλητές του υπουργείου εδώ και δυο χρόνια.

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Αντίσταση πριν να είναι αργά για τη δημόσια Παιδεία

Συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Αθήνα 9,84» και τον δημοσιογράφο Α. Τόλιο παραχώρησε χτες η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Ο «Ρ» δημοσιεύει σήμερα τα αποσπάσματα της συνέντευξης που αφορούν στις εξελίξεις στο χώρο της Παιδείας:

-- Να ξεκινήσουμε από τα πανεπιστήμια, που είναι το μεγάλο θέμα των ημερών. Αναρωτιέμαι, αν πραγματικά αυτή η αναστάτωση αξίζει τον κόπο.

-- Δεν ξέρω με ποια έννοια το λέτε, αλλά οι κινητοποιήσεις, οι καταλήψεις δεν είναι χόμπι. Τα μέτρα που ήρθαν πριν λίγα χρόνια, που έρχονται και θα έρθουν αύριο, αν δε συναντήσουν ουσιαστική αντίσταση και καταδίκη, θα μετατρέψουν τα πράγματα σε ακόμη χειρότερα. Δεν ξέρω αν η κυβέρνηση θα σταματήσει την κατάθεση αυτού του νόμου, μακάρι να το κάνει, πρέπει όμως να σας πω το εξής: Οι συνέπειες από τα καινούρια μέτρα στα πανεπιστήμια θα φανούν όχι άμεσα, θα φανούν μέσα στην επόμενη πενταετία και θα είναι και λίγο - πολύ μη αναστρέψιμες σε μια συνηθισμένη κατάσταση.

-- Ας πούμε, το άρθρο 16, που είναι η αιχμή του δόρατος των αντιδράσεων και των διαμαρτυριών και του Κομμουνιστικού Κόμματος και των άλλων δυνάμεων μέσα στο πανεπιστήμιο, είναι μία ιστορία την οποία ουσιαστικά θα την αντιμετωπίσουμε στην επόμενη Βουλή. Αν ξεκινήσουμε από τώρα δε θα υπάρξει μια απίστευτη κόπωση τελικά στο πανεπιστήμιο, σ' όλο αυτό το διάστημα με κινητοποιήσεις;


-- Κατ' αρχήν το άρθρο 16 είναι μία πλευρά. Είναι η κορυφή του παγόβουνου. Διότι ακόμη κι αν δεν περάσει το άρθρο 16, η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας Παιδείας και η δημιουργία μιας αντιδραστικής κατάστασης, σύγχρονης αντιδραστικής - να το δεχτώ ότι είναι με σύγχρονα μέσα και στόχους αντιδραστική - θα υπάρξει. Διότι υπάρχουν οι κοινοτικές οδηγίες, υπάρχει το γενικότερο πλαίσιο αποφάσεων. Απλώς το άρθρο 16 δίνει τη δυνατότητα στους ιδιώτες να μη ρισκάρουν τα χρήματά τους, να μην υπάρχουν παραπομπές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, κλπ. Δηλαδή, είναι περισσότερο να φύγει και το τελευταίο τυπικό εμπόδιο.

Σ' ένα πράγμα θα συμφωνήσω μαζί σας, αν το υπονοείτε αυτό. Αυτή τη στιγμή που γίνονται οι αγώνες, ως ένα βαθμό, είναι στο παρά πέντε. Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Η υπόθεση έπρεπε να ξεκινήσει το 1997, όταν έγινε η σύνοδος των πανεπιστημίων στην Μπολόνια και αποφάσισαν αυτό το πλαίσιο και το οποίο βεβαίως μετά πέρασε και έγινε πλαίσιο της ΕΕ. Τότε, εμείς το έχουμε πει και στους πανεπιστημιακούς, έπρεπε να βγουν και να ανοίξουν διάλογο στα πανεπιστήμια. Από το 1997. Διότι τα πράγματα δεν έρχονται αιφνιδιαστικά. Συνήθως καλλιεργείται πριν το έδαφος και τότε το κίνημα, είτε λέγεται φοιτητικό, είτε εργατικό, είτε οτιδήποτε, πρέπει να αντιδράσει.

-- Θα παραφράσω ένα παλιό σύνθημα του ΚΚΕ, εκτός από τον αγώνα υπάρχουν και τα μαθήματα. Και κάποια στιγμή κάτι πρέπει να δούμε με τα πανεπιστήμια.

