Πέμπτη 4 Μάρτη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι!

Δύο άξια θέασης ζοφερά και ρυπαρά αστυνομικά θρίλερ περιλαμβάνουν οι πρεμιέρες της βδομάδας. Δύο ταινίες που ανήκουν στο ίδιο είδος, άρα διέπονται και εφαρμόζουν τις αρχές της ίδιας σύμβασης. Και είναι πάντα ενδιαφέρουσα και διδακτική η σύγκριση ομοειδών «προϊόντων». «Η σκοτεινή πλευρά του νόμου», αμερικάνικο ερεβώδες και «βρώμικο» αστυνομικό θρίλερ με ισχυρό καστ πρωταγωνιστών. Κλειδί της ταινίας η σχέση θετικού/ συγκριτικού βαθμού στις έννοιες σωστό/ σωστότερο, δίκαιο/ δικαιότερο. Προσέξτε την εξήγηση που δίνει ο Βίνσεντ ντ' Ονόφριο στην αρχική σεκάνς. Ιδιαίτερα γερά νεύρα προϋποθέτει το έτερο ζοφώδες νοτιοκορεάτικο αυτήν τη φορά αστυνομικό θρίλερ με έντονη τη σφραγίδα και του είδους τρόμου. «Ο κυνηγός» είναι η πρώτη, πολύ ενδιαφέρουσα, μεγάλου μήκους ταινία του εν προκειμένω σκηνοθέτη/ σεναριογράφου Να Χονγκ Γιν, με δομή αποφασισμένη να διατηρήσει συνεχή και αναλλοίωτη σουσπάνς, καθώς και έξυπνο γύρισμα στο τέλος, για την αποφυγή της λούμπας του χάπι εντ. Προβάλλεται ακόμη το πολυδιαφημισμένο χαζό «Κουτί», που η παρουσία, η παράταξη και ο χώρος των δυνάμεων από το υπερπέραν θυμίζουν μάλλον εικόνες από τελετουργίες θρησκευτικών αιρέσεων, η εντυπωσιακή τρισδιάστατη «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Τιμ Μπάρτον και το «Guilt» του Βασίλη Μαζωμένου.

ΤΙΜ ΜΠΑΡΤΟΝ
Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων

Εντυπωσιακό, τρισδιάστατης τεχνολογίας, εικαστικό επίτευγμα, πρωτότυπη παραλλαγή, που, εν τούτοις, παραμένει πιστή στο πνεύμα του βιβλίου και σέβεται το πρωτογενές υλικό, με συγχωνεύσεις χαρακτήρων, αφηγηματικών στοιχείων και κεντρικών θεμάτων και από τα δύο μυθιστορήματα του Λούις Κάρολ που συνήθως εκδίδονται υπό τον ενιαίο τίτλο «Η Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων» ( «Η Αλίκη στη χώρα των Θαυμάτων» γράφτηκε το 1865 και ακολούθησε έξι χρόνια αργότερα το «Μέσα από τον Καθρέφτη»).

Η πρωτότυπη εικονογράφηση του βιβλίου χρησιμοποιήθηκε σαν οδηγός και συνεχίζει να αποτυπώνεται στα φλας μπακ της Αλίκης. Η Χώρα των Θαυμάτων στο φιλμ του Τιμ Μπάρτον έχει περιπέσει σε μαρασμό, στερείται χρωμάτων και ζωντάνιας λόγω της καταπιεστικής εξουσίας της Κόκκινης Βασίλισσας. Με την ανάπτυξη κι εξέλιξη όμως της ιστορίας, τα χρώματα και η ζωντάνια επιστρέφουν στον τόπο.

Η Αλίκη, 19 ετών πια, αισθάνεται παγιδευμένη στην αριστοκρατία του βικτωριανού Λονδίνου. Ακολουθώντας λοιπόν τον Ασπρο Λαγό επιστρέφει στη Χώρα των Θαυμάτων, που παρότι είχε επισκεφθεί όταν ήταν παιδί, δεν θυμάται τίποτα από το πρώτο της ταξίδι. Εκεί θα συναντήσει πολλούς και πολύχρωμους χαρακτήρες, τους Τσιριμπίμ και Τσιριμπόμ, την γάτα του Τσέσαϊρ, τον Αβεσαλώμ, τον Μπαγιάντ, τον Μουσκαρδίνο και τον Μαρτιάτικο Λαγό. Στην πρωτοκαθεδρία βέβαια βρίσκεται ο παλιός φίλος, ο ατρόμητος και αγνός Τρελο-καπελάς με την καρδιά στο μανίκι, τα συναισθήματα του οποίου αντικατοπτρίζονται παντού, στο δέρμα του, στα ρούχα του, ακόμη και στα μαλλιά του. Θα συναντήσει ακόμη την μικρότερη αδελφή της κακιάς βασίλισσας, την Λευκή Βασίλισσα Μιράνα και τον Βαλέ Κούπα. Πότε μικραίνοντας και πότε μεγαλώνοντας, η Αλίκη θα ξεκινήσει ένα φανταστικό ταξίδι για να βρει το πραγματικό της πεπρωμένο και θα αγωνιστεί να λάβει τέλος η τυραννία της Κόκκινης Βασίλισσας.

