Σάββατο 5 Μάη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Μήνυμα «Ειρήνης» από μαθητές

Την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη ανεβάζουν τα παιδιά του 2ου Γυμνασίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού αύριο Κυριακή

Παιδιά από την Νιγηρία, την Ολλανδία, τη Ρωσία, τις Φιλιππίνες, τις ΗΠΑ, την Αλβανία, τη Ν. Αφρική, την Ουκρανία, τη Ρουμανία, την Αυστραλία, το Ιράκ, τη Βουλγαρία, το Περού, τον Καναδά, που φοιτούν στο 2ο Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Δήμου Ελληνικού, δίνουν το μήνυμα της συναδέλφωσης και της αλληλεγγύης των λαών. Ετσι, την Κυριακή 6 Μάη, οι μαθητές του σχολείου ανεβάζουν το έργο του Αριστοφάνη «Ειρήνη», στις 6.30 το απόγευμα, επί της Ιασωνίδου.

Στο 2ο Γυμνάσιο φοιτούν σήμερα 210 παιδιά από 40 χώρες του κόσμου, με 30 γλώσσες, στο ίδιο σχολείο, στην ίδια τάξη, στο ίδιο θρανίο. Ετσι, όπως επισημαίνεται σε πρόσκληση, «σε πείσμα των καιρών, ενάντια στο ρατσισμό, στην ξενοφοβία, στον εθνοκεντρισμό, και παρ' όλα τα προβλήματα και τις αντιξοότητες, το σχολείο μας συνεχίζει την προσπάθεια να εντάξει τους μαθητές του στην ελληνική κοινωνία, η οποία αρχίζει να αποδέχεται το δικαίωμα στην ετερότητα». Και με βάση αυτές τις ιδιαιτερότητες «θεωρήσαμε ότι η "Ειρήνη" του Αριστοφάνη είναι το καταλληλότερο ίσως έργο για να απεικονίσει αυτό που συμβαίνει στο σχολείο μας».

Το έργο σκηνοθετούν οι: Δήμητρα Ναουνούλη, γυμνάστρια και Ειρήνη Αντωναράκου, φιλόλογος.

Υπαγωγή της Ανώτατης Εκπαίδευσης στους νόμους της αγοράς

Σε μια περίοδο που διευρύνονται οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας για την προωθούμενη από την κυβέρνηση αντιδραστική μεταρρύθμιση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που εναρμονίζεται με τη Διακήρυξη της Μπολόνια, δηλαδή την προσαρμογή της στις ανάγκες και τα συμφέροντα του κεφαλαίου, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία οι απόψεις πανεπιστημιακών δασκάλων που συμπαρατάσσονται στον αγώνα ενάντια στην επιχειρούμενη υποβάθμιση συνολικά των σπουδών. Ο «Ρ» δημοσιεύει σήμερα την παρέμβαση του Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου, Ιωάννη Σ. Βαβούρα κατά την πρόσφατη εκδήλωση που έγινε στο πανεπιστήμιο για να τιμηθεί ο Γάλλος κοινωνιολόγος Πιερ Μπουρντιέ και στη συζήτηση που ακολούθησε με θέμα: «Το νέο μοντέλο της Ομογενοποίησης των Ευρωπαϊκών πανεπιστημίων ή η Υπαγωγή της Ανώτατης Εκπαίδευσης στους Νόμους της Παγκοσμιοποιημένης Αγοράς». Η παρέμβαση έχει ως εξής:

«

Σύμφωνα με τη δομική προσέγγιση του φαινομένου της παγκοσμιοποίησης, οι χώρες βρίσκονται κοντά στο τέλος των εθνικών πολιτικών τους, αφού οι οικονομικές τους δομές έχουν ήδη ενοποιηθεί σε ένα τόσο μεγάλο βαθμό, που είναι χωρίς ιστορικό προηγούμενο. κατά συνέπεια και οι επιμέρους πολιτικές τους, όπως η οικονομική, η εκπαιδευτική και η κοινωνική πολιτική, δε συνιστούν ανεξάρτητες επιλογές τους, αλλά προκύπτουν ως το αποτέλεσμα της ενιαίας αντίστοιχης πολιτικής της παγκόσμιας οικονομίας. Τι σημαίνει όμως μη ανεξάρτητη πολιτική; Σημαίνει ότι οι χώρες χάνουν την αυτοτέλεια της μεταβολής αλλά συχνά και της επιλογής τόσο των στόχων όσο και των μέσων της.

Στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, οι εθνικές πολιτικές υποτάσσονται στις αρχές του φιλελευθερισμού και ο ρόλος του κράτους περιορίζεται κυρίως σε εκείνον του εγγυητή των αρχών αυτών και του προμηθευτή του αναγκαίου ανθρώπινου κεφαλαίου, υπό τους όρους βέβαια που απαιτεί η παγκοσμιοποίηση. Υπ' αυτές τις συνθήκες, οι πολυεθνικές επιχειρήσεις αποκτούν ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, αφού έχουν την αναγκαία τεχνογνωσία να παράγουν ελεύθερα τα προϊόντα τους σε οποιαδήποτε χώρα και να τα πωλούν σε οποιαδήποτε. Θα μπορούσε, λοιπόν, να υποστηριχτεί η θέση ότι ο φιλελευθερισμός ίσως δεν είναι μόνο μια ιδεολογία, αλλά και ένα μέσον επιβολής των ισχυρών οικονομικών οργανισμών.

Κλασικό πλέον παράδειγμα που εξυπηρετεί καθαρά τις αρχές της παγκοσμιοποίησης όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποτελεί η Διακήρυξη της Μπολόνια της 19ης Ιουνίου 1999. Σκοπός της Διακήρυξης αυτής είναι η δημιουργία μέσα στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα ενός Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα προωθεί την κινητικότητα και την απασχολησιμότητα των Ευρωπαίων πολιτών. Οι χώρες- μέλη της Διακήρυξης αναλαμβάνουν την υποχρέωση να συντονίσουν τις πολιτικές τους για τη διαμόρφωση αυτού του χώρου και για την προώθηση του ευρωπαϊκού συστήματος ανώτατης εκπαίδευσης σε ολόκληρο τον κόσμο.

Παρακάμπτοντας την πρόθεση του εκπαιδευτικού επεκτατισμού, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης υιοθετείται ένα σύστημα σπουδών του προπτυχιακού κύκλου, ένα προπτυχιακό και ένα μεταπτυχιακό. Η πρόσβαση στο μεταπτυχιακό προϋποθέτει την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών του προπτυχιακού κύκλου, οι οποίες διαρκούν τουλάχιστον τρία χρόνια. Ο τίτλος των σπουδών που χορηγείται μετά τον πρώτο κύκλο θα αναγνωρίζεται στην ευρωπαϊκή αγορά εργασίας ως ικανό επαγγελματικό προσόν. Εφόσον μάλιστα σκοπός δεν είναι η παροχή επιστημονικής γνώσης, αλλά η ευελιξία και η απασχολησιμότητα του εργατικού δυναμικού, το σύστημα της ανώτατης εκπαίδευσης καλείται να συμβάλει στην παραγωγή εργατικού δυναμικού προσαρμόσιμου στους κανόνες της αγοράς. Τα ΑΕΙ θα πρέπει καταρχήν να στραφούν στην παραγωγή πτυχιούχων για τις ειδικότητες των οποίων η αγορά εργασίας παρουσιάζει στενότητες.

Ισως είναι χρήσιμο εδώ να σημειωθεί ότι αυτός ο προσανατολισμός συνιστά μερική και πάντως βραχυχρόνια αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας, αφού οι ειδικότητες για τις οποίες παρατηρούνται στενότητες στην αγορά εργασίας είναι περιορισμένες. μακροχρόνια όμως θα παρουσιαστεί το εξής πρόβλημα. Επειδή η εργασιακή απασχόληση δεν καθορίζεται μόνο από το μέγεθος του παραγόμενου προϊόντος, αλλά και από τις τεχνικές παραγωγής που χρησιμοποιούνται και επειδή ο μισθός που κάποιος είναι διατεθειμένος να αποδεχτεί εξαρτάται και από το επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων του, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης αγοράς θα επιτελούν αποτελεσματικά το ρόλο τους εκείνα τα ΑΕΙ που θα παράγουν ευέλικτο εργατικό δυναμικό μέσου επιπέδου, ώστε αυτό να μπορεί να εργαστεί με σχετικά χαμηλές αποδοχές και με την ψευδαίσθηση του πανεπιστημιακού τίτλου. Η υποβάθμιση της μόρφωσης αποτελεί όρο για τη συμπίεση της τιμής της εργατικής δύναμης. Η εργαλειοποίηση της εκπαίδευσης είναι πρόδηλη.

