Τρίτη 27 Μάη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Συνέχεια εξετάσεων σήμερα

Στις Αρχές Φιλοσοφίας θεωρητικής και Φυσική θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης εξετάζονται σήμερα οι μαθητές της Β' Λυκείου, ενώ οι τελειόφοιτοι της Γ' τάξης και υποψήφιοι για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εξετάζονται στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής γενικής παιδείας.

Ακολουθούν τα θέματα στα οποία εξετάστηκαν το περασμένο Σάββατο οι μαθητές της Β' και Γ' τάξης του Λυκείου.

Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Τεχνολογία Επικοινωνιών τεχνολογικής κατεύθυνσης

ΟΜΑΔΑ Α'

Α.1 Να δώσετε τους ορισμούς των παρακάτω εννοιών ή διαδικασιών: τηλεπικοινωνία, ψηφιοποίηση, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail).

Μονάδες 12

Α.2 Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό κάθε έννοιας της Στήλης Α και δίπλα του το γράμμα της Στήλης Β που αντιστοιχεί σ' αυτή, την έννοια.

Στήλη Α

1. CB

2. Πυκνωτής ηλεκτρίτη

3. Καλούπι λάκκας

4. Πλάκα σήματος (signal plate)

Στήλη Β

φωρατής εικόνας

δίσκος βινιλίου

λυχνία λήψης vidicon

ραδιόφωνα πολιτών

μικροσκοπικό μικρόφωνο

Μονάδες 12

3. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα κάθε μιας από τις παρακάτω προτάσεις και δίπλα του τη λέξη Σωστό, αν θεωρείτε ότι η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος αν θεωρείτε ότι η πρόταση είναι λανθασμένη.

α. Σε μια ραδιοφωνική εκπομπή η κεραία λήψης διαφέρει από την κεραία εκπομπής.

β. Τα σήματα καλωδιακής τηλεόρασης είναι ισχυρότερα από αυτά που προσλαμβάνονται από μια κεραία.

γ. Η πραγματοποίηση αλλαγών σε μαγνητοσκοπημένα προγράμματα ονομάζεται συνάρμοση εικόνων.

δ. Τα άμεσα κύματα ανακλώνται πάντα στην ιονόσφαιρα.

ε. Οι δίαυλοι φυσικής μετάδοσης μεταφέρουν πληροφορίες μέσω της ατμόσφαιρας.

Μονάδες 10

Για τις ερωτήσεις Α.4 και Α.5 να γράψετε στο τετράδιό σας αριθμό κάθε ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

Α.4 Η μετάδοση μέσω γραμμής οπτικής επαφής γίνεται:

α. με γραμμή μετάδοσης μέσω οπτικής ίνας

β. στην ορατή περιοχή από τον πύργο μετάδοσης

γ. με γραμμή μετάδοσης μέσω ομοαξονικού καλωδίου

δ. με μεταβίβαση μέσω ενσύρματης γραμμής.

Μονάδες 5

Α.5 Σε μια κλήση διάσκεψης μπορούν να συνομιλούν ταυτόχρονα αρκετοί άνθρωποι χρησιμοποιώντας:

α. διαφορετικά τηλέφωνα σε ασύνδετες μεταξύ τους διαφορετικές γραμμές

β. διαφορετικά τηλέφωνα στην ίδια γραμμή

γ. το ίδιο τηλέφωνο διαδοχικά ο ένας μετά τον άλλον

δ. το ίδιο τηλέφωνο σε ασύνδετες μεταξύ τους διαφορετικές γραμμές.

Μονάδες 5

Α.6 Να αναφέρετε ονομαστικά τις τρεις βασικές συσκευές επεξεργασίας εικόνας, τις οποίες περιλαμβάνει συνήθως το δωμάτιο ελέγχου της εικόνας σε ένα τηλεοπτικό σταθμό.

ΟΜΑΔΑ Β'

Β.1 Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές στην τεχνολογία των επικοινωνιών είναι η μετατροπή συστημάτων έτσι ώστε να έχουν τη δυνατότητα να συνδέονται με υπολογιστές.

