Πέμπτη 22 Φλεβάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΟΤΑΝ ΜΙΛΟΥΝ ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
Προβλέπεται μείωση του εργατικού δυναμικού στην ΕΕ

To εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα θα συνεχίσει να αυξάνεται, όπως σε όλες τις κοινοτικές χώρες, τα επόμενα χρόνια μέχρι και το 2011, οπότε και θα αρχίσει να μειώνεται σταδιακά. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που εξάγεται από την έκθεση της κοινοτικής υπηρεσίας Eurostat, που δόθηκε προχτές στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες για την εξέλιξη του εργατικού δυναμικού στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οι εκτιμήσεις της Eurostat βασίζονται σε ένα σενάριο, σύμφωνα με το οποίο κατά τα επόμενα χρόνια θα διατηρηθούν στα σημερινά επίπεδα οι δημογραφικές τάσεις και οι δείκτες απασχόλησης. Ειδικότερα, το ελληνικό εργατικό δυναμικό, που σήμερα ανέρχεται σε 4,7 εκατ. άτομα, θα σημειώσει ελαφρά αύξηση τα επόμενα χρόνια για να φτάσει τα 4,8 εκατ. το 2011, όταν και θα αρχίσει να μειώνεται. Η Eurostat εκτιμά ότι από το 2000 μέχρι το 2010 το ελληνικό εργατικό δυναμικό θα αυξηθεί κατά 4,3%.

Από το 2000 μέχρι το 2010 η Στερεά Ελλάδα αναμένεται να είναι η ελληνική περιοχή με τη μεγαλύτερη αύξηση του εργατικού δυναμικού, ενώ στην Αττική θα σημειωθεί μείωση 0,4%. Από το 2010 μέχρι το 2025 το εργατικό δυναμικό εκτιμάται ότι θα εξακολουθήσει να αυξάνεται κατά 4,6% στα Ιόνια Νησιά και το Νότιο Αιγαίο και θα μειωθεί κατά 7,2% στην Αττική.

Το εργατικό δυναμικό της Ευρωπαϊκής Ενωσης έφτανε τα 169 εκατ. άτομα το 1995. H Eurostat αναφέρει ότι, σε περίπτωση που διατηρηθούν στα σημερινά επίπεδα οι δημογραφικές τάσεις και οι δείκτες απασχόλησης, τότε το κοινοτικό εργατικό δυναμικό θα ανέλθει στα 183 εκατ. άτομα το 2012, οπότε και θα αρχίσει μια σταδιακή μείωση. Το 2050 αναμένεται να φτάσει στα επίπεδα του 1985, δηλαδή στα 154 εκατ. άτομα.

Νέα απαγόρευση εξαγωγών βρετανικών κρεάτων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την απαγόρευση μετά την έξαρση των κρουσμάτων αφθώδους πυρετού στη Νοτιοανατολική Αγγλία

Η Ευρωπαϊκή Ενωση απαγόρευσε χτες την εξαγωγή κρέατος και γάλακτος από τη Μεγάλη Βρετανία προς όλες τις χώρες- μέλη της ΕΕ μέχρι τη 1 Μαρτίου, μετά από την παρατηρούμενη στη Νοτιοανατολική Αγγλία έξαρση κρουσμάτων αφθώδους πυρετού σε χοίρους.

Η απόφαση ισχύει από σήμερα και το θέμα θα ξανασυζητηθεί στη συνεδρίαση της μόνιμης κτηνιατρικής Επιτροπής, στις 27 Φλεβάρη, σύμφωνα με δήλωση κοινοτικού αξιωματούχου.

Με την ίδια απόφαση, καλείται η Βρετανία να λάβει πρόσθετα μέτρα για τον έλεγχο της εξάπλωσης του αφθώδους πυρετού και την αντιμετώπιση του προβλήματος. Μεταξύ αυτών των μέτρων περιλαμβάνεται και απαγόρευση των εξαγωγών, πρόσθεσε ο ίδιος αξιωματούχος.

