Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
Στο κείμενο της Ερώτησης επισημαίνεται:
«Η κυβέρνηση στην ΠΝΠ 13-4-2020 (άρθρο 70) συμπεριέλαβε και τις σχολικές εκδρομές, χωρίς να λάβει υπόψη της ένα σύνολο περιπτώσεων.
Πιο συγκεκριμένα, με τη συγκεκριμένη ΠΝΠ:
Κανένας δεν γνωρίζει αν την επόμενη/ες σχολική χρονιά/ές θα πραγματοποιηθούν εκδρομές και με ποιες προϋποθέσεις (αν θα γίνονται μετακινήσεις και πώς, αν θα μπορούν να μπουν τρία ή και τέσσερα άτομα σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, αν τα λεωφορεία θα επιτρέπεται να είναι γεμάτα, αν το τελικό κόστος των εκδρομών εκτιναχθεί στα ύψη, αν οι γονείς θα επιτρέψουν στα παιδιά τους να συμμετέχουν σε αυτές, αν επιλεγούν οι ίδιοι προορισμοί εκδρομών).
Για την πραγματοποίηση εκδρομών με διανυκτέρευση, η νομοθεσία προβλέπει τη διενέργεια διαγωνισμού. Είναι λοιπόν πολύ πιθανό το πρακτορείο το οποίο οφείλει τα χρήματα να μη μειοδοτήσει σε επόμενο διαγωνισμό, και άρα να μην εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Στο επίπεδο του Γενικού Λυκείου, δεν είναι σίγουρο ότι οι μαθητές της όποιας τάξης θα είναι στο ίδιο σχολείο την επόμενη/ες χρονιά/ές (με δεδομένο ότι για να πάρουν πίσω τα χρήματά τους θα πρέπει να περιμένουν 18 μήνες), επειδή μπορεί να έχουν αποφοιτήσει ή αλλάξει σχολείο.
Ηδη υπάρχουν πρακτορεία που αρνούνται την επιστροφή χρημάτων/voucher. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν χιλιάδες γονείς που έχουν πληρώσει από το υστέρημά τους για τη συμμετοχή των παιδιών τους στις εκδρομές των σχολείων. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, η κυβέρνηση μπορεί να δώσει λύση μεριμνώντας για την πλήρη αποζημίωση των χρημάτων που έχουν καταβληθεί για εκδρομές οι οποίες ακυρώθηκαν. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί το κόστος από την αναστολή έως και ακύρωση των εκδρομών να φορτώνεται στις πλάτες των οικογενειών».
Κλείνοντας ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, που υπογράφει την Ερώτηση, ζητά από την υπουργό Παιδείας να πάρει μέτρα στην κατεύθυνση της πλήρους αποζημίωσης των οικογενειών για τα χρήματα αυτά που έχουν καταβάλει.
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Σήμερα τα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια ενάντια στο αντιδραστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
-- Ανακοίνωση της ΚΝΕ: «Αλλαξε τον κόσμο, το έχει ανάγκη!»
-- Ελπιδοφόρα τα μηνύματα από τις πρώτες μέρες της πανεξόρμησης με τον «Οδηγητή»
-- Αρθρο: Η επιδημία του κεφαλαίου κρατά διαχρονικά σε καραντίνα τους νέους κοινωνικούς επιστήμονες
-- Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για την πλήρη αποζημίωση των γονιών για τις σχολικές εκδρομές
-- Αρθρο για τη ρύθμιση διαδικτυακής αναμετάδοσης του μαθήματος από τις σχολικές αίθουσες
-- Εκδηλώσεις της ΚΝΕ
Στη 1 το μεσημέρι στην Αθήνα στα Προπύλαια. Την ίδια ώρα στη Θεσσαλονίκη στο Αγαλμα Βενιζέλου. Συγκεντρώσεις και σε πολλές άλλες πόλεις
Στις κινητοποιήσεις καλούν πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών, ΕΛΜΕ και Σύλλογοι, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ, η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας, Ομοσπονδίες και Ενώσεις Γονέων, οι Συντονιστικές Επιτροπές των Μαθητών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και εργατικά σωματεία.
Στην Αθήνα, το ραντεβού είναι στη 1 το μεσημέρι στα Προπύλαια και αντίστοιχες κινητοποιήσεις προγραμματίζονται και σε άλλες πόλεις της χώρας.
Στη Θεσσαλονίκη, αγωνιστικό ραντεβού δίνεται στη 1 μ.μ., στο Αγαλμα Βενιζέλου.
