ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Μάη 2009
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ «ΕΚΟΝΟΜΙΣΤ»
Διαπιστευτήρια προς το μεγάλο κεφάλαιο

Η στρατηγική της Λισαβόνας, το Σύμφωνο Σταθερότητας και το ...«πακέτο» των αντιδραστικών επιλογών κεφαλαίου και ΕΕ στο επίκεντρο των κυβερνητικών επιλογών

Με την προσοχή στραμμένη στις ευρωεκλογές, ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης αποθέωσε χτες, μιλώντας στο συνέδριο του «Economist» για την «Οικονομία και Ανάπτυξη», τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις της Κομισιόν και τις πολιτικές που συνέβαλαν στην εκδήλωση της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης. Ο υπουργός Ανάπτυξης προσέγγισε κι αυτός, εκ μέρους της κυβέρνησής του, την κρίση που συνθλίβει το βιοτικό επίπεδο και τα δικαιώματα των εργαζομένων, ως «ευκαιρία» αποκόμισης πολιτικού κέρδους και επίσπευσης των αντεργατικών μέτρων που έχουν αποφασιστεί πριν ακόμη το ξέσπασμα της κρίσης. Γι' αυτό έδωσε έμφαση στην αντιμετώπιση της κρίσης μέσα από τις «διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη ο τόπος». Μεταρρυθμίσεις «στο πνεύμα της Στρατηγικής της Λισαβόνας. Διότι ακόμη κι αν αυτή η Στρατηγική δεν υπήρχε, θα έπρεπε να την εφεύρουμε». Για τους περισσότερο ...δύσπιστους έκανε αναφορά στην ανάπτυξη ελεγκτικών μηχανισμών που θα ενισχύουν τον υγιή ανταγωνισμό, για να καθησυχάσει τους κεφαλαιοκράτες, λέγοντας ότι «στόχος είναι κράτος και αγορά να πορευθούν μαζί».

Την προσήλωσή της κυβέρνησης στην ίδια αντεργατική πολιτική διακήρυξε από το βήμα του συνεδρίου και η υπουργός Απασχόλησης Φάνη Πάλλη - Πετραλιά. Η υπουργός επέμεινε ότι «δεν πρέπει να αλλάξουμε στρατηγική και δε θα αλλάξουμε. Είμαστε προσηλωμένοι στο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης που βρίσκεται σε αρμονία με το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο της Σταθερότητας». Την ίδια στιγμή κάλεσε τους επιχειρηματίες να πάρουν μέρος στο μεγάλο φαγοπότι που ετοίμασε το υπουργείο για την τριετία 2008-2010 με τα διάφορα προγράμματα ευελιξίας και ενίσχυσης των επιχειρήσεων. «Γι' αυτό, σας καλώ όλους. Καλώ την επιχειρηματική κοινότητα. Πρώτα απ' όλα να ενημερωθείτε για το περιεχόμενο των δράσεων και στη συνέχεια να αξιοποιήσετε στο μέγιστο τις πολλές και σημαντικές ευκαιρίες που δίνει το Σχέδιο Δράσης για την Απασχόληση».

Μιλώντας στο συνέδριο ο Μ. Παπαγεωργίου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, αποκάλυψε ουσιαστικά ότι οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί για τους αγωγούς ενέργειας, το ρόλο της Ελλάδας και τα αναμενόμενα οφέλη βρίσκονται στον «αέρα». Τόνισε χαρακτηριστικά ότι «εάν όμως στοχεύουμε να κάνουμε πράξη την πρόσβαση στις πηγές της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής, πέραν της δημιουργίας υποδομών με τη μορφή φυσικών διασυνδέσεων, παραμένει να επιλυθεί και να καταλήξει επιτυχώς, τόσο το θέμα σύναψης συμβάσεων για την προμήθεια αερίου, όσο και το θέμα των όρων διέλευσης του αερίου μέσα από τις παρεμβαλλόμενες χώρες. Το τελευταίο έχει αποδειχθεί πως είναι ένα ζήτημα πολυσχιδές, με βαθιές πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις, η κατάληξη του οποίου δεν έχει διαφανεί ακόμη».

«Πράσινες» μπίζνες

Μπίζνες για τους μεγαλοεπιχειρηματίες της λεγόμενης πράσινης οικονομίας σχεδιάζει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), που για το σκοπό ετοιμάζεται να μοιράσει μπόλικα κοινοτικά κονδύλια στους καραδοκούντες επενδυτές. Στο πλαίσιο του Συνεδρίου του «Εκόνομιστ» ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ Πλ. Σακελάρης δήλωσε ότι «μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η ΕΤΕπ θα προσφέρει επιπρόσθετη υποστήριξη σε πράσινες επενδύσεις» που αφορούν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καύσιμα «φιλικά με το περιβάλλον», «καθαρές μεταφορές» κ.ά.

