Τετάρτη 24 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Η «αξιολόγηση» των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων διασφαλίζει τον κοινωνικό έλεγχο στο έργο των πανεπιστημίων;

Η αξιολόγηση έχει καθαρά ταξικό περιεχόμενο. Είναι μεγάλο ψέμα ότι οποιοσδήποτε νόμος στο υπάρχον σύστημα μπορεί να θεσμοθετηθεί για τον κοινωνικό έλεγχο, να δίνει δηλαδή στο λαό τη δυνατότητα να ελέγχει τους κρατικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς οργανισμούς. Για να υπάρξει κοινωνικός έλεγχος πρέπει να υπάρχει κοινωνικός σχεδιασμός. Οταν ο σχεδιασμός της οικονομίας στοχεύει στη μεγιστοποίηση των κερδών του κεφαλαίου, τι θα έρθει να ελέγξει ο λαός. Αν κερδίζουν τα μονοπώλια;

Οταν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ μιλούν για κοινωνική λογοδοσία, εννοούν λογοδοσία σε εκείνους που ονομάζουν «κοινωνικούς εταίρους»: τις τράπεζες, τις πολυεθνικές, τον ΣΕΒ, το ΕΒΕΑ. Με άλλα λόγια, εκείνο που επιδιώκουν είναι η λογοδοσία προς τις επιχειρήσεις και τους εκπροσώπους τους.

Αλλωστε, θα ήταν αφέλεια να πιστέψει κανείς ότι τώρα «ξύπνησε» το αστικό κράτος και θέλει να ελέγξει τα πανεπιστήμια. Δηλαδή, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου των πανεπιστημίων; Τα ελληνικά πανεπιστήμια λειτουργούν περίπου «αναρχοαυτόνομα»; Οχι, βέβαια! Η αλήθεια είναι ότι το ελληνικό δημόσιο έχει και σήμερα μηχανισμούς που του επιτρέπουν να γνωρίζει το έργο που παράγεται στα ελληνικά πανεπιστήμια και παρεμβαίνει σε αυτό.

Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων είναι αναπόσπαστο κομμάτι των συνολικών αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία. Χρειάζεται για να ελέγχονται τα ιδρύματα από τη στιγμή που αποτελούν κομμάτι της «ελεύθερης αγοράς». Για να ελέγχεται ο βαθμός και ο ρυθμός προσαρμογής των ιδρυμάτων στο μοντέλο λειτουργίας που ετοιμάζεται με βάση τις κατευθύνσεις της Μπολόνια: ανταγωνιστικότητα, λειτουργία με επιχειρηματικά κριτήρια. Δεν είναι τυχαίο ότι η «αξιολόγηση» συνδέεται ευθέως με τη χρηματοδότηση που θα λαμβάνει το ίδρυμα. Αν ένα ίδρυμα δεν προσαρμόζεται στις αναδιαρθρώσεις «τιμωρείται» με μικρότερη χρηματοδότηση και καταδικάζεται να κλείσει. Η επιβίωσή του εξαρτάται από την προσαρμογή του.

Η αξιολόγηση έρχεται να ελέγξει την προσαρμογή των ιδρυμάτων, να τα κατατάξει ανάλογα με το πόσο ανταγωνιστικά είναι. Και τα κριτήρια της ανταγωνιστικότητας είναι εκείνα που το κεφάλαιο θέτει με βάση τις ανάγκες του: ποιοι κλάδοι θα αναπτυχθούν και τι είδους επιστήμονες και «επιστήμονες» χρειάζονται οι επιχειρήσεις.

Οτι η αξιολόγηση συνδέεται ευθέως με τη χρηματοδότηση του πανεπιστημίου είναι ξεκάθαρο. Είναι χαρακτηριστικά αυτά που λέει σε άρθρο του σε κυριακάτικη εφημερίδα (14/1/2007) ο Π. Παναγιωτόπουλος, γενικός εισηγητής της κυβέρνησης στην επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος:

«Με το νέο νόμο - πλαίσιο (...) πρέπει να καθιερώνονται, μεταξύ των άλλων:

1.Η πλήρης αξιολόγηση όλων μέσα στα ΑΕΙ, σύμφωνα με όλες τις προδιαγραφές

2. Η σύνδεση της αύξησης της χρηματοδότησης προς τα ΑΕΙ (...) με την πρόοδο του κάθε πανεπιστημίου στην κλίμακα της αξιολόγησης και των επιδόσεών του...».

