Σάββατο 22 Αυγούστου 2020 - Κυριακή 23 Αυγούστου 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΓΙΑ ΜΕΡΙΚΗ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΑΟΖ
Αποτέλεσμα απαράδεκτων συμβιβασμών, μέρος του παζαριού που διεξάγεται στην Ανατ. Μεσόγειο

Η κυβερνητική προπαγάνδα είναι βουτηγμένη στη σκοπιμότητα και επιδιώκει να καλύψει, να θωρακίσει την αντιλαϊκή πολιτική και να «καρφώσει» στη σκέψη της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων, της νεολαίας ότι η κυρίαρχη πολιτική που υπηρετεί τα μονοπώλια και την εμπλοκή στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς είναι μονόδρομος. Σε αυτήν την κατεύθυνση η κυβέρνηση της ΝΔ έχει συγκεντρώσει την προσοχή της στο λεγόμενο «Ταμείο Ανάκαμψης», στην εξωτερική πολιτική και ιδιαίτερα τις διακρατικές συμφωνίες που υπογράφει.

Τις αποκαλεί «ιστορικές», καταβάλλοντας προσπάθεια να τις παρουσιάσει ως «οικουμενικές», ενώ οι συμφωνίες αυτές είναι ενταγμένες στο σχεδιασμό που προωθεί τη γεωστρατηγική αναβάθμιση των συμφερόντων της ελληνικής αστικής τάξης, στρέφονται κατά του λαού μας με οδυνηρές επιπτώσεις ακόμα και σε κυριαρχικά δικαιώματα.

  • «Ιστορική» η συμφωνία για τις αμερικανικές βάσεις στην Ελλάδα, την οποία συνδιαμόρφωσαν η ΝΔ με τον ΣΥΡΙΖΑ, με τη συμφωνία του ΚΙΝΑΛ, για τη μετατροπή της χώρας σε ορμητήριο του αμερικανοΝΑΤΟικού ιμπεριαλισμού.
  • «Ιστορική» η στρατιωτική συμφωνία με το Ισραήλ που σκοτώνει τον Παλαιστινιακό λαό, και η συμφωνία για τον ενεργειακό αγωγό «East Med» με τις κυβερνήσεις του Ισραήλ και της Κύπρου, για να εκμεταλλευτούν τα μονοπώλια το φυσικό πλούτο της περιοχής και να αντιμετωπιστούν προβλήματα τροφοδοσίας της ΕΕ με φυσικό αέριο, με μείωση της ενεργειακής εξάρτησης από τις ρωσικές πηγές και δίκτυα.
  • «Ιστορικές» οι συμφωνίες Ελλάδας - Ιταλίας και Ελλάδας - Αιγύπτου για την οριοθέτηση της ΑΟΖ και ενώ είναι φανερό ότι χαρακτηρίζονται από υποχωρήσεις και απαράδεκτους συμβιβασμούς, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου και τροφοδοτώντας την επιχειρηματολογία της τουρκικής αστικής τάξης.


DHA

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν υστέρησε. «Ιστορική» γι' αυτόν η Συμφωνία των Πρεσπών, για να χωθεί η Βόρεια Μακεδονία στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, να δυναμώσει η ευρωατλαντική διείσδυση στα Βαλκάνια, με κέντρο τους ανταγωνισμούς με τη Ρωσία.

Αυτά πρέπει να προβληματίσουν τους εργαζόμενους και τη νεολαία, να τους προβληματίσει ότι η συμμετοχή της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ, η συνεργασία με τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και την Αίγυπτο δεν είναι πηγή προόδου και παράγοντας διαφύλαξης της σταθερότητας και της ειρήνης στην περιοχή, αλλά επιλογές που «παίζουν με τη φωτιά».

Να τους προβληματίσει ότι με αυτήν την πολιτική, που υπηρετεί τα συμφέροντα των ελληνικών οικονομικών ομίλων, όλες οι αστικές κυβερνήσεις είναι συνένοχες για τις ιμπεριαλιστικές επιθέσεις κατά των λαών της περιοχής και βάζουν τη χώρα σε διαρκή κίνδυνο «θερμών επεισοδίων» με την Τουρκία, κι αυτή η μεγάλη ευθύνη επιβάλλεται να αποδοθεί.

Η ουσία του «διάπλου» του ερευνητικού «Oruc Reis»

Οι σχετικές NAVTEX των τουρκικών αρχών διαδέχονται η μία την άλλη. Η μία, 21 Ιούλη μέχρι 2 Αυγούστου, σε περιβάλλον στρατιωτικής κινητοποίησης και από τις δύο πλευρές. Πολεμικά σενάρια με παράλληλες διπλωματικές κινήσεις που στοχεύουν σε διάλογο και διερευνητικές συνομιλίες για επικίνδυνες διευθετήσεις και συνεκμετάλλευση της περιοχής, με πρωταγωνιστή τη Γερμανία.

Ο χάρτης με τη μερική οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας - Αιγύπτου
Ο χάρτης με τη μερική οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας - Αιγύπτου
Τουρκικοί ελιγμοί που αβάσιμα ερμηνεύτηκαν ως υποχώρηση - αναδίπλωση και στη συνέχεια νέα NAVTEX για την περίοδο 10 - 23 Αυγούστου μέσα στον γενικότερο τουρκικό σχεδιασμό και ως απάντηση στην υπογραφή της συμφωνίας Ελλάδας - Αιγύπτου. Ξανά στρατιωτική κινητοποίηση, με αναβάθμιση του επιπέδου της στρατιωτικής εμπλοκής, όπως έδειξε π.χ. η πρόσκρουση της φρεγάτας «Λήμνος» με τουρκική φρεγάτα, που προβλήθηκε χωρίς μέτρο και υπολογισμό των συνεπειών.