Εφόσον βασικός σκοπός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα είναι η απασχολησιμότητα, αυτή κατά συνέπεια θα αποτελεί και το σημαντικότερο κριτήριο για την αξιολόγηση των ΑΕΙ. Βασικό κριτήριο για την αξιολόγηση της ποιότητας των ΑΕΙ θα είναι η ανταπόκρισή τους στις επιταγές της αγοράς. Οι φοιτητές έτσι γίνονται μάλλον εμπορεύματα που θα πρέπει να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις των αγοραστών - εργοδοτών τους. Αλλά και οι παρεχόμενες σπουδές καθίστανται εμπορεύματα που θα πρέπει να προσαρμόζονται ή θα φαίνεται ότι προσαρμόζονται στις προσδοκίες των ενδιαφερομένων για αύξηση του βαθμού της απασχολησιμότητάς τους. Ως εμπόρευμα πλέον η ανώτατη εκπαίδευση θα αρχίσει να διαφοροποιείται και θα διαχωρίζεται σε υποκατηγορίες, διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά και φυσικά διαφορετικές δυνατότητες πρόσβασης και απασχολησιμότητας. Ηδη είναι ορατές δύο υποκατηγορίες της: Στην πρώτη κατηγορία θα εντάσσεται η μαζική φτηνή και χαμηλής ποιότητας εκπαίδευση, ενώ στη δεύτερη τα «κέντρα αριστείας». Η ομογενοποίηση, λοιπόν, της ανώτατης εκπαίδευσης είναι προφανές ότι θα είναι μόνο ονομαστική και όχι πραγματική. Αντίθετα, είναι περισσότερο από βέβαιη η διεύρυνση της κατηγοριοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης, τόσο σε κοινοτικό και εθνικό επίπεδο, όσο και στο επίπεδο των ίδιων των ΑΕΙ.

Η παρεχόμενη σήμερα ανώτατη εκπαίδευση, από πλευράς αναγνωρισιμότητας μετατοπίζεται στο μεταπτυχιακό επίπεδο, στο οποίο η πρόσβαση θα είναι περιορισμένη, ίσως φτάνει στο 30%. Η Διακήρυξη της Μπολόνια δεν οδηγεί λοιπόν στην ουσιαστική διεύρυνση της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά μάλλον στον περιορισμό της.

Ας εξετάσουμε όμως λίγο αναλυτικότερα το ζήτημα της ομογενοποίησης της εκπαίδευσης. Ομογενοποίηση σημαίνει σύγκλιση προς ένα εκπαιδευτικό σύστημα. Βασικό χαρακτηριστικό της Ευρώπης είναι όμως η πολιτισμική της πολυμορφία. Αυτή δε συμβιβάζεται με ένα ενιαίο εξ ορισμού σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης.

Αγνοούνται, λοιπόν, στο πλαίσιο της Μπολόνια οι ιδιαιτερότητες των εθνικών συστημάτων εκπαίδευσης, αλλά και η εκπαιδευτική παράδοση της κάθε χώρας. Ετσι, μόνο ως ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί η θέση που αναφέρεται στη Διακήρυξη της Μπολόνια ότι με αυτήν οι υπουργοί Παιδείας δηλώνουν τη βούλησή τους να παγιώσουν τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης, μέσα στο πλαίσιο των θεσμικών δυνατοτήτων τους και με πλήρη σεβασμό τόσο της διαφορετικότητας των πολιτισμών, των γλωσσών και των εκπαιδευτικών συστημάτων, όσο και στην αυτονομία των πανεπιστημίων.

