ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Οχτώβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΤΩΝ ΤΕΙ
Χρειάζεται πάλη και αλλαγή συσχετισμού δύναμης

Αποσπάσματα από τη χτεσινή συζήτηση στα ΤΕΙ Αθήνας

Η συγκέντρωση - συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της καμπάνιας του ΚΚΕ για τα ΤΕΙ, πυροδότησε μια πλούσια συζήτηση τόσο με τους δημοσιογράφους όσο και με εκπαιδευτικούς και σπουδαστές που ήταν παρόντες.

Σχετικά με το κίνημα στην Παιδεία, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το κατά πόσον οι διεκδικήσεις του ΚΚΕ είναι διαφορετικές από εκείνες που προβάλλουν οι άλλες δυνάμεις και αν το ΚΚΕ ακολουθεί διαφορετικό δρόμο στο κίνημα, η Αλέκα Παπαρήγα τόνισε: «Το ΚΚΕ - απ' τη στιγμή που συνδέει την Παιδεία με την οικονομία, με την ανάπτυξη, με την κοινωνία - είναι φυσικό να έχει μια διαφορετική αντίληψη για τα θέματα της Παιδείας και σε σχέση με τη ΝΔ και με τα άλλα κόμματα. Να σας πω έναν παράγοντα που οδηγεί σε μια ουσιαστική διαφορά: Τα άλλα κόμματα αποδεχόμενα - είτε ευχαρίστως, είτε με ειδικές κάποιες παρατηρήσεις - τη λογική του ευρωμονόδρομου, προσαρμόζουν τις θέσεις τους στην Παιδεία, σε έναν καταμερισμό εργασίας καπιταλιστικό, που επιβάλλεται απ' την ΕΕ. Το τι θα αναπτυχθεί στην Ελλάδα, άρα πώς θα είναι η Παιδεία, επηρεάζεται απ' τη λογική του ευρωμονόδρομου.

Εμείς έχουμε μια διαφορετική αντίληψη, σε ζητήματα της πολιτικής σε εθνικό πεδίο και σε ευρωπαϊκό, και προσαρμόζουμε την άποψή μας για την Παιδεία σε διαφορετική κατεύθυνση. Μπορεί σε μερικά πράγματα να συμπίπτει κανείς, σε επιμέρους ζητήματα. Αυτό δε σημαίνει μοναχικός δρόμος. Εχουμε μια ριζικά διαφορετική εναλλακτική πρόταση πάλης και εξουσίας.

Το δεύτερο, η δράση των μελών του Κόμματος και της ΚΝΕ αναπτύσσεται στα αμφιθέατρα, στους διαδρόμους των σχολών, στις πλατείες των δήμων. Αναπτύσσεται εκεί πέρα που είναι οι φοιτητές. Εχετε δει να παίρνουμε τα μέλη και να πηγαίνουμε στην κορυφή του Υμηττού να διαδηλώνουμε; Μέσα στο πανεπιστήμιο δρούμε, μέσα στο κίνημα των φοιτητών. Βεβαίως, θα ασκείται κριτική. Μέσα στις γραμμές του κινήματος γίνεται διαπάλη.

Διαπάλη με πολιτικούς όρους

Κανένα κίνημα δεν αναπτύσσεται χωρίς διαπάλη, αφού συμμετέχουν άνθρωποι με διαφορετικές αντιλήψεις και εκφράζουν διαφορετικές πολιτικές. Εμείς τη διαπάλη την κάνουμε και με πολιτικούς όρους και δε νομίζω ότι οι άλλες δυνάμεις δεν κάνουν και αυτές αντίστοιχα. Ακριβώς, έτσι οι φοιτητές και οι σπουδαστές διαμορφώνουν ελεύθερα, μέσα απ' τις γενικές συνελεύσεις, τις αποφάσεις τους.

Κι όταν υπάρχουν αποφάσεις πλειοψηφίας, μέσα από μαζικές διαδικασίες, είτε στις μορφές πάλης, είτε σε διάφορα ζητήματα, εμείς τις σεβόμαστε και επανερχόμαστε να αναπτύξουμε τις θέσεις μας. Αυτή είναι η διαδικασία. Δεν κατάλαβα, ποια είναι η "μοναχική πορεία", που μας αποδίδουν διάφοροι; Εχουμε διαφορετική πρόταση, αυτό είναι αλήθεια.

Να σας πω ένα παράδειγμα με την "αξιολόγηση". Η "αξιολόγηση" είναι καθαρά το μέσο υποταγής των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, των τεχνολογικών ιδρυμάτων και του εκπαιδευτικού προσωπικού στην πολιτική της απελευθέρωσης της αγοράς, των ιδιωτικοποιήσεων, στην επιχειρηματικότητα, στα κέρδη. Ας είναι ο όρος "αξιολόγηση", εμείς τον απορρίπτουμε. Είναι ριζική και ουσιαστική διαφορά σε σχέση με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις. Δεν είναι επιμέρους θέμα».

