ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Σεπτέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ
Ιδιωτική ... «διαμεσολάβηση»

Σε άτυπο ...«διαμεσολαβητή» μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και των ιδιωτών που θέλουν να «επενδύσουν» στην πολιτιστική κληρονομιά αναδεικνύεται το σωματείο «Διάζωμα», που αυτοπροσδιορίζεται ως «κίνηση ενεργών πολιτών» με επίκεντρο του «ενδιαφέροντος» τα αρχαία θέατρα και στόχο την ανάδειξή τους, την «εξεύρεση πόρων» και την «ένταξή τους στην καθημερινή ζωή του τόπου».

Στην ουσία, όπως έχει αναφερθεί διεξοδικά ο «Ρ» από την ίδρυση, εδώ και ένα χρόνο, του εν λόγω φορέα, πρόκειται για μια ακόμη οργάνωση που στοχεύει στην ιδιωτική παρέμβαση στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς, στο πρότυπο πολλών σχετικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και με προωθητική βάση το αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο για τον πολιτισμό που έχει ψηφιστεί από όλες τις κυβερνήσεις.

Προχτές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά στο αίτημα του «Διαζώματος» να πραγματοποιήσει τη γενική του συνέλευση στο Αρχαίο Θέατρο Οινιαδών στην Αιτωλοακαρνανία, όπου θα δοθεί και παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου ειδικά για τα μέλη του φορέα. Η αρμόδια Εφορεία δεν είχε αντίρρηση διότι ο φορέας «στοχεύει» στην ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων. Αναλόγως θετική στάση είχε και η αρμόδια Διεύθυνση. Από τη συζήτηση ωστόσο προέκυψε ότι οι νομικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ απασχολούνται τους τελευταίους μήνες πάνω σε μια νομοθετική ρύθμιση στο (μεταξικό) νόμο περί «δωρεάς» προς το Δημόσιο. Ρύθμιση που «φωτογραφίζει» ουσιαστικά το «Διάζωμα», το οποίο ουσιαστικά, όπως ειπώθηκε από μέλος του ΚΑΣ, θέλει να «διαμεσολαβεί» μεταξύ ιδιωτών και ΥΠΠΟ - παρακάμπτοντας ακόμη και το νόμο της «πολιτιστικής χορηγίας» - ώστε να δίνει χρήματα στο κράτος για αναστηλώσεις αρχαίων θεάτρων.

Αν και το μέλος του ΚΑΣ κάθε άλλο παρά αντιτίθεται στην «πολιτιστική χορηγία», ωστόσο αυτή η «στοχοπροσήλωση» στην «αξιοποίηση» των αρχαίων θεάτρων δεν είναι τυχαία. Θυμίζουμε ότι ο επικεφαλής του «Διαζώματος» και πρώην υπουργός Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ, Στ. Μπένος, είχε αναρωτηθεί, στην παρθενική εμφάνιση του φορέα, για ποιο λόγο οι τράπεζες ...να μην «αναλαμβάνουν» τα μνημεία. Το «Διάζωμα» (και όλοι οι σχετικοί φορείς «πολιτών») υπονομεύει στην πράξη το ρόλο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, με πρόσχημα τα υπαρκτά σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει με ευθύνη των κυβερνήσεων και κυρίως την οικονομική της απαξίωση. Και το κάνει με διάφορους τρόπους. Επιδιώκει, μεταξύ άλλων, «τη συνεργασία και ενότητα στη δράση των αρμόδιων Υπουργείων (Πολιτισμού, Παιδείας, Τουρισμού, Ανάπτυξης κ.ά.), των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, των ιδιωτικών επιχειρήσεων, των ανεξάρτητων οργανισμών, ιδρυμάτων και σωματείων και των φυσικών προσώπων που ενδιαφέρονται για την αρχαιολογική, αρχιτεκτονική, φιλολογική, ιστορική, γεωγραφική, τεχνολογική και καλλιτεχνική έρευνα και διαχείριση των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης». Κάνει λόγο και για «αρωγή στη χρηματοδότηση των αναγκαίων ερευνών, μελετών και δράσεων για την αποκατάσταση, ανάδειξη και αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων (...) με συστηματική αναζήτηση πόρων, τόσο στο δημόσιο (σ.σ.!) όσο και στον ιδιωτικό χώρο, και με παράλληλη ευαισθητοποίηση και προσέλκυση χορηγών».

