ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Οχτώβρη 2008
Σελ. /32
ΝΕΟΛΑΙΑ
Στους δρόμους και η νεολαία

Μεθαύριο, μαζί με τους εργαζόμενους, θα βγει στους δρόμους και η νεολαία που βρίσκεται στους χώρους της εκπαίδευσης. Θα κλείσουν τα σχολεία τους και θα πλημμυρίσουν τους δρόμους οι μαθητές, θα βγουν από τα αμφιθέατρα και τα εργαστήρια και θα διαδηλώσουν οι φοιτητές κι οι σπουδαστές. Γιατί και η Παιδεία βράζει, αλλά και οι σημερινοί μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές θα είναι «αύριο» εργαζόμενοι (πολλοί από αυτούς εξάλλου, είναι ήδη στα νυχτερινά, τα ΤΕΙ κ.ο.κ). Θα βγουν στους δρόμους γιατί υποφέρουν ήδη στο παρόν, ενώ γνωρίζουν ότι το μέλλον που τους ετοιμάζουν είναι ακόμα χειρότερο και στην Παιδεία και στην εργασία.

ΜΑΘΗΤΕΣ
Διεκδικούν το σχολείο των αναγκών τους

Εκατοντάδες σχολεία σε όλη τη χώρα έχουν αποφασίσει να κλείσουν την Τρίτη 21 Οκτώβρη και να πλημμυρίσουν οι μαθητές τους δρόμους. Η μεθαυριανή μέρα είναι ένας σταθμός για τις αγωνιστικές διεργασίες στους μαθητές, που εντείνονται τις τελευταίες βδομάδες και με διάφορες μορφές και εκφράσεις.

Μόλις όμως οι μαθητές άρχισαν να κάνουν γενικές συνελεύσεις, να στήνουν Συντονιστικά, να συζητούν για τα προβλήματά τους, να αναρτούν σε πανό τις διεκδικήσεις τους, να κλείνουν τα σχολεία τους, να οργανώνουν τοπικές συγκεντρώσεις, πορείες, συναυλίες... κάποιοι θορυβήθηκαν και κάποιοι άλλοι «μυρίστηκαν ψητό» κι έσπευσαν να «πατρονάρουν» τους μαθητές.

Η κυβέρνηση επιτίθεται πολύμορφα, προσπαθώντας να συκοφαντήσει τους αγώνες των μαθητών, με τον υπουργό Παιδείας να δηλώνει ότι οι καταλήψεις έχουν γίνει μόδα και τον αναπληρωτή κυβερνητικό εκπρόσωπο να συνδέει τις κινητοποιήσεις με εκτεταμένες ζημιές στα σχολεία. Παράλληλα, προσπαθεί να εμφανίσει ότι οι μαθητές κινητοποιούνται χωρίς αιτήματα ή με αιτήματα άσχετα με το χώρο της εκπαίδευσης, ενώ έχει κινητοποιήσει εισαγγελείς και στελέχη της εκπαίδευσης «παίζοντας με το χαρτί» της τρομοκράτησης των μαθητών. Ομως το μαθητικό κίνημα έχει την πείρα (συλλογική πείρα που μεταφέρεται διαχρονικά) να αποκρούει και αποκρούει πράγματι αυτή την επίθεση.

Οι μαθητές απαιτούν να μην πληρώνουν ούτε ένα ευρώ οι γονείς τους για τη μόρφωσή τους και να αυξηθούν οι δαπάνες για την Παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού. Θέλουν δημόσια σχολικά κτίρια, σύγχρονα κατάλληλα και ασφαλή. Βιβλία που θα μορφώνουν, θα λένε την αλήθεια και θα είναι όλα για όλους δωρεάν (να μην τα επιστρέφουν στο τέλος της χρονιάς). Να μην πληρώνουν για εξοπλισμό και αναλώσιμα που είναι απαραίτητα για να μάθουν. Να καταργηθούν τα φροντιστήρια. Να μην πληρώνουν τις ξένες γλώσσες, να τις μαθαίνουν στο σχολείο και εκεί να πιστοποιούνται. Να ενταχθούν ουσιαστικά η Αισθητική και η Φυσική Αγωγή στην εκπαίδευση. Οι εκδρομές να είναι δωρεάν. Παράλληλα, θέτουν αιτήματα για την προοπτική τους μετά το σχολείο για δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση, δημόσιες και δωρεάν επαγγελματικές σχολές, δουλειά με δικαιώματα για όλους. Ενώ προσθέτουν αιτήματα για άμεσες λύσεις σε οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά περίπτωση σε κάθε σχολείο.