Η ομογενοποίηση της εκπαίδευσης σημαίνει αποβολή της κοινωνικής της διάστασης. Αλλά ακόμη και αυτή η τεχνολογία δεν είναι κοινωνικά ουδέτερη. Τίθεται ή πρέπει να τίθεται το ζήτημα της κοινωνικής καταλληλότητάς της. Οι τεχνικές παραγωγής που είναι τεχνικά αποτελεσματικές, δηλαδή χρησιμοποιούν το ελάχιστο δυνατό κόστος παραγωγικών πόρων, μπορεί να είναι κοινωνικά αναποτελεσματικές, εάν με δεδομένους τους επιδιωκόμενους κοινωνικούς στόχους συνδέονται με υψηλό λόγο κοινωνικών ωφελειών - κοινωνικού κόστους. Η τεχνική αποτελεσματικότητα δεν αποτελεί ούτε αναγκαία ούτε ικανή συνθήκη μεγιστοποίησης της κοινωνικής ευημερίας, δεδομένων των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εργασίας. Η τεχνολογία δεν είναι μια ανεξάρτητη, εξωγενής μεταβλητή, η οποία επιδρά σε κάθε δεδομένη κοινωνία, αλλά αναπτύσσεται, διαδίδεται και κυρίως εφαρμόζεται σε δεδομένες κοινωνικές συνθήκες και κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να μην είναι ανεξάρτητη από τις αξίες της, τους σκοπούς και την οργάνωση της συγκεκριμένης κοινωνίας. Αν αυτό ισχύει για την τεχνολογία, τι ισχύει για την εκπαίδευση.

Τέλος, ας υποτεθεί ότι είναι εφικτή η ομογενοποίηση των εκπαιδευτικών συστημάτων της Ευρώπης. Ποιοι θα είναι οι ωφελημένοι αυτής της διαδικασίας; Ωφελημένοι από τη δημιουργία ενός ομογενούς εμπορεύματος, όπως υποθέτουμε ότι καθίσταται η εκπαίδευση, στο πλαίσιο μιας παγκοσμιοποιημένης αγοράς, είναι εκείνοι που μπορούν να το προσφέρουν σ' αυτήν περισσότερο ανταγωνιστικά. Και τι δυνατότητες έχουν όσοι δεν μπορούν να επιβιώσουν κάτω από αυτές τις συνθήκες; Να διαφοροποιήσουν το εμπόρευμα που προσφέρουν, άλλως εγκαταλείπουν την αγορά. Οι χώρες της Ευρώπης όμως καλούνται να συμφωνήσουν στην κατάργηση αυτού του μέσου.

Υπό τις συνθήκες που περιληπτικά εξετάστηκαν, φαίνεται ότι επιχειρείται η πλήρης υπαγωγή της Παιδείας στους νόμους της παγκοσμιοποιημένης αγοράς».


Του
Ιωάννη Σ. ΒΑΒΟΥΡΑ*
*Ο Ιωάννης Σ. Βαβούρας είναι Πρύτανης Παντείου Πανεπιστημίου

ΠΟΣΔΕΠ
Στον αγώνα για τα οικονομικά του κλάδου και των ΑΕΙ

Απεργία στις 16 και 17 Μάη προκηρύσσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) των πανεπιστημίων, με αιτήματα την ικανοποίηση του μισθολογικού και συνταξιοδοτικού προβλήματος των ιδρυμάτων, καθώς και της χρηματοδότησης των ΑΕΙ, συμμετέχοντας ταυτόχρονα στη γενικότερη κινητοποίηση για το ασφαλιστικό. Ταυτόχρονα η ΠΟΣΔΕΠ προτείνει συνέχιση των κινητοποιήσεων του κλάδου στην περίοδο των εξετάσεων, με αντικείμενο τα οικονομικά και θεσμικά αιτήματα.

Στην ανακοίνωση - κάλεσμα που εξέδωσε η Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ, αναφέρεται στο οξύτατο πρόβλημα των συντάξεων των πανεπιστημιακών, το ύψος των οποίων ανέρχεται μόλις στο 42% των αποδοχών τους. Προσθέτει επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος του μισθού των καθηγητών πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης αποτελείται από δραχμικά επιδόματα, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν και μισθολογικό πρόβλημα.