Στη Λάρισα, στις 2 μ.μ., στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στον Βόλο, στη 1 μ.μ., έξω από τα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο κτίριο Μουρτζούκου. Στην κινητοποίηση καλούν επίσης το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΤΑ ν. Μαγνησίας και το Σωματείο Καθαριστριών/ών ν. Μαγνησίας.
Στα Τρίκαλα, στη 1 μ.μ., στην πλατεία ΟΤΕ.
Στην Καρδίτσα, στις 12 το μεσημέρι, στην κεντρική πλατεία.
Στα Γιάννενα, στις 12 το μεσημέρι στην Ακαδημία.
Στα Χανιά, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς συγκεντρώνονται στη 1 μ.μ. στην πλατεία Δημοτικής Αγοράς.
Στο Ηράκλειο, στις 12 το μεσημέρι στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στη Λέσβο, η συγκέντρωση γίνεται στις 12 το μεσημέρι στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στη Λήμνο, στη 1 μ.μ. στην πλατεία ΟΤΕ.
Στη Χίο, συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας στις 12 το μεσημέρι, κάτω από τον Οίκο Χίου Διδασκάλου και στη συνέχεια παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στην Ικαρία, συγκεντρώσεις γίνονται στη 1 μ.μ. στην πλατεία Αγίου Κηρύκου και στην πλατεία Χριστού Ραχών.
Στη Λευκάδα, στις 11 π.μ., στο κτίριο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην κινητοποίηση καλεί ο Σύλλογος Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου Λευκάδας.
Στη Ζάκυνθο, στη 1 μ.μ. στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Με το σχέδιο που έδωσε σε διαβούλευση με κλειστά σχολεία η κυβέρνηση, προωθείται μεταξύ άλλων η επαναφορά της «τράπεζας θεμάτων» στο Λύκειο, υψώνονται νέοι φραγμοί στη μόρφωση, επανέρχεται η διαγωγή για τους μαθητές, απαξιώνεται περαιτέρω η γενική παιδεία με εισαγωγή των δεξιοτήτων και αντιπαιδαγωγικές παρεμβάσεις στο περιεχόμενο του σχολείου από το νηπιαγωγείο, τα σχολεία οδηγούνται στην κατηγοριοποίηση και τον ανταγωνισμό μέσα από την «αξιολόγηση», αυξάνονται τα κατώτατα και ανώτατα όρια μαθητών ανά τμήμα σε Δημοτικό και Νηπιαγωγεία.
Σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη ρύθμιση για την αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις (που η κυβέρνηση έχει το θράσος μάλιστα να φέρνει εν μέσω πανδημίας!), από πρωτοβάθμια σωματεία αναδεικνύονται, πέρα από το στοίβαγμα των μαθητών, και μια σειρά ακόμα συνέπειες όπως συμπτύξεις τμημάτων, συγχωνεύσεις, μετακινήσεις μαθητών, απολύσεις αναπληρωτών. Ενδεικτικά:
Πολύμορφες διαδικτυακές συσκέψεις διοργανώνουν το επόμενο διάστημα οι Τομεακές Οργανώσεις Σπουδάζουσας Λάρισας και Βόλου της ΚΝΕ.
Σήμερα Τετάρτη στις 19.00, η ΟΒ Γεωπονίας διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Η αγροτική παραγωγή σήμερα: Δυνατότητες vs πραγματικότητα» και ομιλητή τον Γιάννη Μπράτσο, Γραμματέα του ΤΣ Σπουδάζουσας Βόλου. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τη χρήση του κωδικού: i2fuo56
Επίσης σήμερα Τετάρτη στις 19.00, η ΟΒ ΣΕΥΠ - Ιατρικής - Βιοχημείας διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Συζητάμε με τους μάχιμους υγειονομικούς για την αντιμετώπιση του κορονοϊού» και ομιλητή τον Εκτορα Γάζο, γιατρό, γραμματέα των Νοσοκομειακών Γιατρών Καρδίτσας και στέλεχος του ΚΚΕ. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τη χρήση του κωδικού: gzc9e2h
Την Παρασκευή 15/5 στις 19.00, η ΟΒ ΣΔΟ διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Κορονοϊός: Αφορμή ή αιτία της οικονομικής κρίσης;». Θα μιλήσει η Αγγέλα Τσιάτσιου, μέλος του ΓΠ Θεσσαλίας της ΚΝΕ. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τη χρήση του κωδικού: ckf7cls
Αλήθεια, ποια τέρατα ενέκριναν αναμετάδοση από χώρο εργασίας, ο οποίος χώρος είναι το σχολείο ανήλικων παιδιών; Ποιος μπορεί να γνωρίζει και να εγγυηθεί ποιος βρίσκεται πίσω από την οθόνη του υπολογιστή που θα παρακολουθεί την αναμετάδοση του μαθήματος και πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει τη διαδικασία;
Η σχολική τάξη δεν έχει ομοιομορφία. Στα θρανία μας κάθονται παιδιά και όχι αντικείμενα.