Παίζουν: Τζόνι Ντεπ, Ελένα Μπόναμ Κάρτερ, Μία Βασικόβσκα, Αν Χάθαγουει, Ματ Λούκας κ.ά.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΖΩΜΕΝΟΣ
«Guilt»

Ελληνιστί, ενοχή. Ενοχη συνείδηση. Στην προκειμένη περίπτωση η ενοχή που αισθάνεται ένας ηλικιωμένος Κύπριος, αλλοτινός έμπορος όπλων ο οποίος ευρισκόμενος σε κατάσταση νάρκωσης, στο κατώφλι του θανάτου, αναβιώνει τρία εφιαλτικά ιστορικά γεγονότα σταθμούς στην πορεία της Κύπρου τα τελευταία 50 χρόνια. Ο εφιάλτης, συνεπικουρούμενος από ντοκουμέντα της εποχής, αναμοχλεύει την αλήθεια της δικής του ζωής και αποκαλύπτονται οι προσωπικές του ενοχές σε σχέση με τη χώρα του.

Πρώτος σταθμός/εφιάλτης η αγγλική κατοχή ως την απελευθέρωση το 1959, δεύτερος εφιάλτης το πραξικόπημα του 1974 και η τουρκική εισβολή και κατοχή και τρίτος ο θάνατος του Σολωμού, το 1996. Το φιλμ δεν εξετάζει τα γεγονότα από την ιστορική τους πλευρά ούτε και περιγράφει τη δεινή κατάσταση στην οποία περιήλθε ο λαός αλλά η προσέγγιση γίνεται όπως αναφέρεται κάπου «μέσα από τα δικά μας λάθη κάτι που κάνει να τρέφουμε μεγάλες ελπίδες ως προς το τελικό αποτέλεσμα» (;). Η ταινία «Guilt» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Βασίλη Μαζωμένου, είναι η πρώτη μιας τριλογίας με κοινό θέμα. Οι προγραμματισμένες επόμενες δύο φέρουν τους τίτλους Sleepless και The Landlord.

Παίζουν: Νίκος Αρβανίτης, Κωνσταντίνος Σαρειδάκης, Αρτο Απαρτιάν, Εβελίνα Παπούλια κ.ά.

ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΚΕΛΙ
Το κουτί

Σε ποιο είδος θα μπορούσε να κατατάξει κανείς την ταινία «Το κουτί», βασισμένη στο ολιγοσέλιδο διήγημα του Richard Matheson, «Button button»; Αρκετά αργό για θρίλερ, αρκετά πασπαλισμένο με Σαρτρ για ταινία τρόμου, ούτε όμως και δράμα, μια που οι κακοπαιγμένοι ρόλοι αφενός δεν έχουν χαρακτήρα και αφετέρου δεν αναπτύσσουν συγκρούσεις μεταξύ τους.

Ούτως ή άλλως πρόκειται για ταινία επιστημονικής φαντασίας, όπου υπερφυσικές, από το υπερπέραν δυνάμεις φαίνεται ότι έστησαν στη Γη ακμαία και επικερδή επιχείρηση «τιμωρίας της φιλαργυρίας», με γενικό διευθυντή έναν πρώην επιστήμονα της ΝΑΣΑ, ο οποίος χτυπήθηκε κάποτε από κεραυνό και έκτοτε επικοινωνεί και υπηρετεί αυτούς που ελέγχουν τον κεραυνό. Το φιλμ στηρίζεται στον υποβλητικό και πειστικό ρόλο του στελέχους του σκότους, Φρανκ Λαντζίλα.

