Σάββατο 23 Φλεβάρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αποφασίζουν σήμερα οι καθηγητές

Για την πορεία των κινητοποιήσεών τους συζητούν σήμερα οι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς συνέρχεται η Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ που θα μεταφέρουν τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων που συζητήθηκε η στάση του κλάδου απέναντι στις αντιεκπαιδευτικές επιλογές στις οποίες ήρθε πρόσφατα να προστεθεί ο νόμος για την «αξιολόγηση».

Υπενθυμίζεται ότι η εισήγηση της πλειοψηφίας του ΔΣ της ΟΛΜΕ προτείνει 24ωρη απεργία στις 8 του Μάρτη και 48ωρη απεργία στις 11 και 12 του Απρίλη με νέες Γενικές Συνελεύσεις προέδρων των ΕΛΜΕ στις 22 του Μάρτη και 20 του Απρίλη.

Στο μεταξύ, την ερχόμενη Τρίτη 26 του Φλεβάρη αναμένεται να συνέλθει και το ΔΣ της ΔΟΕ για να διαμορφώσει πρόταση για την πορεία του κλάδου των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τη Δευτέρα 25 του Φλεβάρη, με πρωτοβουλία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μενιδίου «ο Σωκράτης», πραγματοποιείται σύσκεψη διδασκαλικών συλλόγων του Λεκανοπεδίου για το συντονισμό της δράσης τους.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Με «διαθεματικότητα» απαντά στα προβλήματα

Διανθίζοντας τα λεγόμενά του με τις καθιερωμένες πλέον αναφορές στο ρόλο της Ελλάδας στον κόσμο και στους δείκτες της Παιδείας που ευημερούν, σε... αντίθεση με τα σχολεία, ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου άνοιξε χτες τις εργασίες του επιμορφωτικού σεμιναρίου με θέμα «διάλογος για το διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών».

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εκπονεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και βασίζεται στη διασύνδεση των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων που διδάσκονται οι μαθητές στην εννιάχρονη εκπαίδευση έτσι ώστε αυτά να προσεγγίζονται πολύπλευρα, με τη βοήθεια και νέου εκπαιδευτικού υλικού. Από το υπουργείο Παιδείας, η «διαθεματικότητα» παρουσιάζεται ως απάντηση στο αίτημα για «αναβάθμιση» της ποιότητας της εκπαίδευσης, όταν η συνολική πολιτική έχει οδηγήσει την Παιδεία στο δρόμο του αποκλεισμού από αυτή μεγάλης μερίδας μαθητών και στην πλήρη σύνδεση ενός λυκείου αποσπασματικών γνώσεων με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στην ομιλία του, ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή εμπειρία για τη «διαθεματικότητα», επισημαίνοντας ιδιαίτερα το ρόλο που καλούνται να παίξουν οι εκπαιδευτικοί στην εφαρμογή των προγραμμάτων τα οποία συνέδεσε και με την ήδη καταδικασμένη από τους εκπαιδευτικούς «αξιολόγηση», ως παράγοντες αναβάθμισης...

ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ - ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Υπό κατάληψη η σχολή στη Λάρισα

Για δεύτερη μέρα συνέχισαν χτες την κατάληψη του κτιρίου της σχολής τους οι φοιτητές του Τμήματος Βιοχημείας - Βιοτεχνολογίας, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που εδρεύει στη Λάρισα, διαμαρτυρόμενοι για την τραγική έλλειψη εργαστηρίων και αιθουσών διδασκαλίας. Οι φοιτητές ζητούν την απομάκρυνση του Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου που συστεγάζεται με τη σχολή τους, καθώς εμποδίζει τη δημιουργία των αναγκαίων εργαστηρίων και αιθουσών διδασκαλίας.