Αν όλα αυτά δεν είναι όχι «κερκόπορτα», αλλά ορθάνοιχτη «πύλη» για την εισβολή του κεφαλαίου στο σύνολο των δραστηριοτήτων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, τότε τι είναι;

  • Στην ίδια συνεδρίαση το ΚΑΣ έκανε και μια «τυπική διόρθωση» στην υπουργική απόφαση του περσινού Δεκέμβρη, με την οποία παραχωρήθηκε τμήμα του Ιτς Καλέ, του Κάστρου Ιωαννίνων, στο Πολιτιστικό Ιδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς ...για 50 χρόνια με στόχο τη δημιουργία μουσείου. Θυμίζουμε ότι είναι η πρώτη παραχώρηση αρχαίου μνημείου (σ.σ. προ του 1830) σε ιδιώτη. Η «διόρθωση» έγινε γιατί στην απόφαση δε «διευκρινιζόταν» ότι στη μελέτη που είχε εγκριθεί περιλαμβανόταν όχι μόνο το κτίριο του «μαγειρείου», που κατασκευάστηκε στην εποχή του Αλή Πασά στα τέλη του 18ου αιώνα, αλλά και άλλοι χώροι του Δυτικού Προμαχώνα, συμπεριλαμβανομένων και έξι στοών...
«Τρωάδες» στο Κηποθέατρο Παπάγου

Τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη παρουσιάζει, αύριο, στο Κηποθέατρο Παπάγου, το ΚΘΒΕ, σε μετάφραση Ελένης Βαροπούλου και σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, με την Λήδα Πρωτοψάλτη στο ρόλο της πολύπαθης Εκάβης. Παίζουν επίσης: Μαρία Ναυπλιώτου, Λαμπρινή Αγγελίδου, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Φαίδων Καστρής, Μελέτης Ηλίας, Ιφιγένεια Δεληγιαννίδη, Δημήτρης Μακαλιάς, Μαρία Δερεμπέ κ.ά. Σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Καλλιόπης Τσουπάκη, χορογραφία Καλλιόπης Σφήκα, σύνθεση ήχων - μουσικό περιβάλλον Δημήτρη Ιατρόπουλου, φωτισμοί Στέλιου Τζολόπουλου.

Σ' ένα βομβαρδισμένο σχολείο, ανάμεσα σε σπασμένα θρανία, πεταμένα βιβλία, ρημαγμένους τοίχους, μια ομάδα παιδιών «παίζει» τον πρόλογο των «Τρωάδων». Σ' αυτό το χώρο - προσωρινό στρατόπεδο αμάχων - συγκεντρώνονται οι Τρωαδίτισσες και το μοιρολόι τους θα γίνει ο θρήνος όλων των ξεριζωμένων του κόσμου, από τους κατακτητικούς πολέμους. Αλλες δεκατέσσερις γυναίκες αιχμάλωτες, έγκλειστες σε ένα χώρο μεταγωγής, μαζί με τέσσερα παιδιά, θρηνούν «γι' αυτά που έπαθαν και γι' αυτά που θα 'ρθουν» κι ο θρήνος τους αγκαλιάζει όλους τους ηττημένους, καταπιεσμένους κι αποδιωγμένους της ανθρωπότητας.