Το ερευνητικό πλοίο «Oruc Reis» οργώνει την Ανατ. Μεσόγειο, καταπατά τμήμα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας για μεγάλη χρονική περίοδο. Η κατάσταση έχει χαρακτηριστικά κρίσης διαρκείας και κανείς δεν γνωρίζει αν και πότε η κυβέρνηση Ερντογάν θα εκδώσει νέα NAVTEX, αν θα κάνει νέες κινήσεις στην περιοχή του τουρκο-λιβυκού συμφώνου, ποιο μέτωπο θα ανοίξει, συντηρώντας ή εντείνοντας παραβιάσεις στο Αιγαίο και υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά, αν θα ρίξει στο χορό και άλλο ερευνητικό ή γεωτρύπανο.

Η σταθερή παρουσία του ερευνητικού πλοίου στην περιοχή και η πόντιση των αισθητήρων που χρησιμοποιούνται για σεισμικές έρευνες είναι από μόνο του γεγονός, αλλά σε αυτήν τη φάση ο βασικός στόχος του «Oruc Reis» δεν ήταν οι σεισμικές έρευνες και είναι απαράδεκτος και εκ του πονηρού ο κυβερνητικός ισχυρισμός ότι ο θόρυβος των ελληνικών πολεμικών πλοίων (και των τουρκικών) τις εμποδίζουν. Γιατί ο ισχυρισμός αυτός δεν χρησιμοποιήθηκε τυχαία αλλά κινείται στο πλαίσιο της κυβερνητικής πρακτικής να δικαιολογήσει την κατάσταση και να καταγράψει ψεύτικες «νίκες» ...για εσωτερική κατανάλωση και εφησυχασμό.

Το πλοίο αυτό εκπληρώνει σημαντική αποστολή, ως μέρος ευρύτερου σχεδιασμού. Τα τετελεσμένα που επιβάλλει παγιώνουν τις τουρκικές διεκδικήσεις στην περιοχή. Οι εντολές που παίρνει συνιστούν προσαρμογή στις εξελίξεις και τις διπλωματικές κινήσεις, τα γνωστά «παζάρια». Στη βάση αυτή το έχει «δίπορτο» και όποτε το κρίνει σκόπιμο, βάζει πλώρη για την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κύπρου, συνυπάρχει εκεί με το γεωτρύπανο «Γιαβούζ» που δραστηριοποιείται στα «οικόπεδα» 6 - 7 της κυπριακής ΑΟΖ, ενώ το «Μπαρμπαρός» ανατολικά του νησιού συμπληρώνει το σκηνικό.

Οι κινήσεις του «Oruc Reis», από κοινού με τα άλλα ερευνητικά και τα πολεμικά πλοία, δουλεύουν συστηματικά για το «μεγάλο συμβιβασμό» και από κοινού διαμορφώνουν τη λύση της συνεκμετάλλευσης σε Ανατ. Μεσόγειο - Αιγαίο, και διχοτομική λύση για το Κυπριακό. Αυτή η λύση προετοιμάζεται με την παρέμβαση των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και της ΕΕ και όσο οξύνεται η κατάσταση, τόσο οι «μεγάλες δυνάμεις» θα γίνονται πιο απαιτητικές για την επίσπευση του διαλόγου, εφ' όλης της ύλης, με ζητήματα που θα ξεπερνούν την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας - ΑΟΖ και θα περιλαμβάνουν τις λεγόμενες «γκρίζες ζώνες», την αποστρατικοποίηση των ελληνικών νησιών κ.ά.

Αυτή η «λύση» ωριμάζει και αυτό κρύβουν η κυβέρνηση και οι συνοδοιπόροι της, που βιάζουν την αλήθεια και την κοινή λογική για το ρόλο της ΕΕ, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Γιατί αυτοί που αναζητούν τον «σωτήρα» στις ισχυρές ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, εκτίθενται και θα εκτίθενται περισσότερο στη συνέχεια ως ντελάληδες των δηλώσεων σκοπιμότητας των Βρυξελλών, του Παρισιού και της Ουάσιγκτον, θα στήνουν εκπομπές στην τηλεόραση και τα ραδιόφωνα, αφιερώματα στις αστικές εφημερίδες, για να γίνει το μαύρο άσπρο και να εφησυχάσουν το λαό, που του δείχνουν το δόλωμα αλλά του κρύβουν το αγκίστρι.

Τα Συμβούλια Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ έχουν γίνει του «συρμού». Προσδοκίες επί προσδοκιών, αναμονή για «κυρώσεις» που δεν αναιρούν τις πολυπλόκαμες σχέσεις της ΕΕ με την Τουρκία και έχουν δύο άκρες, γιατί τα μέτρα θα φέρνουν αντίμετρα. Ταυτόχρονα, επιχειρείται ωραιοποίηση και επιλεκτική αξιοποίηση των αμερικανικών δηλώσεων και εκφράζονται «παραπονάκια» για το ΝΑΤΟ, ενώ είναι ολοφάνερο πως ο σχεδιασμός τους προϋποθέτει την ενθάρρυνση και κάλυψη της τουρκικής επιθετικότητας.