Η Παιδεία αναπόσπαστο στοιχείο της οικονομικής ανάπτυξης

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη σύνδεση της Παιδείας με την αγορά, η Αλ. Παπαρήγα σημείωσε ότι «η Παιδεία είναι αναπόσπαστο στοιχείο της συνολικής κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης. Δηλαδή, δεν είναι ότι τώρα συνδέεται η Παιδεία με την αγορά. Πάντα είναι συνδεδεμένη με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Και βεβαίως, εμείς δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε σαν Κόμμα μια Παιδεία που δεν έχει σχέση με την οικονομία: "Να μαθαίνουν για να μαθαίνουν και όχι για να βρουν δουλειά..."».

Ακόμα, η Αλ. Παπαρήγα τόνισε ότι «αυτή η σύνδεση Παιδείας και αγοράς σε συνθήκες απελευθέρωσης της αγοράς με ένα χυδαίο, ακραίο και εντελώς αγοραίο τρόπο, αφαιρεί από το εκπαιδευτικό σύστημα τις όποιες κατακτήσεις ή τα όποια περιθώρια υπήρχαν οι εκπαιδευτικοί, οι επιστήμονες, οι φοιτητές να έχουν μια μεγαλύτερη ευελιξία σε αυτά τα πράγματα. Δηλαδή, στερεί ή επιδιώκει να στερήσει - γιατί μπορεί να μην το πετύχει - από το εκπαιδευτικό κίνημα όποιον κοινωνικό ρόλο είχε ο επιστήμονας, η επιστήμη κλπ. Βεβαίως, μέσα σε αυτόν το χώρο μπορεί να αναπτυχθεί κίνημα, διαπάλη, διάλογος και αντίλογος αλλά αυτός είναι ο ρόλος του. Αυτή είναι η μία πλευρά».

Ακόμα, η Αλ. Παπαρήγα σημείωσε ότι «ούτε κανένας πάει με βάση τα ενδιαφέροντά του, έχει φτάσει στο σημείο πού βρίσκει κανείς δουλειά, ανεξαρτήτως του ενδιαφέροντος. Πολλά παιδιά εγκαταλείπουν τις σπουδές, γιατί δε βρίσκουν ενδιαφέρον σε αυτό που διάλεξαν. Αλλά να δούμε και μια άλλη πλευρά: Σπουδάζεις, παίρνεις πτυχίο, δε σημαίνει ότι θα βρεις και δουλειά. Λέει, η αγορά επιλέγει, δηλαδή, το κεφάλαιο, τα μονοπώλια, το κέρδος. Αρα γι' αυτό μπαίνει εδώ το ζήτημα: Παραγωγή για τις κοινωνικές ανάγκες ή παραγωγή για τα κέρδη;». «Είναι θέμα πάλης και συσχετισμού δύναμης», τόνισε η Αλ. Παπαρήγα.

Συζήτηση με εκπαιδευτικούς και σπουδαστές

Η συζήτηση με τους σπουδαστές και τους εκπαιδευτικούς ξεκίνησε ακριβώς μέσα στην ίδια τη συνέντευξη Τύπου - συγκέντρωση στο ΤΕΙ Αθήνας. Αλλωστε, η αγωνία τόσο των σπουδαστών για τις σπουδές, το πτυχίο και το μέλλον τους, όσο και οι ανησυχίες του εκπαιδευτικού προσωπικού και των εργαζομένων στα ΤΕΙ είναι έκδηλες και αποτελούν απόρροια της εκρηκτικής κατάστασης που επικρατεί στα ΤΕΙ.

Για τις θέσεις του ΚΚΕ σχετικά με τη μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε τεχνολογικά πανεπιστήμια, ρώτησε την Αλ. Παπαρήγα ο αντιπρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας, Γιάννης Χάλαρης.

«Χρειάζεται τεχνολογική επαγγελματική εκπαίδευση με σύστημα σχολών. Αν υπάρχουν τμήματα των ΤΕΙ - και υπάρχουν - που πρέπει να ενταχτούν στα ΑΕΙ να πάνε στα ΑΕΙ», σημείωσε η Αλ. Παπαρήγα σχολιάζοντας ότι πρέπει να διερευνηθεί το κατά πόσον όλες οι σχολές καλύπτουν κάποιο αντικείμενο.