α. Να αναφέρετε πέντε τύπους συσκευών επικοινωνιών όπου χρησιμοποιούνται μικροϋπολογιστές.

Μονάδες 10

β. Να αναφέρετε και να σχολιάσετε τρία πλεονεκτήματα της αξιοποίησης των υπολογιστών στην τεχνολογία επικοινωνιών.

Μονάδες 12

Β.2 α. Να γράψετε τι επιτυγχάνεται με την πολύπλεξη.

Μονάδες 3

β. Να αναφέρετε τους τρόπους πολύπλεξης.

Μονάδες 4

β. Να περιγράψατε τον τρόπο με τον οποίο τέσσερις υπολογιστές μπορούν να χρησιμοποιούν ταυτόχρονα τον ίδιο δίαυλο μετάδοσης για την αποστολή δεδομένων.

Μονάδες 7

Β.3 Μερικοί τύποι μικροφώνων μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ραδιοφωνικές εκπομπές, καθώς και για άλλες μορφές επικοινωνίας.

α. Να αναφέρετε δυο από τους τύπους αυτούς (εκτός του μικροφώνου πυκνωτή).

Μονάδες 4

β. Να περιγράψετε πώς λειτουργεί το μικρόφωνο πυκνωτή.

Μονάδες 6

γ. Να γράψετε τα πλεονεκτήματα του παραπάνω μικροφώνου.

Μονάδες 4

Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Βιολογία γενικής παιδείας

ΘΕΜΑ 1ο

Στις ερωτήσεις 1-5, να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα του το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1. Τα κύτταρα που παράγουν ιντερφεράνες έχουν μολυνθεί από:

α. βακτήρια

β. ιούς

γ. πλασμώδια

δ. πρωτόζωα

Μονάδες 5

2. Η σύφιλη οφείλεται σε:

α. βακτήρια

β. πρωτόζωα

γ. μύκητες

δ. ιούς

Μονάδες 5

3. Ως καταναλωτές πρώτης τάξεως χαρακτηρίζονται:

α. τα σαρκοφάγα ζώα

β. τα βακτήρια και οι μύκητες

γ. τα φυτοφάγα ζώα

δ. οι αποικοδομητές

Μονάδες 5

4. Το φυτοπλαγκτόν ανήκει:

α. στους παραγωγούς

β. στους καταναλωτές

γ. στους αποικοδομητές

δ. στα πρωτόζωα

Μονάδες 5

5. Τα λοιμώδη νοσήματα οφείλονται:

α. στην υπεριώδη ακτινοβολία

β. σε ακραίες τιμές θερμοκρασίας

γ. σε παθογόνους μικροοργανισμούς

δ. στη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Μονάδες 5

ΘΕΜΑ 2ο

1. Τι είναι τα δερματόφυτα;

Μονάδες 5

2. Με ποιους τρόπους μεταδίδεται το AIDS;

Μονάδες 4

3. Να ορίσετε το φαινόμενο της αλλεργίας

Μονάδες 5

4. Τι ονομάζεται οικοσύστημα;

Μονάδες 6

5. Να αναφέρετε τις συνέπειες του φαινομένου της όξινης βροχής.

Μονάδες 5

ΘΕΜΑ 3ο

Δύο οικολογικοί τρόποι εμπλουτισμού του εδάφους με άζωτο είναι η χρήση των περιττωμάτων των ζώων (κοπριά) και η αμειψισπορά. Να περιγράψετε τις διεργασίες με τις οποίες οι δύο αυτοί τρόποι συμβάλλουν στον εμπλουτισμό του εδάφους σε νιτρικά ιόντα.

Μονάδες 16

Β. Η χρήση χημικών λιπασμάτων οδηγεί στο φαινόμενο του ευτροφισμού. Να εξηγήσετε το φαινόμενο αυτό.