Συστηματικά, δηλαδή, αποκρύπτεται ότι το ευρωατλαντικό μπλοκ κινείται στη γραμμή της διατήρησης και ενίσχυσης των στρατηγικών σχέσεων με την Τουρκία, προετοιμάζοντας λύσεις που αντιστοιχούν στα συμφέροντα των αμερικανικών και ευρωπαϊκών μονοπωλίων, στους γεωστρατηγικούς σχεδιασμούς και την ισχυροποίηση της θέσης έναντι της Ρωσίας και της Κίνας, σε περιβάλλον όπου πληθαίνουν οι «προκλήσεις», όπως δείχνουν π.χ. η καταστροφική έκρηξη στη Βηρυτό και οι εξελίξεις στη Λευκορωσία.

Η προτεραιότητα που έδωσαν πρόσφατα η έκτακτη τηλεδιάσκεψη της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ και το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων στην κατάσταση στη Λευκορωσία και η ένταση της επέμβασης στο εσωτερικό της χώρας είναι ένα ακόμα αποδεικτικό στοιχείο γι' αυτές τις επιδιώξεις.

Η αλήθεια που προβάλλει από την πολύχρονη ιστορική πείρα και την επικαιρότητα, η αλήθεια στην οποία επιβάλλεται να συγκεντρωθεί η λαϊκή σκέψη, είναι ότι οι δυνάμεις που ευθύνονται για δεκάδες πολέμους και αμέτρητες επεμβάσεις κατά κρατών και λαών δεν ήταν ποτέ και δεν μπορούν να γίνουν φορείς φιλειρηνικών λύσεων.

Αυτοί που αναζητούν σωτήρες και πέφτουν στην αγκαλιά του ενός ή του άλλου ισχυρού ιμπεριαλιστικού κράτους, πότε της Γερμανίας, πότε της Γαλλίας, πότε των ΗΠΑ, πιάνουν σκοπίμως το νήμα από το τέλος της επικίνδυνης πορείας των εξελίξεων και όχι από την αρχή. Ολοι αυτοί πρέπει να απαντήσουν σε κρίσιμα ερωτήματα: Πώς φτάσαμε εδώ, πού ήταν οι ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ, οι προστάτες τους; Ποιος ήταν και είναι ο ρόλος τους στη δημιουργία και της σημερινής κρίσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις; Ποιος «φουσκώνει τα πανιά» της τουρκικής αστικής τάξης και της κυβέρνησης Ερντογάν;

Μέσα από την απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα προβάλλει η πραγματική κατάσταση, που τονίζει ότι η εμπλοκή της ελληνικής αστικής τάξης και των αστικών κυβερνήσεων στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς κατά άλλων κρατών και λαών έχει οδηγήσει σε ετοιμοπόλεμη διάταξη στρατιωτικών μέσων στην Ανατ. Μεσόγειο και το Αιγαίο και πάει σε πιο οδυνηρές εξελίξεις. Η «στρατηγική των κανονιοφόρων», στην οποία αναφέρεται συχνά ο κ. Δένδιας, δεν αφορά μόνο την Τουρκία. Οι διδάξαντες είναι οι ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ και η Ελλάδα συμμετέχει στις ιμπεριαλιστικές αποστολές.

Το οικοδόμημα αυτό έχει κτιστεί με ευθύνη των κυβερνήσεων της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ και ο λαός μας δεν μπορεί να εμπιστευτεί αυτά τα κόμματα, τα οποία και τώρα, παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, κινούνται στον ίδιο στρατηγικό άξονα: Υπηρετούν τα συμφέροντα της αστικής τάξης και λένε «ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ ...και ξερό ψωμί» (για το λαό).

Αυτό κάνουν. Και οι τεχνικές του ΣΥΡΙΖΑ, που ψάχνει εναγωνίως για κάποιες διαφορές με τη ΝΔ, είναι και αστείες και παραπλανητικές. Οι διαφορές που ανακαλύπτει είναι καρικατούρες, όπως αυτή που προβάλλει τελευταία, πως βρήκε τη συνταγή αναχαίτισης του τουρκικού στόλου το 2018 με την παρεμπόδιση του ερευνητικού «Μπαρμπαρός» από τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» (!), χωρίς να μπαίνει στον κόπο να εξηγήσει τι έγινε μετά, και γιατί επαναλαμβάνεται το πολεμικό σκηνικό.

Η συμφωνία Ελλάδας - Αιγύπτου

Μέσα σ' αυτές τις συνθήκες στην Ανατ. Μεσόγειο υπογράφηκε η συμφωνία Ελλάδας - Αιγύπτου.

Πρώτο, η συμφωνία αυτή για τη μερική οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) είναι αποτέλεσμα απαράδεκτου συμβιβασμού, χωρίς αρχές. Προωθήθηκε στο όνομα της υποβάθμισης του τουρκο-λιβυκού συμφώνου και, το κυριότερο, με όρους που υπηρετούν τη διεξαγωγή των παζαριών μέσα από λεγόμενο διάλογο Ελλάδας - Τουρκίας, για τη συνεκμετάλλευση θαλάσσιων ζωνών της Ανατ. Μεσογείου και του Αιγαίου που κρύβεται πίσω από τις κυβερνητικές αλχημείες.

Η μερική οριοθέτηση με άξονες τον 26ο και 28ο Μεσημβρινό έχει οδυνηρά αποτελέσματα. Βάζει εμπόδια στο θαλάσσιο δρόμο Ελλάδας - Κύπρου. Πετάει απέξω το σύμπλεγμα της Μεγίστης (Καστελόριζο) και τη μισή Ρόδο, μια περιοχή ιδιαίτερης σημασίας, που είναι στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων της τουρκικής αστικής τάξης, όπως φαίνεται άλλωστε από τις σχετικές NAVTEX, τις στρατιωτικές ασκήσεις και τις κινήσεις των ερευνητικών πλοίων.