1976, λίγο πριν τα Χριστούγεννα. Ακόμα δε χάραξε και ακούγεται να χτυπούν το κουδούνι της μονοκατοικίας μιας συνηθισμένης τριμελούς οικογένειας, σε προάστιο της Βιρτζίνια, της πολιτείας της CIA και του γεμάτου μυστικά Langley. Στο άνοιγμα της εξώπορτας δεν υπάρχει παρά ένα πακέτο με περιεχόμενο ένα καλοφτιαγμένο ξύλινο κουτί με ένα κόκκινο κουμπί. Το ίδιο απόγευμα ένας καλοντυμένος ευγενικός μεσήλικας με κατεστραμμένο (από τον κεραυνό) το μισό του πρόσωπο, επισκέπτεται τους παραλήπτες του κουτιού και τους βάζει μπροστά σε ένα παράξενο δίλημμα. Εάν αποφασίσουν, με πλήρη εχεμύθεια, να πατήσουν το κόκκινο κουμπί του κουτιού μέσα σε ένα 24ωρο, ένας άνθρωπος που δε γνωρίζουν θα πεθάνει αλλά οι ίδιοι θα αποκτήσουν ένα εκατομμύριο δολάρια. Δέλεαρ σοβαρό εν μέσω χαλεπών οικονομικά καιρών. Η σύζυγος, για να μην πολυλογούμε, πατάει τελικά το κουμπί και ολόκληρη η οικογένεια μπαίνει στη δίνη μιας κλιμακούμενης περιπέτειας μυστηρίου, τρόμου και παράκρουσης, με κατασκόπους των δυνάμεων από το υπερπέραν, με πειθήνια ζόμπι που ξεφυτρώνουν παντού κι ανέλπιστα και με μύτες που ματώνουν στα καλά καθούμενα. Το ζευγάρι της ταινίας, πάντως, όταν η έκβαση της τύχης τους έχει τελεσίδικα κριθεί, τότε μόνο θυμάται να ρωτήσει τον υψηλόβαθμο πλασιέ του ξύλινου κουτιού - μέτρο του ηθικού σθένους και του αλτρουισμού των δοκιμαζόμενων - τι θα γινόταν σε περίπτωση που κάποιος παραλήπτης αρνιόταν να πατήσει το κουμπί; «Τίποτα», απαντά ο σημαδεμένος. Αν οι άνθρωποι αντιστέκονταν, το πείραμα θα λάμβανε τέλος, τώρα όμως που αποδεικνύεται το αντίθετο, το πείραμα θα συνεχιστεί και θα επεκταθεί. Ηθικό δίδαγμα της βδομάδας. Αντίσταση, αντισταθείτε λοιπόν μπας και γλιτώσουμε τα δεινά... Μέχρι και οι εξωγήινοι Αρειανοί μας προτρέπουν...

Παίζουν: Κάμερον Ντίαζ, Τζέιμς Μάρντσεν, Φρανκ Λαντζίλα, κ.ά.

ΑΝΤΟΥΑΝ ΦΟΥΚΟΥΑ
Η σκοτεινή πλευρά του νόμου

Ενας μαύρος πληθυσμός ηττημένος, μεταλλαγμένο υπόλειμμα των Μαύρων Πανθήρων, εγκλωβισμένος στη μιζέρια των γκέτο της Νέας Υόρκης χωρίς ελπίδες και ψευδαισθήσεις. Βρώμικες, εφήμερες δουλειές και κέρδη, με ενέχυρο την ίδια τη ζωή που δεν αξίζει πεντάρα. Απέναντι, μια σιδερόφρακτη, διεφθαρμένη σε όλες της τις βαθμίδες αστυνομία, ασύγκριτα χειρότερη από τους κακοποιούς που καταδιώκει, τα μαύρα res που με τα πτώματά τους παίζει παιχνίδια εξουσίας. Τρεις αστυνομικοί, άγνωστοι μεταξύ τους, τρεις παράλληλες ιστορίες που ξεπέρασαν τα όριά τους. Ο επίλογος της ταινίας συντίθεται από την τελευταία πράξη κάθε ξεχωριστής ιστορίας και σωρευτικά χτίζει το κρεσέντο μιας συγκλονιστικής στον παραλογισμό της ενότητας με δραματουργικά χαρακτηριστικά την κορυφαία σύμπτωση και την αναπόφευκτη σύγκρουση.

