Εκδήλωση της ΚΝΕ στα Γιάννενα
Μια εκδήλωση άμεσα συνδεδεμένη με το αντικείμενο σπουδών της σχολής, πραγματοποιεί σήμερα η Οργάνωση της ΚΝΕ στο Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας (ΦΠΨ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το θέμα της εκδήλωσης, που θα γίνει στις 12 το μεσημέρι στην αίθουσα 2 του ΦΠΨ, είναι: «Τι κρύβεται πίσω από τη διαπάλη για τις αρχές οργάνωσης της μάθησης» και θα μιλήσει ο Ελισσαίος Βαγενάς, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και διδάκτορ παιδαγωγικής και εξελικτικής ψυχολογίας.
Περιοδεία στην Πολυτεχνική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στη Βέροια, σήμερα Τρίτη, θα πραγματοποιήσει κλιμάκιο της ΝΕ Ημαθίας του ΚΚΕ μαζί με τον βουλευτή του Κόμματος Γ. Χουρμουζιάδη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Συνάντηση με τον πρόεδρο της Σχολής στις 12 το μεσημέρι και στις 12.30 συνάντηση με τους φοιτητές της Σχολής.
«... το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισαβόνας έθεσε για τα επόμενα χρόνια ως πρωταρχική επιδίωξη να γίνει η Ευρώπη η πιο ανταγωνιστική και δυναμική κοινωνία της γνώσης παγκοσμίως. Την επίτευξη του στόχου αυτού η κοινωνία αναθέτει στην εκπαίδευση, αναμένοντας ότι θα συμβάλει στην ανάπτυξη του ατόμου, ώστε ο καθένας να καταστεί ικανός να αναλάβει την ευθύνη να βρει και να ακολουθήσει τον προσωπικό του δρόμο προς τη γνώση»!
Είναι φανερό ότι αυτό το εκπαιδευτικό μοντέλο, μας οδηγεί σε έναν ιδιότυπο μεσαίωνα. Δεν μπορούμε να το αφήσουμε να υλοποιηθεί!
Ημερίδα για το φινλανδικό σύστημα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διοργάνωσε χτες το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι το ΕΣΥΠ επέλεξε να παρουσιάσει το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο στην ουσία έχει ενσωματώσει το σύνολο σχεδόν των αντιδραστικών αλλαγών που επιτάσσει η ΕΕ για την Παιδεία, προκειμένου αυτή να υπηρετήσει καλύτερα τις ανάγκες της αγοράς, σε ένα σύστημα βαθιά ταξικό και πολύ μακριά από τα συμφέροντα και τις σύγχρονες ανάγκες του λαού, κάτι που φάνηκε τελικά και από τη χτεσινή εκδήλωση.
Η υπουργός Παιδείας Μαριέτα Γιαννάκου, η οποία έχει δηλώσει και στο παρελθόν ότι βλέπει θετικά το μοντέλο της Φινλανδίας, χαιρετίζοντας χτες στην εκδήλωση, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «το φινλανδικό παράδειγμα παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα, λαμβάνοντας υπ' όψιν το συγκρίσιμο μέγεθος των δύο χωρών, αλλά και τη βέλτιστη αξιοποίηση διαθέσιμων πόρων για την εκπαίδευση», επιχειρώντας παράλληλα να υποβαθμίσει τη σημασία της χρηματοδότησης. Παράλληλα, σημείωσε την ανάγκη «συναίνεσης» για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής σε βάθος χρόνου. Στο ρόλο της συναίνεσης αναφέρθηκε στην ομιλία του και ο πρέσβης της Φινλανδίας στην Ελλάδα Ολε Νόρμπακ, ο οποίος μάλιστα είχε διατελέσει υπουργός Παιδείας σε περίοδο αναδιαρθρώσεων. Ο ίδιος περιέγραψε ένα μοντέλο που βασίζεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και εξειδίκευσης, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι τα περισσότερα χρήματα δεν εξασφαλίζουν απαραίτητα καλύτερη ποιότητα.