Χτες το μεσημέρι αντιπροσωπεία του Συλλόγου Φοιτητών Βιοχημείας - Βιοτεχνολογίας επισκέφτηκε τη Νομαρχία, απαιτώντας από τη Νομαρχιακή Αρχή ν' αναλάβει τις ευθύνες της και να συνδράμει στην επίλυση των προβλημάτων τους, ενώ τη Δευτέρα θα πραγματοποιηθεί Γενική Συνέλευση των φοιτητών όπου θ' αποφασιστεί η περαιτέρω πορεία του αγώνα τους.

Σε ανακοίνωση του Φοιτητικού Συλλόγου του Τμήματος Βιοχημείας - Βιοτεχνολογίας επισημαίνεται: «Η περικοπή των δημοσίων δαπανών και η γενικότερη εκπαιδευτική πολιτική οδηγεί σ' αυτή την κατάσταση όχι μόνο τη σχολή μας, αλλά και ολόκληρη την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μια εκπαιδευτική πολιτική που ξεκινάει από την ΕΕ, μέσω των αποφάσεων της συνδιάσκεψης της Πράγας και εφαρμόζεται και στην ελληνική πραγματικότητα, με νομοσχέδια όπως η ψευδεπίγραφη ανωτατοποίηση των ΤΕΙ. Ο μόνος τρόπος για να δοθεί λύση σε όλα αυτά είναι η συντονισμένη αγωνιστική δράση του συνόλου των φοιτητών».

ΚΑΒΑΛΑ
Απειλές για «συμμόρφωσιν προς τας υποδείξεις»

Διευθυντής σχολείου απαγορεύει στους μαθητές του εκδήλωση με προβολή αντιφασιστικής ταινίας

Την απαράδεκτη ενέργεια του διευθυντή του 3ου Λυκείου της Καβάλας, Παναγιώτη Ντίμο, να απαγορεύσει στο δεκαμελές του σχολείου του τη διοργάνωση εκδήλωσης εκτός σχολείου, στη διάρκεια της οποίας ήταν προγραμματισμένο να προβληθεί αντιφασιστική ταινία, καταγγέλλει με ανακοίνωση του το ΝΣ Καβάλας της ΚΝΕ. Οπως ισχυρίστηκε ο λυκειάρχης στους μαθητές «το φιλμ δεν εγκρίνεται από το υπουργείο» και τους απείλησε πως αν προπαγανδίσουν την εκδήλωση με αφίσες κλπ., θα έχουν συνέπειες.

Σημειώνεται ότι ο διευθυντής του παραπάνω Λυκείου της Καβάλας, πρώην πρόεδρος της ΕΛΜΕ Καβάλας και συνδικαλιστής της ΔΑΚΕ, δεν κρύβει τα αισθήματα αντιπάθειας που τρέφει για όσους «δε συμμορφώνονται με τας υποδείξεις» ή επιδεικνύουν γενικότερα μια αγωνιστική στάση.

Συγκεκριμένα, προχτές, ο λυκειάρχης κάλεσε το προεδρείο του 15μελούς και τους προέδρους των 5μελών και τους απείλησε ότι αν δε ματαιώσουν την εκδήλωση που προγραμματίζουν θα αναγκαστεί να τους αποβάλει. Η ταινία που αναγγέλλονταν η προβολή της με αφίσα του 15μελούς του σχολείου, είναι τα «Μαθήματα Αμερικανικής ιστορίας». Σύμφωνα με τις αιτιάσεις του εν λόγω λυκειάρχη προς τους μαθητές του, για κάθε παρόμοια εκδήλωση χρειάζεται η άδεια του προϊσταμένου, γιατί μπορεί να δημιουργηθούν παρεξηγήσεις με ακροδεξιά στοιχεία που πιθανό θα βρίσκονται στην αίθουσα!

Ο ίδιος λυκειάρχης πριν μια βδομάδα απέβαλε και στη συνέχεια ανακάλεσε την απόφασή του μετά από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, δύο μαθητών, επειδή, όπως υποστήριζε, αρνήθηκαν να προσευχηθούν.