Η σχολική τάξη έχει τον άριστο μαθητή.
Εχει τον μέτριο μαθητή.
Εχει τον μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες.
Εχει τον μαθητή με ειδικές ανάγκες. Ποιος έχει δικαίωμα να εκθέσει σε κοινή θέα το ξέσπασμα ενός μαθητή με ΔΕΠΠΥ ή ενός μαθητή που βρίσκεται στο ευρύτερο φάσμα του αυτισμού;
Εχει τον μαθητή που είναι αγχωμένος.
Εχει τον μαθητή που είναι θαρραλέος.
Εχει εκείνον που είναι πιο δειλός, πιο εσωστρεφής.
Εχει τον μαθητή που κουβαλάει ψυχολογικά τραύματα.
Εχει τον μαθητή που αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες.
Εχει τον μαθητή με χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Η σχολική τάξη έχει τρυφερότητα και γέλιο, πολύ γέλιο.
Η σχολική τάξη έχει εκνευρισμό και κλάματα.
Η σχολική τάξη είναι ο καθρέφτης της κάθε οικογένειας, του κάθε παιδιού.
Η σχολική τάξη πάνω σε κάθε θρανίο έχει την κατάθεση ψυχής του κάθε παιδιού, του κάθε εκπαιδευτικού.
Αυτή η ζωή κανείς γονιός και κανείς εκπαιδευτικός δεν θα ανεχτεί να βγει στις κάμερες. Κανένα μας παιδί δεν θα γίνει θέαμα και αφορμή για κακόβουλα σχόλια και για αρνητική κριτική!
Κανένα μας παιδί δεν θα εκτεθεί με αυτόν τον αισχρό τρόπο που προσπαθούν να επιβάλουν όσοι δεν έχουν μπει ποτέ σε σχολική τάξη και δεν οσμίστηκαν ποτέ τις ανάγκες και τη λειτουργία της!
Το μάθημά μας δεν θα γίνει reality και οι μαθητές μας δεν θα γίνουν μέρη ενός Big Brother.
Οι μαθητές και οι γονείς έχουν τα όπλα και οι εκπαιδευτικοί τα δικά τους!
Υπήρξαν κι άλλοι υπουργοί που έμειναν γνωστοί για τις μεγάλες απεργίες και κινητοποιήσεις που έφεραν οι αποφάσεις τους!
Ενα νομοσχέδιο που προσπαθεί να αντικαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία με ζωντανή αναμετάδοση και δεν πατάει σε καμιά παιδαγωγική βάση, δεν είναι μόνο απαράδεκτο αλλά και εξαιρετικά επικίνδυνο!
Δεν θα περάσει!
(Το άρθρο αναδημοσιεύεται από το alt.gr)
Σημαντικό εφόδιο αποτελεί η προσπάθεια που δεν σταμάτησε ούτε στιγμή το προηγούμενο διάστημα, ώστε να μην μπει η σκέψη σε καραντίνα, να οργανώνεται η διακίνηση του «Ριζοσπάστη» και του «Οδηγητή» με κάθε πρόσφορο τρόπο σε νέους και νέες σε όλη τη χώρα, να δυναμώνει η μελέτη, η αξιοποίηση του κομματικού Τύπου και των άλλων μέσων του Κόμματος και της ΚΝΕ, με σύνθημα «όταν η αλήθεια βρίσκεται στα χέρια μας, γίνεται δύναμη!».
Μέσα στο Σαββατοκύριακο, ο «Οδηγητής» έφτασε σε κάθε πόλη και χωριό, σε γειτονιές, σπίτια και πλατείες, εκεί που οι νέοι «ξεσκάνε» και συζητούν για ό,τι τους απασχολεί. Η πανεξόρμηση του Σαββάτου συνδυάστηκε με τις πρωτοβουλίες των Οργανώσεων του Κόμματος και της ΚΝΕ προς τιμήν της 75ης επετείου από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών.
