Τετάρτη 12 Δεκέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Θα τα «λένε» στο «Ηβη»

«Τα λέμε» τιτλοφορείται το νέο έργο του Λάκη Λαζόπουλου που θα ανέβει μετά τις γιορτές στο θέατρο «ΗΒΗ». Ο Λάκης Λαζόπουλος μαζί με τον Γιώργο Κωνσταντίνου ξετυλίγουν το νήμα της ζωής σε μια ιστορία κωμικής και συγκινητικής ακροβασίας. Οι δύο ήρωες του έργου (και βασικοί πρωταγωνιστές), ισορροπούν σε ένα τεντωμένο σκοινί, όπου κάποια στιγμή έρχεται να τους τυλίξει, να τους κάνει δέσμιους μια ιδιαίτερη ψυχολογική κατάσταση.

Τους συναντάμε στο χώρο αναμονής ενός ψυχαναλυτή. Καθώς ο γιατρός καθυστερεί να φτάσει, οι δύο αρχίζουν σιγά - σιγά να ανοίγουν την καρδιά τους ο ένας στον άλλο σε μια συζήτηση που βαθαίνει καθώς περνάνε μέσα από κωμικές ανατρεπτικές και συγκινητικές καταστάσεις, μέσα από γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή τους. Ολα αυτά ζωντανεύουν στη σκηνή, για να ανακαλύψουμε στο τέλος το μυστικό αυτής της τυχαίας συνάντησης. Μια ιστορία ψυχανάλυσης, μια ιστορία σημερινή και ανθρώπινη, ένα τρελό ταξίδι στα «ιδιαίτερα διαμερίσματα» του ανθρώπινου νου.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ

«Ο επιστάτης»
«Ο επιστάτης»
Ο Χάρολντ Πίντερ έχει και την ατυχία, αλλά και την τιμή να είναι η μόνη «φωνή», η μόνη «συνείδηση» της διεθνούς διανόησης, που εναντιώνεται στη σημερινή ιμπεριαλιστική νέα τάξη, αλλά και το θέατρό του να πρωτοπορεί, να «ηγείται» της παγκόσμιας δραματουργίας του 21ου αιώνα. Το θέατρο του Πίντερ είναι ένα κράμα αλήθειας και αλληγορίας, κριτικού ρεαλισμού και κοινωνιολογικού συμβολισμού. Μια σύνθεση προσωπικών του βιωμάτων και κοινωνικο-ταξικών, αξιακών, ηθικών, συνειδησιακών, ψυχολογικών παρατηρήσεών του για τον άνθρωπο στην αστική κοινωνία. Παρατηρήσεων που ανατέμνουν το «είναι» και το «φαίνεσθαι» και του ανθρώπου και της κοινωνίας, που αποκαλύπτουν την αταξία της ταξικής κοινωνίας και κατ' επέκταση των ανθρωπίνων πραγμάτων και σχέσεων. Το θέατρο του Πίντερ, με τη θεματολογική του απλότητα, τη λιτή πλοκή, τα οικεία πρόσωπα, τη γυμνή, καθημερινή γλώσσα του διατυπώνει τα ασυνειδητοποίητα, τα ανομολόγητα, τα ανείπωτα, σε όλες τις κοινωνικές τάξεις. Το ατομικό και συλλογικό έλλειμμα - ηθικό, συνειδησιακό, ψυχολογικό, συναισθηματικό. Τα κατά συνθήκη ψεύδη, τις σχέσεις εξάρτησης, τις εμφανείς και αφανείς μορφές βίας (ταξικής, διανοητικής, ψυχολογικής). Στο βαθύτατα, αλλά έμμεσα πολιτικό θέατρο του Πίντερ, ο εσωτερικός χώρος (ένα σπίτι, μια ερωτική ή όποια άλλη ανθρώπινη σχέση) και ο εξωτερικός - κοινωνικός χώρος βρίσκονται σε απόλυτα διαλεκτική αλληλεξάρτηση. Ο εσωτερικός χώρος αποτελεί πάντα αντανακλάσεις του εξωτερικού και το αντίστροφο.

«Ο επιστάτης» στο Θέατρο «Κ. Βασιλάκου»

Κλασικό έργο της πιντερικής δραματουργίας «Ο επιστάτης» (1959), αποτελεί χαρακτηριστική αντανάκλαση της «εισβολής» του εξωτερικού χώρου στον εσωτερικό, μέσω ενός κοινωνικού προβλήματος. Γιατί κοινωνικό πρόβλημα είναι η «εισβολή» του άστεγου, άνεργου, χωρίς επίσημα χαρτιά και όνομα γέρου, για μια-δυο βραδιές ύπνο κάτω από στέγη, σ' ένα σχεδόν ερειπωμένο σπίτι - τρώγλη. Κάτοικος του σπιτιού είναι ένας άλλος άμοιρος άνθρωπος. Ο επίσης μοναχικός, ψυχικά τραυματικός, λοβοτομημένος, άνεργος Αστον. Το σπίτι ανήκει στον αδελφό του Αστον, τον Μικ, έναν λιγότερο φουκαρά, υποτίθεται «επιχειρηματία». Ο γεροφτωχοδιάβολος δεν αρκείται με την προσωρινή φιλοξενία. Οδηγούμενος από το ένστικτο της επιβίωσης μετέρχεται όλα τα μέσα για να εξασφαλίσει τη μόνιμη εγκατάστασή του στο σπίτι, ως «επιστάτης» του. Δουλοπρεπής απέναντι στον δυνατότερο, τον Μικ, αντιμάχεται και υπονομεύει τον πιο αδύνατο, τον Αστον. Αλλά ξεχνώντας ότι εκείνος βρίσκεται στη χειρότερη θέση, θα ξαναπεταχτεί στο δρόμο, από τον ιδιοκτήτη του σπιτιού.