Δραματικό αστυνομικό θρίλερ με αφήγηση βασισμένη στο σύνολο των συμβάσεων που διέπει το είδος και μπακγκράουντ που παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τα δρώμενα στο προσκήνιο. Οι επαναλαμβανόμενες λήψεις από ψηλά με προεξέχον ηχητικό στοιχείο τις ραδιοφωνικές συχνότητες της αστυνομίας οριοθετούν γεωγραφικά τον αφηγηματικό χώρο και αναδεικνύουν τα σύνορα των αστυνομοκρατούμενων εδαφών, ώστε οτιδήποτε δούμε να συμβαίνει εκεί μέσα είναι νόμιμο, αναγκαίο και ηθικό. Ο Ιθαν Χοκ είναι αστυνομικός στο τμήμα ναρκωτικών. Λατινοαμερικάνικης καταγωγής, θρήσκος καθολικός, έχει γυναίκα έγκυο με δίδυμα και πέντε παιδιά. Ψάχνει απελπισμένα για λεφτά και σκοτώνει οποιονδήποτε (μαύροι όλοι!) χωρίς αναστολές και ηθικούς ενδοιασμούς. Στόχος της ύπαρξής του, να αγοράσει για την οικογένειά του ένα σπίτι χωρίς μούχλα, ειδικά για την γυναίκα του που υποφέρει από άσθμα. Ο Ρίτσαρντ Γκιρ, κουρασμένος αστυνομικός περιπολίας, βγαίνει στη σύνταξη σε εφτά μέρες, μετά από 22 χρόνια. Απομονωμένος, αποτυχημένος, αλκοολικός με αυτοκτονικές τάσεις, γραπωμένος συναισθηματικά από μια νεαρή πόρνη που κι αυτή απομακρύνεται... Αστυνομικός σε μυστική αποστολή ο Τάγκο (Ντον Τσιντλ). Τα τρία τελευταία χρόνια ζει μέσα στον υπόκοσμο, οι ρυθμοί της νέας του ζωής του κόστισαν το γάμο του. Προσβλέπει πια μόνο στις υποσχέσεις των υψηλά ιστάμενων της υπηρεσίας για προαγωγή και σταθερή δουλειά γραφείου. Ανέλπιστα, η φιλόδοξη υπηρεσία του ζητά να της «δώσει» τον καλύτερό του φίλο, έμπορο ναρκωτικών, στο ρόλο ο πολύ καλός Γουέσλι Σνάιπς. Αυτό πια παραείναι!.. Η ταινία ζέχνει εγκλωβισμό και απελπισία. Η κάθαρση δεν μπορεί να επέλθει παρά μόνο περνώντας μέσα από τη νύχτα του μεγάλου μακελειού.


Παίζουν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Ντον Τσιντλ, Ιθαν Χοκ, Γουέσλι Σνάιπς κ.ά.

ΧΟΝΓΚ ΓΙΝ ΝΑ
Ο κυνηγός

Εξαίρετο, στρωτό και ούτε μια στιγμή ανιαρό, κλασσικής δομής θρίλερ με εντονότατα στοιχεία ταινίας τρόμου - είναι γνωστός ο απροκάλυπτα κυνικός ασιατικός τρόπος έκφρασης της ωμής βίας, που εδώ πλέει σε αμέτρητα κυβικά αίματος.

Με φόντο τον καθημερινό ρεαλισμό της σκοτεινής πλευράς της νοτιοκορεάτικης μεγαλούπολης και με καθημερινούς χαρακτήρες. Εδώ δεν υπάρχει δράση για τη δράση, κάτι ιδιαζόντως βαρετό. Εδώ τα κυνηγητά των αντιπάλων, μπρος - πίσω και πάνω - κάτω στα ανηφορικά καλντερίμια της Σεούλ έχουν λόγο ύπαρξης. Δεν υπάρχουν εικοσάλεπτα κυνηγητά αυτοκινήτων και δεν εκρήγνυνται αυτοκίνητα. Δεν υπάρχει ακατάσχετο πιστολίδι αλλά ψυχοπαθής μαζικός δολοφόνος με καλέμι και σφυρί.

Ενας πρώην αστυνομικός και νυν έμπορος σεξ αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα. Δύο από τα κολ γκερλ (συνοδός κυριών) που έχει στη δούλεψή του εξαφανίστηκαν από την κυκλοφορία μυστηριωδώς, χωρίς να του αποδώσουν το μερίδιό του. Ο ίδιος πιστεύει ότι επιχειρηματίες προσποιούμενοι τους πελάτες απαγάγουν τις κοπέλες για να τις πουλήσουν. Οταν μπροστά στα μάτια του εξαφανίζονται τα ίχνη μιας ακόμη κοπέλας, αναγνωρίζει στον τηλεφωνικό αριθμό του πελάτη τον ένοχο που αναζητεί και η δράση άρχεται... Ο σκηνοθέτης μας εφοδιάζει σε τακτά διαστήματα, με τόσο στοιχεία όσα ακριβώς χρειάζονται ώστε ο θεατής, με την ιδιότητα του εν μέρει γνωρίζοντος να αρχίσουμε να ξεδιπλώνουμε το κουβάρι της αποκωδικοποίησης του φιλμικού κειμένου και την αναμέτρηση με τις δικές μας γνώσεις επί και εκτός αντικειμένου αλλά και ταχύτητας ως προς τη λύση. Εξαιρετικά γοητευτική τεχνική. Κάπου στην πορεία της κύριας ιστορίας μπλέκεται και μία δευτερεύουσα με έναν άνδρα που πέταξε ακαθαρσίες στο πρόσωπο του δήμαρχου της πόλης, με σκίτσα πολλά της υποτελούς και δουλικής στους πολιτικούς αστυνομίας και τα τηλεοπτικά κανάλια που ο ρόλος τους επιβάλλει να κάνουν επιλεκτικά την τρίχα τριχιά και τούμπαλιν.

Η αφίσα της ταινίας
Η αφίσα της ταινίας
Παίζουν: Κιμ Γιουν Σουκ κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