Από την απλόχερη στήριξη της ΕΕ και του «επενδυτικού βραχίονά της, την ΕΤΕπ, ασφαλώς και έχουν να περιμένουν και οι ντόπιοι επιχειρηματικοί όμιλοι.

ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ - ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΦΟΡΕΩΝ
Ξεκινά το ... δεύτερο κύμα μεταρρυθμίσεων

Μήνυμα αποφασιστικότητας ότι θα προχωρήσει στις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις στέλνει η κυβέρνηση με τη χτεσινή της απόφαση, της οποίας αμφισβητείται το οικονομικό όφελος

Το έναυσμα της νέας επίθεσης, σε βάρος των εργαζομένων, έδωσε χτες η κυβέρνηση, λίγες μέρες πριν από τις ευρωεκλογές, μετά την απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής να καταργηθούν ή να συγχωνευτούν σε διάστημα τεσσάρων μηνών 255 φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, από τους 620 που εξετάστηκαν έως σήμερα. Η κίνηση αυτή αποτελεί την απαρχή της προώθησης της αποκαλούμενης δεύτερης γενιάς μεταρρυθμίσεων, με την οποία η κυβέρνηση στοχεύει να ενισχύσει παραπέρα την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, με μέτρα που θα θίγουν τους εργαζόμενους. Αβέβαιο παραμένει το μέλλον των εργαζομένων στους φορείς αυτούς, καθώς θεωρείται αυτονόητο ότι οι προωθούμενες καταργήσεις και συγχωνεύσεις θα επιφέρουν μείωση των οργανικών θέσεων.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση απέφυγε να παραθέσει στοιχεία για τον αριθμό των εργαζομένων στους υπό κατάργηση και συγχώνευση φορείς και περιορίστηκε σε μια γενικόλογη δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, σύμφωνα με την οποία «δε θίγονται σε κανένα επίπεδο, κανένα τομέα δικαιώματα εργαζομένων», χωρίς να προβεί σε περαιτέρω διευκρινιστικές εξηγήσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χτες η κυβέρνηση, ο αριθμός των προς συγχώνευση και κατάργηση φορέων είναι κατά πολύ μικρότερος από τον αριθμό 255, καθώς σε αυτούς περιλαμβάνεται:

  • Η συγχώνευση των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών από 29 σε 13.
  • Η συγχώνευση των Κεφαλαίων Αποζημίωσης Φορτοεκφορτωτών Ξηράς και Λιμένος από 65 σε 7.
  • Η συγχώνευση των διοικήσεων Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας, από 102 σε 9 ξεχωριστά εθνικά δίκτυα κοινωνικής φροντίδας.
  • Η εκχώρηση στους ΟΤΑ των 31 Λιμενικών Ταμείων που σήμερα ανήκουν στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
  • 9 υπό κατάργηση φορείς αφορούν στην ιδιωτικοποιημένη σήμερα «Ολυμπιακή Αεροπορία» και παρεμφερείς με αυτή εταιρείες, οι οποίες, ούτως ή άλλως, θα εξέρχονταν από το δημόσιο τομέα.

Με την κίνηση αυτή η κυβέρνηση επιδιώκει περισσότερο να επιδείξει στους εκπροσώπους της άρχουσας τάξης, αλλά και στην ΕΕ, πνεύμα ...αποφασιστικότητας και πυγμής σε ό,τι αφορά στην προώθηση μεταρρυθμίσεων που δεν πραγματοποιήθηκαν τις τρεις προηγούμενες δεκαετίες (Γ. Παπαθανασίου), παρά προσδοκά οικονομικά οφέλη από αυτές. Οπως προκύπτει και από τα στοιχεία που η ίδια παρέθεσε, πολλοί από τους φορείς αυτούς είναι σήμερα ανενεργοί.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΟΣΕ
«Στοίχημα» για την κυβέρνηση

Στις επενδύσεις 5,5 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του σιδηρόδρομου και στην αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προχωρήσει στις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις στον ΟΣΕ, αναφέρθηκε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, κατά την επίσκεψή του στη σήραγγα Οθρυος στο Δομοκό.

