Κυριακή 20 Ιούνη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Οι σαλτιμπάγκοι του Γιώργου Κοτανίδη

Τύχη αγαθή το ήθελε να συναντήσω τον Γιώργο Κοτανίδη, αν θυμάμαι καλά, το 1972, που ξεκινούσε τότε ως νέος ηθοποιός με την ομάδα του Ελεύθερου Θεάτρου. Ο σεβασμός μου στη συγκροτημένη καλλιτεχνική του υπόσταση παραμένει από τότε αμείωτος. Τώρα με το τρίτο βιβλίο του, πάλι βρέθηκα ενθουσιαστικά δίπλα του, σαν αναγνώστης που απολαμβάνει τη δραστική παρέμβαση του γράφοντος στα όρια της Ιστορίας. Ο συγγραφέας μεταβάλλει αυτά τα όρια με τη βοήθεια του έρωτα και με τη βοήθεια της τέχνης του θεάτρου ασκεί κοινωνική κριτική στους κρατούντες. Είναι το πρώτο θέατρο που ιδρύεται στην Αθήνα επί Οθωνα. Οι «Σαλτιμπάγκοι», που κυκλοφόρησαν πρόσφατα από τις εκδόσεις Καστανιώτη, ευτύχησαν να γραφτούν από έναν δημιουργό του θεάτρου. Τρεις ερωτήσεις, λοιπόν, στον Γιώργο Κοτανίδη.

- Πού εκτυλίσσεται η ιστορία;

- Βρισκόμαστε στις αρχές του 1836. Ο νεαρός βασιλιάς Οθων κυβερνά την Ελλάδα «ελέω Θεού», με αρχικαγκελάριο τον μισητό Αρμανσπεργκ και την υποστήριξη 3.000 Βαυαρών στρατιωτών. Εκατοντάδες αγωνιστές, διωγμένοι από το στρατό, λιμοκτονούν ή δραπετεύουν στα βουνά, όπου επαναστατούν, διεκδικώντας δικαιοσύνη και Σύνταγμα. Τα χρήματα του δανείου των προστάτιδων δυνάμεων σπαταλιούνται σε πολυτέλειες και ιδιοτέλειες, ενώ οι πρέσβεις τους προσπαθούν να κυβερνήσουν από το παρασκήνιο.

Η Αθήνα, που έχει ανακηρυχτεί πρωτεύουσα του νέου ελληνικού κράτους από το Δεκέμβριο του 1834, είναι μια μικρή Βαβέλ. Το κράτος έχει δύο επίσημες γλώσσες, ελληνικά και γερμανικά. Αλλά και οι Ελληνες κάτοικοί της μιλούν πολλές διαφορετικές διαλέκτους, αφού κατάγονται απ' όλα τα μέρη της μικρής Ελλάδας και της Διασποράς και συρρέουν στη νέα πρωτεύουσα για να προκόψουν μαζί της.

Ερχονται επαγγελματίες απ' όλη την Ευρώπη, που συνωστίζονται σε μια κωμόπολη 8.000 κατοίκων, γεμάτη λάσπες και χαλάσματα από τις μάχες. Δεν υπάρχουν δημόσια κτίρια, ο ίδιος ο Οθων μένει σε ένα διώροφο, δεν υπάρχουν σχολεία, νοσοκομεία και, φυσικά, δεν υπάρχει θέατρο.

Εδώ αρχίζει η δική μας ιστορία...

- Και τι συμβαίνει;

- Ο Θάνος Σκοντζόπουλος, Ελληνας της Διασποράς, Φιλικός, μεγαλωμένος με τις αρχές του Διαφωτισμού, έρχεται από το Παρίσι στην Αθήνα για να συναντήσει τον αδελφό του, που πολέμησε στην Επανάσταση και είναι αξιωματικός, και να δημιουργήσει στη νέα πρωτεύουσα το πρώτο της θέατρο. Ομως ο αδελφός του Θάνου, ο Τρελόγιαννος, έχει διωχτεί από το στρατό και βρίσκεται στα βουνά συμμετέχοντας σε μια εξέγερση. Ετσι μόλις ο Θάνος πάει να ρωτήσει γι' αυτόν συλλαμβάνεται και οδηγείται στη φυλακή.

Για καλή του τύχη ο Θάνος συναντά τη Γαλλίδα Δούκισσα Εμανουέλα ντε Μπρολί και κερδίζει τη συμπάθειά της. Ενας έρωτας αναπτύσσεται ανάμεσά τους. Με τη βοήθεια της, αλλά και με τη συμπαράσταση του καραγκιοζοπαίχτη Μίλτου και του ποιητή Ορφανίδη, βρίσκει μια ομάδα ερασιτεχνών και δημιουργεί το πρώτο θέατρο: Μια ξύλινη υπαίθρια παράγκα όπου ανεβάζει έργα του Διαφωτισμού κάτω από τον αττικό ουρανό.

- Ποια είναι η υποδοχή του θεάτρου;

- Τα έργα που ανεβάζει ο Θάνος μιλούν στις καρδιές των Αθηναίων και φουντώνουν τον πατριωτισμό τους. Οι πολίτες της αγκαλιάζουν το θέατρο και όσοι δεν έχουν χρήματα, παρακολουθούν πληρώνοντας σε είδος: λάδι, αυγά, λαχανικά, κότες, ακόμη και αρνιά.

Αν όμως οι Αθηναίοι αγάπησαν το θέατρο, δεν το αγάπησε η εξουσία, η οποία το θεώρησε από την αρχή εστία αναταραχής. Ο αρχηγός της Μυστικής Αστυνομίας Καπρέλης παρακολουθεί στενά τον Θάνο και δημιουργεί προβλήματα. Παρά τη μεγάλη του προσπάθεια, ο Θάνος χρεοκοπεί, το θέατρο κατάσχεται και ο ίδιος αρρωσταίνει. Συνέρχεται όμως και συνεχίζει δημιουργώντας νέο θέατρο.

Ομως υπάρχει πλέον ανταγωνισμός. Ενας Ιταλός αυτοσχεδιαστής και μια Ιταλίδα μπαλαρίνα αρχίζουν να δίνουν παραστάσεις. Ενας άλλος θίασος Ιταλών σαλτιμπάγκων ανεβάζει όπερα. Ολα αυτά δημιουργούν νέες δυσκολίες και ο Θάνος με τους ερασιτέχνες του δίνει αγώνα για την επιβίωση του ελληνικού θεάτρου.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