Τελικά, παρά τις «υποδείξεις» και τις απειλές η εκδήλωση των μαθητών πραγματοποιήθηκε χτες το βράδυ με μεγάλη επιτυχία στα ΤΕΙ της Καβάλας.

«Μπάχαλο» με τα ισότιμα των ΤΕΙ πτυχία

Πτυχία που παλιότερα είχαν ισοτιμηθεί με αυτά των ΤΕΙ σήμερα δεν είναι ισότιμα

Είναι γνωστό ότι με το νόμο της ψευδεπίγραφης «ανωτατοποίησης» για τα ΤΕΙ δεν άλλαξε απολύτως τίποτα για τα ιδρύματα. Ετσι, παρέμειναν ίδια και τα πτυχία που χορηγούσαν τα ΤΕΙ πριν, με αυτά που χορηγούν τώρα, παρ' όλο που τα ιδρύματα είναι, υποτίθεται, ανώτατα. Το παράλογο είναι, όμως, ότι πτυχία που ισοτιμήθηκαν παλιότερα με αυτά των ΤΕΙ, σήμερα δεν είναι ισότιμα!

Συγκεκριμένα, με έγγραφο που απέστειλε το υπουργείο Παιδείας ως απάντηση σε ερώτημα του ΤΕΙ Λάρισας, κι έχει θέμα: «Ισοτίμηση πτυχίων ΚΑΤΕΕ, με πτυχία ΤΕΙ», διευκρινίζει ότι «δεν είναι δυνατή η αυτόματη ισοτίμηση αυτών των τίτλων σπουδών προς τα πτυχία που χορηγούν εφεξής τα ΤΕΙ σε ό,τι αφορά στο ακαδημαϊκό σκέλος τους». Παρ' όλο, λοιπόν, που δεν έχει αλλάξει τίποτα στα ΤΕΙ και τα πτυχία που χορηγούν, οι κάτοχοι πτυχίων ΚΑΤΕΕ που ακολούθησαν τις διαδικασίες ισοτίμησης των πτυχίων τους με αυτά τα ΤΕΙ, πρέπει μάλλον να το ξανακάνουν για να πιστοποιήσουν ότι έχουν τα ίδια ακριβώς πτυχία με πριν!

Για να στηρίξει τον ισχυρισμό του το υπουργείο, αναφέρεται στη διάταξη του νόμου 2327/93 που αφορούσε στην ισοτίμηση από το ΔΙΚΑΤΣΑ τίτλων μεταπτυχιακών σπουδών που έχουν αποκτήσει πτυχιούχοι ΤΕΙ στο εξωτερικό. «Η διάταξη αυτή δεν ισχύει για κατόχους τίτλων σπουδών που έχουν ισοτιμηθεί προς πτυχία ΤΕΙ», λέει το υπουργείο για να αναιρέσει αμέσως παρακάτω τα λεγόμενά του, αφού προσθέτει ότι υπήρξε ειδική νομοθετική ρύθμιση «με την οποία επεξετάθη η προαναφερθείσα δυνατότητα και στους κατόχους και στους κατόχους τίτλων σπουδών ισοτιμηθέντων προς πτυχία ΤΕΙ».

Αν λάβουμε δε, υπόψη μας και τα δημοσιεύματα για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας σχετικά με τη ΣΕΛΕΤΕ, που λένε ότι η σχολή θα καταργηθεί και θα επανιδρυθεί ως ισότιμη των ΤΕΙ, ενώ οι απόφοιτοι της ΣΕΛΕΤΕ θα χρειαστεί να ακολουθήσουν διαδικασίες ισοτίμησης των πτυχίων τους με αυτά της νέας σχολής, καταλαβαίνουμε το μπάχαλο που επικρατεί και θα συνεχιστεί σε σχέση με τα πτυχία: το πτυχίο ΣΕΛΕΤΕ ήταν ισότιμο με το πτυχίο ΤΕΙ, το πτυχίο της νέας σχολής (που θα ιδρυθεί στη θέση της ΣΕΛΕΤΕ) θα είναι ισότιμο με πτυχίο ΤΕΙ, αλλά τα πτυχία ΣΕΛΕΤΕ με τα πτυχία της νέας σχολής δε θα είναι ισότιμα μεταξύ τους!