-- Για τα μαθήματα γίνονται οι κινητοποιήσεις. Σας διαβεβαιώνω. Μάλιστα, το είπατε πάρα πολύ ωραία. Το πρόβλημα τώρα δεν είναι μόνο το ιδιοκτησιακό καθεστώς στα πανεπιστήμια, που είναι καίριο ζήτημα. Το πρόβλημα είναι το εξής: Τι μαθαίνουν τα παιδιά μας. Τι αξία έχουν τα πτυχία. Διότι ας πάρουμε για παράδειγμα τα πτυχία των ξένων πανεπιστημίων, ή και τα αμερικανικά, τα οποία πάρα πολύ ωραιοποιούνται. Ενα - δύο πανεπιστήμια σε ολόκληρες τις ΗΠΑ βγάζουν πτυχία, αυτό που λέμε, με αντίκρισμα, έστω και μέσα στη σημερινή κοινωνία. Ολα τα άλλα είναι υποβαθμισμένα πτυχία. Μπέρκλεϊ θα γίνουν εδώ στην Ελλάδα;

ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
Η επανάσταση ενάντια στα δικαιώματα της γυναίκας;

«Ολυμπία ντε Γκουζ (1478-1793): Κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης γράφει σειρά φυλλαδίων με πολιτικό περιεχόμενο. Το 1791, συντάσσει τη "διακήρυξη των δικαιωμάτων της γυναίκας και της πολίτισσας". Με τον τρόπο αυτό έρχεται σε σύγκρουση με την ηγεσία των επαναστατών, που επιμένει να μην αναγνωρίζει τα πολιτικά δικαιώματα των γυναικών. Οδηγείται στη λαιμητόμο το 1793» (Ιστορία Στ' Δημοτικού, «Στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια», σελ. 13)...

Το παραπάνω παράθεμα από την Ιστορία της Στ' Δημοτικού είναι ενδεικτικό του προσανατολισμού του βιβλίου. Ενός βιβλίου, η κουβέντα για το οποίο εκτείνεται από τη διατύπωση εθνικιστικο-εκκλησσιαστικών τόνων κριτικής, μέχρι σθεναρής υπεράσπισής του από δήθεν προοδευτικές φωνές. Στην πραγματικότητα όλοι οι παραπάνω αποφεύγουν να αναφερθούν στο πραγματικό πρόβλημα που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο βιβλίο, μέσα από το οποίο τα παιδιά θα διδαχθούν τελικά μια ιστορία στα μέτρα του συστήματος.

Η αναφορά στην Ολυμπία Ντε Γκουζ καταλαμβάνει τη μία από τις τρεις - όλες κι όλες - σελίδες που αφιερώνει το συγκεκριμένο βιβλίο στη Γαλλική Επανάσταση. Μέσω αυτής της αναφοράς, οι επαναστάτες χαρακτηρίζονται από την πράξη τους να εκτελέσουν μία υπέρμαχο των δικαιωμάτων των γυναικών ακριβώς για αυτή τη δράση της, προκαλώντας με την άστοχη αυτή αναφορά σύγχυση στα μυαλά των μικρών μαθητών. Εμφανίζεται να παλεύει για την ισοτιμία των γυναικών (και να εκτελείται μάλιστα γι' αυτό) τη στιγμή που στην εποχή της δεν υπήρχε ισοτιμία ούτε καν για τους άνδρες (δικαίωμα ψήφου είχε μόλις το 20-30% του συνόλου των ανδρών). Στην πραγματικότητα η Ολυμπία Ντε Γκουζ διατύπωσε απόψεις που θεωρήθηκαν πως έμμεσα στήριζαν το μοναρχικό καθεστώς και αυτό οδήγησε στην εκτέλεσή της.