Ενα τρυφερό παραμύθι

Ο συνθέτης Χρίστος Θεοδώρου και ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Χατζάκης συναντώνται ξανά, με το μιούζικαλ «Ο ευτυχισμένος prince», ένα έργο για την πόλη και την καρδιά, βασισμένο στο παραμύθι του Οσκαρ Oυάιλντ «Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας».

Πρόκειται για μια εντυπωσιακή παραγωγή, ένα εξ ολοκλήρου καινούργιο μουσικό έργο, σε σύνθεση Χρίστου Θεοδώρου και λιμπρέτο Xρήστου Κανελλόπουλου, που θα παρουσιαστεί στο ΑΙΘΡΙΟ του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138, 210-3453111), σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη και για 10 μόνο παραστάσεις, από αύριο μέχρι και τις 13 του Σεπτέμβρη.

Ο διάσημος τραγουδιστής Prince - τον οποίο ερμηνεύει η Βικτωρία Ταγκούλη - έχει γίνει ένα βαρύτιμο, κιτς άγαλμα, φτιαγμένο από πολύτιμους λίθους και χρυσό και δεσπόζει σε μια μεγαλούπολη. Μοναδικός του φίλος ένα χελιδόνι, που κουρνιάζει στα πόδια του. Τώρα που πέθανε από υπερβολική δόση και τον έστησαν ψηλά να εποπτεύει την πόλη, κάνοντάς τον άγαλμα, βλέπει τον απλό κόσμο να υποφέρει και η καρδιά του ραγίζει. Ομως είναι παγιδευμένος στο βάθρο του, ανήμπορος να κάνει βήμα. Παρακαλά το χελιδόνι να αναλάβει καθήκοντα ταχυδρόμου και να μοιράσει τα άχρηστα πλούτη του αγάλματος στους ανήμπορους ανθρώπους...

Χορογραφία - κίνηση: Φρόσω Κορρού. Σκηνικά - κοστούμια: Δανάη Χατζάκη. Μουσικοί: Πιάνο-Keybords: Χρίστος Θεοδώρου. Ηλεκτρονική Μίξη: Jimmy Jib. Παίζουν επίσης: Θανάσης Χουλιάρας, Αρτεμις Ματαφιά, Τάσος Μιχάλης, Μέλπω Αλεξανδροπούλου, Xρήστος Κανελλόπουλος κ. ά.

«Εφυγε» ο Μανόλης Κορνήλιος

«Εφυγε» χτες από τη ζωή ο Μανόλης Κορνήλιος, συγγραφέας, μεταφραστής, Μακρονησιώτης. Γεννήθηκε στη Μικρά Ασία και μεγάλωσε στη Σάο, όπου φοίτησε στην Εμπορική Σχολή της Σάμου και στη συνέχεια στην Πάντειο. Στα χρόνια της Κατοχής, φοιτητής, πήρε μέρος στην ΕΑΜική Εθνική Αντίσταση και διακρίθηκε στις μάχες του Δεκέμβρη στα Εξάρχεια και στην Οδό Διδότου.

Μαθήτευσε στη λογοτεχνία με δασκάλους τους: Μάρκο Αυγέρη, Γιάννη Ρίτσο, Νικηφόρο Βρεττάκο, Ρίτα Μπούμη-Παπά κ.ά. στην Ομάδα Νέων Λογοτεχνών της ΕΠΟΝ. Δοκιμάστηκε σκληρά και υπόμεινε καρτερικά τα βασανιστήρια στα χρόνια της εξορίας του στη Μακρόνησο (1947-1951).

Από το 1951 και για δεκαετίες εργάστηκε ως μεταφραστής κυρίως λογοτεχνικών βιβλίων από τα αγγλικά και τα γαλλικά, καθώς και ως συντάκτης και επιμελητής κειμένων σε περιοδικά, εφημερίδες και εγκυκλοπαίδειες, όπως η ΠΑΠΥΡΟΣ ΛΑΡΟΥΣ ΜΠΡΙΤΑΝΙΚΑ.

