Κυριακή 1 Φλεβάρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Νέα και Εκδηλώσεις

ΜΕ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία μάς ενημερώνει ότι συγκροτήθηκαν οι προεθνικές ομάδες Αντρών και Γυναικών που θα εκπροσωπήσουν τη χώρα μας στις διάφορες διεθνείς διοργανώσεις. Η προεθνική Αντρών αποτελείται από τους Ι. Παπαϊωάννου (2579 ΕΛΟ), Χ. Μπανίκα (2514), Στ. Χαλκιά (2534), Δ. Μαστροβασίλη (2522), Ι. Νικολαΐδη (2506), Αγγ. Βουλδή (2539), Θ. Μαστροβασίλη (2475) και Ανδρ. Τζερμιαδιανό (2457). Η προεθνική Γυναικών αποτελείται από τις: Αννα - Μαρία Μπότσαρη (2368 ΕΛΟ), Κατερίνα Φαχιρίδου (η πρωταθλήτρια Ελλάδας 2003, ΕΛΟ 2269), Μαρίνα Μακροπούλου (2244), Βέρα Παπαδοπούλου (2247), Μαρία Κουβάτσου (2223) και Αλεξάνδρα Στείρη (2180).

ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΛΛΑ θέματα της ημερήσιας διάταξης της 43ης Συνεδρίασης του ΔΣ της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας, που έγινε στις 10.1.2004, ένα ήταν και η αναφορά του προέδρου της ΕΣΟ, Γ. Μακρόπουλου (ήταν η πρώτη συνεδρίαση στην οποία παραβρέθηκε ο κ. Μακρόπουλος μετά την ασθένειά του), στο θέμα της επιστροφής του GM Βασίλη Κοτρωνιά στην Εθνική Ελλάδας και τη διαγραφή του, φυσικά, από τη Σκακιστική Ομοσπονδία της Κύπρου. Από το ΔΣ της ΕΣΟ εξουσιοδοτήθηκε ο ΟΜ Σπύρος Ιλαντζής να επικοινωνήσει με τον Κοτρωνιά για να συζητηθεί η δυνατότητα επιστροφής του.

Ενα άλλο θέμα της συνεδρίασης ήταν η εγγραφή στη δύναμη της ΕΣΟ τριών νέων σωματείων, του Σκακιστικού Ομίλου Δήμου Κορυδαλλού, του Αθλητικού Συλλόγου Ασπροπύργου «Ασπρος Πύργος» και του Αθλητικού Ομίλου Δήμου Κασσάνδρας.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΑΚΙΣΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ενέκρινε την αποστολή στη FIDE αίτησης τίτλου Διεθνούς Μετρ του Σπύρου Καπνίση, καθώς επίσης τη συμμετοχή των Ελλήνων σκακιστών Θ. Τσάνα και Σπ. Ιλαντζή στο Διεθνές Τουρνουά «Αεροφλότ Οπεν 2004».

ΜΑΤ ΣΕ ΔΥΟ ΚΙΝΗΣΕΙΣ

Ενα πολύ όμορφο πρόβλημα, με έναν περίεργα αμυντικό κεντρικό σχηματισμό, όπου τα λευκά παίζουν και κάνουν ΜΑΤ σε (2) δύο κινήσεις.

Λευκά: Ρα1, Βδ1, Πγ8, Πε7, Ιγ2, Ιε2, Αδ5 (7)

Μαύρα: Ρδ3, Αγ6, Ιδ6, Ιε5 - Στρ. δ2 (5)

Το ισχυρό:

Λευκά: Ρζ5, Πθ6, Ιθ3 - Στρ. α2, β3, δ5, ζ4, η3 (8)

Μαύρα: Ρζ7, Πγ5, Ιθ7 - Στρ. α5, β4, δ6, ε7, θ5 (8)

Παίζουν τα μαύρα και κερδίζουν.

Η ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ

Λευκά: Ρθ1, Πη6, Αδ6, Αθ7 - Στρ. γ6, δ3, ζ2, η3 (8)

Μαύρα: Ρζ5, Αα6, Αγ1 - Στρ. β5, η4, θ5 (6)

Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε (3) τρεις κινήσεις. 1. Αγ7 (απειλεί 2. Πδ6 Ρε5 3. δ4+ και ματ, ή 2... Ρη5 3. Αδ8+ ματ). 1... θ4 2. ζ3 ηΧζ 3. η4+ ματ! ή 2... θΧη3 3. ζΧη4+ ματ.