«Προδοσία»
«Προδοσία»
Το σπουδαίο αυτό έργο, προσφέρεται σε μια από τις σημαντικότερες, υψηλής αισθητικής ποιότητας παραστάσεις του χειμώνα. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Μιχαλακόπουλου, σε συνεργασία με την Ιωάννα Μιχαλακοπούλου, συνέθεσε μια ρεαλιστική και ταυτόχρονα αλληγορική κοινωνική τοιχογραφία. Ανέδειξε και την απολύτως ανθρώπινη και την κοινωνική ψυχολογία και συμπεριφορά των τριών προσώπων. Κατέστησε τον ελλειπτικό, υπονοηματικό πιντερικό λόγο, φορέα πολύσημων, εύγλωττων εννοιών, νοημάτων, συναισθημάτων. Συντελεστές της παράστασης είναι η ανθεκτική μετάφραση του Κώστα Σταματίου. Το εξαίρετο ρεαλιστικό σκηνικό του Απόστολου Βέττα, οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί του Νίκου Καβουκίδη, η υποβλητική μουσική που επέλεξε ο Νίκος Τουλιάτος. Το έργο ευτυχεί και υποκριτικά. Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, ελέγχοντας δραστικά τις ευκολίες και τους «κώδικες» της μανιέρας του έπλασε συνταρακτικά, με αμεσότητα και αλήθεια ένα φτωχοδιάβολο, ένα κοινωνικό θύμα που μπορεί να μεταβληθεί σε θύτη. Ο Μίμης Χρυσομάλλης με περίσσια αισθαντικότητα, μελαγχολική πνευματικότητα ερμηνεύει τον Αστον. Απλός και ανθρώπινος είναι και ο Μικ του Γιάννη Θωμά.

«Προδοσία» στο Θέατρο «Κάτια Δανδουλάκη»

Βιωματικής αφετηρίας η «Προδοσία» του Πίντερ, γραμμένη τη χρονιά του χωρισμού του από την πρώτη γυναίκα του, θέτει υπό κρίση το θεσμό του γάμου στην αστική κοινωνία. Ξετινάζει την αλήθεια και τα ψεύδη, τα ταξικά χαρακτηριστικά, τις οικονομικές εξαρτήσεις, την υποκρισία, την έλλειψη επικοινωνίας, τις ανομολόγητες απιστίες μεταξύ συζυγικών ζευγών και ερωτικών τριγώνων. Το ερωτικό τρίγωνο, στο έργο του κινείται στην αστική διανόηση. Εκδότες οι δυο άντρες, γκαλερίστα η γυναίκα, η Εμμα. Ο σύζυγός της Ρόμπερτ είναι ο «καλύτερος» φίλος και συνεταίρος του επίσης παντρεμένου εραστή της Τζέρι. Η γυναίκα του Τζέρι (ένα τέταρτο, αλλά αφανές επί σκηνής πρόσωπο) πιθανότατα να είναι ερωμένη του Ρόμπερτ, αλλά αυτό, ίσως, δε θα το μάθουν ποτέ τα τρία πρόσωπα του έργου. Μπορεί η Εμμα να ομολόγησε στον άντρα της τη σχέση της με τον Τζέρι, μπορεί να τέλειωσε και ο γάμος της και η παράνομη σχέση της, αλλά το γεγονός της προδοσίας, της διάτρητων γάμων και ερώτων παραμένει βασικό γνώρισμα, τρόπος ζωής, της καθώς πρέπει αστικής κοινωνίας, μοιάζει να λέει ο Πίντερ, μέσα από όσα λένε, κυρίως από όσα μισολένε ή δε λένε, από όσα λένε οι αλλεπάλληλες σιωπές των προσώπων, από όσα μένουν «θολά» σε μια από τις αλλεπάλληλες φλας-μπακ σκηνές, για να «φωτιστούν» ίσως σε μια άλλη, ή και ποτέ. Εξάλλου, όσα και να ειπωθούν πάντα απομένει μια σκοτεινή «γωνιά» στις σκέψεις, στα συναισθήματα του ανθρώπου.

Με «ευεργέτη» κυριολεκτικά το υπέροχο αισθητικά, ιδιοφυές λειτουργικά (για τις γρήγορες αλλαγές των σκηνών) περιστρεφόμενο σκηνικό του Γιώργου Πάτσα, το οποίο μετατρέπεται σε γλυπτική χώρου χάρη στους φωτισμούς του Λευτέρη Παυλόπουλου, ο Σταμάτης Φασουλής έστησε μια γοητευτική, αισθαντική, μουσικά ρέουσα παράσταση, καθιστώντας το έργο «ευανάγνωστο» και για τον απλοϊκό θεατή. Η ευγλωττία αυτή οφείλεται και στη μετάφρασή του, η οποία παρεμβαίνει σε αρκετό βαθμό, υπερβαίνοντας την υπονοηματική, αφαιρετική γλώσσα του Πίντερ, αλλά και στο γεγονός ότι ζήτησε από τους ηθοποιούς πιο ανάγλυφες, πιο εύγλωττες, πιο ευκρινείς ερμηνείες του λόγου, των σιωπών, των βλεμμάτων, των κινήσεων. Είναι και αυτή μια άποψη, που στηρίχτηκε και σκηνοθετικά και υποκριτικά από τις πολύ ενδιαφέρουσες, με λεπτομέρεια, πνευματικότητα και αγγλική φλεγματικότητα δουλεμένες ερμηνείες της Κάτιας Δανδουλάκη και του Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Αξιόλογη και η ερμηνεία του Σταύρου Ζαλμά.


ΘΥΜΕΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