Συνέντευξη Τύπου μαθητών - γονέων

Σήμερα, στις 4 το απόγευμα το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας θα πραγματοποιήσει κοινή συνέντευξη Τύπου με την Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας στα γραφεία της Ομοσπονδίας. Την Κυριακή 28 Γενάρη το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας, θα συνεδριάσει στις 5 το απόγευμα, στην αίθουσα του Συνδικάτου Οικοδόμων.

Πολύμορφο αγωνιστικό κάλεσμα

Από τη χτεσινή παρέμβαση στον Ηλεκτρικό
Από τη χτεσινή παρέμβαση στον Ηλεκτρικό
Κατέλαβαν συμβολικά ένα βαγόνι του ΗΣΑΠ στο σταθμό Αττικής και το στόλισαν με τα συνθήματά τους καλώντας τον κόσμο να παλέψει μαζί τους για την Παιδεία των αναγκών τους... Φοιτητές από συλλόγους της Αθήνας έκαναν αίσθηση χτες το απόγευμα με την πρωτότυπη διαμαρτυρία τους και κέρδισαν την επιδοκιμασία των επιβατών όταν έκαναν γνωστό το λόγο της κινητοποίησής τους: Παλεύουμε για Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία.

«Αντίσταση, αγώνας, ανυπακοή, το άρθρο 16 να μην καταργηθεί», «Κάτω τα χέρια από το άσυλο» φώναζαν οι φοιτητές, κατά τη διάρκεια του συμβολικού αποκλεισμού του δρόμου στη συμβολή των οδών Αγίου Δημητρίου κι Εθνικής Αμύνης, που πραγματοποίησαν χτες στη Θεσσαλονίκη, καλώντας το λαό της πόλης στο σημερινό συλλαλητήριο. Την κινητοποίηση διοργάνωσαν οι φοιτητικοί σύλλογοι Φυσικού, Χημικού κι οι τρεις σύλλογοι της Φιλοσοφικής. Οι σύλλογοι της Φιλοσοφικής, επίσης, διοργάνωσαν το απόγευμα, εκδήλωση ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 με τη συμμετοχή φοιτητών, εκπαιδευτικών και πανεπιστημιακών.

Συγκέντρωση και κατάληψη στα γραφεία της Νομαρχίας Χανίων, πραγματοποίησαν αντίστοιχα χτες το μεσημέρι (από τις 12 μέχρι τις 2 περίπου) οι σπουδαστές του ΤΕΙ Χανίων μετά από απόφαση της Γενικής τους Συνέλευσης.

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Αποφασιστικά και σήμερα στους δρόμους

Σήμερα στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, το αγωνιστικό ραντεβού για την Αθήνα. Την ίδια ώρα στο Πολυτεχνείο η συγκέντρωση στη Θεσσαλονίκη. Συλλαλητήρια σε πολλές ακόμα πόλεις

Χαρακτήρα αποφασιστικής κλιμάκωσης στις κινητοποιήσεις ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική, ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και το νόμο - πλαίσιο, δίνουν φοιτητές και σπουδαστές που σήμερα κατεβαίνουν μαζί με τους εκπαιδευτικούς σε νέα συλλαλητήρια σε δεκάδες πόλεις.

Στην Αθήνα, το αγωνιστικό ραντεβού είναι στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια. Στις γενικές συνελεύσεις που έγιναν τις προηγούμενες μέρες εκφράστηκε μεγάλη αποφασιστικότητα από τους φοιτητές και τους σπουδαστές για τη συνέχεια του αγώνα και είναι χαρακτηριστικό ότι 40 από τους 44 συλλόγους της Αθήνας έχουν πάρει αγωνιστικές αποφάσεις. Συνολικά, από την περασμένη βδομάδα, περισσότεροι από 150 φοιτητικοί και 40 σπουδαστικοί σύλλογοι (περίπου 350 τμήματα), σε όλη την Ελλάδα, αποφάσισαν καταλήψεις των σχολών τους και οι αγωνιστικές αποφάσεις ανανεώθηκαν και γι' αυτή τη βδομάδα.