Το έδαφος για τη συμφωνία αυτή προετοιμάστηκε μεθοδικά, με παρεμβάσεις αναλυτών και διαφόρων «προφεσόρων», που από την μια μιλούν για το Δίκαιο της Θάλασσας και από την άλλη το κόβουν και το ράβουν με το μέτρο της κυβερνητικής πολιτικής.

Οι θιασώτες του κοσμοπολιτισμού, που υποκλίνονται στις ιμπεριαλιστικές επιδιώξεις στην περιοχή, ανακάλυψαν τώρα πως το Καστελόριζο είναι κοντά στην Τουρκία και το ενοχοποιούν, ταυτίζοντας τα δικαιώματά του με «μαξιμαλισμό» και την ανάδειξή τους με «εθνικισμό». Μετρούν την απόσταση του Καστελόριζου (ειρωνικά) πότε από την Αττική, πότε από την Πελοπόννησο και προσπερνούν αδιάφορα ότι αυτό το νησί είναι μέρος του συμπλέγματος της Δωδεκανήσου και είναι τμήμα της ενιαίας ελληνικής επικράτειας, και δικαιούνται (τα νησιά με οικονομική ζωή) θαλάσσιες ζώνες, δικαιούνται πλήρη επήρεια, όπως οι ηπειρωτικές ακτές, σύμφωνα με το άρθρο 121 της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Η λογική της αντιμετώπισης τόσο σύνθετων προβλημάτων με κριτήριο την απόσταση από τις τουρκικές ακτές πάει ακόμα πιο μακριά και δυναμιτίζει τις Διεθνείς Συνθήκες που καθόρισαν τα σύνορα, βάζει στο κρεβάτι του Προκρούστη όχι μόνο το Καστελόριζο και τα γειτονικά νησιά, αλλά και τη Λέσβο, τη Σάμο, τη Χίο κ.ά., οδηγεί σε τραγωδίες.

Η κυβέρνηση, για να δικαιολογήσει αυτά τα ατοπήματα, καταφεύγει στη φιλολογία περί «τμηματικής οριοθέτησης». Λέει πονηρά: «Εντάξει, εξαιρέθηκαν το Καστελόριζο και η μισή Ρόδος, αλλά η συμφωνία με την Αίγυπτο προβλέπει συνέχιση των διαπραγματεύσεων για να ενταχθούν οι περιοχές αυτές σε μια νέα συμφωνία, όταν θα ωριμάσουν οι συνθήκες», που μπορεί να μην ωριμάσουν ποτέ κι αυτό είναι εμπαιγμός.

Η περιοχή ανάμεσα στον 28ο Μεσημβρινό, που διαπερνάει τη Ρόδο μέχρι τον 32ο, μια κρίσιμη περιοχή, θα τεμαχίζεται από τα τουρκικά ερευνητικά και ενδεχομένως και γεωτρύπανα και θα αντιμετωπίζεται ως χώρος του συνολικού παζαριού.

Οι καλοθελητές επίσης λένε: «Τι να κάνουμε; Οι συσχετισμοί είναι αρνητικοί και μέσα σ' αυτούς έγινε το καλύτερο». Αλλά η λογική αυτή είναι ακόμα πιο επικίνδυνη, γιατί αυτή η προσέγγιση οδηγεί σε συνολική παράδοση και διαδοχικούς οδυνηρούς συμβιβασμούς πάνω σε εδαφικά, κυριαρχικά δικαιώματα, που είναι δικαιώματα του λαού μας και δεν έχει εκχωρήσει σε καμιά κυβέρνηση, σε κανένα κόμμα την αρμοδιότητα να τα καταπατά.

Δεν είναι μόνο αυτά. Η γραμμή που χωρίζει την ελληνική από την αιγυπτιακή γραμμή οριοθέτησης (σημεία Α μέχρι Ε στο σχετικό χάρτη) δεν καθορίστηκε με βάση τη Μέση Απόσταση (50+50%) και δεν είναι Μέση Γραμμή, αλλά γραμμή με «αναλογική» σκοπιμότητα για να ικανοποιηθούν οι θέσεις της αστικής τάξης της Αιγύπτου και να υπογραφεί «πάση θυσία» η συμφωνία. Η λογική αυτή επικράτησε στη μη απόδοση πλήρους επήρειας στην Κρήτη και τα άλλα νησιά, στη διαγραφή από το χάρτη των νησιών νότια της Κρήτης.

Η αιγυπτιακή αστική τάξη, και η κυβέρνησή της, υπολογίζεται ως σύμμαχος της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά οι επιδιώξεις των αστικών τάξεων καθορίζονται από συμφέροντα και, παρά τις αντιπαραθέσεις με την Τουρκία, η αιγυπτιακή κυβέρνηση διατηρεί ανοιχτό το θέμα των διαπραγματεύσεων μαζί της για την οριοθέτηση τουρκο-αιγυπτιακής ΑΟΖ.

Η κυβέρνηση αρνήθηκε να δώσει απάντηση στα ερωτήματα που έθεσε το ΚΚΕ, γιατί μια καθαρή απάντηση θα αποκάλυπτε τις απαράδεκτες υποχωρήσεις και τους πραγματικούς σχεδιασμούς και ο λαός θα μάθαινε ότι δεν δικαιολογείται από το γεωγραφικό ανάγλυφο η μειωμένη έκταση της ελληνικής ΑΟΖ, το γεγονός ότι η μοιρασιά έγινε με το 44% η Ελλάδα και 56% η Αίγυπτος, με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν κι ενώ πιθανώς να είναι ακόμα πιο ανισότιμα.