Ξεχώρισε το παράδειγμα των πολλών μαθητών που για πρώτη φορά προμηθεύτηκαν τον «Οδηγητή», εκφράζοντας τον προβληματισμό τους για τους όρους με τους οποίους ανοίγουν τα σχολεία και το ενδιαφέρον τους για το «τι λέει η ΚΝΕ» για το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά και για τις έντονες «εικόνες» των τελευταίων δύο μηνών που δεν αφήνουν κανέναν αδιάφορο. Από τη Δευτέρα, μάλιστα, ο «Οδηγητής» βρέθηκε σε πολλά σχολεία μαζί με το μήνυμα της ΚΝΕ προς τους μαθητές της Γ' Λυκείου που επέστρεψαν στα θρανία.
Αντίστοιχο ήταν το ενδιαφέρον και από φοιτητές, σπουδαστές των σχολών Κατάρτισης και νέους εργαζόμενους που αναγνωρίζουν τη στάση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, το γεγονός ότι δεν υπέστειλαν ούτε στιγμή τη σημαία της διεκδίκησης. Ολοι είχαν μια καλή κουβέντα να πουν για τον αγωνιστικό εορτασμό της Πρωτομαγιάς, που τους έδωσε ελπίδα και δύναμη στα δύσκολα που περνούν αυτοί και οι οικογένειές τους.
Το κρίσιμο ζήτημα τώρα είναι αυτή η σημαντική προσπάθεια να συνεχιστεί με ακόμη πιο έντονους ρυθμούς τις επόμενες μέρες. Αλλωστε, η πλούσια ύλη του «Οδηγητή» αποτελεί ένα πολύ καλό εφόδιο για το «άνοιγμα» της ΚΝΕ σε όλα τα τμήματα νεολαίας, προσφέρεται για να ανοίξει συζήτηση, να γίνουν γνωστές σε όλους οι θέσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τις σοβαρές εξελίξεις της περιόδου, οι αγώνες που αναπτύσσονται, να γίνουν βήματα στη σκέψη και τη δράση κάθε νέου και νέας. Ξεχωρίζουν το άρθρο του Νίκου Αμπατιέλου, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, που συνοψίζει τα συμπεράσματα από τη δράση που προηγήθηκε και θέτει τις βασικές κατευθύνσεις για τη συνέχεια, αλλά και η συνέντευξη με τον Μάκη Παπαδόπουλο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα τη νέα καπιταλιστική κρίση που είναι ήδη εδώ και την πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ.
Τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας της υγείας, το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα (Τροίας 36) ανοίγει τις πόρτες του για να υποδεχτεί ξανά μαθητές, δασκάλους και άλλους επισκέπτες.
Τα μαθήματα θα ξεκινήσουν ως εξής:
Από το Σάββατο 16/5 θα ξεκινήσουν τα μαθήματα του ελεύθερου σχεδίου. Από τη Δευτέρα 18/5 τα μαθήματα των μουσικών οργάνων και της θεωρίας της μουσικής. Από τη Δευτέρα 25/5 τα μαθήματα της φωνητικής.
Η θεατρική ομάδα της ΚΝΕ προγραμματίζει επίσης τις πρώτες συναντήσεις της, ενώ τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσει ανακοίνωση για τα τμήματα των χορών. Οι μαθητές θα ενημερωθούν για όσες αλλαγές χρειάζεται να γίνουν στα τμήματα.
Κατόπιν συνεννόησης και τηλεφωνικής επικοινωνίας, οι αίθουσες του Στεκιού θα είναι ανοιχτές και θα μπορούν να αξιοποιηθούν από το ευρύ κοινό (πρόβες, συναντήσεις κ.λπ.).
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 14.00 - 22.00, Σάββατο και Κυριακή 10.00 - 22.00. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 88 23 674. Email: steki@kne.gr
Αντίστοιχα, και στο Στέκι της ΚΝΕ στη Θεσσαλονίκη (Βελισσαρίου 5, περιοχή Ευζώνων), μετά τις 18 Μάη, τηρουμένων όλων των απαραίτητων μέτρων προστασίας, θα ξεκινήσουν τα πρώτα μαθήματα ξένων γλωσσών, εικαστικών, σκακιού. Σε μεταγενέστερο χρόνο θα διεξαχθούν και μαθήματα σύγχρονου χορού, κιθάρας, μπάσου, βιολιού, ακορντεόν, θεάτρου, θεωρίας μουσικής και αρμονίας.