Μέσα από τις συζητήσεις στις γενικές τους συνελεύσεις και τις αποφάσεις τους, φοιτητές και σπουδαστές καλούν σε πανελλαδικό ξεσηκωμό, τονίζουν ότι τίποτα δεν έχει κριθεί ακόμα και εντοπίζουν την ανάγκη να πάρει ο αγώνας τους χαρακτηριστικά ευρύτερης παλλαϊκής συσπείρωσης. Ετσι, με εξορμήσεις πλατιάς ενημέρωσης του λαού και πολύμορφες κινητοποιήσεις βγάζουν τα αιτήματά τους έξω από τους τέσσερις τοίχους των σχολών τους και καλούν όλο το λαό στις επάλξεις για ένα πανεπιστήμιο δημόσιο και δωρεάν στην υπηρεσία των αναγκών του λαού και της νεολαίας και όχι του κεφαλαίου.

Μετά το σημερινό συλλαλητήριο, φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι θα προχωρήσουν σε συναντήσεις συντονισμού.

Οι εκπαιδευτικοί

Η Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) συμμετέχει στα σημερινά συλλαλητήρια, με 48ωρη απεργία (σήμερα και αύριο). Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας ενημέρωσαν για το πρόγραμμα κινητοποιήσεων του κλάδου, που συνεχίζει με 3ήμερη πανελλαδική απεργία στις 31/1 - 2/2 και απεργία διαρκείας από τις 5 Φλεβάρη, αν δε σταματήσει η διαδικασία αναθεώρησης του άρθρου 16 ή επανέλθει το προσχέδιο για το νέο νόμο - πλαίσιο. Η ΠΟΣΔΕΠ κάλεσε τις Συγκλήτους των πανεπιστημίων να πάρουν αποφάσεις για αναστολή της λειτουργίας των ιδρυμάτων.

Στα σημερινά συλλαλητήρια συμμετέχουν και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και καθηγητές. Τρίωρη στάση εργασίας από τις 11 π.μ. μέχρι τις 2 μ.μ. για τον πρωινό κύκλο και από τις 2 μ.μ. μέχρι τις 5 μ.μ. για τον απογευματινό κύκλο έχει κηρύξει για σήμερα η ΟΛΜΕ, ενώ η ΔΟΕ κήρυξε 2ωρη στάση εργασίας για τις δύο τελευταίες ώρες του πρωινού κύκλου και τις δύο πρώτες ώρες του απογευματινού.

Σε άλλες πόλεις

Στη Θεσσαλονίκη, το σημερινό συλλαλητήριο θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι από το χώρο του Πολυτεχνείου. Κάλεσμα για μαζική συμμετοχή απευθύνει το συντονιστικό γενικών συνελεύσεων φοιτητικών συλλόγων.

Φοιτητές και σπουδαστές από τις σχολές Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης διαδηλώνουν σήμερα, στις 12 το μεσημέρι, στην κεντρική πλατεία της Κομοτηνής, ενώ συλλαλητήρια οργανώνονται στην Κοζάνη, στις 12 το μεσημέρι στο ΤΕΙ, στη Φλώρινα, στις 11 π.μ. στην κεντρική πλατεία και στις Σέρρες, στις 6 μ.μ. στην πλατεία Ελευθερίας.

Το αγωνιστικό ραντεβού στα Γιάννενα είναι στις 12 το μεσημέρι στην Ακαδημία.

Οι φοιτητές από ολόκληρη την Κρήτη θα πραγματοποιήσουν Παγκρήτια συγκέντρωση στο Ηράκλειο, στις 12 το μεσημέρι στην πλατεία Ελευθερίας και από κει θα ακολουθήσει πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

Στη Λάρισα, το συλλαλητήριο είναι στις 11 π.μ. στην κεντρική πλατεία (προσυγκεντρώσεις των φοιτητών στο Πανεπιστήμιο και των σπουδαστών στο ΤΕΙ). Στο Βόλο, οι φοιτητές θα συγκεντρωθούν στις 11.30 π.μ. στο «Θόλο» του Πανεπιστημίου και θα κάνουν πορεία προς την πλατεία Ελευθερίας. Στην Καρδίτσα, σπουδαστές και μαθητές θα διαδηλώσουν μαζί με τους μικρομεσαίους αγρότες στις 11 π.μ. στην κεντρική πλατεία.

