ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Απρίλη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συναίσθημα και άρτια τεχνική

Εργα του Βασίλη Καζάκου στη Λάρισα

«Βασίλης Καζάκος, χαρακτική», είναι ο τίτλος της έκθεσης, που παρουσιάζεται στους εκθεσιακούς χώρους της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας - Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα. Εκτίθενται χαρακτικά έργα του σημαντικού μας δημιουργού, που «έφυγε» από κοντά μας τον Αύγουστο του 2006, σε ηλικία 61 χρόνων. Η έκθεση φιλοξενεί αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του, από τα φοιτητικά του χρόνια έως και τις τελευταίες του δημιουργίες.

Ο Β. Καζάκος ανήκει στις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης ελληνικής χαρακτικής. Μιας τέχνης, που επί σειρά ετών υπηρέτησε με σεμνότητα ως καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Β' Εργαστήριο Χαρακτικής). Η γενέτειρά του - τα Γιάννενα - με το τοπίο και τα μνημεία της, υπήρξε σε όλη την καλλιτεχνική του δημιουργία πηγή έμπνευσης και σημείο αναφοράς. Πιο γνωστή δουλειά του, η χαρακτική ενότητα με τα ποδήλατα. Στα έργα του, με θέματα παραδοσιακούς οικισμούς, εσωτερικούς χώρους και νεκρές φύσεις, επανέρχεται συνεχώς το θέμα του ποδηλάτου, είτε με τη μορφή των μηχανολογικών του εξαρτημάτων, είτε με φτερά ως σύμβολο παιδικών προσδοκιών και ανάμνηση ανέμελων εποχών. Ο δημιουργός εκφράζεται με παραλλαγές των ίδιων θεμάτων σε διαφορετικούς χρωματικούς τόνους και μεταδίδει πάντα μιαν ατμόσφαιρα που βρίσκεται μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας.

Το παραστατικό και αφηγηματικό έργο του χαρακτηρίζεται από συναισθηματική έμπνευση και άρτια τεχνική εκτέλεση. Η ονειρική ατμόσφαιρα, τα παιχνίδια και ο φωτισμός, καθώς και οι συμβολικές παραπομπές, οι άυλες μορφές των έργων του, μας ταξιδεύουν σε κόσμους μακρινούς και οικείους, σε γνώριμα βιώματα και συναισθηματικές διαδρομές. Στο πλαίσιο της δημιουργικής σχέσης που είχε ο Β. Καζάκος με την τέχνη του, δεν έπαψε ποτέ να δοκιμάζει, να ερευνά και να ανακαλύπτει. Παρέμεινε πάντα εραστής τόσο της ζωγραφικής, όσο και της χαρακτικής, όπως μαρτυρούν τα έργα του, οι δεκάδες υδατογραφίες, τα εκατοντάδες σχέδια, τα πάμπολλα λάδια και τα άπειρα χαρακτικά. Δημιουργίες, που παρουσιάστηκαν σε πολλές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και κοσμούν ιδιωτικές συλλογές και Πινακοθήκες Δήμων (Αθηναίων, Ρόδου, Ιωαννίνων, Φλώρινας).


Γεννημένος στα Γιάννενα το 1945, πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου και ζωγραφικής κοντά στον πατέρα του, Γεώργιο Καζάκο, και τον Πάνο Σαραφιανό. Σπούδασε χαρακτική με δασκάλους τον Κωνσταντίνο Γραμματόπουλο, τον Νίκο Νικολάου στην ΑΣΚΤ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα παρακολούθησε μαθήματα σκηνογραφίας στο εργαστήριο του Βασίλη Βασιλειάδη. Το 1968 πήρε το τρίτο βραβείο ζωγραφικής νέων του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός».

Την έκθεση συνοδεύει καλαίσθητο λεύκωμα με την αναδρομική εργασία του ζωγράφου - χαράκτη. Το εικαστικό έργο του Βασίλη Καζάκου, τόσο ως προς τη διατύπωση του εικαστικού του λόγου, όσο και ως προς τις τεχνικές της χαρακτικής, παρουσιάζεται για πρώτη φορά αποτυπωμένο σ' αυτήν την έκδοση των 350 σελίδων, στην οποία περιλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός έργων του καλλιτέχνη, από τα πρώιμα έργα της περιόδου 1965-1974, τα ερωτικά, τους τροχούς, τα λούνα παρκ, τα φτερωτά ποδήλατα, τις Κυριακές, τα σπίτια στο Κάστρο, τα μπαρ, καθώς και αυτοπροσωπογραφίες. Επίσης, για πρώτη φορά, δημοσιεύονται τα έργα ζωγραφικής του Καζάκου (λάδια, υδατογραφίες, σχέδια) μαζί με τα χαρακτικά του: βαθυτυπίες σε πλεξιγκλάς, βαθυτυπίες σε ξύλο, ξυλογραφίες, καθώς και πρωτότυπες σημειώσεις του καλλιτέχνη. Τέλος, υπάρχουν διάσπαρτα αποσπάσματα από τις λιγοστές συνεντεύξεις που είχε δώσει ο δημιουργός. Στόχος της έκδοσης είναι να γνωρίσει το ευρύ κοινό την καλλιτεχνική πορεία του, από το ξεκίνημα έως και τις τελευταίες αναζητήσεις, καθώς και τις άγνωστες πτυχές του έργου του. Τα έσοδα της έκδοσης θα διατεθούν για το υπό ίδρυση Μουσείο «Βασίλης Καζάκος», σε διατηρητέο κτίριο στο ιστορικό κέντρο της πόλης των Ιωαννίνων. Την έκθεση και έκδοση επιμελήθηκε η ιστορικός Τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