Οι δηλώσεις συμμετοχής στα μαθήματα συνεχίζονται στα τηλέφωνα 6975745212, 6948354787 και στο email: stekiknethess@gmail.com
Οι συνεχείς κινητοποιήσεις του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ έφεραν αποτέλεσμα
Ο ΣΥΣΔΙΕΚ καλεί όλους τους δικαιούχους σπουδαστές «να παρακολουθούν τους λογαριασμούς τους και να είναι σε επικοινωνία με τον Σύλλογο για τυχόν μεγάλη καθυστέρηση στην καταβολή του έκτακτου επιδόματος».
Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος σημειώνει: «Ο δρόμος της συλλογικής δράσης και διεκδίκησης μας δείχνει ότι τίποτα δεν χαρίζεται, με τους αγώνες μας μπορούμε να κερδίσουμε τα δικαιώματά μας!
Ακόμη, με καταγγελίες και επιστολές που φτάνουν καθημερινά στον Σύλλογό μας επιβεβαιώνεται ότι η κατάσταση δεν είναι ίδια όπως πριν 2 μήνες στο σπίτι μας. Μετράμε ανέργους, απληρωσιά, μειώσεις μισθών, ανασφάλεια για το αν και πότε θα δουλέψουμε.
Γι' αυτόν το λόγο είναι επιτακτική ανάγκη και διεκδικούμε από την κυβέρνηση:
Συνεχίζουμε πιο αποφασιστικά, μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας για σύγχρονους όρους σπουδών και δουλειάς!
Προετοιμαζόμαστε από τώρα για το άνοιγμα των σχολών! Οργανώνουμε Γενικές Συνελεύσεις σε όλα τα ΙΕΚ! Στήνουμε νέες Επιτροπές Αγώνα ώστε να μη μείνει κανένας σπουδαστής μόνος του, απροστάτευτος!».
Η ανακοίνωση της ΚΝΕ αναφέρει:
«Αλλαξε τον κόσμο, το έχει ανάγκη! (Μπ. Μπρεχτ)
Ο πιο θανατηφόρος ιός είναι ο καπιταλισμός!
Μοναδικό φάρμακο η ανατροπή του!
Η πανδημία του κορονοϊού ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο ότι το μόνο που "μετράει" στην κοινωνία που ζούμε, στον καπιταλισμό, είναι τα κέρδη των λίγων σε βάρος των πολλών! Τα εκατομμύρια κρούσματα και οι 220.000 νεκροί μέχρι τώρα είναι τα θύματα αυτού του άδικου συστήματος, που μετατρέπει στην κυριολεξία την ανθρώπινη ζωή σε στατιστική!
Ηξερες ότι...
Η έρευνα και ανάπτυξη εμβολίων για τους κορονοϊούς σταμάτησε το 2016 λόγω απουσίας ...επιχειρηματικού ενδιαφέροντος!
Οι Πρωτομαγιάτικες συγκεντρώσεις, που έκαναν τον γύρο του κόσμου, φώτισαν τον δρόμο... Η "επόμενη μέρα" είναι ήδη εδώ και πρέπει να βρει τον λαό και τη νεολαία ακόμα πιο δυνατούς, πιο οργανωμένους και αποφασισμένους να παλέψουν για το δίκιο τους!
Πρέπει και μπορούμε να σημαδέψουμε τον ορατό εχθρό μας! Η πανδημία απέδειξε περίτρανα πως οι απαραίτητοι για μία κοινωνία είναι οι εργαζόμενοι και όχι οι βιομήχανοι, οι γιατροί και οι νοσηλευτές και όχι οι κλινικάρχες, οι διανομείς και όχι οι μεγαλέμποροι! Αποδείχθηκε ότι η κοινωνία έχει τη δύναμη και μπορεί να πάει μπροστά και χωρίς εκμεταλλευτές, ότι χωρίς τους εργαζόμενους, τον λαό, "γρανάζι" δεν γυρνά... Ας γίνουμε, λοιπόν, όλοι οι "αφανείς ήρωες" πρωταγωνιστές!