Η καθόλου τυχαία επιλογή των συγγραφέων του βιβλίου εντάσσεται σε μία γενικότερη τάση να αντιμετωπίζονται εχθρικά οι λαϊκές διεκδικήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται και η συνοπτική αναφορά στο ίδιο βιβλίο, πλευρών της ιστορίας που έχουν να κάνουν με την πάλη ενάντια στους εκμεταλλευτές και κατακτητές. Στόχος είναι οι συνειδήσεις των σημερινών μαθητών και αυριανών εργαζόμενων, από τις οποίες επιχειρείται η αφαίρεση κάθε έννοιας αντίστασης και διεκδίκησης. Στην προκειμένη περίπτωση, με πρόσχημα την ανάδειξη του ρόλου της γυναίκας, συκοφαντείται συνολικά η γαλλική επανάσταση, που σηματοδοτεί το τέλος της φεουδαρχίας και το πέρασμα σε ένα νέο κοινωνικο-οικονομικό σχηματισμό, ο οποίος σε τελική ανάλυση, λειτούργησε θετικά για τη θέση της γυναίκας, αφού την έβγαλε μαζικά στην παραγωγή.

Να σημειωθεί ότι στο βιβλίο - λόγω τυπογραφικού προφανώς λάθους - η Ντε Γκουζ εμφανίζεται να γεννήθηκε το 1478 και να πέθανε το 1793 (δηλαδή καρατομήθηκε σε ηλικία 315 ετών!)...

Απαγορευμένες ζώνες για τους διαδηλωτές!

Απαγορευμένες ζώνες αποτελούν ορισμένα τμήματα της Αθήνας για τους διαδηλωτές. Τα ΜΑΤ, εφαρμόζοντας την αντιδραστική εγκύκλιο Πολύδωρα για τις διαδηλώσεις, έφραξαν χτες το δρόμο των μαθητών στη συμβολή των οδών Βουκουρεστίου - Ακαδημίας, όταν η πορεία τους στράφηκε προς το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΕΒΕΑ), ενώ η Αστυνομία ζήτησε να οριστεί κάποιος ως «υπεύθυνος της πορείας», ο οποίος θα φέρει ευθύνη για κάθε ενδεχόμενο! Η ΓΑΔΑ, μάλιστα, ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους, και αναφέροντας ονομαστικά έναν διαδηλωτή ως «υπεύθυνο πορείας», έσπευσε να αποποιηθεί της ευθύνης, λέγοντας ότι ο εν λόγω «υπεύθυνος» «θέτει σε κίνδυνο 300 ανήλικους, τους οποίους οδηγεί ανεξέλεγκτα σε στενά του Κολωνακίου»! Μηδένισε, δηλαδή, την πρόθεση εκατοντάδων διαδηλωτών, συντονιστικών και φορέων, να πορευτούν προς το ΕΒΕΑ, παρουσιάζοντας αυτήν τους την κίνηση σαν απόφαση ενός προσώπου, ενώ, σύμφωνα με την Αστυνομία, ο «υπεύθυνος πορείας» θέτει σε κίνδυνο τους διαδηλωτές και όχι τα ΜΑΤ...

Σημειώνεται ότι η απόφαση των μαθητών να πορευτούν προς το ΕΒΕΑ προκλήθηκε από το Διαγωνισμό για Μαθητές Β` και Γ` Λυκείου του ΕΒΕΑ, με θέμα τις «αναγκαίες προϋποθέσεις, ώστε τα μη κρατικά πανεπιστήμια να αποφέρουν οφέλη στην οικονομία και την κοινωνία και στον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης».

Στο Περιστέρι

Συγκέντρωση στην πλατεία Δεγλερή πραγματοποίησαν χθες το μεσημέρι μαθητές, γονείς, σωματεία και δημοτικές παρατάξεις του Δήμου Περιστερίου για το ζήτημα της ανέγερσης του 10ου Ενιαίου Λυκείου, για την οποία ανανέωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ τη δέσμευσή του, μετά από Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Αντώνη Σκυλλάκου. Αφού παρέμειναν για μια περίπου ώρα οι διαδηλωτές στην πλατεία, συνέχισαν τη διαδήλωσή τους έξω από το ΥΠΕΧΩΔΕ για να δεσμευτεί ο υπουργός και ζωντανά για την ανέγερση του 10ου ΕΛ και τη δημιουργία σχολικών αθλητικών εγκαταστάσεων. Σε συνάντησή τους με τον γγ ΥΠΕΧΩΔΕ, κ. Παπαδημητρίου, ο γγ δεσμεύτηκε στα όρια της δέσμευσης του υπουργού.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Βιομήχανοι μέσα στα σχολεία

Με «Δούρειο Ιππο» μια «μη κυβερνητική οργάνωση»

Συνεργασία για την «Ασφάλεια» και «Υγιεινή» των μαθητών στα σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης - με ξεκάθαρο στόχο την εισβολή των βιομηχάνων στο σχολικό περιβάλλον με κάλυψη το προσωπείο των «ευεργετών» - ανακοίνωσαν ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας (ΣΒΒΕ) και η «μη κυβερνητική οργάνωση» ΦΑΟΣ (Φροντίδα, Αγωγή, Οργάνωση, Συμμετοχή) σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στα γραφεία του ΣΒΒΕ.