Η εκτίμηση ότι μια θαλάσσια ζώνη νότια και κοντά στην οριοθετική γραμμή, που ενδιέφερε ιδιαίτερα την αιγυπτιακή κυβέρνηση, αποτελεί πηγή υδρογονανθράκων, έχει έρθει από καιρό στη δημοσιότητα.

Πού είναι λοιπόν ο συγκεκριμένος και λεπτομερής υδρογραφικός χάρτης; Ποιο είναι το εμβαδόν των δύο θαλάσσιων χώρων των (δύο) ΑΟΖ; Με ποια μεθοδολογία καταλήχθηκε η συμφωνία; Με ποιες γραμμές βάσης;

Σε ενδιαφέρουσα μελέτη που φιλοξενείται σε ιστοσελίδα (SLPRESS.GR), στις 10 Αυγούστου 2020, αναφέρεται ότι η οριοθετημένη θαλάσσια περιοχή έχει εμβαδόν 73.910 τετραγωνικά χιλιόμετρα και με βάση τις συντεταγμένες της οριοθετικής γραμμής (A-B-C-D-E) του σχετικού χάρτη, η συμφωνία δίνει εμβαδόν 32.525 τετραγωνικά χιλιόμετρα στην Ελλάδα και 41.385 στην Αίγυπτο. Γιατί αυτό το απέκρυψε το αρμόδιο υπουργείο;

Δεύτερο, υποστηρίζεται πως η συμφωνία Ελλάδας - Αιγύπτου ακυρώνει το τουρκο-λιβυκό σύμφωνο, όμως η θέση αυτή είναι αβάσιμη. Το σύμφωνο Ερντογάν - Σάρατζ παραμένει και συνεχίζει να είναι το κέντρο επικίνδυνων κινήσεων της γειτονικής χώρας μέσα στα πλαίσια της γενικότερης τουρκικής επιθετικότητας. Αποτελεί επιλογή ντε φάκτο επιβολής οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών, με το πρόσχημα ότι φέρουν την υπογραφή νόμιμων κυβερνήσεων, αξιοποιώντας το γεγονός ότι η κυβέρνηση Σάρατζ, προϊόν της ΝΑΤΟικής επέμβασης, του αμερικανοΝΑΤΟικού ιμπεριαλισμού και του ιδιαίτερου ρόλου της Γαλλίας (για τα συμφέροντα της «Total» στη Λιβύη), έχει αναγνωριστεί από τον ΟΗΕ και την ΕΕ.

To πρόβλημα παραμένει άλυτο και αυτό δεν ξεπερνιέται με τους κυβερνητικούς αφορισμούς, γιατί, όπως αποδεικνύεται, το τουρκο-λιβυκό σύμφωνο γίνεται εφαλτήριο νέων τουρκικών διεκδικήσεων, που φτάνουν μέχρι του σημείου αυθαίρετης κατανομής θαλάσσιων οικοπέδων από την πλευρά της τουρκικής κρατικής εταιρείας πετρελαίου (TPAO), ανοίγοντας το δρόμο σε έρευνες, ακόμα και γεωτρήσεις στην περιοχή.

Επιπλέον, μια προσεκτική εξέταση της στάσης των συμμάχων της ελληνικής κυβέρνησης δείχνει πως έχουν αποδεχθεί τη συμφωνία αυτή και την έχουν καταχωρήσει στο υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στο σχέδιο γενικότερης διευθέτησης των προβλημάτων της περιοχής με κριτήριο τα ευρωατλαντικά συμφέροντα.

Συμπερασματικά, η κυβερνητική πρακτική για τις συμφωνίες με την Ιταλία και την Αίγυπτο δείχνει ότι πίσω από τις μεγαλοστομίες κρύβονται μελετημένοι συμβιβασμοί που υπηρετούν τον «κεντρικό» συμβιβασμό με την Τουρκία. Και ένα από τα συστατικά στοιχεία αυτού του συμβιβασμού που θα ευνοήσει τη λογική της συνεκμετάλλευσης, είναι η μειωμένη επήρεια των νησιών. Η τουρκική κυβέρνηση μιλάει για μηδενική επήρεια και η κυβέρνηση προωθεί στην πράξη τη μειωμένη ή και μηδενική σε κάποια νησιά και στο δρόμο αυτό, με την παρέμβαση των «συμμάχων», αναζητείται η λύση.

Οι συμφωνίες μεταξύ των αστικών κυβερνήσεων για την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών εκφράζουν τα συμφέροντα των αστικών τάξεων, είναι αποτέλεσμα συμβιβασμών σκοπιμότητας σε περιβάλλον έντασης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και δεν μπορούν να εκφράσουν και να υπηρετήσουν τα λαϊκά συμφέροντα.

Το ίδιο ισχύει για τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην περιοχή, που είναι στα χέρια μονοπωλιακών ομίλων, ενώ οι λαοί υποβάλλονται στο μαρτύριο της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης και υφίστανται τις συνέπειες με φτώχεια, ανεργία και προσφυγιά, με θερμά επεισόδια, πολέμους και νέους πολεμικούς κινδύνους.

Οι θέσεις του ΚΚΕ για την περιοχή και η πολιτική του πρόταση είναι σε πλήρη αντιστοιχία με τα λαϊκά συμφέροντα. Η πάλη για τη διατήρηση της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας συνδέεται με την πάλη για τη δημιουργία των όρων για την ανατροπή του καπιταλισμού, για τη σοσιαλιστική κοινωνία, για να γίνει ο λαός ιδιοκτήτης του πλούτου που παράγει και να ικανοποιηθούν οι ανάγκες του, για να ζήσει ειρηνικά με τους γειτονικούς λαούς, να αναπτυχθούν αμοιβαία επωφελείς σχέσεις, έξω από τις ιμπεριαλιστικές συμμαχίες.