Ο μόνος δρόμος για να μην πληρώσει ξανά ο λαός και η νεολαία την κρίση είναι ο δρόμος της πάλης για την κοινωνία όπου κουμάντο θα κάνουν "της Γης οι κολασμένοι", καταργώντας την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Αυτή η ανώτερη οργάνωση της κοινωνίας, ο σοσιαλισμός - κομμουνισμός, θα αξιοποιεί με επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό όλο τον πλούτο της χώρας, το εργατικό δυναμικό, τα επιτεύγματα της επιστήμης και της τεχνολογίας, με γνώμονα την κοινωνική ευημερία και όχι το κέρδος των λίγων. Αυτόν το δρόμο φωτίζει το ΚΚΕ και η ΚΝΕ, με τόλμη και μαχητικότητα, με το βλέμμα καρφωμένο στο μέλλον...».
Την ίδια στιγμή, σοβαρά ζητήματα που ενδιαφέρουν τις κοινωνικές επιστήμες υποτιμούνται από τα αστικά επιτελεία που χαράσσουν τις πολιτικές για την επιδημία, όπως π.χ. οι επιπτώσεις της παρατεταμένης κοινωνικής απομόνωσης/φυσικής αποστασιοποίησης στον ατομικό και κοινωνικό ψυχισμό, της επιβολής συγκεκριμένων προτύπων κοινωνικής συμπεριφοράς, της κατασταλτικής προδιάθεσης επιτήρησης του κοινωνικού σώματος κ.ο.κ.
Αν κανείς αναλογιστεί επιπρόσθετα όλα εκείνα τα αντικείμενα των κοινωνικών επιστημών που δεν άπτονται άμεσα της συγκυρίας, θα διαπιστώσει ότι είναι πάμπολλοι οι τομείς όπου οι νέοι κοινωνικοί επιστήμονες θα μπορούσαν να εργαστούν και να συμβάλουν στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων.
Κι όμως, η συντριπτική πλειοψηφία όσων αποφοιτούν από τις σχολές κοινωνικών επιστημών είναι απίθανο να βρουν δουλειά στο αντικείμενο σπουδών, πόσο μάλλον με καλούς όρους. Τι πάει στραβά;
Η ρίζα του προβλήματος είναι η εξουσία του κεφαλαίου, που δεν λογαριάζει τις λαϊκές ανάγκες.
Η κατάσταση που επικρατεί σε ό,τι αφορά κοινωνική πολιτική, πρόνοια, μέριμνα και ψυχοκοινωνική υποστήριξη στη χώρα μας προσφέρεται για να απαντηθεί το ερώτημα.
Ο κανόνας είναι η ανυπαρξία, σε πολλές περιπτώσεις, κατάλληλων δομών και υπηρεσιών, η υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση όσων υπάρχουν, η εναπόθεση της υλοποίησης δράσεων σε βραχυχρόνια προγράμματα με απαράδεκτους όρους για τους εργαζόμενους. Οι αστικές κυβερνήσεις μεταφέρουν στην Τοπική Διοίκηση όλο και περισσότερες από τις σχετικές αρμοδιότητες, χωρίς να διαθέτουν τους απαιτούμενους πόρους. Σημαντικές λειτουργίες εκχωρούνται σε ΜΚΟ, που δρουν ανεξέλεγκτα, επιβάλλοντας τη δική τους ατζέντα. Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων δουλεύουν με εργασιακές σχέσεις - λάστιχο, η διάθεση για εθελοντική προσφορά αξιοποιείται ως πηγή απλήρωτης εργασίας, όπως και η πρακτική άσκηση. Μέσα από τέτοιους δρόμους, το αστικό κράτος αποφεύγει να διασφαλίζει μόνιμο επιστημονικά ειδικευμένο προσωπικό για τις σχετικές υπηρεσίες.
Η εικόνα συμπληρώνεται από την απόσταση ανάμεσα στον προσανατολισμό των αστικών πανεπιστημίων και στις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, γεγονός που επιδρά και στο περιεχόμενο των σπουδών, στην επιστημονική έρευνα, στην οικονομική τους λειτουργία. Παραμένοντας στα θέματα της επικαιρότητας, είναι χαρακτηριστικό ότι στις σχολές κοινωνικών επιστημών στη χώρα μας δεν υπάρχουν ερευνητικά εργαστήρια ή ινστιτούτα που να επικεντρώνουν στην επίδραση κοινωνικοοικονομικών παραγόντων στην προαγωγή της υγείας και την εμφάνιση και αντιμετώπιση ασθενειών κ.λπ. Ως αποτέλεσμα της χρόνιας υποχρηματοδότησης και των τεράστιων κενών σε μόνιμο διδακτικό προσωπικό, μαθήματα ξεφυτρώνουν και χάνονται κάθε χρόνο από τα προγράμματα, ανάλογα με το αν υπάρχει ή όχι η απαιτούμενη χρηματοδότηση για την πρόσληψη συμβασιούχων ώστε να τα διδάξουν. Τέτοιο παράδειγμα είναι και το μάθημα «Ανθρωπολογία της Υγείας» στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου, μαζί με πολλά άλλα σε όλες τις σχολές. Καθώς το περιεχόμενο των σπουδών διαθλάται από τον παραμορφωτικό φακό της αστικής οπτικής, στις σχολές κοινωνικών επιστημών κυριαρχούν ερμηνευτικά σχήματα και ρεύματα σκέψης που απάδουν προς τη διαλεκτικοϋλιστική κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων και εχθρεύονται το μαρξισμό.