Μιλώντας για το πρόβλημα χρηματοδότησης των ιδρυμάτων, σημειώνει ότι οι δαπάνες για την παιδεία μειώνονται και «υπάρχουν ενδείξεις, ότι τα κονδύλια που προορίζονταν για τα πανεπιστήμια, αλλά και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κατευθύνονται σε άλλα "έργα"».

Απέναντι σ' όλα αυτά καλεί τον υπουργό Παιδείας να τοποθετηθεί «χωρίς υπεκφυγές», καθώς από την πρώτη και μοναδική συνάντησή του με την ΟΣΕΠ (πριν ένα χρόνο όταν ανέλαβε το υπουργείο), περιμένουν να... ενημερωθεί για τα συγκεκριμένα θέματα.

Σε κινητοποιήσεις οι εκπαιδευτικοί

Από την ερχόμενη βδομάδα, θα ξεκινήσουν στις ΕΛΜΕ της χώρας Γενικές Συνελεύσεις που θα συζητήσουν την πρόταση που η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ ψήφισε για 48ωρη απεργία στις 17 και 18 Μάη, μέρα κατά την οποία ξεκινούν οι εξετάσεις στα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας στα λύκεια και β' κύκλο των ΤΕΕ καθώς και στα γυμνάσια. Η τελική απόφαση θα ληφθεί στη Γενική Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ που θα γίνει το Σάββατο 12 του Μάη.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ επισημαίνει σε ανακοίνωσή της ότι με δεδομένη την προσπάθειά της κυβέρνησης να κατεδαφίσει το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα «η απάντηση των εργαζομένων πρέπει να είναι άμεση, αγωνιστική και Μετωπική. Ολοι μαζί οι εργαζόμενοι, Δημόσιου, Ιδιωτικού, ΔΕΚΟ, και κάθε χώρου δουλιάς, πρέπει να υψώσουμε Μέτωπο αγώνα για να μην περάσουν τα αντιασφαλιστικά μέτρα της κυβέρνησης». Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ αναφερόμενη στη λογική της πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ (ΔΑΚΕ - «Συνεργασίας» - «Παρέμβασης») για συντονισμό 3-4 κλάδων μόνο του δημόσιου τομέα, τονίζει ότι «είναι βαθιά διασπαστική και εξυπηρετεί την προσπάθεια της κυβέρνησης να διασπάσει το Μέτωπο των εργαζομένων ("διαίρει και βασίλευε") για να περάσουν, σε όλους βέβαια, τα αντιασφαλιστικά μέτρα».

Στο μεταξύ τη συμμετοχή της στην πανεργατική κινητοποίηση έχει ήδη αποφασίσει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, ενώ διδασκαλικοί σύλλογοι, υλοποιώντας την απόφαση του συντονιστικού που έχουν συγκροτήσει, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες συντονισμού ενάντια στα αντιασφαλιστικά μέτρα ενόψει και της πανεργατικής κινητοποίησης.

  • Σε πανελλαδική κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Παιδείας προχωρούν σήμερα στις 12 μεσημέρι αναπληρωτές δάσκαλοι και νηπιαγωγοί ζητώντας το διορισμό τους.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΕΚ
Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εκλογές

Με τη μαζική προσέλευση στις κάλπες και την απόφαση για μαχητική διεκδίκηση των αιτημάτων τους, ολοκληρώθηκαν χτες το απόγευμα οι εκλογές του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ. Παρά τις απόπειρες τρομοκράτησης των σπουδαστών, από μια μερίδα διευθυντών των ΙΕΚ, εκατοντάδες σπουδαστές έστειλαν ηχηρό μήνυμα σε όσους επιμένουν να τους «παραμυθιάζουν».

Τουλάχιστον 2.000 σπουδαστές είχαν ψηφίσει μέχρι χτες νωρίς το μεσημέρι, σε 15 ΙΕΚ της Αθήνας. Ενώ πολλοί σπουδαστές στήριξαν με την ψήφο τους το Ενωτικό Αγωνιστικό Ψηφοδέλτιο και στα δημόσια ΙΕΚ του Πειραιά. Ωστόσο πρέπει να επισημανθεί η συμπεριφορά εκφοβισμού των διευθυντών του ΙΕΚ Κηφισιάς και του Πειραιά, οι οποίοι απαγόρευσαν στα μέλη του Συλλόγου να τοποθετήσουν την εκλογική κάλπη στο χώρο του σχολείου, με αποτέλεσμα να μην ψηφίσουν οι σπουδαστές των δύο σχολών.