Του
Γιώργου ΜΑΡΙΝΟΥ*
* Ο Γ. Μαρίνος είναι μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

ΤΟΥΡΚΙΑ
Ανακοίνωσε την ανακάλυψη μεγάλου ενεργειακού κοιτάσματος στη Μαύρη Θάλασσα

Την ίδια ώρα συνεχίζει τις προκλήσεις, ως κομμάτι του ιμπεριαλιστικού «παζαριού»

Την προεξαγγελθείσα αυτή τη βδομάδα ανακοίνωση για ανακάλυψη μεγάλου ενεργειακού κοιτάσματος, στη Μαύρη Θάλασσα, έκανε την Παρασκευή ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρ. Τ. Ερντογάν.

Ο Τούρκος Πρόεδρος έκανε λόγο για 320 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που ανακαλύφθηκαν στη ζώνη της Μαύρης Θάλασσας «Τούνα 1», έξω από τις εκβολές του Δούναβη, κοντά στα θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.

Υποσχέθηκε πως το κοίτασμα θα είναι λειτουργικό μέχρι το 2023 και πρόσθεσε: «Δεν θα σταματήσουμε μέχρι να γίνουμε εξαγωγείς Ενέργειας. Η Τουρκία δεν θα βρίσκεται πλέον στη σκιά κανενός». Κλείνοντας είπε ότι αναμένονται «καλά νέα» και από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, όπου η Τουρκία θα συνεχίσει τις έρευνες.

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Εξωτερικών της γείτονος, μέσω του εκπροσώπου του, Χαμί Ακσόι, σχολιάζοντας την τηλεδιάσκεψη, μέσα στη βδομάδα, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, που στην πραγματικότητα «χαϊδεύει» την Τουρκία με το γνωστό ευχολόγιο, σημείωσε πως «οι εκκλήσεις για ψυχραιμία δεν θα πρέπει να απευθύνονται στην Τουρκία, η οποία είναι υπέρ του διαλόγου και της συνεργασίας, αλλά στην Ελλάδα και την Ελληνοκυπριακή Διοίκηση της Νότιας Κύπρου, οι οποίες είναι ουσιαστικά οι πλευρές που εκμεταλλεύονται την αλληλεγγύη των μελών της ΕΕ, πλήττουν τα συμφέροντα της ΕΕ και κλιμακώνουν την ένταση». Πρόσθεσε πως «η Τουρκία, η οποία εξαρχής τονίζει ότι για τη μόνιμη επίλυση των προβλημάτων αυτά θα πρέπει να συζητηθούν στο πλαίσιο των σχέσεων καλής γειτονίας και του Διεθνούς Δικαίου, θα συνεχίσει να ανταποδίδει τα θετικά βήματα που θα γίνουν προς εκείνη, χωρίς να εγκαταλείπει τα δικαιώματά της».

Τζαμί κι άλλο βυζαντινό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς

Στο μεταξύ, η τουρκική ηγεσία συνεχίζει τις προκλήσεις, ως κομμάτι και του ιμπεριαλιστικού «παζαριού». Ετσι, η κυβέρνηση Ερντογάν, μετά την Αγία Σοφία, αποφάσισε να μετατρέψει σε τζαμί κι άλλο ένα βυζαντινό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, τη Μονή του Αγίου Σωτήρος στη Χώρα, ή Μονή Χώρας, επίσης στην Κωνσταντινούπολη. Η σχετική απόφαση του δικαστηρίου είχε ληφθεί από τον προηγούμενο Νοέμβρη και τώρα δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Η Μονή της Χώρας, που χτίστηκε το 534, γνωστή σήμερα ως Καριγιέ Τζαμί, υπήρξε ελληνικό χριστιανικό μοναστήρι που μετατράπηκε από τους Οθωμανούς σε τζαμί κατά τον 16ο αιώνα και από το 1958 λειτουργούσε ως μουσείο.

Σε ανακοίνωσή του το ελληνικό ΥΠΕΞ, καταδικάζοντας τη μετατροπή της Μονής της Χώρας σε μουσουλμανικό τέμενος, σημειώνει ότι «παρά τις κατά καιρούς διακηρύξεις της περί σεβασμού των δικαιωμάτων των μειονοτήτων και του πολυθρησκευτικού χαρακτήρα της κοινωνίας της, η Τουρκία παραβιάζει τις διεθνείς υποχρεώσεις της έναντι των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που βρίσκονται στο έδαφός της». Καταλήγει καλώντας την Τουρκία «να συμβαδίσει με το διεθνές γίγνεσθαι στο πεδίο της προστασίας της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς», «να επιστρέψει στον 21ο αιώνα, του αμοιβαίου σεβασμού, του διαλόγου και της κατανόησης μεταξύ των πολιτισμών».

Σχόλιο του ΚΚΕ

Σε σχόλιό του σχετικά με τη μετατροπή της Μονής της Χώρας σε Τζαμί, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Η απόφαση της κυβέρνησης της Τουρκίας, μετά την Αγιά Σοφιά, να μετατρέψει σε τζαμί ένα ακόμη μουσείο, τη Μονή της Χώρας, αποτελεί στοιχείο συνέχειας της τουρκικής προκλητικότητας.