Ακόμα, επισήμανε την τακτική να αλλάζει το όνομα χωρίς καμία αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών, όπως άλλωστε γίνεται και σήμερα και μετονομάζονται διάφορες σχολές των ΤΕΙ, χωρίς καμία αλλαγή στο πρόγραμμά τους και χωρίς να καλύπτουν τελικά κάποιο αντικείμενο. Η Αλ. Παπαρήγα επανέλαβε την πρόταση του ΚΚΕ, για δίκτυο «μεταλυκειακών» σχολών επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά τα 18, ώστε να μπορούν να σπουδάζουν οι νέοι επαγγελματικά αντικείμενα που δε χρειάζονται επιστημονική μόρφωση.

Στα προβλήματα υποχρηματοδότησης των ΤΕΙ από τον κρατικό προϋπολογισμό αναφέρθηκε ο Γιάννης Τσάκνης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ (ΟΣΕΠ - ΤΕΙ), σημειώνοντας ανάμεσα σε άλλα και τις σοβαρές ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό και τα υψηλά ποσοστά εκπαιδευτικών που εργάζονται με ελαστικές σχέσεις εργασίας.

«Οταν κάνουμε κριτική σε ένα θεσμό δε σημαίνει ότι είμαστε εναντίον ή θέλουμε να τον διαλύσουμε», ξεκαθάρισε η Αλ. Παπαρήγα και σημείωσε ότι «το θέμα της οικονομικής ενίσχυσης, της δωρεάν φοίτησης, των μισθών και του μόνιμου προσωπικού είναι θέματα που τα παλεύουμε σήμερα».

Επισήμανε ακόμα ότι είναι σημαντικό να μην περάσει η κοινοτική οδηγία για τα ΚΕΣ και εξήγησε ότι για τα επαγγελματικά δικαιώματα των ΤΕΙ, που γίνεται πολύς λόγος, ότι στην πραγματικότητα «η αγορά λέει θα πάρω από εκείνα τα ιδρύματα που θα μου δώσουν εργαζόμενο με μικρότερο μισθό». Τόνισε χαρακτηριστικά ότι οι απόφοιτοι διαφόρων ΙΕΚ που έχουν σπουδάσει, για παράδειγμα μάρκετινγκ, βρίσκουν πιο εύκολα δουλειά από έναν απόφοιτο πανεπιστημίου ακριβώς γιατί είναι πιο φτηνοί.

«Θα σας δώσουν κάποιους τίτλους και θα σας πουν μετά, με συγχωρείτε, η αγορά δεν το επέλεξε», σημείωσε η Αλ. Παπαρήγα. Ακόμα, υπογράμμισε ότι έρχονται ορισμένα νέα μέτρα, που θα φτάσουν σε ένα σημείο να εξισώνουν ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ κλπ. «Η αγορά θα κρίνει οχτώ δεξιότητες, είναι ορισμένες γνώσεις που μπορεί να τις έχει ένας 15, ένας 18 και ένας 25 χρόνων», επισήμανε η Αλ. Παπαρήγα, εξηγώντας ότι πρόκειται για δεξιότητες του τύπου «να ξέρεις να χειρίζεσαι μια ξένη γλώσσα όπως οι αεροσυνοδοί» και όχι για μόρφωση.

Χρειάζεται ένα κίνημα που συνενώνει εργατοϋπάλληλους, αγρότες, νέους, φοιτητές, που ενώνονται πάνω σε ένα πρόγραμμα δράσης που περιλαμβάνει και ένα σύνολο προβλημάτων, σημείωσε η Αλ. Παπαρήγα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση σπουδάστριας. Πρέπει να υπάρχει μια συνείδηση αντίθετη με την κυρίαρχη πολιτική, όχι απλά με τη συγκεκριμένη κυβέρνηση, αλλά να έχουν οι εργαζόμενοι συνείδηση ότι ταξικά εκφράζονται τα συμφέροντα από τα κόμματα.

«Και να έχει και ένα στόχο, μια εναλλακτική πρόταση πάλης, να έρθει σε συνολική ρήξη με αυτή την πολιτική», τόνισε η Αλ. Παπαρήγα, εξηγώντας ότι αυτό δε γίνεται σε μια μέρα. Η Αλ. Παπαρήγα ξεκαθάρισε ότι χρειάζεται ένα κίνημα σταθερό και δυνατό που θα μπορούσε να αποσπάσει και ορισμένες κατακτήσεις και όχι ένας αγώνας των εντυπώσεων. «Υπάρχουν αγώνες και αγώνες», τόνισε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και κάλεσε τους σπουδαστές να συμμετέχουν σε μαζικές διεργασίες στους συλλόγους τους και στους αγώνες που θα αποφασίσουν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