Από εκεί ο υπουργός εξήγγειλε ότι το Δεκέμβρη του 2013 αναμένεται να ολοκληρωθεί η διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα - Λιανοκλάδι - Δομοκός, με ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση. Με την ολοκλήρωση της γραμμής, η διαδρομή Αθήνα - Λιανοκλάδι θα διαρκεί έως 90 λεπτά, η διαδρομή Αθήνα - Δομοκός έως 108 λεπτά, ενώ η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη δε θα ξεπερνά τις 3,5 ώρες.

Ο υπουργός είπε ότι η κυβέρνηση επενδύει σημαντικά στον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου, πρόσθεσε ότι ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη αποτελούν «σημαντική μεταρρύθμιση, μεγάλο εθνικό στοίχημα» και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η κυβέρνηση θα κερδίσει και αυτό το στοίχημα.

Σημειώνεται ότι το «στοίχημα» για την κυβέρνηση είναι να να δώσει ζεστό κρατικό χρήμα σε μεγαλοεπιχειρηματίες, να μετατρέψει τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις σε πανάκριβο εμπόρευμα και να διευρύνει τις ελαστικές μορφές απασχόλησης στον ΟΣΕ. Με απλά λόγια το «στοίχημα» της κυβέρνησης της ΝΔ σήμερα, είναι να ολοκληρώσει το έργο που δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων, ενόψει της πλήρους απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών από το 2011, όπως ορίζει ρητά κοινοτική οδηγία.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ - ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ - ΕΜΠΟΡΟΙ
Το 90% πλήττεται από την κρίση

Η καπιταλιστική οικονομική κρίση, οξύνοντας τα χρόνια προβλήματα των αυτοαπασχολούμενων και μικρών ΕΒΕ, αγγίζει το 90% των επιχειρήσεων. Αυτό προκύπτει από έρευνα της εταιρείας MARC για λογαριασμό της ΓΣΕΒΕΕ, που παρουσιάστηκε χτες από την ηγεσία της Συνομοσπονδίας, μια ηγεσία που στο «διά ταύτα» έχει αδρανοποιήσει αγωνιστικά το συνδικαλιστικό κίνημα των ΕΒΕ.

Σημαντικός είναι ο κίνδυνος που προκύπτει για απολύσεις και κλείσιμο μικρών επιχειρήσεων, που μεταφράζεται σε πιθανή απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, ενώ το 18,9% των επιχειρήσεων έχει προχωρήσει σε μείωση προσωπικού, οι οποίες, κατά την έρευνα, ξεπερνούν τους 100.000 εργαζόμενους. Το 74,4% των ερωτηθέντων, κρίνει ανεπαρκή τα κυβερνητικά μέτρα. Στο ασφαλιστικό, οι 3 στους 4 επιχειρηματίες δεν είναι σίγουροι ότι θα πάρουν σύνταξη, ενώ σε ποσοστό περίπου 90% κρίνουν ανεπαρκείς τις συνταξιοδοτικές παροχές.

Το 72% των μικρών επιχειρήσεων έχει επηρεαστεί πολύ ή αρκετά από την κρίση. Ελάχιστα το 19%. Το πρώτο τετράμηνο του 2009, το 42,2% των επιχειρήσεων δηλώνει ζημιές, το 45,8% δηλώνει αδυναμία κάλυψης ταμειακών υποχρεώσεων. Η μείωση τζίρου είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες επιχειρήσεις, σε ποσοστό 78,9%. Πρόβλημα ρευστότητας το 73,5%. Αύξηση του χρόνου είσπραξης οφειλών το 67,6%. Η μέση μείωση του τζίρου είναι 31%, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2008. Περισσότερο έχει πληγεί η μεταποίηση και ακολουθούν το εμπόριο και οι υπηρεσίες.

Στον τομέα της απασχόλησης, οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που πλήττονται και πιο έντονα από την κρίση, σύμφωνα με την έρευνα, εμφανίζονται περισσότερο απρόθυμες να μειώσουν το προσωπικό τους. Τους τελευταίους 12 μήνες το 76% των επιχειρήσεων δεν προχώρησε σε μεταβολή του προσωπικού, ενώ σημειώθηκε αύξηση στο 5,1%. Τους επόμενους 12 μήνες ένα 15% των επιχειρήσεων προβλέπει μείωση προσωπικού. Επιπρόσθετα, το 11,7% δηλώνει ότι αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο της χρεοκοπίας. Ανάμεσα στην «ελαστικοποίηση» των εργασιακών σχέσεων και την επιδότηση των θέσεων εργασίας, το 69,5% διάλεξε την επιδότηση ως το πιο αποτελεσματικό μέτρο για την αποφυγή απολύσεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