Ιδιες εικόνες εκτυλίχτηκαν τις προηγούμενες μέρες και στο ΙΕΚ Νέας Σμύρνης. Παρ' όλα αυτά, οι συνήθεις τακτικές απειλών και τρομοκρατίας που χρησιμοποιούν φερέφωνα της κυβερνητικής πολιτικής, στάθηκαν αδύνατο να κάμψουν την αγωνιστική διάθεση των σπουδαστών, οι οποίοι απαιτούν την υλοποίηση των αιτημάτων τους. Μερικά από αυτά τα αιτήματα του Συλλόγου είναι η ίδρυση Δημοσίων Δωρεάν Ειδικών Επαγγελματικών Σχολών για όλους τους νέους και η μετεξέλιξη των ΙΕΚ σε τέτοιες σχολές, η κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων, η κατάργηση διδάκτρων, η κάλυψη των υλικοτεχνικών αναγκών σε κάθε ΙΕΚ, χορήγηση πάσου για μειωμένο εισιτήριο και δωρεάν παροχή συγγραμμάτων.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΙ
Αγωνιστικά συλλαλητήρια την ερχόμενη Τετάρτη

Στους δρόμους και πάλι θα βρεθούν οι φοιτητές, σπουδαστές και πανεπιστημιακή κοινότητα στις 9 του Μάη (φώτο από παλιότερη κινητοποίηση)
Στους δρόμους και πάλι θα βρεθούν οι φοιτητές, σπουδαστές και πανεπιστημιακή κοινότητα στις 9 του Μάη (φώτο από παλιότερη κινητοποίηση)
Προετοιμάζουν τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις τους οι φοιτητές ανά την Ελλάδα, που έχουν εξαγγείλει συλλαλητήρια την Τετάρτη 9 Μάη, ενάντια στο νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ και τις προωθούμενες αποφάσεις τις Μπολόνια που υποβαθμίζουν συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση.

Στην Αθήνα, το συλλαλητήριο θα ξεκινήσει από τα Προπύλαια στις 10:30 το πρωί και μέχρι στιγμής έχουν αποφασίσει τη συμμετοχή τους σ' αυτό οι φοιτητικοί σύλλογοι Νηπιαγωγών, Παντείου και Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ, ενώ την κινητοποίηση στηρίζει και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθήνας.

Στη Θεσσαλονίκη, η αντίστοιχη κινητοποίηση θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι από την πλατεία Χημείου και καλεί σ' αυτή το Κεντρικό Συμβούλιο της Φοιτητικής Ενωσης Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η Σύγκλητος του ΑΠΘ με ομόφωνη απόφασή της.

Ακόμα, την Τετάρτη 9/5 οι φοιτητές κατεβαίνουν στο δρόμο και στο Ηράκλειο Κρήτης, στις 12 το μεσημέρι στην πλατεία Λεωνταρίων, με απόφαση του Συλλόγου Φοιτητών Χημικού, που βρίσκεται σε κατάληψη μέχρι την Τρίτη και ομόφωνη απόφαση του συλλόγου Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Πανεπιστημίου Κρήτης.

Σε κινητοποίηση την Τετάρτη στη Σάμο, όπου θα συνεδριάζει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου καλούν οι φοιτητικοί σύλλογοι των τμημάτων Διοίκησης Επιχειρήσεων Χίου και Μεσογειακών Σπουδών Ρόδου. Αντίστοιχη κινητοποίηση στο Βόλο έχουν αποφασίσει και οι φοιτητές των τμημάτων στην πόλη.