Λυτοί και δεμένοι ενάντια στις κινητοποιήσεις

Τραμπούκικη επίθεση από τη ΔΑΠ στο Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθήνας. Παρέμβαση πρυτάνεων για σταμάτημα των κινητοποιήσεων. Συνάντηση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου με πρυτάνεις

Σε τραμπουκισμούς επιδόθηκαν, για άλλη μια φορά, χτες, μέλη της ΔΑΠ, επιδιώκοντας - μάταια! - να τερματίσουν τις κινητοποιήσεις των φοιτητών στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παρά την προχτεσινή απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου Φοιτητών Οικονομικού, που όριζε ότι το Τμήμα θα είναι υπό κατάληψη, μια ομάδα στελεχών της ΔΑΠ επιχείρησαν χτες ανεπιτυχώς να σπάσουν την κατάληψη, επιτιθέμενοι μάλιστα σε φοιτητές - μέλη της ΚΝΕ που περιφρουρούσαν την απόφαση του συλλόγου τους.

Το περιστατικό συνέβη γύρω στις 2 το μεσημέρι, στο «Γρυπάρειο» (κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών στην οδό Σοφοκλέους), όπου ήταν προγραμματισμένο να εξεταστεί ένα μάθημα της εξεταστικής του Τμήματος. Σεβόμενοι την απόφαση της Γενικής τους Συνέλευσης, φοιτητές δεν προσήλθαν μαζικά να δώσουν το μάθημα, ωστόσο εμφανίστηκαν τα μέλη της ΔΑΠ που επιτέθηκαν άγρια στους φοιτητές που περιφρουρούσαν την κατάληψη, με αποτέλεσμα δυο από τους φοιτητές - μέλη της ΚΝΕ να μεταφερθούν στο νοσοκομείο (απ' όπου βγήκαν αφού τους παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες). Η τραμπούκικη επίθεση ήταν στημένη έτσι ώστε να παίξει πρώτο θέμα στα τηλεοπτικά δελτία...

Σε σχετική ανακοίνωσή της η Τομεακή Οργάνωση Νομικής Σχολής της ΚΝΕ τονίζει: «Αυτή η τακτική θα βρει αντιμέτωπους τους χιλιάδες φοιτητές κι όλο το λαό. Καλούμε όλους τους φοιτητές να βγάλουν τα απαραίτητα συμπεράσματα και να μαζικοποιήσουν τις Γενικές Συνελεύσεις και τις κινητοποιήσεις. Να καταδικάσουν στην πράξη κάθε προσπάθεια τρομοκρατίας, αλλά και συνολικά την πολιτική που χτυπάει τα δικαιώματα στη μόρφωση και στη δουλιά. Να παλέψουν για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών και όχι του κεφαλαίου».

Συνάντηση Σανιδά με πρυτάνεις

Με τις πρυτανικές αρχές (πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών συναντήθηκε χτες ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γ. Σανιδάς. Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός δήλωσε ότι «θέμα άρσης του ασύλου δεν ετέθη και ούτε τίθεται ούτε από την πλευρά μου ούτε από τις πρυτανικές αρχές». Μάλιστα, επισημάνθηκε ότι οι φοιτητές, και κυρίως του Πολυτεχνείου, δείχνουν ωριμότητα και θέλουν να βοηθήσουν στην εξάλειψη του φαινομένου με τα επεισόδια στους πανεπιστημιακούς χώρους. Ο Γ. Σανιδάς πρόσθεσε ότι από τη συζήτηση με τις πρυτανικές αρχές διαφάνηκε πως οι φοιτητικές παρατάξεις βοηθούν σ' αυτή την κατεύθυνση και πως το ίδιο θα πράξουν και στο αυριανό (σ.σ. σημερινό) συλλαλητήριο. Τέλος, κατά τη συνάντηση τέθηκε και ένας προβληματισμός, αν πρέπει να κλείνουν οι πόρτες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων και συγκεντρώσεων, θέμα το οποίο θα εξετασθεί και περαιτέρω.