Η λύση του ισχυρού:

Μία κίνηση αναμονής 1. Πζ1 δ3 2. Αη1 η6 3. Πζ2 ΡΧβ6 4. Πζ6!+ και ματ. Αν 1... η6 τότε 2. Πζ6 δ3 3. Αδ6 ΡΧβ6 4. Αγ5+ ματ!

Η ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΤΙΔΑΣ

Διάγραμμα Νο 575
Διάγραμμα Νο 575
Μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος (και Συνεδρίου) Καλλιτεχνικού Σκακιού 2004, ορίστηκαν οι Γ. Μακρόπουλος, Σπ. Ιλαντζής, Γ. Μαστροκούκος και 4 Ελληνες «προβληματιστές».

Στις καθιερωμένες «μινιατούρες» παίζουν τα λευκά και κάνουν ΜΑΤ σε (3) τρεις κινήσεις.

* Πρόσφατες παρτίδες από κορυφαίους γκραντ-μάστερ

Λευκά: Μπαρέεβ

Μαύρα: Σίροβ

Γαλλική Αμυνα

1. γ4 ε6 2. δ4 δ5 3. Iζ3 Iζ6 4. n3 Αε7 5. Αη2 0-0 6. 0-0 δγ4 7. Βγ2 α6 8. Βγ4 β5 9. Βγ2 Αβ7 10. Aζ4 Ιγ6 11. Πδ1 Ιβ4 12. Βγ1 Ιβδ5 13. Ιβδ2 Ιζ4 14. nζ4 γ5 15. δγ5 Βγ7 16. γ6 Βγ6 17. Βγ6 Αγ6 18. Ιε5 Αδ5 19. α4 Παγ8 20. αβ5 αβ5 21. Πδγ1 θ6 22. Ιδζ3 Αδ6 23. Ιδ4 β4 24. Ιδ3 Αγ4 25. Ιε5 Αδ5 26. Ιβ5 Αε5 27. ζε5 Ιη4 28. ε4 Πγ1 29. Πγ1 Αα2 30. ζ4 ζ6 31. Aζ3 Ιε3 32. Ρζ2 Ιγ4 33. Αε2 Ιδ2 34. Ρε3 Ιβ3 35. Πγ7 ζε5 36. ζε5 Ια1 37. Ιδ4 Πα8 38. Αη4 Πα6 39. Αε2 Πα5 40. Αγ4 Αγ4 41. Πγ4 β3 42. Πγ8 Pζ7 43. Πγ7 Ρη6 44. Pζ4 Πα6 45. Πε7 Ρθ5 46. Ιε6 η5 47. Pζ5 Ιγ2 48. Ιη7 Ρθ4 49. ε6 Ιε3 50. Ρη6 Ρθ3 51. Ρθ6 η4 52. Ρη5 Ρθ2 53. Iζ5 Ιγ4 54. Πε8 1-0.

Λευκά: Μιλαντίνοβιτς

Μαύρα: Πόλτσιν

1. δ4 η6 2. ε4 Αη7 3. Ιγ3 δ6 4. Αε3 α6 5. Βδ2 Ιδ7 6. θ4 θ6 7. 0-0-0 β5 8. θ5 η5 9. ζ4 η:ζ4 10. Α:ζ4 Αβ7 11. Ιζ3 β4 12. Ιδ5 α5 13. Αδ3 Α:δ5 14. ε:δ5 Ιηζ6 15. Ιθ4 Ι:δ5 16. Ιζ5 Αζ6 17. Α:θ6 ε6 18. Ιη7+ Ρε7 19. Αη5 Βη8 20. θ6 Π:θ6 21. Ιζ5+ ε:ζ5 22. Πδε1+ Ρδ8 23. Α:θ6 Βη4 24. Αβ5 Πβ8 25. Αη5 γ6 26. Α:ζ6+ Ι7:ζ6 27. Α:γ6 Ιε4 28. Π:ε4 1-0.