Με λόγια απλά και σταράτα, περιγράφουν το σχολείο που θέλουν, το σχολείο που δικαιούνται σήμερα. Αποστομώνουν γιατί έχουν αιτήματα και είναι απόλυτα δίκαια. Εκθέτουν την κυβέρνηση γιατί: Αν επιχειρήσει να δώσει απαντήσεις στα αιτήματά τους, θα φανεί πως όχι μόνο δεν έχει πρόθεση να λύσει τα προβλήματα, μα θέλει να κάνει την εκπαίδευση ακόμα χειρότερη για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας.

Από την άλλη, ενορχηστρωμένα οι δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ λένε ότι τα παιδιά έχουν δίκιο, αλλά πρέπει να γυρίσουν στα θρανία (βλέπε Α. Διαμαντοπούλου κ.α.). Κάνουν δηλαδή, μαθήματα υποταγής στους νέους από τα γεννοφάσκια τους! Μα αν έχουν δίκιο πώς θα το διεκδικήσουν; Πολύ απλά το ΠΑΣΟΚ τους λέει να μην το διεκδικήσουν. Γιατί έχει την ίδια ακριβώς πολιτική με τη ΝΔ και η αναγνώριση του δίκιου των μαθητών γίνεται μόνο για λόγους αντιπολιτευτικής τακτικής. Εξάλλου, όλη η σημερινή εικόνα της εκπαίδευσης, από τις κτιριακές εγκαταστάσεις μέχρι τα βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα, σχηματίστηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.

Οι δυνάμεις του ΣΥΝ, από την άλλη, αγωνιούν και αγκομαχούν να παρέμβουν στο μαθητικό κίνημα. Με ποιο σκοπό; Να υπαγορεύσουν στους μαθητές να μη φτιάχνουν Συντονιστικά, να διαχυθούν σε ένα ...θολό «εκπαιδευτικό κίνημα», δηλαδή να μην οργανώσουν οι ίδιοι τον αγώνα τους, αλλά να υποτάξουν τις διεκδικήσεις τους κάτω από την ομπρέλα των συμβιβασμένων ηγεσιών των ΟΛΜΕ - ΔΟΕ. Θέλουν να κάνουν τους μαθητές μια μάζα - υποστηρικτή των κεντροαριστερών σεναρίων μακιγιαρίσματος του συστήματος.

Αν διαβάσει όμως κάποιος προσεκτικά τα διεκδικητικά πλαίσια των μαθητών και αυτά των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών (για παράδειγμα τα τέσσερα διαφορετικά πλαίσια της ηγεσίας της ΟΛΜΕ αυτή την περίοδο!), θα καταλάβει ότι παλεύουν για εντελώς διαφορετικά πράγματα. Οι ομοσπονδίες μινιμάρουν τα αιτήματά τους σε κάποια ψίχουλα στη λογική του «εφικτού» και των αντοχών της οικονομίας, ενώ οι μαθητές περιγράφουν και διεκδικούν το σχολείο των αναγκών τους, το σχολείο που δεν το ...αντέχει η σημερινή καπιταλιστική οικονομία.

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ
Ποιο κίνημα, με ποιους στόχους...

Ανθρωπο τον άνθρωπο, έτος το έτος, εργαστήριο το εργαστήριο, οι δυνάμεις της ΚΝΕ και της ΠΚΣ στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ όλης της χώρας παλεύουν για τη μαζική συμμετοχή των φοιτητών και σπουδαστών στις μεθαυριανές κινητοποιήσεις.

Οπως όλες τις προηγούμενες μέρες πάλευαν να γίνουν γενικές συνελεύσεις, να ενεργοποιηθούν οι σύλλογοι και να πάρουν αγωνιστικές αποφάσεις, έτσι και τώρα, δυο μέρες πριν την απεργία, ξεσηκώνονται και καλούν «προσωποποιημένα» κάθε φοιτητή και σπουδαστή: Στις 21 Οκτώβρη έχει απεργία και η θέση σου είναι εκεί! Δίπλα στους εργάτες, γιατί εργάτης θα 'σαι αύριο κι εσύ. Γιατί το δικαίωμα του φοιτητή στη δουλειά χτυπιέται βάναυσα από σήμερα, όσο και αν διαφημίζει παραπειστικά η κυβέρνηση ότι κατοχυρώνει «επαγγελματικά δικαιώματα». Στην πραγματικότητα τσακίζει τα όποια εργασιακά δικαιώματα και απλά, με τα διατάγματά της περιγράφει «φιλολογικά» πού μπορεί να δουλέψει ο κάθε απόφοιτος... Τσακίζει παράλληλα και τις σπουδές. Γιατί βάζει τις εταιρείες να αποφασίζουν τι θα μαθαίνει ο φοιτητής, να ελέγχουν και να παραγγέλνουν όλη τη δραστηριότητα των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης. Καταργεί κιόλας κάθε έννοια δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, γιατί σπρώχνει τα ιδρύματα να λειτουργήσουν με κερδοσκοπικά κριτήρια, ενώ σταδιακά επιβάλλει στους φοιτητές να πληρώνουν για κάθε τους βήμα μέσα στις σχολές.