Η «συνεργασία» αυτή είχε εφαρμοστεί «πιλοτικά» σε τρία σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Δυτική Θεσσαλονίκη με τη συγκατάθεση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης. Τώρα γενικεύεται μετά και τη χτεσινή υπογραφή του σχετικού μνημονίου συνεργασίας. Για τη διεύρυνση της δράσης αυτής οι αρμόδιοι φορείς (Διευθύνσεις δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δήμοι, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, κλπ.) δηλώνουν άγνοια. Ωστόσο, η ΦΑΟΣ έχει πραγματοποιήσει ήδη ημερίδες και άλλες εκδηλώσεις σε συνεργασία με σχολεία. Και τώρα επεκτείνει το πρόγραμμα και τη συνεργασία της με τις επιχειρήσεις αναζητώντας χρηματοδότες.

Μάλιστα, έκανε έρευνα σε 35 σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου διαπίστωσε ότι το κόστος των απαιτούμενων παρεμβάσεων φτάνει τις 100-150 χιλιάδες ευρώ (παρεμβάσεις για ηλεκτρολογικά, πυρασφάλεια, μικροκαταστροφές, καυστήρες, κλπ.).

Τώρα, λοιπόν, οι επιχειρήσεις θα μπουν ως «ευεργέτες» στα σχολεία. Η εμπειρία που ήδη υπάρχει δείχνει τους στόχους.

Σε ανάλογη προσπάθεια που έκανε η ΦΑΟΣ και στην Πελοπόννησο, σε σχολεία του Ρίου και της Καλαμάτας, συνεργάστηκε με ασφαλιστικές εταιρείες. Και στις δύο περιπτώσεις, της Θεσσαλονίκης και της Πελοποννήσου, πρόκειται για συνεργασία της ΦΑΟΣ με εταιρείες - χορηγούς και τους αρμόδιους δημόσιους φορείς για την υποδομή των σχολείων.

Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής, που προαναφέραμε, είχε γίνει συνεργασία της ΦΑΟΣ με την τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ για την «ασφάλεια» (παρεμβάσεις στον περιβάλλοντα χώρο) στα γυμνάσια και τα λύκεια Ευκαρπίας και Δρυμού Θεσσαλονίκης το 2005 και το 2006. Θυμίζουμε ότι στις 31 του Μάη του 2006 στην τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ στην Ελευσίνα έχασαν τη ζωή τους σε εργατικό ατύχημα 2 εργάτες και 5 τραυματίστηκαν, εκ των οποίων οι 2 σοβαρά.

Είναι πρόκληση η κυβέρνηση και οι υπηρεσίες της να επιτρέπουν σ' αυτούς που σκοτώνουν την εργατική τάξη στο βωμό του κέρδους να αναλαμβάνουν δήθεν να διαμορφώσουν συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για τα παιδιά της.

Ο Γ. Νοττάκης, μέλος της Γραμματείας Θεσσαλονίκης του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, σχολιάζει: «Η ασφάλεια των μαθητών σχετίζεται με τη συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος των σχολικών υποδομών και την υποχρέωση του σχολείου να δώσει την ανάλογη αγωγή στους μαθητές μέσα από το πρόγραμμα εκπαίδευσης. Δεν μπορεί να είναι υπόθεση ούτε του ΣΒΒΕ ούτε μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης, όπως η ΦΑΟΣ, που σε τελική ανάλυση δεν εξασφαλίζει τις ανάγκες και τα λαϊκά συμφέροντα. Οσο για τις "κοινωνικές ευαισθησίες" του ΣΒΒΕ μόνο ως πρόκληση μπορούν να εκληφθούν από τους εργαζόμενους, αφού η πολιτική της ανταγωνιστικότητας που εφαρμόζεται για να τους εξυπηρετήσει έχει μειώσει τις δαπάνες για την Παιδεία».