Η ενέργεια είναι ενταγμένη στη συνολική στρατηγική της τουρκικής άρχουσας τάξης, που υποθάλπεται από τη στάση και τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, ΕΕ στην περιοχή. Τέτοιες αποφάσεις είναι φως φανάρι πως οξύνουν τους θρησκευτικούς και εθνικιστικούς ανταγωνισμούς, που τελικά τους πληρώνουν πάντα οι λαοί».

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
Κυβέρνηση και «σύμμαχοι» δρομολογούν επικίνδυνες εξελίξεις

Από τη συνάντηση των ΥΠΕΞ Ελλάδας - ΗΠΑ την Παρασκευή 14/8

Eurokinissi

Από τη συνάντηση των ΥΠΕΞ Ελλάδας - ΗΠΑ την Παρασκευή 14/8
Οι διεργασίες που πύκνωσαν τις τελευταίες μέρες γύρω από τα Ελληνοτουρκικά, και συνολικότερα για τα ζητήματα της Ανατ. Μεσογείου, είναι ένα ακόμα σημάδι ότι ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ προετοιμάζουν το έδαφος για επικίνδυνες διευθετήσεις ανάμεσα στις αστικές τάξεις Ελλάδας - Τουρκίας και προωθούν τη συνεκμετάλλευση, στρώνοντας τραπέζι διαλόγου για συνολικότερες «τακτοποιήσεις» στην περιοχή, που συνδέονται με τη διασφάλιση της ΝΑΤΟικής συνοχής και την αξιοποίηση του ενεργειακού πλούτου.

Επιβεβαιώθηκε όμως ξανά και το γεγονός ότι οι λεγόμενες «ισχυρές συμμαχίες», που διαφημίζει η κυβέρνηση, δεν είναι η λύση αλλά η πηγή του προβλήματος, μεγαλώνουν την εμπλοκή της χώρας μας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, δίνουν «αέρα στα πανιά» της επιθετικότητας της τουρκικής αστικής τάξης.

Στη μέγγενη των σχεδιασμών ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ

Καταρχάς, την Παρασκευή 14/8, ο υπουργός Εξωτερικών, Ν. Δένδιας, συναντήθηκε στη Βιέννη με τον Αμερικανό ομόλογό του, Μ. Πομπέο. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, στην ανακοίνωση που ακολούθησε, απέφυγε και πάλι οποιαδήποτε αναφορά στην τουρκική προκλητικότητα και τις απαράδεκτες τουρκικές διεκδικήσεις, μιλώντας γενικώς για την «επείγουσα ανάγκη για τη μείωση των εντάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο», επί της ουσίας εξισώνοντας τις διεκδικήσεις της τουρκικής αστικής τάξης με τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας, στη λογική των «διαφιλονικούμενων υδάτων», προκειμένου να μη διαρραγεί η λυκοσυμμαχία του ΝΑΤΟ στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και να «τρέξουν» τα σχέδια συνεκμετάλλευσης στην περιοχή.

Ο Ν. Δένδιας πήρε μέρος, εκείνη την Παρασκευή, και στο έκτακτο Συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ, το οποίο παρά τις μεγαλοστομίες της κυβέρνησης δεν πήρε καμία απόφαση για κυρώσεις κατά της Τουρκίας, εξαιτίας των προκλητικών ενεργειών της στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και την κυπριακή ΑΟΖ.

Αργότερα μόνο εκδόθηκε ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης, όπου οι Ευρωενωσιακοί δεν παρέλειψαν να επισημάνουν τη σημασία που αποδίδουν στις σχέσεις με την Τουρκία («Ministers recalled the importance they attach to relations with Turkey»), καταρρίπτοντας για ακόμα μία φορά το κυβερνητικό αφήγημα περί «διπλωματικής απομόνωσης» της Αγκυρας.

Εξάλλου, στην ανακοίνωση τονίζεται ότι ζητήματα που σχετίζονται με την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών και την εκμετάλλευση των πόρων τους μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο «μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων», που θα γίνει βέβαια με την εποπτεία του ευρωατλαντικού παράγοντα και θα αποτυπώνει τον γενικότερο «πόλεμο» συμφερόντων στην περιοχή.

Αποκαλυπτικά ήταν και όσα έγιναν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που συνήλθε σε τηλεδιάσκεψη την Τετάρτη, εκδίδοντας κατόπιν Συμπεράσματα που αφορούσαν κατά βάση τη Λευκορωσία και το Μάλι της Αφρικής, ενώ για την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο αφιερώθηκαν όλες κι όλες δύο παράγραφοι, όπου αναφέρεται πως «η κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο και οι σχέσεις με την Τουρκία τέθηκαν από ορισμένα κράτη - μέλη. Ανησυχούμε ολοένα και περισσότερο για τις αυξανόμενες εντάσεις και υπογραμμίζουμε την επείγουσα ανάγκη να αποκλιμακωθούν». Το γνωστό και επαναλαμβανόμενο ευρωενωσιακό ευχολόγιο, προδίδει τα ισχυρά νήματα συμφερόντων που συνδέουν την Τουρκία με την ΕΕ.

Κλοτσώντας δε το «τενεκεδάκι» παρακάτω, όρισαν ότι θα επανέλθουν «σε αυτά τα θέματα κατά τη συνάντησή μας τον Σεπτέμβριο», στη Σύνοδο Κορυφής για την Ανατ. Μεσόγειο που όρισαν για τις 24 - 25/9, εκεί όπου και τα κυριαρχικά δικαιώματα θα μπουν στο «ζύγι» του συνολικού ιμπεριαλιστικού παζαριού της ΕΕ με τον «στρατηγικό εταίρο» Τουρκία, του περιλάλητου «ευρω-τουρκικού διαλόγου», που θα πιάνει όλα τα ζητήματα, από το Μεταναστευτικό έως τις μπίζνες.