Απέναντι σ' αυτή την οξυμένη κατάσταση είναι επιβεβλημένο να αναπτυχθούν αγώνες. Ποιοι αγώνες όμως; Ενα πλαίσιο που θα διεκδικεί την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών του λαού και της νεολαίας στην ανώτατη εκπαίδευση, δεν μπορεί να αφήνει περιθώρια να υιοθετούνται τα αιτήματά του από την εκάστοτε κυβέρνηση ή να αξιοποιούνται από τις δυνάμεις εκείνες που θέλουν να «περάσει από το παράθυρο» η ίδια πολιτική. Γιατί το Πανεπιστήμιο που έχει σήμερα ανάγκη ο λαός και η νεολαία δεν μπορεί να υπάρξει μέσα σ' αυτό το κοινωνικοοικονομικό σύστημα που ζούμε. Αυτό το σύστημα αναπτύσσει την επιστήμη και τους επιστήμονες μόνο στο βαθμό που θα ανταποκρίνονται στην αύξηση των κερδών της πλουτοκρατίας.

«Λυτοί και δεμένοι» όμως, μέσα στις σχολές, δίνουν τη δική τους μάχη προκειμένου να μην κατανοήσουν οι φοιτητές και σπουδαστές ακριβώς αυτή την αλήθεια. Εκεί στοχεύουν και οι αντικομμουνιστικές επιθέσεις των τελευταίων ημερών σε γενικές συνελεύσεις συλλόγων (ΑΣΟΕΕ και Νομική Αθήνας). Γιατί μόνο το ΚΚΕ καλεί σε ανατροπή αυτού του συστήματος και μόνο οι δυνάμεις της ΚΝΕ και της ΠΚΣ μέσα στις σχολές παλεύουν για ένα φοιτητικό - σπουδαστικό κίνημα που θα συγκρούεται με τέτοιους όρους με την κυβερνητική πολιτική.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο οι δυνάμεις της ΚΝΕ και της ΠΚΣ μιλούν μέσα στις σχολές ξεκάθαρα για κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στα ΑΕΙ, κάθε ιδιωτικής πηγής χρηματοδότησης, κάθε προσπάθειας ιδιωτικοποίησης κομματιών της εκπαίδευσης (και φυσικά κατάργηση των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων σε όλες τις βαθμίδες) ή ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας των... κατ' όνομα πια δημόσιων ιδρυμάτων.

Μόνο οι δυνάμεις της ΚΝΕ και της ΠΚΣ μέσα στις σχολές μιλούν ενάντια στην προσπάθεια υποβάθμισης της γνώσης, ενάντια στις ψευτοκαταρτίσεις, τις «δεξιότητες» που υπαγορεύει η αγορά και το διά βίου κυνήγι τους.

Μόνο αυτές οι δυνάμεις κάνουν σύνθημά τους το «καμιά θυσία για την πλουτοκρατία», όχι μόνο τώρα μπροστά στην οικονομική κρίση, αλλά διαχρονικά λένε καμιά θυσία για την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία του κεφαλαίου, για τους στόχους δηλαδή της συνθήκης της Λισαβόνας και της Μπολόνια, που με βάση αυτούς διαμορφώθηκαν οι πρόσφατοι νόμοι στην ανώτατη εκπαίδευση.

Το ερώτημα τελικά είναι: Τι θα υπηρετεί η ανώτατη εκπαίδευση; Την αγορά και τις αναπτυξιακές ανάγκες του κεφαλαίου, την αγορά με έλεγχο του κράτους ...ή τις ανάγκες του λαού;

Απαντώντας σ' αυτό το ερώτημα, γίνεται κατανοητό ότι αγώνες με συνέχεια και προοπτική, αγώνες που μπορεί να έχουν αποτέλεσμα μπορεί να κάνει ένα κίνημα τέτοιο που θα αντιπαρατίθεται συνολικά στην πολιτική ΕΕ - ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, θα αντιπαρατίθεται στην πολιτική του κεφαλαίου, θα συναντιέται με εκείνες τις ταξικές δυνάμεις στο εργατικό κίνημα που θέτουν τους ίδιους στόχους.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