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ
Με τις ευλογίες της «Μπολόνια» και των επιχειρήσεων

Εδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας την πρότασή του για το τελικό κείμενο

Τον Ιούνη του 2002, θα προωθηθεί τελικά στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για «την αναμόρφωση των μεταπτυχιακών σπουδών και της πανεπιστημιακής έρευνας», που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα και στους πανεπιστημιακούς φορείς. Στόχος της κυβέρνησης μέσα από αυτό είναι η ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών και η εφαρμογή του μοντέλου της Βρετανίας και των αποφάσεων των Μπολόνια και Πράγας, που επιτάσσει τρία χρόνια προπτυχιακές σπουδές, δυο χρόνια μεταπτυχιακά επιπέδου master, και τρία χρόνια για διδακτορικό. Παράλληλα, προετοιμάζει το έδαφος για την είσοδο των επιχειρήσεων στα ιδρύματα και τον έλεγχό τους πάνω στα θέματα έρευνας.

Το νομοσχέδιο ορίζει ότι τα πανεπιστήμια είναι αποκλειστικά υπεύθυνα για το σχεδιασμό, την οργάνωση προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών (ΠΜΣ). Δίνει τη δυνατότητα να οργανώνονται μεταπτυχιακά από κοινού με τα ΤΕΙ, αλλά ξεκαθαρίζει ότι τα πανεπιστήμια είναι αυτά που θα χορηγούν τους σχετικούς τίτλους. Οσο για τη δυνατότητα να παρακολουθούν μεταπτυχιακά οι απόφοιτοι ΤΕΙ, είναι μάλλον τυπική, καθώς εξαρτάται από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των ΠΜΣ, που τον αποφασίζουν τα πανεπιστήμια και όπως μέχρι σήμερα, οι θέσεις είναι περιορισμένες και οι απαιτήσεις υψηλές για τους αποφοίτους των ΤΕΙ.

Παράλληλα, το ν/σ δίνει τη δυνατότητα συνδιοργάνωσης ΠΜΣ από πανεπιστήμια και «αναγνωρισμένα ομοταγή ιδρύματα της αλλοδαπής ή με αναγνωρισμένα ερευνητικά ιδρύματα, κέντρα ή ινστιτούτα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής». Ανοίγει έτσι ένα μεγάλο «παράθυρο» για μελλοντική συνδιοργάνωση μεταπτυχιακών και με παραρτήματα ιδιωτικών πανεπιστημίων αμφιβόλου ποιότητας που λειτουργούν στη χώρα μας.

Επίσης εισάγει, εκτός από τα μέχρι σήμερα γνωστά μεταπτυχιακά, το Δίπλωμα Προχωρημένων Σπουδών (ΔΠΣ), που όπως είχε αποκαλύψει ο «Ρ» (27/1/2002) υποβαθμίζει άμεσα τις προπτυχιακές σπουδές. Το ΔΠΣ δε θα είναι ελεύθερο για όλους τους φοιτητές, όπως αρχικά είχε προταθεί, ενώ μπορούν να ισοτιμηθούν μ' αυτό τα πτυχία που χορηγούνται μετά από πενταετείς σπουδές.

