Εργα του Βασίλη Καζάκου στη Λάρισα
Το παραστατικό και αφηγηματικό έργο του χαρακτηρίζεται από συναισθηματική έμπνευση και άρτια τεχνική εκτέλεση. Η ονειρική ατμόσφαιρα, τα παιχνίδια και ο φωτισμός, καθώς και οι συμβολικές παραπομπές, οι άυλες μορφές των έργων του, μας ταξιδεύουν σε κόσμους μακρινούς και οικείους, σε γνώριμα βιώματα και συναισθηματικές διαδρομές. Στο πλαίσιο της δημιουργικής σχέσης που είχε ο Β. Καζάκος με την τέχνη του, δεν έπαψε ποτέ να δοκιμάζει, να ερευνά και να ανακαλύπτει. Παρέμεινε πάντα εραστής τόσο της ζωγραφικής, όσο και της χαρακτικής, όπως μαρτυρούν τα έργα του, οι δεκάδες υδατογραφίες, τα εκατοντάδες σχέδια, τα πάμπολλα λάδια και τα άπειρα χαρακτικά. Δημιουργίες, που παρουσιάστηκαν σε πολλές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και κοσμούν ιδιωτικές συλλογές και Πινακοθήκες Δήμων (Αθηναίων, Ρόδου, Ιωαννίνων, Φλώρινας).
Την έκθεση συνοδεύει καλαίσθητο λεύκωμα με την αναδρομική εργασία του ζωγράφου - χαράκτη. Το εικαστικό έργο του Βασίλη Καζάκου, τόσο ως προς τη διατύπωση του εικαστικού του λόγου, όσο και ως προς τις τεχνικές της χαρακτικής, παρουσιάζεται για πρώτη φορά αποτυπωμένο σ' αυτήν την έκδοση των 350 σελίδων, στην οποία περιλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός έργων του καλλιτέχνη, από τα πρώιμα έργα της περιόδου 1965-1974, τα ερωτικά, τους τροχούς, τα λούνα παρκ, τα φτερωτά ποδήλατα, τις Κυριακές, τα σπίτια στο Κάστρο, τα μπαρ, καθώς και αυτοπροσωπογραφίες. Επίσης, για πρώτη φορά, δημοσιεύονται τα έργα ζωγραφικής του Καζάκου (λάδια, υδατογραφίες, σχέδια) μαζί με τα χαρακτικά του: βαθυτυπίες σε πλεξιγκλάς, βαθυτυπίες σε ξύλο, ξυλογραφίες, καθώς και πρωτότυπες σημειώσεις του καλλιτέχνη. Τέλος, υπάρχουν διάσπαρτα αποσπάσματα από τις λιγοστές συνεντεύξεις που είχε δώσει ο δημιουργός. Στόχος της έκδοσης είναι να γνωρίσει το ευρύ κοινό την καλλιτεχνική πορεία του, από το ξεκίνημα έως και τις τελευταίες αναζητήσεις, καθώς και τις άγνωστες πτυχές του έργου του. Τα έσοδα της έκδοσης θα διατεθούν για το υπό ίδρυση Μουσείο «Βασίλης Καζάκος», σε διατηρητέο κτίριο στο ιστορικό κέντρο της πόλης των Ιωαννίνων. Την έκθεση και έκδοση επιμελήθηκε η ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη.
Στο «Μουσείο Βάσω Γ. Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό, εγκαινιάζεται στις 30/4 έκθεση με έργα σπουδαστών, αλλά και αποφοίτων του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Η έκθεση περιλαμβάνει μελέτες και προτάσεις των σπουδαστών, μαυρόασπρα ή χρωματικά χαρακτικά, μονότυπα ή αντίτυπα, που έχουν παραχθεί με τεχνικές της ανάγλυφης φόρμας χάραξης (ξυλογραφία, χάραξη σε λινόλεουμ, ή σε ειδικές πλάκες προκατασκευασμένης ξύλινης επιφάνειας MDF) και της βαθιάς φόρμας χάραξης πάνω σε μεταλλικές πλάκες χαλκού ή τσίγκου (ξηρή χάραξη, οξυγραφίες με όλες τις τεχνικές, όπως γραμμικές διατυπώσεις, τεχνικές της ακουατίντα, της ζάχαρης, του μαλακού βερνικιού). Επίσης, περιλαμβάνει μεικτές τεχνικές, αλλά και λιθογραφίες σε πέτρα ή σε ειδικούς τσίγκους αλουμινίου, πειραματισμούς σε πλεξιγκλάς, κολλαγραφίες, κ.ά. Τέλος, οι σπουδαστές χρησιμοποιούν και τη σύγχρονη τεχνολογία (υπολογιστές) για τις τεχνικές της φωτοχάραξης σε ειδικούς φωτοπολυμερικούς τσίγκους και για τις ηλεκτρονικές εκτυπώσεις.
Οπως σημειώνει ο Μανόλης Γιανναδάκης «Στις μέρες μας, η χαρακτική διέπεται από τις βασικές αρχές της εικαστικής σκέψης και πράξης, ώστε να διατηρεί τις συγγένειές της τόσο με τη ζωγραφική (σχέδιο, χρώμα), όσο και με τη γλυπτική (ανάγλυφη χάραξη) ή ανάπτυξη στο χώρο έργων από χαρτί ή άλλα υλικά στις τρεις διαστάσεις...».
«Η χαρακτική για πολύ καιρό έπαιξε έναν αναπαραγωγικό ρόλο, βοηθώντας με τις τεχνικές της τη ζωγραφική να πολλαπλασιάσει τις εικόνες που δημιουργήθηκαν μέσω της λειτουργίας της», αναφέρει ο Ξενής Σαχίνης. «Ετσι είχε μείνει μακριά από την πλαστική έρευνα εφόσον είχε περιορισμένο αντικειμενικό σκοπό. Τώρα, όμως, εδώ και έναν σχεδόν αιώνα, έχει απαλλαχθεί από αυτόν το βρόχο και δίνει τις δικές της λύσεις και προτάσεις σε προβλήματα που αφορούν την εικαστική σκέψη γενικότερα και όχι μόνο την ίδια...». Η έκθεση θα λειτουργεί έως 28/6.