Το σύστημα βασικής εκπαίδευσης στη Φινλανδία περιέγραψε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας της Φινλανδίας Μάρκου Λίνα που ανέλυσε τα «μυστικά της επιτυχίας» του. Αναφέρθηκε στο εκπαιδευτικό προσωπικό που προσλαμβάνεται και διαπραγματεύεται τους μισθούς και τους όρους δουλιάς σε τοπικό επίπεδο και την επιμόρφωσή τους, την οποία σε πολλές περιπτώσεις πληρώνουν οι ίδιοι. Επίσης σημείωσε ότι το πρόγραμμα σπουδών στη Φινλανδία διαφοροποιείται από περιοχή σε περιοχή, με την κυβέρνηση να ορίζει το μίνιμουμ των ωρών διδασκαλίας για κάθε μάθημα και τις τοπικές αρχές να καταρτίζουν το δικό τους πρόγραμμα. Το κράτος χρηματοδοτεί την Παιδεία σε τοπικό επίπεδο κατά 57% και το υπόλοιπο 43% των αναγκών καλύπτεται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους ίδιους δηλαδή τους εργαζόμενους. Τέλος, η αξιολόγηση που διέπει όλο το εκπαιδευτικό σύστημα γίνεται τόσο σε περιφερειακό όσο και σε εθνικό επίπεδο και, όπως επισημάνθηκε, τα αποτελέσματά της δε χρησιμοποιούνται για έπαινο ή τιμωρία, αλλά για βελτίωση των αδυναμιών. Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι η διαρκής αξιολόγηση δημιουργεί δυσμενέστερες συνθήκες μάθησης και επισφαλέστερες εργασιακές προοπτικές για τους εκπαιδευτικούς.
Στις επιπτώσεις της διαφοροποίησης και της αποκέντρωσης αναφέρθηκε ανάμεσα σε άλλα η Ρίτα Σάρας, ειδική σύμβουλος της Φινλανδικής Εκπαιδευτικής Ομοσπονδίας. Κάνοντας λόγο για τα περιθώρια βελτίωσης που υπάρχουν στο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, είπε ότι οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα τη δεκαετία του '90 είναι ακόμα ορατές και δημιουργούν ανισότητες ανάμεσα στις περιοχές και σε κάποιες περιπτώσεις δύσκολες συνθήκες για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Με αποτέλεσμα να υπάρχουν περικοπές στις δαπάνες, να αυξάνεται ο αριθμός μαθητών ανά τάξη, να μειώνεται ο αριθμός των μαθημάτων, ακόμα και να περικόπτεται η υποστήριξη σε μαθητές με ειδικές ανάγκες. Η ίδια μάλιστα μετέφερε και τον προβληματισμό για το γεγονός ότι τα αποτελέσματα της PISA έδειξαν πως οι ίδιοι οι Φινλανδοί μαθητές δεν είναι ικανοποιημένοι από το σχολείο...
Δεκατέσσερα εκατομμύρια ευρώ αποθεματικό έχει το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση των πρυτανικών του αρχών στον τοπικό Τύπο! Οταν η κρατική χρηματοδότηση προς τα πανεπιστήμια δε φτάνει ούτε για τις βασικές τους λειτουργίες, καταλαβαίνουμε ότι ένα τέτοιο ποσό συγκεντρώνεται κυρίως από ιδιωτικοοικονομικές δραστηριότητες του ιδρύματος (βλέπε τεχνολογικό πάρκο, μαγαζιά στην πανεπιστημιούπολη κτλ.), πράγμα που δείχνει πόσο έχει εκτραπεί το ίδρυμα από τη βασική του αποστολή.