Το νομοσχέδιο αναφέρει: «Τα Ελληνικά ΠΜΣ χορηγούν τίτλους μεταπτυχιακών σπουδών δύο επιπέδων: οι τίτλοι του πρώτου μεταπτυχιακού επιπέδου διακρίνονται σε Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης (ΜΔΕ) και σε Διπλώματα Προχωρημένων Σπουδών (ΔΠΣ), είναι δε ισοδύναμοι με τους τίτλους σπουδών επιπέδου "master" ή τους συναφείς τίτλους που χορηγούνται από τα ομοταγή Αγγλοσαξονικά Πανεπιστήμια. Σε δεύτερο μεταπτυχιακό επίπεδο τα Ελληνικά ΠΜΣ χορηγούν τον τίτλο του Διδακτορικού Διπλώματος (ΔΔ)».

Είναι ομολογημένη, λοιπόν, η προσπάθεια να ακολουθηθεί το βρετανικό μοντέλο, που συνίσταται σε «καταρτισιακού επιπέδου» τρίχρονες προπτυχιακές σπουδές κι αντίστοιχα δομημένα μεταπτυχιακά που συνθέτουν μια «τεταρτοβάθμια» στην ουσία εκπαίδευση, με γνώσεις που θα έπρεπε να παρέχονται μέσα στο πτυχίο. Το νομοσχέδιο ορίζει ότι ο απαιτούμενος χρόνος για τα μεταπτυχιακά πρώτου επιπέδου θα είναι δυο χρόνια και για το διδακτορικό τρία. Σχεδόν έτοιμο, λοιπόν, το μοντέλο 3-2-3!

Επίσης, αν και δε θεωρείται προαπαιτούμενο το ΜΔΕ ή το ΔΠΣ για να προχωρήσει κάποιος σε διδακτορικό, ορίζεται ότι όσοι δεν έχουν έναν από αυτούς τους δυο τίτλους, χρειάζεται να παρακολουθήσουν στο επίπεδο του διδακτορικού ένα κύκλο μαθημάτων «τουλάχιστον δυο εξαμήνων». Πράγμα που κάνει ακόμα πιο μακρινή την προοπτική του διδακτορικού για κάποιον που χρειάζεται παράλληλα να εργάζεται.

Χρηματοδότηση από τις επιχειρήσεις

Τα Τμήματα χρειάζεται να τεκμηριώνουν την «οικονομική βιωσιμότητα του ΠΜΣ», λες κι αυτή δεν είναι υποχρέωση του κράτους να την εξασφαλίσει. Παραπέρα, το νομοσχέδιο αναφέρει ότι «η απ' ευθείας χρηματοδότηση ΠΜΣ γίνεται μέσω του Ειδικού Λογαριασμού του οικείου Ιδρύματος», ενώ είναι δυνατή η χρηματοδότηση από το υπουργείο Παιδείας σε ειδικές περιπτώσεις.

Παράλληλα, «είναι δυνατή η απ' ευθείας χρηματοδότηση ΠΜΣ από άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου ή και του ιδιωτικού τομέα», δηλαδή, μπορούν να «παραγγέλνουν» ή καλύτερα να υποδεικνύουν κι οι ίδιες οι επιχειρήσεις στα ιδρύματα την έρευνα, που θα κάνουν και να γίνουν χρηματοδότες των μεταπτυχιακών προγραμμάτων!!

Οσο για τα δίδακτρα, η διατύπωση του νομοσχεδίου είναι ασαφής: «δεν είναι δυνατή η πρόβλεψη καταβολής διδάκτρων από μέρους των μεταπτυχιακών φοιτητών».

Μεγάλο μέρος, επίσης, του εν λόγω νομοσχεδίου αφορά τα λεγόμενα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), τα οποία είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, τα οποία και ενδυναμώνονται ακόμα περισσότερο και προσανατολίζονται στην αποκοπή της έρευνας από το συλλογικό έλεγχο των πανεπιστημιακών οργάνων και ανοίγουν το δρόμο στις επιχειρήσεις. Δηλαδή, ένας σημαντικός τομέας της πανεπιστημιακής λειτουργίας κρατιέται μακριά από τις ανάγκες του λαού και της κοινωνίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