Διάγραμμα Νο 576
Διάγραμμα Νο 576
Λευκά: Μιλάνοβιτς

Μαύρα: Νίγκρεν

1. δ4 Ιζ6 2. γ4 γ5 3. δ5 ε6 4. Ιγ3 ε:δ5 5. γ:δ5 δ6 6. ε4 η6 7. ζ4 Αη7 8. Αβ5+ Ιζδ7 9. α4 Βθ4+ 10. η3 Βε7 11. Ιζ3 α6 12. Αδ3 0-0 13. 0-0 Ιζ6 14. ε5 δ:ε5 15. ζ:ε5 Ιη4 16. Αη5 ζ6 17. Αγ4 Βε8 18. ε:ζ6 Α:ζ6 19. Πε1 Βζ7 20. Βε2 Βη7 21. Παδ1 Ρθ8 22. Ιε4 Α:β2 23. Ι:γ5 Αα3 24. Ιε6 Α:ε6 25. δ:ε6 Αγ5+ 26. Ρη2 Ιγ6 27. θ3 Ιζ6 28. Αγ1 Αβ4 29. Αβ2 Α:ε1 30. Π:ε1 Ιε7 31. Ιη5 β5 32. Ιζ7+ Ρη8 33. Αα2 Πζγ8 34. Πζ1 Ιζ5 35. ε7 Πγ2 36. Β:γ2 Ιε3+ 37. Pnl Ι:γ2 38. Π:ζ6 Β:ζ6 39. Α:ζ6 θ5 40. Ιη5+ 1-0.

Στα προηγούμενα:

Στο Νο 573 σε δυό κινήσεις «βγάζει» (προάγει το πιόνι του ο μαύρος) βασίλισσα, πώς θα κάνει ματ; Και όμως: 1. Αα1! ζ2 2. Ργ3 ζ1=Β 3. Αβ2+ ματ! Κακό είναι το: 1. Ργ3; Δοκιμάστε το!

Στο Νο 574 σωστό είναι το 1. Ιδ7! α3 2. Βδ2+ Ρα4 3. Ιγ5+Χ. Αν 1... Ρα5 2. Βγ5 α3 3. ΒΧα3+ ματ!

Νικητής ο Ανάντ στην Ολλανδία

Αλλο ένα Βάικ Ααν Ζέε κατακτά ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής Βισβανάθαν Ανάντ (2766) μετά την περσινή του πρωτιά στο ισχυρότερο διεθνές τουρνουά «Κόρους» που διεξάγουν οι Ολλανδοί εδώ και 65 χρόνια.

Το αντίστοιχο του 2001 όπου νικητής ήταν ο επίσης πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής και ο περισσότερο αξιολογημένος σήμερα σκακιστής στον κόσμο Γκάρι Κασπάροβ, ήταν κατηγορίας 19 με μέσο όρο ΕΛΟ 2709, ενώ τα δύο πρόσφατα του Ινδού GM ήταν ο μέσος όρος 2701 και 2702 ΕΛΟ.

Τρεις γύρους πριν το τέλος, δηλαδή στον 10ο γύρο ο Ανάντ ήταν επικεφαλής και αήττητος με 7,5 βαθμούς και 1,5 βαθμό διαφορά από τους Λέκο (Ουγγαρία 2722) και Ανταμς (Αγγλία 2720) που είχαν από 6 βαθμούς.

Ακολουθούσαν: 4. Κράμνικ (Ρωσία 2777 ο οποίος έμεινε πίσω μετά την απρόσμενη ήττα του από τον Ακοπιάν) 5,5 βαθμούς, ενώ στις θέσεις 5-10 ήταν οι Βαν Βέλι (Ολλανδία 2617), Τοπάλοβ (Βουλγαρία 2735), Ακοπιάν (Αρμενία 2693), Σβίντλερ (Ρωσία 2747), Μπαρέεβ (Ρωσία 2714), Σίροβ (Ρωσοϊσπανός 2736) όλοι με 5 βαθμούς. Συμμετείχαν επίσης οι Σοκόλοβ (Ρωσοολλανδός 2706), Μπολογκάν (Μολδαβία 2679), Τίμαν (Ολλανδία 2578 και νικητής του «Κόρονς 1985») και ο Κινέζος GM Ζανγκ Ζονγκ (2644). Αλλοι νικητές του Βάικ Ααν Ζέε ήταν οι Κάρποβ, Μποτβίνικ, Κορτσνόι, Σορτ, Κράμνικ, Μπαρέεβ, Πετροσιάν, Λάρσεν, Οϊβε, Μπελιάφσκι, κ.ά.