Η ρίζα του προβλήματος είναι το καπιταλιστικό σύστημα και οι πολιτικές που το υπηρετούν, όπου τα πάντα μετριούνται με βάση το κέρδος που αποφέρουν για το κεφάλαιο και όχι τις κοινωνικές ανάγκες που ικανοποιούν, κάτι που στις συνθήκες της επιδημίας φωτίζεται με μεγεθυντικό φακό. Είναι η ίδια αιτία που καθιστά τους αποφοίτους, τις γνώσεις και τις υπηρεσίες που μπορούν να προσφέρουν, εμπορεύματα που υπόκεινται στους νόμους της αγοράς.
Αυτή η πολιτική, στις ποικίλες εκφάνσεις της, δεν έρχεται από τον ουρανό. Υλοποιείται από τις αστικές κυβερνήσεις, την ΕΕ και τους άλλους διακρατικούς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, σε φάσεις «κανονικότητας», κρίσης ή πανδημίας, έστω και με διαφορετικές κατά περίπτωση μορφές.
Σε τελική ανάλυση, ο λόγος που δεν υπάρχει επάρκεια σε ΜΕΘ, υγειονομικούς, κατάλληλο εξοπλισμό και υποδομές κ.ο.κ., είναι ίδιος με το λόγο που οι απόφοιτοι των κοινωνικών επιστημών δεν μπορούν εύκολα να βρουν καλή δουλειά στο αντικείμενο των σπουδών τους. Κι ο λόγος αυτός είναι ότι κριτήριο της οικονομικής ανάπτυξης είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους και όχι της κοινωνικής προόδου, η ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.
Η πείρα από τα πρώτα κιόλας χρόνια της σοσιαλιστικής οικοδόμησης τον 20ό αιώνα είναι διδακτική για την καταλυτική συμβολή που μπορεί να έχουν οι κοινωνικές επιστήμες στην ανάπτυξη ενός συστήματος Υγείας και Πρόνοιας με επίκεντρο τις ανάγκες του λαού και έμφαση όχι μόνο στη θεραπεία, αλλά και στην πρόληψη.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι μελέτες για την αλληλεπίδραση κοινωνικών και βιολογικών παραγόντων και τον αντίκτυπό τους στην υγεία του λαού, τομέα στον οποίο η Σοβιετική Ενωση πρωτοπορούσε διεθνώς. Το σύστημα Semashko, που αποτέλεσε τον πυλώνα της ανάπτυξης του σοβιετικού συστήματος Υγείας, ανοίγοντας διεθνώς νέους δρόμους στο πεδίο της κοινωνικής ιατρικής, έδινε ιδιαίτερη προσοχή στα ζητήματα της κοινωνικής ζωής και στις συνθήκες δουλειάς και διαβίωσης. Είναι προφανές, βέβαια, ότι οι τομείς αυτοί αφορούν άμεσα τις κοινωνικές επιστήμες.