Εχει γράψει πολλά έργα ποιητικά και πεζά. Από αυτά έχουν εκδοθεί τα ποιητικά: «Κύκλος Φωτιάς», «Η φωνή του ωκεανού», «Το πικρό παραμύθι του Αδωνι» (Βραβείο φιλολογικού συλλόγου Παρνασσός), «Φυγή στη νύχτα, επιστροφή την αυγή», «Κύκλος σιωπής, κύκλος οργής», «Η πόλη των κοχυλιών». Για παιδιά και νέους: «Ο ξεροκέφαλος», «Πολύ ωραίο το όνομά σου, Ελευθερία!», «Ο Κωστάρας, το άλογο και η ελευθερία», «Η γελαστή πολιτεία». Από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» έχουν εκδοθεί: «Σαν ιστορίες και σαν παραμύθια» (για παιδιά), «Ο άλλος δραπέτης» (μυθιστόρημα), «Χάρτινες βαρκούλες στη Μακρόνησο» (μυθιστόρημα). Από το 1999 έως το 2005 εργάστηκε στη «Σύγχρονη Εποχή» ως εισηγητής λογοτεχνικών βιβλίων προς έκδοση.

Η πολιτική κηδεία του θα γίνει σήμερα στο Νεκροταφείο Ηλιούπολης στις 4 το απόγευμα. Στη μνήμη του οι συγγενείς του προσφέρουν στον καθημερινό σύντροφό του, τον «Ριζοσπάστη», 200 ευρώ.

  • Στη μνήμη του σ. Μανόλη Κορνήλιου οι σύντροφοί του από τη «Σύγχρονη Εποχή» προσφέρουν στον «Ριζοσπάστη» 175 ευρώ.
Βαλκανική σύμπραξη

Δύο άξιες εκπρόσωποι της βαλκανικής μουσικής, η Εσμα Ρετζέποβα, από την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας και η Ελληνίδα Ξανθίππη Καραθανάση θα βρεθούν στην ίδια σκηνή, στη συναυλία που θα δώσουν στις 23 Σεπτεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η «βασίλισσα των τσιγγάνων», όπως αποκαλείται η Εσμα, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, αναφέρθηκε στη συναυλία αλλά και στα ορφανά παιδιά που έχει υιοθετήσει - σήμερα έχει 47 παιδιά και 71 εγγόνια. Πληθωρική παρουσία, φωνή με καθαρότητα και βάθος, έχοντας στο πλευρό της τον σύντροφο της ζωής της, ταλαντούχο μουσικό και παραγωγό Στέβο Τεοντοσιέβσκι, «οργώνει» τα Βαλκάνια και τον κόσμο, δίνοντας ετησίως περίπου 400 συναυλίες και δισκογραφεί. Μαζί της θα είναι η Ξανθίππη Καραθανάση, μια από τις μεγάλες φωνές του τόπου μας, η οποία αθόρυβα και ταπεινά υπηρετεί το τραγούδι. Παρουσιαστής της βραδιάς θα είναι ο Σπύρος Παπαδόπουλος.

Αίθριες Νύχτες και αυτό τον Σεπτέμβρη, στο Αίθριο των Μουσών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όπου από 8 - 22/9 (9μμ) εμφανίζονται δημοφιλείς καλλιτέχνες. Η αρχή θα γίνει στις 8- 9/9 με συναυλιακό διήμερο του Μπάμπη Στόκα. Ακολουθούν: 11- 12/9 οι «Raining Pleasure» με καλεσμένους την Ελλη Πασπαλά και τον Ντέιβιντ Λιντς. 14- 15/9 Ελεονόρα Ζουγανέλη - «Imam Baildi». 17/9 συναυλία της Αθηνάς Ανδρεάδη. 21- 22/9 η Μάρθα Φριντζήλα με καλεσμένους τους τραγουδιστές Γαλήνη Χατζηπασχάλη και Camilo Bentancor.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