Η απαγόρευση ισχύει για όλο το ζωικό κεφάλαιο, το φρέσκο κρέας και τα προϊόντα κρέατος, το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως επίσης και τα δέρματα και άλλα ζωικά προϊόντα εκτός αν παράχθηκαν πριν από την 1η Φλεβάρη, αφού υπολογίζεται ότι αν ο ιός δεν εκδηλώθηκε από τότε μέχρι σήμερα τα προϊόντα είναι εντάξει.

Ο αφθώδης πυρετός είναι μια ιδιαίτερα μεταδοτική ασθένεια, προερχόμενη από ιό, που πλήττει τα βοοειδή και τους χοίρους.

Στρατόπεδο εργασίας η εταιρία «Σαμπένα»

Τι περιλαμβάνει η συμφωνία μεταξύ της εργοδοσίας και των εργαζομένων της βελγικής αεροπορικής εταιρίας

Παπαγεωργίου Βασίλης

Επιστροφή στον εργασιακό μεσαίωνα, στην «καρδιά» της πλούσιας και «δημοκρατικής» Ευρώπης, συνιστά η χτεσινή «συμφωνία», μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, των εργαζομένων στη βελγική αεροπορική εταιρία «Sabena» και των Ελβετών αφεντικών της «Swissair». Δεν πρόκειται για μεμονωμένο φαινόμενο, αφού πριν τριετία η βελγική εργατική τάξη είχε δεχτεί ανάλογο ταξικό χτύπημα με το κλείσιμο της βελγικής «Ρενό» και τη μαζική απόλυση πέντε χιλιάδων εργαζομένων, επειδή η εταιρία (...) αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στην Ισπανία, όπου υπήρχαν πιο ευνοϊκοί όροι άγριας κερδοσκοπίας, από εκμετάλλευση εργασίας και κρατική «ενίσχυση». Η ιστορία της «Ρενό» αποτέλεσε ευνοϊκό προηγούμενο για τη διαπραγμάτευση με τους εργαζόμενους της «Σαμπένα», αφού τα αφεντικά κραδαίνοντας τη μάχαιρα της μαζικής απόλυσης πέτυχαν αφαίρεση εργατικών κεκτημένων δεκαετιών.

Η «συμφωνία» εμπεριέχει απεχθείς όρους, που μερικοί αγγίζουν τα όρια του κωμικοτραγικού, όπως, για παράδειγμα ότι οι τεχνικοί εδάφους θα πρέπει να φορούν τις φόρμες τους πριν χτυπήσουν την κάρτα εργασίας (!) ή ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων μεταφοράς των αποσκευών, θα πρέπει να τις φορτώνουν οι ίδιοι στο αεροπλάνο (!). Οι ταπεινωτικές για τους Βέλγους εργαζόμενους «ρυθμίσεις», θα επιφέρουν, λέει, «εξοικονόμηση 2,2 δισ. φράγκα το χρόνο» (18 δισ. δραχμές) στα ελβετικά αφεντικά της «Σουισέρ». Οι οποίοι είχαν αγοράσει, προ πενταετίας, με τυμπανοκρουσίες το 49,5% της κρατικής «Σαμπένα» και (...) κατάφεραν να κλείσουν το 2000 με χρέη 10 δισ. φράγκα (80 δισ. δραχμές).