Χαρακτηριστική για τη σκοπιμότητα της συνεργασίας είναι η δήλωση του προέδρου του ΣΒΒΕ κατά τη συνέντευξη, ο οποίος θεωρεί τη «συνεργασία» ένα πρώτο ξεκίνημα της συνεργασίας των βιομηχάνων με τα σχολεία σε επίπεδο οικονομικό και περιεχομένου εκπαίδευσης και με αρωγό τη ΦΑΟΣ.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
Παλλαϊκή συσπείρωση κατά των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων

«Καλούμε το λαό και τη νεολαία σε παλλαϊκή μαζική συσπείρωση και αντεπίθεση, με στόχο να ανατραπούν τα αντιλαϊκά και αντιεκπαιδευτικά σχέδια της ΝΔ και της ΕΕ», δήλωσε ο Δημήτρης Αρβανιτάκης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και γραμματέας της Κομματικής Οργάνωσης Αθήνας, κατά τη διάρκεια της χτεσινής κινητοποίησης.

Σημείωσε πως το ΚΚΕ «καλεί το λαό και τη νεολαία να απορρίψει, να αντισταθεί για να μην περάσουν τα σχέδια διάφορων αντιδραστικών κύκλων που βάλθηκαν να δυσφημίσουν το φοιτητικό και γενικότερα το λαϊκό κίνημα. Καλούμε το λαό και τη νεολαία να μην έχει καμία εμπιστοσύνη στην ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, που όχι μόνο συμφωνεί με τη ΝΔ για αντιδραστικές αλλαγές σχετικά με το άρθρο 16, αλλά και στο όλο πρόγραμμα που έχει σχετικά με την Παιδεία, παραδίδει τα πάντα στους επιχειρηματίες και τις επιδιώξεις της ΕΕ. Λαϊκή συσπείρωση, αντεπίθεση, με στόχο να ανατραπούν τα αντιλαϊκά σχέδια που έχουν οι δυνάμεις του ευρωμονόδρομου, το κεφάλαιο και η ΕΕ. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να δώσουμε απ' τη σημερινή συγκέντρωση των φοιτητών, των πανεπιστημιακών και των εργαζομένων».

«Εξω οι εταιρείες από τις σχολές»

Δυναμικές διαδηλώσεις σ' όλη τη χώρα

Με κυρίαρχα συνθήματα «Αντίσταση, αγώνας, ανυπακοή, το άρθρο 16 να μην καταργηθεί - Εξω οι εταιρείες απ' τις σχολές» και «Κάτω τα χέρια από το άσυλο, το άσυλο ανήκει σε όλο το λαό» χιλιάδες διαδηλωτές στη Θεσσαλονίκη ύψωσαν φωνή αντίστασης και ανυπακοής στην αντιεκπαιδευτική πολιτική κυβέρνησης, ΠΑΣΟΚ και ΕΕ, απαιτώντας δημόσια - δωρεάν Παιδεία στην υπηρεσία της κοινωνίας κι όχι των επιχειρήσεων.

Μία μεγάλη, ενθουσιώδης πανεκπαιδευτική πορεία, που χαρακτηριζόταν για το δυναμισμό και τη φαντασία των διαδηλωτών, ξεκίνησε από την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ και κατέληξε στη Σχολή Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ. Συμμετείχαν μαζικά οι φοιτητικοί σύλλογοι του ΑΠΘ και του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, οι πανεπιστημιακοί με πανό του ΕΣΔΕΠ, οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το ΠΑΜΕ.

«Εμπρός λαέ στην πρώτη τη γραμμή, το άρθρο 16 να μην καταργηθεί», «Μέχρι τις Βρυξέλλες καλά να ακουστεί η δωρεάν Παιδεία δε βγαίνει στο σφυρί», «Τέρμα πια η κοροϊδία, αγώνας για δημόσια και δωρεάν Παιδεία» φώναζαν τα μπλοκ των συλλόγων στη διάρκεια της διαδρομής. Στη διάρκεια της πορείας οι διαδηλωτές πραγματοποίησαν τρεις συμβολικές διαμαρτυρίες ενάντια στην παραπληροφόρηση και τη συκοφάντηση του αγώνα των φοιτητών, κι ενάντια στους ψευδεπίγραφους «διαλόγους» του υπουργείου Παιδείας.