Αυτή η εκτροπή γίνεται ακόμα πιο φανερή αν λάβουμε υπόψη ότι παρά το ...αποθεματικό, το πανεπιστήμιο: Βάζει τους φοιτητές να πληρώνουν για συγγράμματα και σημειώσεις («Μεταπολεμική ποίηση» κ.ά. στο Φιλολογικό, σημειώσεις σε εννιά μαθήματα στο Τμήμα ΒΕΤ κτλ.), υποχρηματοδοτεί τη διπλωματική εργασία ανά φοιτητή στα νέα Τμήματα, βάζει τους φοιτητές του Τμήματος Νηπιαγωγών να καλύπτουν μόνοι τους τα έξοδα της πρακτικής άσκησης, δεν καλύπτει την έλλειψη αναλώσιμων υλικών των εργαστηρίων των νέων Τμημάτων, δεν επιδοτεί το φοιτητικό εισιτήριο, διατηρεί το νοίκι στις φοιτητικές εστίες κτλ.
Το αίτημα, λοιπόν, για δημόσια και δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση δε σημαίνει απλά αύξηση της χρηματοδότησης - που κι αυτή είναι απαραίτητη - αλλά και καμιά επιβάρυνση των φοιτητών και των οικογενειών τους για τη λειτουργία του πανεπιστημίου, πράγμα που δεν μπορεί να πηγαίνει μαζί με τη λειτουργία του πανεπιστημίου ως επιχείρησης.
«Προσβλέπουμε σε ...ευόδωση των προσδοκιών και προσπαθειών μας για καθιέρωση της επιχειρηματικότητας στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι» (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών).
Αυτές τις εντολές δίνει το κεφάλαιο, αυτά υλοποιούν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Αυτά υλοποιούν ΔΑΠ και ΠΑΣΠ, που το τελευταίο διάστημα έχουν επιδοθεί σε έναν ανταγωνισμό μεταξύ τους στα σεμινάρια επιχειρηματικότητας στις σχολές με τη συμμετοχή εκπροσώπων των επιχειρήσεων! Σεμινάρια, που διδάσκουν τους φοιτητές να είναι υποταγμένοι, να μην απαιτούν πολλά αύριο ως εργαζόμενοι, για να «εξελιχθούν» δήθεν, να ξεπουλάνε τις γνώσεις και την επιστήμη τους για να βγάζουν περισσότερα κέρδη οι λίγοι.
Δε σταματούν, όμως, σε αυτά. Χορηγούν και πιστοποιητικά παρακολούθησης, από κοινού με τα τμήματα και τις πρυτανείες! Σε «σεμινάριο» τέτοιου είδους στο Γεωλογικό, το αντίστοιχο «πιστοποιητικό παρακολούθησης» συνυπογράφουν ο επικεφαλής της ΔΑΠ και ο αντιπρύτανης του ΕΚΠΑ, Δερμιτζάκης! Προωθούν και με αυτόν τον τρόπο την κυβερνητική πολιτική, τη μετατροπή των πτυχίων σε σκόρπια πιστοποιητικά δεξιοτήτων και καταρτίσεων και την εισβολή των επιχειρήσεων στα πανεπιστήμια!
Από τη μια διαλύουν την Ανώτατη Εκπαίδευση, από την άλλη προσπαθούν να εξαγοράσουν με τα ψευτοπιστοποιητικά τους την ψήφο των φοιτητών για να νομιμοποιήσουν αυτήν την πολιτική!
Στις 13 του Απρίλη τους στέλνουμε μήνυμα: Πτυχία με αξία, δουλιά με δικαιώματα! Ισχυρή ΠΚΣ.
- Στη Φιλοσοφική Θεσσαλονίκης, στις 6 μ.μ., με θέμα «Ελληνες μαρξιστές "δάσκαλοι": Μέλπω Αξιώτη και Δημήτρης Γληνός» στο αμφιθέατρο Α του νέου κτιρίου. Θα μιλήσουν: Ν. Γουνελάς, καθηγητής του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του ΑΠΘ, Σ. Ράσης, αναπληρωτής καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης και Γ. Τεμεκενίδης, μέλος της ΝΕ της ΚΟΘ του ΚΚΕ.
- Στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ), συναυλία με τον Β. Παπακωνσταντίνου, στις 9.30 μ.μ., στο φουαγιέ του ΠΑΜΑΚ. Τη διοργανώνει η Πολιτιστική Παρέμβαση Θεσσαλονίκης με συμμετοχή της Πανσπουδαστικής ΚΣ.
- Στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), με θέμα «Αντισεισμική θωράκιση», στις 12 το μεσημέρι, στην αίθουσα ΠΑΑ. Θα μιλήσουν: Β. Παπαζάχος, ομότιμος καθηγητής Γεωλογίας - σεισμολόγος και Ρ. Παπαδημητρίου, καθηγήτρια Γεωλογίας - σεισμολόγος.
Προκλητικός σε χτεσινή συνέντευξή του ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας
Motion Team |
Παρακάτω, τάσσεται έντονα κατά των λεγόμενων «αιώνιων φοιτητών», προτείνοντας να είναι περιορισμένα τα έτη φοίτησης και να αποκλείονται όσοι φοιτητές δεν ολοκληρώνουν στο συγκεκριμένο χρόνο. Για τους εργαζόμενους φοιτητές λέει να θεωρούνται «μειωμένης φοίτησης», να παρακολουθούν λιγότερα μαθήματα, δεν εξηγεί όμως αν θα παίρνουν και... «μειωμένα πτυχία». Επίσης, παραγνωρίζει το γεγονός ότι η πλήρης αποσύνδεση του πτυχίου από το δικαίωμα στην εργασία είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες παράτασης ή και εγκατάλειψης των σπουδών (δημιουργίας δηλαδή των λεγόμενων «αιώνιων φοιτητών»), γι' αυτό και οι προτάσεις του είναι «κατασταλτικές» και δε φέρνουν λύση επί της ουσίας.
«Αποκαλύπτεται ολοένα και περισσότερο, μέρα τη μέρα ο πραγματικός στόχος του στημένου Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία», σχολιάζει η ΠΚΣ, με αφορμή τις παραπάνω δηλώσεις τονίζοντας ότι «κυβέρνηση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝοδοιπόροι, φορτσάρουν τις μηχανές για τη διάλυση των δικαιωμάτων των φοιτητών, για να παραδώσουν την Ανώτατη Εκπαίδευση, ξερολούκουμο στις επιχειρήσεις για να αυξήσουν τα κέρδη τους»!
«Οι δηλώσεις είναι προκλητικές!», συνεχίζει η ΠΚΣ. «Μας μιλούν για αιώνιους φοιτητές - ρεμάλια οι ένοχοι για την ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αυτοί που υποχρηματοδοτούν σκόπιμα την Παιδεία. Αυτοί που μας κάνουν να βάζουμε κάθε χρόνο πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Που έχουν καταντήσει το πτυχίο διαβατήριο ανεργίας, που μας σπρώχνουν στην υπερεκμετάλλευση. Στις 13 Απρίλη τους στέλνουμε ηχηρό μήνυμα αντίστασης και ανυπακοής στηρίζοντας τα αγωνιστικά ψηφοδέλτια της Πανσπουδαστικής. Να βγει το φοιτητικό κίνημα πιο δυναμωμένο στην πάλη για πτυχία με αξία - δουλιά με δικαιώματα».
Προκλητικές ήταν επίσης οι δηλώσεις του Θ. Βερέμη για τους πανεπιστημιακούς δασκάλους, που τους χαρακτηρίζει «βολεμένους», αλλά για την πραγματική ανάγκη της επιβολής της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των πανεπιστημιακών... πετάει το μπαλάκι στους φοιτητές, για να την επιβάλλουν!