Εξάλλου, ο μαρξισμός από νωρίς είχε στρέψει την προσοχή του στην επίδραση των συνθηκών δουλειάς και ζωής στην υγεία της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
Ο Φρ. Ενγκελς, στο έργο του «Η κατάσταση της εργατικής τάξης στην Αγγλία», που εξακολουθεί να αποτελεί ορόσημο ως προς τον προσανατολισμό και τη μεθοδολογία για τις κοινωνικές επιστήμες, καταπιάνεται ακριβώς με αυτά τα ζητήματα και καταγγέλλει την «κοινωνική δολοφονία» που διαπράττει η αστική τάξη θέτοντας «εκατοντάδες προλετάριους σε τέτοια θέση που αναπόφευκτα θα είχαν έναν πολύ πρόωρο ή αφύσικο θάνατο». Αλλού, ο Ενγκελς υπογραμμίζει ότι οι εργατικές συνοικίες στα χρόνια της βιομηχανικής επανάστασης αποκαλύφθηκαν ως «εστίες λοιμωδών νόσων, οι πιο φριχτές σπηλιές και τρύπες όπου ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής κλείνει κάθε νύχτα τους εργάτες μας», όπως αντίστοιχα ισχύει και για τους χώρους δουλειάς. Οι επισημάνσεις αυτές αποδεικνύονται επίκαιρες, όπως εξάλλου και η διαπίστωση του Μαρξ ότι «το κεφάλαιο είναι ανελέητο απέναντι στην υγεία και στη διάρκεια ζωής του εργάτη, παντού όπου δεν το υποχρεώνει η κοινωνία να τις υπολογίζει».
Οσο κι αν η αστική προπαγάνδα επιχειρεί να πείσει για το αντίθετο, απέναντι στην επιδημία δεν είμαστε όλοι ίσοι. Κοινωνικές μελέτες αναδεικνύουν ότι οι δυνατότητες πρόληψης και θεραπείας έχουν ταξικό πρόσημο, όπως και η πρόσβαση στους απαιτούμενους πόρους και συνθήκες υγιεινής κ.ο.κ. Η εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα θρηνούν πολύ περισσότερα θύματα - σε απόλυτους αριθμούς, αλλά και αναλογικά - από την αστική τάξη και πληρώνουν για άλλη μια φορά το μάρμαρο από τα μέτρα και τις πολιτικές που υλοποιούν και αυτή την περίοδο οι αστικές κυβερνήσεις για τη στήριξη της καπιταλιστικής οικονομίας.
Οι κοινωνικοί επιστήμονες μπορούν και πρέπει να τροφοδοτήσουν με τις γνώσεις και τη δράση τους το ταξικά προσανατολισμένο εργατικό - λαϊκό κίνημα, για την οργανωμένη, αγωνιστική, συλλογική διεκδίκηση της ικανοποίησης των σύγχρονων λαϊκών αναγκών. Να συμβάλουν στον ρεαλιστικό στόχο της κοινωνικής ανατροπής, της ανάγκης των καιρών που πρέπει να πραγματωθεί, ώστε ο λαός να βγει στο ξέφωτο της σοσιαλιστικής προοπτικής.
Σε μια κοινωνία με τη συνεχή διεύρυνση της κοινωνικής ευημερίας για όλους στο επίκεντρο, οι κοινωνικοί επιστήμονες όχι μόνο δεν θα είναι καταδικασμένοι στην εργασιακή ανασφάλεια, όπως σήμερα, αλλά οι δυνατότητες του κεντρικού σχεδιασμού και του εργατικού ελέγχου στην κοινωνικοποιημένη παραγωγική βάση της οικονομίας θα εξασφαλίζουν σε όλους δουλειά στο αντικείμενο σπουδών αμέσως μετά την αποφοίτησή τους, ώστε να ικανοποιούνται οι διευρυνόμενες κοινωνικές ανάγκες.
Ο ρόλος των κοινωνικών επιστημόνων στην επιστημονική καθοδήγηση της σοσιαλιστικής κοινωνίας θα είναι καθοριστικός. Με τη δουλειά τους στις διάφορες υπηρεσίες και στις παραγωγικές μονάδες του εργατικού κράτους, ανάλογα με την ειδίκευσή τους, θα παρακολουθούν την ανάπτυξη των κομμουνιστικών κοινωνικών σχέσεων, θα σχεδιάζουν παρεμβάσεις της εργατικής εξουσίας στις νέες κοινωνικές διεργασίες και θα συμβάλλουν στην πλήρη αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων, στο ξεπέρασμα των δυσκολιών και των καθυστερήσεων που θα κληροδοτήσει ο καπιταλισμός. Σε κάθε φάση της κοινωνικής επανάστασης, θα συνδέουν τα κοινωνικά προτάγματα με τη συνεχή επαναστατικοποίηση της βάσης της σοσιαλιστικής κοινωνίας.
Για να ανοίξει ο δρόμος, χρειάζεται σήμερα κιόλας να ενισχυθεί με νέες δυνάμεις η στρατιά που παλεύει μέσα από τις γραμμές και στο πλευρό του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για την υπεράσπιση της ζωής, της υγείας και των δικαιωμάτων του λαού, για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών του.