Πέμπτη 23 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ»
Διαιώνιση της αποσπασματικότητας

Η «ευρωπαϊκή διάσταση», η «προσαρμογή στις προκλήσεις των καιρών» και η ανάδειξη των «δεξιοτήτων», διαπνέουν το διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση το οποίο έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για νέα αναλυτικά προγράμματα τα οποία εκπονούνται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο τα τελευταία δύο χρόνια και πρόκειται να εφαρμοστούν από το 2004 οπότε θα είναι έτοιμα και τα βιβλία.

Το διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών εμφανίζεται ως η απάντηση στο σχολείο της στείρας γνώσης, της αποσπασματικότητας και της αποστήθισης, ωστόσο λύση στο πρόβλημα του περιεχομένου του σχολείου δεν μπορεί να δίνεται μόνο μέσα από αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων και χωρίς ριζική αλλαγή του χαρακτήρα της εκπαίδευσης σε μία κατεύθυνση που θα οργανώνει επιστημονικά τη γνώση ως σύστημα ερμηνείας της πραγματικότητας και πολύτιμο εφόδιο για τη ζωή, που δε θα κάνει το σχολείο φροντιστήριο, δε θα καλλιεργεί το ανταγωνιστικό βαθμοθηρικό πνεύμα.

Επιπλέον, το νέο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών αποτελεί μοχλό προπαγάνδισης της «ευρωπαϊκής ιδέας» όπως αυτή έχει διαμορφωθεί από τα διευθυντήρια των Βρυξελλών και τις πολυεθνικές και περιγράφει ένα παρόν και ένα μέλλον δυσοίωνο για τους λαούς και τους εργαζόμενους. «Η εν λόγω προσπάθεια βρίσκεται σε αρμονία και με τους στόχους του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των συστημάτων εκπαίδευσης και αντανακλά μια συγκεκριμένη πρόταση προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες της χώρας μας», αναφέρει σχετικά ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ενώ όπως αναφέρεται εισαγωγικά στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα, «με την προϋπόθεση ότι θα τεθούν νέες βάσεις για μια πιο ουσιαστική σύνδεση της σχολικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών θα συμβάλλουν, μεταξύ των άλλων, και στην αντιμετώπιση της ανεργίας, του κοινωνικού αποκλεισμού και κάθε μορφής κοινωνικής παθογένειας».

Παράλληλα, πλευρές του νέου προγράμματος, όπως αυτή της ευέλικτης ζώνης και του πολυθεματικού βιβλίου αποτελούν μοχλό προπαγάνδισης των εκάστοτε ζητημάτων που επιλέγει κυρίως η Ευρωπαϊκή Ενωση να προβάλει, αλλά και κατηγοριοποίησης καθώς τέτοια προγράμματα διαφοροποιούνται ανάμεσα σε σχολεία και περιοχές.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αντιδρούν για την απαράδεκτη σχολική στέγη

Στιγμιότυπο από διαμαρτυρία μικρών μαθητών στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνη του 2002

Motion Team

Στιγμιότυπο από διαμαρτυρία μικρών μαθητών στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνη του 2002
Την απόφαση των γονιών μαζί με όλους τους εργαζόμενους, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να διεκδικήσουν γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία, ώστε να λυθεί το πρόβλημα σχολικής στέγης στο Νομό Θεσσαλονίκης, αλλά και να αναβαθμιστεί ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της εκπαίδευσης, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων του νομού. Οπως αναφέρει, «η υποχρηματοδότηση της Παιδείας συνεχίζεται και με τον νέο κρατικό προϋπολογισμό για το 2003, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης για την απλόχερη χρηματοδότησή της. Οι δαπάνες για την Παιδεία βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες για ολόπλευρη μόρφωση όλων των παιδιών, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις».

Η Ομοσπονδία Γονέων καταγγέλλει ότι το οξυμένο πρόβλημα σχολικής στέγης στο νομό είναι αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης στην Παιδεία. Σημειώνει ότι «έχουν περάσει ήδη δύο χρόνια που εξαγγέλθηκε το 6ετές πρόγραμμα σχολικής στέγης για το νομό και από τους ρυθμούς υλοποίησής του διαφαίνεται ότι δε θα ολοκληρωθεί μέσα στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα. Ετσι οι μαθητές θα συνεχίσουν να φοιτούν για πολλά πολλά ακόμη χρόνια σε σχολεία παλιά και επικίνδυνα, σε σχολεία αμιάντου, σε σχολεία διπλής βάρδιας».

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις δαπάνες που δίνονται για την Παιδεία από τον φετινό προϋπολογισμό, σημειώνει πως «το μεγαλύτερο τμήμα κατευθύνεται στις ανελαστικές δαπάνες, πράγμα που σημαίνει ότι δε θα έχουμε καμία ανάπτυξη της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας, αλλά υποβάθμιση, διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και της παραπαιδείας.

Η ελληνική οικογένεια για άλλη μια χρονιά θα αναγκαστεί να διπλοπληρώσει την εκπαίδευση των παιδιών της, ενισχύοντας παράλληλα τα ταμεία των φροντιστηρίων, των φροντιστηρίων ξένων γλωσσών, των διαφόρων σχολών επαγγελματικής κατάρτισης κλπ.».