Κατά την αποχώρηση της πορείας από το υπουργείο, διμοιρίες των ΜΑΤ πλησίασαν προκλητικά κι αναίτια τους διαδηλωτές προκαλώντας αντεγκλήσεις με μεμονωμένα άτομα που βρίσκονταν μέσα στην πορεία. Ωστόσο, με την παρέμβαση της περιφρούρησης της διαδήλωσης, και προς τις δύο πλευρές, δεν υπήρξε συνέχεια και η πορεία κατέληξε ειρηνικά στα πανεπιστήμια με τα συνθήματα για δημόσια και δωρεάν Παιδεία να κυριαρχούν.

Η Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ καλεί τους φοιτητές και τους εργαζόμενους να κλιμακώσουν την αγωνιστική τους δράση ενάντια στην πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΕΕ, και να περιφρουρήσουν τις κινητοποιήσεις τους από οποιονδήποτε σκοπεύει στον αποπροσανατολισμό ή στην τρομοκράτηση του κινήματος.

  • Μαζικές και μαχητικές κινητοποιήσεις έγιναν επίσης σε Κομοτηνή, Ξάνθη, Κοζάνη, Καβάλα και Σέρρες. Πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια πραγματοποιήθηκαν χτες και σε άλλες πόλεις της χώρας.

Την απόφασή τους να συνεχίσουν ανυποχώρητα την πάλη για αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν Παιδεία για όλο το λαό και προς όφελος του λαού, διαμήνυσαν φοιτητές και σπουδαστές, σε Λάρισα και Βόλο, που διαδήλωσαν χτες στις δύο θεσσαλικές πόλεις.

Δυναμική κινητοποίηση πραγματοποιήθηκε στα Γιάννενα από φοιτητές, σπουδαστές, πανεπιστημιακούς, καθηγητές και εκπαιδευτικούς. Η πορεία ξεκίνησε από την Ακαδημία, διέσχισε τους κεντρικούς δρόμους της πόλης και κατέληξε στη Νομαρχία. Δυνάμεις καταστολής εντελώς απροκάλυπτα προέβησαν σε ρίψη δακρυγόνων στη Νομαρχία προκειμένου να εμποδίσουν την ανάρτηση πανό στο Μέγαρο της Νομαρχίας, όπως είχε αποφασίσει το Συντονιστικό Σχολών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Στους δρόμους βρέθηκαν χτες φοιτητές και σπουδαστές από την Κρήτη διαδηλώνοντας για μια ακόμη φορά την αντίθεσή τους στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας και στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Με τρεις συγκεντρώσεις σε Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο οι φοιτητές συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους δηλώνοντας αποφασισμένοι να μην περάσει καμία προσπάθεια ξεπουλήματος του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της Παιδείας που προωθούν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

ΑΘΗΝΑ
Ανυπότακτο πανεκπαιδευτικό μήνυμα

Ο δυναμισμός, η αποφασιστικότητα και η ζωντάνια κυριάρχησαν στο χτεσινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα. Συναυλία, αύριο, Παρασκευή, στις 6 μ.μ., στη Φιλοσοφική. Νέα κινητοποίηση στη Σύνοδο των Πρυτάνεων

Δυναμικό ανυπότακτο μήνυμα έστειλαν, χθες, φοιτητές μαζί με καθηγητές και εκπαιδευτικούς από το κέντρο της Αθήνας. Με ζωντάνια και παλμό έδωσαν, για ακόμα μια φορά, απάντηση σ' αυτούς που θέλουν να μετατρέψουν την Παιδεία σε ένα προϊόν της «ελεύθερης αγοράς», αλλά και σε όλους όσοι επιδιώκουν να σπιλώσουν τους αγώνες τους. Συγκεντρώθηκαν στα Προπύλαια και σε όλη τη διάρκεια της κινητοποίησής τους δήλωσαν πως είναι και θα είναι στους δρόμους, διεκδικώντας αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία στην υπηρεσία του λαού και της νεολαίας.