Και πρυτάνεις σε ρόλο πυροσβέστη

Ρόλο «πυροσβέστη» των κινητοποιήσεων, στο πλευρό της κυβέρνησης και του ΠΑΣΟΚ, ανέλαβαν οι πρυτάνεις τεσσάρων πανεπιστημίων της χώρας. Οι πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου Πατρών, με χτεσινή συνέντευξη Τύπου, εν μέσω κλιμάκωσης των αγωνιστικών κινητοποιήσεων φοιτητών και πανεπιστημιακών και μπροστά στο νέο σημερινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, ζητούν να ανοίξουν οι σχολές, να γίνει η εξεταστική, να δοθεί παράταση στις αλλαγές στην Παιδεία μέχρι τον Ιούνη, να γίνει διάλογος και τελικά να ...αποφασίσει η Βουλή «πάντα με την ευρύτατη δυνατή συναίνεση τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν»!

Σε απάντηση των δηλώσεων των πρυτάνεων, φοιτητές του Πολυτεχνείου, αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου, ξεκαθάρισαν ότι «συνεχίζουμε τους αγώνες, τις κινητοποιήσεις, τις καταλήψεις».

ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
τα μαθηματικά της Στ' Δημοτικού

- «Ο Bill Gates, ιδρυτής της εταιρείας Microsoft, το 2003 κέρδιζε 5 λεπτά κάθε δευτερόλεπτο. Πόσα χρήματα κέρδιζε σε 1 λεπτό, σε 1 ώρα, σε 1 ημέρα, σε 1 μήνα, σε 1 έτος;»

Η παραπάνω άσκηση για τα κέρδη του Μπιλ Γκέιτς περιλαμβάνεται στο 6ο κεφάλαιο των Μαθηματικών της Στ΄ Τάξης Δημοτικού με θέμα «οι αριθμοί αναπαράγονται» στο τετράδιο εργασιών. Αντί για οποιαδήποτε άλλη άσκηση που θα έκανε τους μαθητές να καταλάβουν την πράξη του πολλαπλασιασμού, οι συγγραφείς επέλεξαν να προβάλουν - και με τις απαραίτητες συστάσεις - τον ιδρυτή της Microsoft και να βάλουν τους μαθητές να υπολογίσουν για λογαριασμό του τα κέρδη από το μονοπώλιό του. Το παράδειγμα αυτό όμως για το πώς αναπαράγονται οι αριθμοί, δηλαδή τα κέρδη του ιδιοκτήτη της Microsoft, «ξεχνάει» να αναφέρει ότι η αναπαραγωγή των κερδών προκύπτει από την εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης και ότι οι αριθμοί - κέρδη δεν πολλαπλασιάζονται από μόνοι τους, αλλά από τον ιδρώτα της εργατικής τάξης.

Η ανάλαφρη και «βγαλμένη από τη ζωή» θεματολογία που επιλέγεται ακόμα και γι' αυτές τις ασκήσεις των μαθητών και μπλέκουν μαζί τη μαθηματική άσκηση με πλευρές της ζωής που οι μαθητές πρέπει να θεωρήσουν ως δεδομένες, αποτελούν μια καλή απόδειξη για το πού θέλουν να στοχεύει το σχολείο. Δίνουν την απάντηση στο μεγάλο ερώτημα ποιο είναι σήμερα το περιεχόμενο του σχολείου και πού αποσκοπεί, τι προσωπικότητες διαμορφώνει. Προσωπικότητες στα μέτρα του συστήματος, που θα θεωρούν ότι ο Μπιλ Γκέιτς καλά κάνει και γεμίζει τις τσέπες του. Και δε χάνουν ευκαιρία να προπαγανδίσουν τις αξίες του συστήματος, μην αφήνοντας ανεκμετάλλευτη ούτε μια μαθηματική πράξη, ούτε ένα κείμενο. Στο ίδιο κεφάλαιο, σε άλλη άσκηση, παρουσιάζεται ένα ακόμα «δεδομένο» της σύγχρονης ζωής. Οτι οι αθλητικές ομάδες πρέπει να έχουν χορηγούς: «Ο χορηγός της εθνικής ομάδας ποδηλασίας παρέχει ένα κράνος και μια στολή σε κάθε μέλος της ομάδας. Το κράνος στοιχίζει 45.8 ευρώ και η στολή 52 ευρώ. Η ομάδα αποτελείται από 5 άτομα. Με πόσους τρόπους μπορεί ο χορηγός να υπολογίσει το κόστος της χορηγίας;»