Διαρροών... πολιτική

Κάτι σάπιο υπάρχει στο «βασίλειο» της... Μητροπόλεως. Για μια ακόμα φορά ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για ζητήματα της εκπαίδευσης «δημοσιοποιούνται» επιλεκτικά μέσα από τις σελίδες, συγκεκριμένων πάντα, εφημερίδων. Χτες, η «Ελευθεροτυπία» προδημοσίευε το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση, το οποίο στη συνέχεια υποχρεώθηκε να δώσει στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας. Και αυτή η επανάληψη του ίδιου σκηνικού των διαρροών φέρνει το υπουργείο Παιδείας μπροστά σε πολιτική πια ευθύνη για τον έλεγχό τους.

ΕΚΤΑΚΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Απαιτούν τα δεδουλευμένα

Σε επίσχεση εργασίας έχει προχωρήσει από προχθές το έκτακτο Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΠ) του ΤΕΙ Πειραιά με μεγάλη συμμετοχή και αίτημα την καταβολή των δεδουλευμένων τους, δηλαδή των μισθών τους από το Σεπτέμβρη του 2002 μέχρι σήμερα και του δώρου των Χριστουγέννων.

Ο Σύλλογος Εκτακτου ΕΠ του ιδρύματος καλεί σήμερα σε γενική συνέλευση τα μέλη του, για να συζητήσουν σχετικά με την κλιμάκωση του αγώνα τους και πρωτοβουλίες, ώστε να διεκδικήσουν τα υπόλοιπα αιτήματά τους, που έχουν να κάνουν με τη διάρκεια της συλλογικής σύμβασης (για πρώτη φορά φέτος, τους ανακοινώθηκε ότι οι συμβάσεις τους θα μετατραπούν σε εξάμηνες από ετήσιες που ήταν μέχρι τώρα), το θεσμικό πλαίσιο, τη δυνατότητα συμμετοχής τους στα όργανα του ιδρύματος και τη δυνατότητα απόκτησης επιπλέον προσόντων.

Οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί του ΤΕΙ Πειραιά βρίσκονται σε συνεννόηση με τους συναδέλφους τους στο ΤΕΙ Αθήνας, που επίσης κάνουν επίσχεση εργασίας από τον προηγούμενο μήνα, καθώς και με την Ομοσπονδία Συλλόγων Εκτακτου Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ. Χρειάζεται να σημειωθεί ότι το πρόβλημα της τεράστιας καθυστέρησης στις πληρωμές του έκτακτου προσωπικού παρουσιάζεται σχεδόν κάθε χρόνο με κύρια ευθύνη του υπουργείου Παιδείας και αφορά στη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών των ΤΕΙ, καθώς η αναλογία εκτάκτων - μονίμων στα ιδρύματα είναι στην καλύτερη περίπτωση 70% - 30%, αντίστοιχα.

Σε οικονομικό αδιέξοδο το 21ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχουν οδηγηθεί τα σχολεία του Ν. Μαγνησίας και συγκεκριμένα το 21ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, αφορά η Ερώτηση που κατέθεσαν χτες στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Γκατζής και Τάκης Τσιόγκας, προς τους υπουργούς Παιδείας Π. Ευθυμίου και Εσωτερικών Κ. Σκανδαλίδη.

«H συνεχής περικοπή των δαπανών για την Παιδεία και η μεταφορά της αρμοδιότητας και των δαπανών για τη λειτουργία των σχολείων στην ΤΑ χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, έχουν οδηγήσει σε οικονομικό αδιέξοδο όλα σχεδόν τα σχολεία του Ν. Μαγνησίας», επισημαίνεται στην Ερώτηση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της απαράδεκτης κατάστασης, σημειώνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ, αποτελεί το 21ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, που, εξαιτίας των μηδαμινών επιχορηγήσεων, είναι υπερχρεωμένο. Συγκεκριμένα:

- Το χρέος του σχολείου προς τον ΟΤΕ, εδώ και περισσότερα από δέκα χρόνια, υπερβαίνει τα 4.300 ευρώ.

- Οι δαπάνες του σχολείου, για τα αναλώσιμα, για την υγιεινή, για τη θέρμανση και για μικρές παρεμβάσεις συντήρησης, δεν καλύπτονται ούτε στοιχειωδώς από τις δημοτικές επιχορηγήσεις.

- Παρά τα επανειλημμένα διαβήματα, προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Νομού και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, της 16ης ΕΣΕ του Δήμου Βόλου για να δοθούν στο σχολείο μηχανήματα φωτοτυπικού και φαξ, αυτά δεν έχουν δοθεί ακόμη.

Και καταλήγουν: «Η Σχολική Επιτροπή ζητά την άμεση οικονομική ενίσχυση του σχολείου με το ποσό των 6.500 ευρώ, για να αποκατασταθεί η λειτουργία του. Επίσης, ζητά να δοθούν επιτέλους τα μηχανήματα φωτοτυπικού και φαξ».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς εάν θα πάρουν μέτρα, ώστε να ικανοποιηθούν τα παραπάνω αιτήματα της Σχολικής Επιτροπής του 21ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