Τα ελβετικά αφεντικά απαίτησαν από το βελγικό κράτος τα μισά από τα δικά τους χρέη, και τα υπόλοιπα δέχτηκαν να τα καλύψουν μόνο αν για τ' άλλα μισά πλήρωναν τη λυπητερή οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Πρόκειται για εντυπωσιακή περίπτωση παρασιτικού καπιταλισμού που προκαλεί ποικίλα ερωτηματικά, τόσο για την ομηρία των 13.000 εργαζομένων της «Σαμπένα» και την συνέργεια του βελγικού κράτους, όσο και για το γεγονός ότι η κατάπτυστη «συμφωνία» έγινε σ' ένα κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) με ιστορικές εργατικές παραδόσεις και ισχυρό συνδικαλιστικό κίνημα. Αν αυτά γίνονται στο Βέλγιο, μπορεί να φανταστεί κανείς τι περιμένει, για παράδειγμα, την «Ολυμπιακή», και το ξεπούλημά της σε ιδιώτες, από μια κυβέρνηση σαν την ελληνική.

Κατάπτυστη συμφωνία

Η συμφωνία μεταξύ των εργοδοτών της ελβετικής «Swissair» και των βελγικών συνδικάτων των εργαζομένων στη «Σαμπένα» ξεκίνησε υπό την απειλή του (...) λουκέτου εξαιτίας των χρεών του περασμένου χρόνου ύψους 80 δισ. δραχμών. Τα μισά δέχτηκε να καλύψει το βελγικό κράτος. Τα άλλα μισά η εργοδοσία αρνήθηκε να τα πληρώσει και απαίτησε «εξοικονόμηση» 18 δισ. δραχμών σε βάρος των εργαζομένων, που αποτελεί «φρέσκο», πραγματικό χρήμα από τον ιδρώτα του κάθε εργάτη, σε αντίθεση με τις «λογιστικές» καλύψεις κράτους και εργοδοτών.

Η συμφωνία προβλέπει «άμεση αποχώρηση» 700 εργατών είτε με απολύσεις είτε με πρόωρη συνταξιοδότηση στην ηλικία των 52 χρόνων με το 75% του μισθού και μια εφάπαξ αποζημίωση, στη βάση των χρόνων υπηρεσίας. Προβλέπονται περαιτέρω απολύσεις δύο χιλιάδων εργαζομένων μέχρι τέλη του 2002, δηλαδή στους επόμενους 22 μήνες. Οι υπόλοιποι που θα απομείνουν πρέπει να είναι «ευγνώμονες» στα αφεντικά - δουλοπάροικους και γι' αυτό αποδέχονται σωρεία περικοπών. Κατ' αρχήν μισθολογικών μειώσεων, που ανέρχονται σε 100.000 δραχμές μηνιαίως για τους κυβερνήτες και 50.000 δραχμές μηνιαίως για τους συγκυβερνήτες των αεροσκαφών. Τα πληρώματα των καμπινών αποδέχτηκαν μείωση του αριθμού των πληρωμάτων, αύξηση των ωρών πτήσεως (30 ώρες ετησίως) και μείωση των ωρών ανάπαυσης μεταξύ δύο πτήσεων. Το πλήρωμα της καμπίνας δεν δικαιούται φαγητό, και μ' αυτό τον τρόπο θα «εξοικονομηθούν» περί τα 700 εκατ. δραχμές ετησίως. Οι αεροσυνοδοί θα ετοιμάζουν χειρωνακτικά τους καφέδες των επιβατών και μ' αυτό τον τρόπο θα «εξοικονομηθούν» για τα αφεντικά άλλα 20 εκατ. δραχμές ετησίως. Οι οδηγοί που μεταφέρουν τις αποσκευές στο αεροδρόμιο, υποχρεούνται να τις φορτώνουν και στο αεροπλάνο (!!!). Ενώ οι τεχνικοί υπάλληλοι θα πρέπει να έρχονται στο αεροδρόμιο με φόρμες εργασίας και όχι με «πολιτικά». Αν όλα αυτά θυμίζουν στρατόπεδο εργασίας σε έργο επιστημονικής φαντασίας, δεν είναι σενάριο αλλά η στυγνή πραγματικότητα. Και αν εφαρμόζονται σε τέτοιες κατηγορίες εργαζομένων, φανταστείτε τι γίνεται στα «κατώτερα στρώματα» (...)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