Στο μεταξύ, μετά το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και η Σύγκλητος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (πρώην ΑΣΟΕΕ), προσανατολίζεται σε παραιτήσεις των πρυτανικών αρχών του, σε περίπτωση προώθησης του νομοσχεδίου για τα ΤΕΙ ως έχει στην Ολομέλεια της Βουλής. Θυμίζουμε επίσης, ότι η Σύγκλητος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνας έχει αποφασίσει την αναστολή της λειτουργίας του Ιδρύματος, στην περίπτωση πάλι προώθησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια χωρίς ουσιαστικές αλλαγές. Απόσυρση του νομοσχεδίου απαιτεί και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθήνας, καθώς και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) ΑΕΙ, που καλεί τους Συλλόγους μέλη της σαν ελάχιστη ένδειξη διαμαρτυρίας να κηρύξουν απεργία την πρώτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής. Συγκεκριμένα, η Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ σε σχετική ανακοίνωσή της τονίζει ότι «το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο βήμα, αλλά μια ενέργεια στα πλαίσια της υλοποίησης της Διακήρυξης της Μπολόνια, που σαν κεντρικό στόχο θέτει τη μετατροπή της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε ένα φθηνό σύστημα κατάρτισης για τους πολλούς και παροχής επιστημονικής γνώσης στους λίγους».

Στα ΤΕΙ

Τις αντιδράσεις τους όμως, απέναντι στη μορφή που έχει πάρει τώρα το νομοσχέδιο, κλιμακώνουν και οι καθηγητές των ΤΕΙ, των οποίων η Ομοσπονδία (ΟΣΕΠ) πραγματοποίησε χτες έκτακτο συνέδριο και ζητά: την απαλοιφή του όρου «μη Πανεπιστημιακά» ως χαρακτηρισμό για τα ΤΕΙ, το χαρακτηρισμό του πτυχίου τους ως πρώτου ακαδημαϊκού τίτλου σπουδών, το σεβασμό της υπηρεσιακής θέσης του Εκπαιδευτικού Προσωπικού κι ακόμα ζητούν να δοθεί η δυνατότητα στα ιδρύματα για μεταπτυχιακά και εφαρμοσμένη έρευνα. Η ΟΣΕΠ αποφάσισε επίσης συγκέντρωση στη Βουλή την Τετάρτη 9/5 και προειδοποιεί ότι αν το νομοσχέδιο «περάσει» μ' αυτή τη μορφή, «δε θα υλοποιηθεί στην πράξη από το Εκπαιδευτικό Προσωπικό των ΤΕΙ».

Το μεσημέρι της Δευτέρας αναμένεται να συνεδριάσει για το ίδιο θέμα και το Κεντρικό Συμβούλιο της Ενωσης των σπουδαστών ΤΕΙ (ΕΣΕΕ).

Φοιτητικό συλλαλητήριο χτες στο Βόλο

Αγωνιστικό συλλαλητήριο καταδίκης του κυβερνητικού νομοσχεδίου για τη δήθεν ανωτατοποίηση των ΤΕΙ πραγματοποίησαν χτες οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο, δηλώνοντας την αποφασιστικότητά τους να εντείνουν τον αγώνα τους, διεκδικώντας την αναβάθμιση των σπουδών τους. Συμμετέχοντας στην κινητοποίηση έστειλαν προειδοποιητικό μήνυμα στην κυβέρνηση ότι με την πάλη τους δε θα επιτρέψουν να εφαρμοστούν οι αντιδραστικές κατευθύνσεις της «διακήρυξης της Μπολώνια», που θέτουν νέους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωσή τους.

Η κινητοποίηση ξεκίνησε με δυναμική πορεία από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Οι αγωνιστές φοιτητές κρατώντας πανό και βροντοφωνάζοντας συνθήματα όπως «Κάτω τα χέρια από την Παιδεία, πετάξτε την Μπολώνια εδώ δεν είναι Αγγλία», πορεύτηκαν σε κεντρικούς δρόμους του Βόλου. Η πορεία κατέληξε στη Νομαρχία.

Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έδωσαν νέο αγωνιστικό «ραντεβού» για την ερχόμενη Τετάρτη, με νέο συλλαλητήριο, που θα γίνει στις 12 το μεσημέρι έξω από τη Νομαρχία.

Επίσης, οι φοιτητές του τμήματος Γεωπονίας έχουν προχωρήσει σε κατάληψη της σχολής τους. Ανάλογη απόφαση για κατάληψη, που θα ξεκινήσει τη Δευτέρα πήραν και οι φοιτητές του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