«Στρωμένο» το τραπέζι

Ενδεικτικά είναι όσα είπε, άλλωστε, με το πέρας της τηλεδιάσκεψης, η Α. Μέρκελ, τονίζοντας ότι τάσσεται «υπέρ της επανέναρξης του διαλόγου για τα διαφιλονικούμενα ζητήματα της οριοθέτησης των θαλάσσιων συνόρων», δίνοντας και τη βάση του παζαριού, όπου ως «διαφιλονικούμενα ζητήματα» (όρος που χρησιμοποιούν γενικά οι Ευρωενωσιακοί, όπως και οι Αμερικανοί) εξισώνονται τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα με τις απαράδεκτες αξιώσεις της τουρκικής αστικής τάξης. Σε αυτό το πλαίσιο, έστειλε μήνυμα ότι ο διάλογος αυτός «πρέπει, ιδιαίτερα μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας, να ξαναρχίσει», παραπέμποντας ουσιαστικά σε επανάληψη των «διερευνητικών επαφών».

Παίρνοντας την πάσα, το ίδιο βράδυ, ο Κυρ. Μητσοτάκης διαβεβαίωνε (στο CNN) για την προθυμία της ντόπιας αστικής τάξης να καθίσει στο τραπέζι του «διαλόγου» που «στρώνουν» ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ, παρουσιάζοντας μάλιστα ως διαπραγματευτικό «ατού» τη συμφωνία Ελλάδας - Αιγύπτου, «που θα μπορούσε να αποτελέσει υπόδειγμα και για άλλες συμφωνίες στην περιοχή».

Ενδεικτικό της «πρεμούρας» είναι και το γεγονός ότι στο τραπέζι διατηρείται το σενάριο περί έναρξης των «διερευνητικών επαφών» ακόμα και μέσα στη βδομάδα που ξεκινά, αν στο μεταξύ το τουρκικό ερευνητικό αποχωρήσει από την ελληνική υφαλοκρηπίδα στις 23/8, μέρα που λήγει η παράνομη τουρκική NAVTEX.

Εξάλλου την Τρίτη επισκέπτεται ξανά την Ελλάδα ο Γερμανός ΥΠΕΞ Χ. Μάας, προκειμένου να συζητήσει με τον Ν. Δένδια την «κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο», τις «σχέσεις ΕΕ - Ρωσίας» και την «κατάσταση στη Λιβύη». Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, το απόγευμα της ίδιας μέρας ο Γερμανός ΥΠΕΞ θα πάει στην Τουρκία.

Αυτά και ενόψει του άτυπου Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων, στις 27 - 28/8 στο Βερολίνο, όπου οι υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ υποτίθεται θα «συζητήσουν» για τον κατάλογο πιθανών κυρώσεων εναντίον της Τουρκίας, αξίζει να σημειωθεί πως πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής μόνο Ελλάδα και Κύπρος έχουν καταθέσει τέτοιες προτάσεις. Αλλωστε, όπως τόνισε και ο Κύπριος υπουργός Εξωτερικών, Ν. Χριστοδουλίδης, μιλώντας μεσοβδόμαδα στον τ/σ «Open», «η ΕΕ δεν είναι μια κοινωνία αγγέλων. Στις όποιες αποφάσεις για κυρώσεις στην Τουρκία, το κάθε κράτος - μέλος θα λάβει υπόψη τα δικά του συμφέροντα»...

Στο μεταξύ, ενδεικτική των διεργασιών είναι και η παραίτηση από τη θέση του συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας του πρωθυπουργού του Αλ. Διακόπουλου, μέσα στη βδομάδα, μετά τις δηλώσεις του πως το τουρκικό ερευνητικό «Ορούτς Ρέις» όντως κάνει έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και υπάρχει έμπρακτη αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, σε αντίθεση με διαφορετικούς ισχυρισμούς άλλων στελεχών της κυβέρνησης.

Στη Βουλή οι συμφωνίες με Ιταλία και Αίγυπτο

Την ίδια ώρα, η συμφωνία με την Αίγυπτο, που επικαλείται ως «υπόδειγμα» η κυβέρνηση και για τις υπόλοιπες «διευθετήσεις», και η αντίστοιχη με την Ιταλία εισάγονται τη Δευτέρα προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με προοπτική κύρωσής τους από την Ολομέλεια την Τετάρτη. Θυμίζουμε πως η συμφωνία - την οποία τη βδομάδα που πέρασε κύρωσε το Κοινοβούλιο της Αιγύπτου - αφορά τμηματική οριοθέτηση, φτάνει μέχρι τον 28ο Μεσημβρινό που τέμνει εγκάρσια τη Ρόδο, αφήνοντας όλη την υπόλοιπη χάραξη ανατολικότερα, μέχρι το νησιωτικό σύμπλεγμα της Μεγίστης για ...αργότερα, στο τέτοιο παζάρι με την Τουρκία. Αμφότερες εξάλλου οι συμφωνίες προβλέπουν μειωμένη επήρεια για ελληνικά νησιά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για το «διάλογο» με την Αγκυρα.

Στο μεταξύ τη Δευτέρα, όπως ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση λίγο μετά την ανακοίνωση του μεγάλου κοιτάσματος στη Μαύρη Θάλασσα από την πλευρά της Τουρκίας, ο πρωθυπουργός θα συμμετέχει με τον Βούλγαρο ομόλογο του στην τελετή υπογραφής για τη συμμετοχή της βουλγαρικής εταιρείας Bulgartransgaz στο έργο του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