Από τη «Συνθήκη του σκακιού» στην «Τέχνη της λογικής»

Η «Συνθήκη του σκακιού» ήταν ένας κώδικας με μεγάλο ιστορικό, αλλά και σκακιστικό ενδιαφέρον, ο οποίος γράφτηκε γύρω στα 1390-1410 και κάθε άλλο παρά στους κανονισμούς ή στα στρατηγικά και τακτικά στοιχεία του παιχνιδιού αναφερόταν. Εξέταζε το σκάκι από ηθική, σχεδόν μεταφυσική σκοπιά, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την ύπαρξή του και να αποδείξει ότι είναι κάτι περισσότερο από ένα όμορφο παιχνίδι όπου μόνον οι ευγενείς της εποχής περνούσαν ευχάριστα την ώρα τους.

Στην ανάλυση της «Συνθήκης» ο πίνακας με τα 64 τετράγωνα παρομοιάζεται με την πόλη της Βαβυλώνας - μια ένδειξη της ανατολίτικης καταγωγής του σκακιού - δίνοντας έτσι την έννοια ότι το σκάκι είναι η ίδια η ζωή. Την ίδια γνώμη είχαν και αρκετοί σύγχρονοι κορυφαίοι σκακιστές Ελληνες και ξένοι.

Ο ισχυρός σκακιστής, ψυχολόγος και συγγραφέας Ηλίας Κουρκουνάκης, στο άρθρο του (βλέπε ενημερωτικό δελτίο Νο 18 της Νέας Σκακιστικής Πρωτοβουλίας), με τίτλο «Η τέχνη της λογικής» υπογραμμίζει ότι το σκάκι καλλιεργεί μέσω της άμεσης εμπειρίας μια δική του ξεχωριστή φιλοσοφία - μια στάση που δεν αφορά μόνο σκακιστικές παρτίδες, αλλά τη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της. Το στοιχείο που ξεχωρίζει το σκάκι από άλλες παιγνιώδεις δραστηριότητες - αναφέρει στη συνέχεια ο συγγραφέας - είναι η αντικειμενικότητα: Εχει σαφώς διατυπωμένους κανόνες και αυστηρά καθορισμένα όρια. Θεωρητικά, τα πάντα είναι προβλέψιμα πάνω στη σκακιέρα, παρόλο που υπολογίστηκε ότι οι νόμιμες θέσεις είναι περισσότερες από τα ηλεκτρόνια του σύμπαντος! Σε άλλο σημείο αναφέρει ο Κουρκουνάκης ότι οι καινοτομίες του σκακιού κατά το τέλος του 15ου αιώνα αντικατοπτρίζουν την πρόοδο στην πνευματική και πολιτιστική ζωή της Ευρώπης, π.χ., σε θέματα που αφορούν στην απόσταση, στην αντίληψη, στην εισαγωγή της προοπτικής στην τέχνη, σε πολλές εφευρέσεις, στην επικράτηση της ηλιοκεντρικής σκέψης του κόσμου, κ.ά. Ας επανέλθουμε, όμως, στη «Συνθήκη του σκακιού», όπου ο κώδικας έλεγε ότι το μυστικό για την κατανόηση του σκακιού είναι «τρισδιάστατο» και αφορά αφ' ενός στο χώρο της σκακιέρας και αφ' ετέρου στο σημείο όπου αναπτύσσονται τα κομμάτια και στις επιμέρους κινήσεις τους. Ο χώρος της σκακιέρας αντιπροσωπεύει το «σχήμα» και την κατάσταση της «ένδοξης Βαβυλώνας» στις μέρες της ακμής της. Με τα «θαυμαστά της τείχη», τις 100 ορειχάλκινες πύλες εισόδου και τους τέσσερις ψηλούς ορθογώνιους πύργους της. Η σκακιέρα χωρίζεται σε 64 τετράγωνα διαστήματα, που σχηματίζουν τα 8 σπίτια της Βαβυλώνας. Επίσης, για την τέχνη του «δούναι και λαβείν», δηλαδή των συναλλαγών και ανταλλαγών κάθε είδους, παρουσιάζει ενδιαφέρον η αλλαγή των κομματιών κατά τη διάρκεια της παρτίδας.

Τέλος, ο κώδικας καταλήγει με ένα ηθικό δίδαγμα: «Δεν πρέπει να μπαίνουμε σ' έναν πόλεμο αν δεν έχουμε μεγαλύτερες ελπίδες νίκης από τις πιθανότητες να ηττηθούμε». Δε χρειάζεται απερίσκεπτο ρίσκο στη ζωή, όπως άλλωστε και στο σκάκι!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