Τα σχολικά βιβλία βρίθουν τέτοιου είδους παρεμβάσεων στα μυαλά των μαθητών που από μικρές ηλικίες καλούνται να αποδεχτούν τις κάλπικες αξίες του εκμεταλλευτικού συστήματος για να είναι έτοιμα να το υπηρετήσουν όταν αύριο πάρουν τη θέση τους στις στρατιές των απασχολήσιμων.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Το «στοίχημα» που πρέπει να κερδίσουμε

Σύντομη παρουσίαση από τις σημαντικές εισηγήσεις που κατατέθηκαν στην ημερίδα της ΟΓΕ για την Παιδεία

Από τις εργασίες της ημερίδας που διοργάνωσε προχτές η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας
Από τις εργασίες της ημερίδας που διοργάνωσε προχτές η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας
Μίλησαν για όλα. Για τα παιδιά της εργατικής τάξης που προορίζονται να γίνουν «απόκληροι της κοινωνίας». Για την παρεχόμενη εκπαίδευση που στόχο έχει ελαστικές, πειθήνιες, απεμπλουτισμένες συνειδήσεις. Το μακιγιάρισμα των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων από τις δυνάμεις του δικομματισμού. Την ιδιωτικοποίηση της έρευνας και της αλήθειας. Τις αγχόνες που στήνονται για τα νεανικά μυαλά.

Ο λόγος για την ημερίδα που διοργάνωσε η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας (ΟΓΕ) προχτές, με θέμα: «Η Παιδεία είναι κοινωνικό δικαίωμα και όχι εμπόρευμα». Το μήνυμα ξεκάθαρο: «Τον επίλογο στην Ιστορία των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων θα το γράψουν όλοι εκείνοι που αγωνίζονται στο δρόμο για δημόσια δωρεάν Παιδεία, για το μεροκάματο. Αυτό το "στοίχημα" πρέπει να το κερδίσουμε».

Η Ντίνα Τσούβα, μέλος του ΔΣ της ΟΓΕ μίλησε για την Παιδεία ως κομβικό σημείο της ισοτιμίας της γυναίκας, τις «μεταρρυθμίσεις» σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα και την ταχεία πορεία προς την Παιδεία της αγοράς, για τη στενή σχέση που αποκτά η Τοπική Αυτοδιοίκηση με την εκπαίδευση, τον αποκλεισμό των μεταναστών και των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες από την εκπαίδευση. «Η εκπαίδευση ήταν και θα είναι πάντα ταξική στις εκμεταλλευτικές κοινωνίες. Και όσο θα αυξάνονται οι κοινωνικές ανισότητες θα υψώνονται και νέα ταξικά τείχη στη μόρφωση των νέων, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων», είπε χαρακτηριστικά.

Ιδιωτικοποιείται η αλήθεια


«Η αρχή της ανιδιοτελούς αναζήτησης της αλήθειας δε θα έχει πια θέση στα πανεπιστήμια. Να αγωνιστούμε για τη μη ιδιωτικοποίηση της έρευνας, τη μη ιδιωτικοποίηση της Αλήθειας, γιατί τότε δε θα είναι αλήθεια», επισήμανε η Αθηνά Πέτρου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών και αναφέρθηκε σε τρανταχτά παραδείγματα: Το 1998 το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ δέχτηκε στο τμήμα της μικροβιολογίας του, δωρεά 25 εκατομμυρίων δολαρίων, δηλαδή 9,4 δισεκατομμύρια δραχμές από την ελβετική φαρμακευτική εταιρεία «Νοβάρτις». Σε αντάλλαγμα το δημόσιο πανεπιστήμιο παραχώρησε στην ελβετική εταιρεία να ιδιοποιηθεί πάνω από το 30% των ανακαλύψεων που γίνονται από ερευνητές του τμήματος όπως και τη διαπραγμάτευση των δικαιωμάτων ευρεσιτεχνίας που παρέχονται από αυτές. Επιπλέον, το πανεπιστήμιο παραχωρούσε στην εταιρεία τον έλεγχο των δύο από τις πέντε θέσεις της Επιτροπής Ερευνών του τμήματος, η οποία επιτροπή είχε αναλάβει την κατανομή των κονδυλίων για την έρευνα. Η εταιρεία «Nike» διέκοψε τη χρηματοδότηση που έδινε στα πανεπιστήμια του Ορεγκον, Μίσιγκαν και Μπράουν, επειδή οι φοιτητές των πανεπιστημίων αυτών είχαν επικρίνει ορισμένες από τις θέσεις/πρακτικές της σε φτωχές χώρες κυρίως σε θέματα που άπτονταν της παιδικής εργασίας.

Στήνουν καθημερινά «αγχόνες»


«"Πολιτισμός και σχολείο" σημαίνει Πολιτική και Σχολείο. Δημοκρατία και σχολείο. Ενα τέτοιο μάθημα είναι αδύνατο να το διδάξει το σημερινό σχολείο με τον τρόπο που οργανώνεται ως παιδευτικός μηχανισμός, παραγωγός της άρχουσας ιδεολογίας και λειτουργεί ως πρακτική αυτοσυνείδησης της νεολαίας. Για να θυμηθούμε λοιπόν το Γληνό, μέσα στο πλαίσιο μιας καπιταλιστικής ταξικής κοινωνίας, η σύζευξη "πολιτισμός και σχολείο" συνιστά μια προβληματική σχέση, η πραγμάτωση της οποίας απαιτεί πολιτικό αγώνα», επισήμανε μεταξύ άλλων ο Γιώργος Χουρμουζιάδης, καθηγητής ΑΠΘ.

«Το δικαίωμα στην παιδεία δεν έχει αμυντικό χαρακτήρα, αλλά γεννά αξίωση απέναντι στο κράτος για παροχή του αγαθού της παιδείας. Είναι πρόδηλο ότι η κύρια ιδιομορφία των ελευθεριών που κατοχυρώνονται στο άρθρο 16 συνίσταται στην ανάθεση καθηκόντων στο κράτος», είπε ο Ηλίας Νικολόπουλος, καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου, σχετικά με την αναθεώρηση του άρθρου 16. Και συνέχισε: «Σε μια ανταγωνιστική κοινωνία της αγοράς, όπου κυρίαρχες αξίες αναδεικνύονται ο ανταγωνισμός, το χρήμα και το κέρδος, ένα σύγχρονο, προοδευτικό πανεπιστήμιο πρέπει στα πλαίσια της αυτοδιοίκησής του να επιδιώκει τη σύγκρουση με τις κυρίαρχες αξίες και την προώθηση μιας ανθρωποκεντρικής κοινωνίας».

Φαντάσου τι θα γίνει μετά...

Για την παραπαιδεία μίλησε ο Νίκος Ζώτος, εκπαιδευτικός, συνδικαλιστής του ΠΑΜΕ. «Αν μέχρι στιγμής με τους ήδη υπάρχοντες νόμους είχαμε γιγάντωση της φροντιστηριοποίησης, φανταστείτε τι θα γίνει μετά. Ερχονται να προωθήσουν τη βούληση του μεγάλου κεφαλαίου. Το μέλλον που ετοιμάζουν για τα παιδιά εργατικών και αγροτικών οικογενειών, είναι να γίνουν απόκληροι της κοινωνίας».

Η Δώρα Μόσχου, ιστορικός και μέλος του ΔΣ της ΟΓΕ, αναφερόμενη στη θέση της γυναίκας και το γυναικείο ζήτημα όπως αποτυπώνεται στη σχολική ιστοριογραφία. «Απουσιάζει η ιστορικότητα του γυναικείου ζητήματος και η καθυπόταξη της γυναίκας ως μια από τις προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση των ταξικών κοινωνιών. Το γεγονός αυτό συνδέεται με τον τρόπο που συνολικά διδάσκεται η ιστορία στην ελληνική εκπαίδευση: αποσπασματικά, αντιεπιστημονικά, ώστε να μην αναδεικνύονται οι νομοτέλειες που τη διέπουν, αλλά να ανάγονται όλα στο τυχαίο».

Περίπου 200.000 Ελληνόπουλα έχουν ανάγκη Ειδικής Αγωγής. Ομως μόνο 19.000 παιδιά είναι ενταγμένα σε κάποια μονάδα Ειδικής Αγωγής δημόσια ή ιδιωτική. Τα υπόλοιπα 180.000 παιδιά δεν πηγαίνουν καθόλου σχολείο ή δε δέχονται την κατάλληλη εκπαίδευση. Είναι μερικά από τα στοιχεία που παρουσίασε η Γεωργία Τσούμπα, μέλος της Ομάδας Γυναικών για την Αναπηρία.

«Το ζήτημα είναι από ποιον και σε όφελος ποιου θα αναπτυχθεί η τεχνολογία. Το θέμα είναι πολιτικό και δε λύνεται, ούτε εξωραΐζεται με τη μετονομασία της σημερινής καπιταλιστικής κοινωνίας σε "κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας"», είπε ο Μάκης Παπαδόπουλος, μέλος της αντιπροσωπείας του ΤΕΕ, σχετικά με τη χρήση της νέας τεχνολογίας. Η Αννα Γαλανού, εκπαιδευτικός, επισήμανε την ανάγκη ο εκπαιδευτικός «να ρίξει γέφυρες, να ανοίξει δρόμους μέσα στις συνειδήσεις των ανθρώπων».

Να κάνουμε την ανατροπή

Αναπτύσσοντας το θέμα «τι ανθρώπους ετοιμάζει το σχολείο», ο Θωμάς Κασελούρης, εκπαιδευτικός, μέλος της ομάδας ΤΕΠ του ΚΜΕ υπογράμμισε ότι «δεν τίθεται μόνο σε σχέση με την προσπάθεια για την παραγωγή μισοκαταρτισμένων και ημιμαθών νέων μέσα στα στενά πλαίσια του εκπαιδευτικού συστήματος. Τίθεται και σε σχέση με την προσπάθεια πολιτικής χειραγώγησης της νεολαίας που συντελείται μέσα από έναν πολυπλόκαμο μηχανισμό θεσμών, με κύρια έκφραση την τρομοκράτησή της, μέσω των ΜΜΕ και ειδικά της τηλεόρασης. Καθημερινά στήνονται "αγχόνες" που οι θηλιές τους ολοένα και περισσότερο σφίγγουν και δηλητηριάζουν τα παιδικά μυαλά».

Στη διατήρηση και αναπαραγωγή ανισοτήτων μέσα από την παρεχόμενη εκπαίδευση αναφέρθηκε η Ρίτσα Ρούση, μέλος του ΔΣ της ΟΓΕ, όπου τόνισε πως «η παγίωση στη συνείδηση τέτοιων αντιλήψεων διευκολύνει την επιβολή των αναδιαρθρώσεων που συντελέστηκαν και συντελούνται στις εργασιακές σχέσεις, όπως η μερική απασχόληση, ευέλικτες μορφές κλπ., που όπως είναι γνωστό πλήττουν περισσότερο τις γυναίκες», ενώ η Τασούλα Λουδάρου, βρεφονηπιοκόμος, μέλος του ΔΣ της ΟΓΕ, αναφέρθηκε στην κατάσταση και τη λειτουργία των παιδικών σταθμών και πώς το κράτος αντιμετωπίζει αυτό το θεσμό.

«Το σχολείο σήμερα είναι ένα σχολείο φροντιστήριο. Η γνώση για τη γνώση και στην υπηρεσία του κεφαλαίου. Ενα σχολείο που τείνει να γίνει εχθρός του λαού μας. Σε αυτό το σχολείο καλούμαστε να αντισταθούμε, για να μπορέσουμε να αλλάξουμε τη ζωή μας και τη ζωή των παιδιών μας, για να κάνουμε την ανατροπή», σημείωσε η Ευδοκία Στάμου, ψυχολόγος, μέλος του ΔΣ της ΟΓΕ.

Στην ημερίδα παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων: Ελπίδα Παντελάκη βουλευτής του ΚΚΕ, Στέλιος Μπενετάτος δήμαρχος Νίκαιας, Μαριάνθη Χαλβατζή μέλος της Διατμηματικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ για την Ισοτιμία και Χειραφέτηση της Γυναίκας, Αράπη Βασιλική εκ μέρους του ΔΗΚΚΙ, συγγραφείς, πανεπιστημιακοί, εκπαιδευτικοί, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πλήθος μαζικών φορέων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