Εκαναν σαφές πως δε θα σταματήσουν να παλεύουν ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, του νέου νόμου - πλαισίου, όπως και σε κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της Παιδείας. «Το ποτάμι δε γυρίζει πίσω», διαμήνυσαν στην κυβέρνηση της ΝΔ, στο ΠΑΣΟΚ και την ΕΕ. Ηταν μια πορεία γεμάτη νιάτα και ελπίδα, που καμία σχέση δεν έχει με την ασχήμια αυτών που θέλουν να «βάλουν στο χέρι» το μέλλον τους. Δεν είχε καμία σχέση με αυτούς, που θέλουν να φτιάξουν μια Παιδεία στα μέτρα του κεφαλαίου.

Στη διαδήλωση δεν έλειπαν το χιούμορ και η φαντασία. Χαρακτηριστικό το σκηνικό που «έστησε» ο Σύλλογος Φοιτητών Φυσικού για την «Παιδεία στο Αρμα των Πολυεθνικών». Το άρμα έραιναν με ροδοπέταλα η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ στην οροφή του άρματος βρισκόταν η «Ιερά Αξιολόγηση». Πίσω του ακολουθούσαν «δεσμώτες»: Το άσυλο, η στέγαση, οι βιβλιοθήκες, η σίτιση, το άρθρο 16 και οι απόφοιτοι των ιδρυμάτων.

Το δρώμενο, που «έστησαν» οι φοιτητές του Φυσικού, με την «Παιδεία στο Αρμα των Πολυεθνικών»
Το δρώμενο, που «έστησαν» οι φοιτητές του Φυσικού, με την «Παιδεία στο Αρμα των Πολυεθνικών»
Οι φωνές και το σίγουρο και δυνατό βήμα δε σταμάτησε καθόλου. Στην Πανεπιστημίου, στη Σταδίου, στο Σύνταγμα, στη Βουλή, το μήνυμα ήταν ένα: «Εργάτες, αγρότες, φοιτητές, με μέτωπο απαντάμε στις πολυεθνικές». Οι φοιτητές πορεύτηκαν δυναμικά με πανό και συνθήματα και δεν άφησαν καμία αμφιβολία: «Οι φοιτητές δε σκύβουν το κεφάλι, μαζί με το λαό αντίσταση και πάλι». Απαίτησαν «το άρθρο 16 να μην καταργηθεί, δωρεάν σπουδές για κάθε φοιτητή», ενώ δεν ξέχασαν τις μεθοδεύσεις για την κατάργηση του ασύλου και φώναξαν το γνωστό σύνθημα: «Κάτω τα χέρια από το άσυλο, το άσυλο ανήκει σε όλο το λαό».

Μετά το συλλαλητήριο, φοιτητές και σπουδαστές προχώρησαν σε συναντήσεις συντονισμού της δράσης τους, όπου επιβεβαίωσαν τη συνέχιση των αγωνιστικών τους κινητοποιήσεων, ενώ προσανατολίζονται σε νέο συλλαλητήριο την επόμενη Τετάρτη, στις 7 Φλεβάρη. Οι συναντήσεις βρίσκονταν σε εξέλιξη μέχρι αργά χτες το βράδυ.

Οι μαθητές

«Σεισμός - σεισμός πανεκπαιδευτικός, θα είναι η απάντηση από δω και μπρος!», φώναξαν χθες το πρωί εκατοντάδες μαθητές της Αθήνας και του Πειραιά, μαζί με τους γονείς τους, δίνοντας το δικό τους στίγμα στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο που ακολούθησε. «Η αναθεώρηση θα μας τα πάρει όλα, σε λίγο τα σχολεία μας θα γράφουν "Κόκα - Κόλα"», έγραφε το πανό του Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων Αθήνας και ακολουθούσε το ΣΑΣ Πειραιά: «Σήμερα μας λένε "καταναλωτές γνώσης", αύριο θα μας λένε "πελάτες". Οχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16».


Μαθητές και γονείς συναντήθηκαν στην Ομόνοια και πορεύτηκαν με ζωντάνια και δυναμισμό στη Βουλή, φορώντας τις «μάσκες του άρθρου 16», πετώντας χαρτοπόλεμο και φωνάζοντας: «Ακούστε καλά τι λένε οι μαθητές: Εξω απ' τα σχολεία οι πολυεθνικές!».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