Περί ... χαρακτικής

Στο «Μουσείο Βάσω Γ. Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό, εγκαινιάζεται στις 30/4 έκθεση με έργα σπουδαστών, αλλά και αποφοίτων του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Το «Μουσείο Βάσω Κατράκη» στο Αιτωλικό
Το «Μουσείο Βάσω Κατράκη» στο Αιτωλικό
Η δημιουργική πνοή της κορυφαίας μας χαράκτριας Βάσως Κατράκη, συναντά την καλλιτεχνική κατάθεση της νεότερης γενιάς. Στο «Μουσείο Βάσω Γ. Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό, εγκαινιάζεται στις 30/4 έκθεση με έργα σπουδαστών, αλλά και αποφοίτων του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η έκθεση παρουσιάζεται στο χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, που από το 2006 αποτελεί μια φιλόξενη αγκαλιά για περισσότερα από 500 έργα της χαράκτριας και ζωγράφου Βάσως Κατράκη. Διοργανώνεται από το Εργαστήριο Χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ - που φέτος συμπληρώνει έντεκα χρόνια ζωής, με δασκάλους τους: Ξενή Σαχίνη και Μανόλη Γιανναδάκη - και το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, σε συνεργασία με το «Μουσείο Βάσω Γ. Κατράκη».

Η έκθεση περιλαμβάνει μελέτες και προτάσεις των σπουδαστών, μαυρόασπρα ή χρωματικά χαρακτικά, μονότυπα ή αντίτυπα, που έχουν παραχθεί με τεχνικές της ανάγλυφης φόρμας χάραξης (ξυλογραφία, χάραξη σε λινόλεουμ, ή σε ειδικές πλάκες προκατασκευασμένης ξύλινης επιφάνειας MDF) και της βαθιάς φόρμας χάραξης πάνω σε μεταλλικές πλάκες χαλκού ή τσίγκου (ξηρή χάραξη, οξυγραφίες με όλες τις τεχνικές, όπως γραμμικές διατυπώσεις, τεχνικές της ακουατίντα, της ζάχαρης, του μαλακού βερνικιού). Επίσης, περιλαμβάνει μεικτές τεχνικές, αλλά και λιθογραφίες σε πέτρα ή σε ειδικούς τσίγκους αλουμινίου, πειραματισμούς σε πλεξιγκλάς, κολλαγραφίες, κ.ά. Τέλος, οι σπουδαστές χρησιμοποιούν και τη σύγχρονη τεχνολογία (υπολογιστές) για τις τεχνικές της φωτοχάραξης σε ειδικούς φωτοπολυμερικούς τσίγκους και για τις ηλεκτρονικές εκτυπώσεις.

Οπως σημειώνει ο Μανόλης Γιανναδάκης «Στις μέρες μας, η χαρακτική διέπεται από τις βασικές αρχές της εικαστικής σκέψης και πράξης, ώστε να διατηρεί τις συγγένειές της τόσο με τη ζωγραφική (σχέδιο, χρώμα), όσο και με τη γλυπτική (ανάγλυφη χάραξη) ή ανάπτυξη στο χώρο έργων από χαρτί ή άλλα υλικά στις τρεις διαστάσεις...».

«Η χαρακτική για πολύ καιρό έπαιξε έναν αναπαραγωγικό ρόλο, βοηθώντας με τις τεχνικές της τη ζωγραφική να πολλαπλασιάσει τις εικόνες που δημιουργήθηκαν μέσω της λειτουργίας της», αναφέρει ο Ξενής Σαχίνης. «Ετσι είχε μείνει μακριά από την πλαστική έρευνα εφόσον είχε περιορισμένο αντικειμενικό σκοπό. Τώρα, όμως, εδώ και έναν σχεδόν αιώνα, έχει απαλλαχθεί από αυτόν το βρόχο και δίνει τις δικές της λύσεις και προτάσεις σε προβλήματα που αφορούν την εικαστική σκέψη γενικότερα και όχι μόνο την ίδια...». Η έκθεση θα λειτουργεί έως 28/6.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