Μονάδες 9

ΘΕΜΑ 4ο

Ενας άνθρωπος μολύνεται από έναν ιό για πρώτη φορά. Το παρακάτω διάγραμμα απεικονίζει τις συγκεντρώσεις αντιγόνων και αντισωμάτων αυτού του ανθρώπου κατά τη διάρκεια της λοίμωξης.

---------------------------------------------------------

1. Ποια καμπύλη αντιστοιχεί στα αντιγόνα και ποια στα αντισώματα;

Μονάδες 3

Να εξηγήσετε την απάντησή σας.

Μονάδες 10

2. Πώς συμβάλλει ο πυρετός στην καταπολέμηση του ιού από τον οποίο μολύνθηκε ο συγκεκριμένος άνθρωπος;

Μονάδες 6

3. Στην περίπτωση που ο άνθρωπος αυτός μολυνθεί για δεύτερη φορά από τον ίδιο ιό, να αναφέρετε ποια κύτταρα του ανοσοβιολογικού του μηχανισμού θα ενεργοποιηθούν.

Μονάδες 6

Αρχαία Ελληνικά Β΄Λυκείου
Χημεία θετικής κατεύθυνσης

ΘΕΜΑ 1ο

Στις ερωτήσεις 1.1 - 1.4, να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1.1 Από τις παρακάτω χημικές ουσίες, με παραπλήσιες σχετικές μοριακές μάζες (Mr), το υψηλότερο σημείο βρασμού έχει η ουσία:

α. H2S (Mr=34)

β. F2 (Mr=38)

γ. CH3OH (Mr=32)

δ. CH3CH3 (Mr=30)

Μονάδες 5

1.2 Για την αμφίδρομη αντίδραση:

COCl2(g) <--- ---> CO(g)+ Cl2(g)

η σχέση που συνδέει τις σταθερές Kc και Κρ της χημικής ισορροπίας είναι:

α. Kρc

β. ΚρcRT

γ. Κc=KρRT

δ. Κρc(RΤ)2

Μονάδες 5

1.3 Ποια από τις παρακάτω αντιδράσεις δεν είναι

οξειδοαναγωγική:

α. 2Νa+Cl2 --->2NaCl

β. Br2+2Nal ---> 2NaBr+I2

γ. Fe+2HCl ---> FeCl2+H2

δ. KOH+HCl ---> KCl+H2O

Μονάδες 4

1.4 Σε δοχείο σταθερού όγκου αποκαθίσταται η χημική ισορροπία:

N2(g)2(g) <--- ---> 2ΝΟ(g) ΔΗ>0

Αν μειωθεί η θερμοκρασία του συστήματος, τότε:

α. μειώνεται η σταθερά ισορροπίας Kc

β. αυξάνεται η απόδοση σε NO

γ. μειώνεται η ποσότητα του Ο2

δ. αυξάνεται η ολική πίεση.

Μονάδας 5

1.5 Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα κάθε πρότασης και δίπλα τη λέξη Σωστό, αν θεωρείτε ότι η πρόταση είναι Σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν θεωρείτε ότι η πρόταση είναι Λανθασμένη.

α. Για την αντίδραση της καύσης του άνθρακα σύμφωνα με τη χημική εξίσωση: C(s)+O2(g) --->CO2(g) ο νόμος της ταχύτητας είναι: υ=k[Ο2]

β. Αυτοκατάλυση είναι το φαινόμενο κατά το οποίο, ένα από τα αντιδρώντα μιας χημικής αντίδρασης δρα ως καταλύτης.

γ. Στην αντίδραση C+2F2 ---> CF4 ο άνθρακας (C) δρα ως οξειδωτικό.

Μονάδες 6

ΘΕΜΑ 2o

2.1 Δίνεται η αντίδραση: 2KClO3 ---> 2KCl+3O2

Να γράψετε τους αριθμούς οξείδωσης του Κ, του C1 και του Ο στο αντιδρών σώμα και στα προϊόντα της αντίδρασης και να βρείτε ποιο στοιχείο οξειδώνεται και ποιο στοιχείο ανάγεται.

Μονάδες 8

2.2 Ενα μείγμα δύο αερίων Α και Β βρίσκεται σε κλειστό δοχείο σταθερού όγκου. Ποσότητα ενός τρίτου αερίου Γ εισάγεται στο ίδιο δοχείο και η θερμοκρασία παραμένει σταθερή. Τα αέρια Α, Β, Γ δεν αντιδρούν μεταξύ τους. Πώς μεταβάλλεται η τιμή της μερικής πίεσης του αερίου Α, του γραμμομοριακού? κλάσματος του αερίου Β και της ολικής πίεσης του μείγματος, εξαιτίας της εισαγωγής του αερίου Γ;

Μονάδες 3

Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Μονάδες 6

2.3 Σε κλειστό δοχείο και σε θερμοκρασία θ°C, ποσότητα αερίου ΗΙ διασπάται σύμφωνα με την αντίδραση:

2HI(g) ---> H2(g)+I2(g)

α. Πώς θα μεταβληθεί η ταχύτητα της αντίδρασης αν ελαττωθεί ο όγκος του δοχείου; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Μονάδες 4

β. Η διάσπαση του αερίου HI μπορεί να γίνει και καταλυτικά παρουσία στερεού χρυσού. Πώς ονομάζεται η κατάλυση στην περίπτωση αυτή;

Μονάδες 2

γ. Πώς ονομάζεται η θεωρία που ερμηνεύει ικανοποιητικά την παραπάνω κατάλυση;

Μονάδες 2

ΘΕΜΑ 3ο

Δίνονται οι θερμοχημικές εξισώσεις:

Ν2(g)+3 H2(g) ---> 2NH3(g) ΔΗ1= -90kJ

H2(g)+ 1/2 O2(g) ---> H2C(l) ΔΗ2= -285kJ

Να υπολογίσετε την ενθαλπία σχηματισμού της αέριας ΝΗ3.

Μονάδες 7

Να υπολογίσετε την ενθαλπία της αντίδρασης:

4NH3(g) + 3O2(g) <--- ---> 2N2(g) + 6H2Ο(l)

Μονάδες 8

γ. Αέριο μείγμα που περιέχει 12mol NH3 και 6mol O2 αντιδρά προς σχηματισμό Ν2 και H2Ο σύμφωνα με την παραπάνω αντίδραση. Να υπολογίσετε το ποσό θερμότητας που ελευθερώνεται ή απορροφάται κατά την αντίδραση.

Μονάδες 10

Ολες οι ενθαλπίες των αντιδράσεων αναφέρονται στις ίδιες συνθήκες.

ΘΕΜΑ 4ο

Σε κενό δοχείο όγκου 10L και σε θερμοκρασία θ°C, εισάγονται 0,6mol SO2 και 0,6mol O2 οπότε πραγματοποιείται η αντίδραση:

2SO2(g) + O2(g) <--- ---> 2SO3(g)

Η ισορροπία αποκαθίσταται μετά από χρόνο t = 2min από την έναρξη της αντίδρασης και τότε η συγκέντρωση του O2(g) είναι 0,04 Μ, ενώ η θερμοκρασία παραμένει σταθερή.

α. Να υπολογίσετε:

i) τη μέση ταχύτητα της αντίδρασης, καθώς και τη μέση ταχύτητα σχηματισμού του SO3(g) από την έναρξη της αντίδρασης (t=0) μέχρι την αποκατάσταση της χημικής ισορροπίας.

Μονάδες 8

ii) τη σταθερά Kc της ισορροπίας.

(δεν απαιτείται η αναγραφή των μονάδων της Kc)

Μονάδες 9

β. H αρχική ποσότητα SO2(g) (0,6mol) προέκυψε από αντίδραση στερεού θείου (S) με πυκνό και θερμό υδατικό διάλυμα Η24.

i) Να γράψετε την αντίστοιχη οξειδοαναγωγική αντίδραση.

Μονάδες 5

ii) Να υπολογίσετε τον αριθμό των mol του θείου που απαιτούνται για την παραγωγή των 0,6mol SO2(g).

Μονάδες 3



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