ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Νοέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
2Οό ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΟΘΑ
Ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα!

Διακήρυξη της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» μπροστά στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος την ερχόμενη Δευτέρα

Σε «λαϊκή οργάνωση και συμμαχία για αντίσταση κι αντεπίθεση», στο «μόνο δρόμο» και «μόνη ελπίδα για τους εργαζόμενους» στον πολιτισμό, καλεί η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» (ΔΑΣ) ενόψει του 20ού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (23/11, ξενοδοχείο «ΝΟΒΟΤΕΛ», 9 π.μ.).

Στη διακήρυξη σημειώνεται ότι «ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ψήφισαν όλους τους βασικούς νόμους που παραδίνουν την πολιτιστική δημιουργία και κληρονομιά του τόπου μας στους νόμους του ανταγωνισμού και του κέρδους, βορά στους μεγαλοεπιχειρηματίες και κάθε είδους χορηγούς - κερδοσκόπους με το αζημίωτο (νόμος για την πολιτιστική χορηγία, ιδιωτικοοικονομική λειτουργία βασικών πολιτιστικών φορέων, λ.χ. Μουσείο Ακρόπολης, εκχώρηση της ΕΛΣ και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο ίδρυμα Νιάρχος κλπ.)».

Στόχος τους είναι «η αποφασιστική προώθηση της αντιδραστικής στρατηγικής της ΕΕ για ενίσχυση της "ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας" - κερδοφορίας των μονοπωλίων, φορτώνοντας τα βάρη της κρίσης στο λαό και οι κυρίαρχοι του πλούτου να γίνουν ισχυρότεροι, σε βάρος εκείνων που τον παράγουν».

Η ΔΑΣ, ως πλειοψηφία στο ΔΣ της ΠΟΘΑ, συντάχθηκε «με τη συνεπή, προς τα κοινωνικά συμφέροντα της τάξης μας, γραμμή στο εργατικό - συνδικαλιστικό κίνημα» το ΠΑΜΕ.

Κατάφερε: «Υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας στους περισσότερους χώρους που καλύπτει η Ομοσπονδία». Αποτράπηκαν οι «εκδικητικές απολύσεις στο ΚΘΒΕ». Εναντιώθηκε «στην εμπορευματοποίηση - ιδιωτικοποίηση του πολιτισμού (νομοσχέδια για ΕΚΕΘΕΧ, στην ένταξη του ΕΚΚ στις ΔΕΚΟ, κινηματογραφικό νομοσχέδιο), στη διαιώνιση της πρόχειρης κατάρτισης αντί για ανάπτυξη της καλλιτεχνικής παιδείας (Ακαδημία Τεχνών)».

Ομως «για να μπορέσει ο πολιτισμός και οι συντελεστές του να δουν καλύτερες μέρες, πρέπει να δυναμώσει η συσπείρωση και η πάλη των εργαζομένων για έναν άλλο δρόμο οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης», με επίκεντρο «τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων και όχι τις απαιτήσεις των εκμεταλλευτών τους».

Παλεύει για: «Πολιτιστική παραγωγή και δημιουργία που στόχο θα έχει την αισθητική και πνευματική ανάπτυξη του λαού μας και αποφασιστικό ρόλο σ' αυτή θα έχουν οι άνθρωποί της και η ίδια η κοινωνία. Να πάψει η τέχνη να αντιμετωπίζεται σαν εμπορικό προϊόν (...)».

Διεκδικεί:

«Να συγκροτηθεί ενιαίος δημόσιος μηχανισμός παραγωγής και διανομής του καλλιτεχνικού έργου, αποτελούμενος από κρατικούς φορείς, με φιλολαϊκή πολιτιστική αντίληψη και πολιτική», με «κρατική χρηματοδότηση» και εκπροσώπηση των φορέων. Ολοι οι εποπτευόμενοι από το ΥΠΠΟ φορείς «να είναι αποκλειστικά δημόσιοι». Οχι «στην ιδιωτικοοικονομική - επιχειρηματική λειτουργία» τους. «Κατάργηση της απαράδεκτης συμφωνίας με το ίδρυμα Νιάρχου για την ΕΛΣ και την Εθνική Βιβλιοθήκη». «Οχι στην πολιτική συγχώνευσης των ΔΗΠΕΘΕ σε περιφερειακά θέατρα». «Ιδρυση κρατικών θεάτρων σε κάθε πόλη και υπαγωγή τους απευθείας στο ΥΠΠΟ, καμιά περικοπή θέσεων και δραστηριοτήτων στα κρατικά θέατρα».

«Γενναία αύξηση του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό». Ενίσχυση δημόσιων φορέων «έξω από τα μονοπωλιακά και πολυεθνικά κυκλώματα». Απόδοση του 1,5% από τους τηλεοπτικούς σταθμούς στην κινηματογραφική παραγωγή. «Καμιά χρηματοδότηση από το κράτος παραγωγών πολυεθνικών εταιρειών ή μονοπωλιακών συγκροτημάτων του θεάματος».

Τα Φεστιβάλ (Αθηνών, Επιδαύρου, Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης) «να μπουν στην υπηρεσία της πολιτιστικής ανάπτυξης του λαού μας και όχι της κερδοφορίας της τουριστικής βιομηχανίας».

Εργασιακή και οικονομική αναβάθμιση όλων των συντελεστών του πολιτιστικού έργου. Υπογραφή ουσιαστικών ΣΣΕ (...) και υποχρεωτική εφαρμογή τους σε κάθε χώρο (...) Επίδομα ανεργίας στο 80% του μισθού, υπολογισμό του χρόνου ανεργίας ως συντάξιμου. Επιδότηση των ανέργων χωρίς καμία προϋπόθεση. Κατάργηση του θεσμού των συμβασιούχων κάθε κατηγορίας. Πλήρη και σταθερή εργασία για όλους.

«Ενιαίο καθολικό και αποκλειστικά δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Τα αναγκαία για βιβλιάριο υγείας ένσημα να είναι λιγότερα από 50 για κλάδους που μαστίζονται από την ανεργία (μουσικοί, ηθοποιοί)».

«Μορφωτική αναβάθμιση των καλλιτεχνών. Ιδρυση Ανώτατων Καλλιτεχνικών Σχολών, δημόσιων και δωρεάν στο πλαίσιο της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης (...). Οχι στην ψευτοκατάρτιση από εμπόρους της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και τη λεγόμενη "Ακαδημία Τεχνών"».

«Εξασφάλιση των μορφωτικών και υλικών προϋποθέσεων για την ανεμπόδιστη πρόσβαση του λαού στην τέχνη και τον πολιτισμό. Ιδρυση δημόσιων, δωρεάν κέντρων καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Συγκρότηση πανελλαδικού δικτύου δημόσιων πολιτιστικών κέντρων. Ελεύθερη πρόσβαση για το λαό ή χαμηλό εισιτήριο».

Πικιώνης και εικαστικοί όροι

Οι εκδόσεις «Μέλισσα» παρουσίασαν (18/11) δύο σημαντικά, πολιτιστικού περιεχομένου, βιβλία. Το ένα υπογράφεται από τον ομότιμο καθηγητή Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ, πολυγραφότατου ιστορικού και μελετητή της ελληνικής αρχιτεκτονικής, Δημήτρη Φιλιππίδη και τιτλοφορείται «ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΚΙΩΝΗΣ - Οι ομιλίες του '65». Το βιβλίο παρουσίασαν ο ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ, Χαράλαμπος Μπούρας και η κόρη του Πικιώνη, αρχιτέκτων επίσης, Αγνή Πικιώνη. Κορυφαίος αρχιτέκτων στην Ελλάδα του 20ού αιώνα, καθηγητής του ΕΜΠ και πολυσχιδής θεωρητικός της αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, καλλιτέχνης επίσης (ζωγράφος), ο Πικιώνης οραματιζόταν πόλεις και σπίτια με τα μέτρα του ανθρώπου και της φύσης, το 1965 έδωσε στο ΕΜΠ δύο διαλέξεις, που «φωτίζουν» την ιδεολογοαισθητικά άποψή του για την αρχιτεκτονική και τον τρόπο της διδασκαλίας του. Ο Δ. Φιλιππίδης εντόπισε τις ηχογραφημένες διαλέξεις του Πικιώνη και τις έφερε στο «φως», με εικονογράφηση της Εριέτα Ατταλί και σχέδια του Πικιώνη.

Το δεύτερο βιβλίο με τίτλο «Ορολογία εικαστικών τεχνών», υπογράφει ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης, Στέλιος Λυδάκης. Το βιβλίο περιλαμβάνει, με αλφαβητική σειρά, όλους τους όρους που έχουν επικρατήσει για όλα τα αισθητικά ρεύματα και καλλιτεχνικά κινήματα, παρουσιάζοντας συνοπτικά την εξέλιξη καθενός, τις σχολές και τις ομάδες, τους βασικούς εκπροσώπους και χαρακτηριστικά έργα αυτών των κινημάτων. Στην πλούσια, έγχρωμα εικονογραφημένη με έργα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα έκδοση, τα θεματικά κεφάλαια συνοδεύει βιβλιογραφία.

Διαλεχτές μουσικές «διηγήσεις»

Τραγούδια, συναισθήματα, συγκινήσεις, κάθε Παρασκευή και Σάββατο (10.30μμ), στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο» (Λ. Συγγρού, 210 9315600), με τους Πάνο Κατσιμίχα, Μάνο Ξυδούς και την εκλεκτή συντροφιά τους. Παρουσιάζουν αγαπημένα τραγούδια, από τους προσωπικούς τους δίσκους και από τις συνεργασίες του Πάνου Κατσιμίχα με τον Χάρη και του Μάνου Ξυδούς με τους «Πυξ Λαξ». «Παίξε βραχνή μου φυσαρμόνικα», «Μοναξιά μου όλα», «Ρίτα, Ριτάκι», «Τις παλιές αγάπες», «Προσωπικές οπτασίες», «Η μοναξιά του σχοινοβάτη», «Κόκκινο φεγγάρι», κ.ά., μαζί με τραγούδια των Γιώργου Ανδρέου, Θάνου Μικρούτσικου, Jacques Brel, «Pink Floyd», Lou Reed, B. Dylan, «R.E.M», «Rage against the machine», Van Morrison και ένα αφιέρωμα στους «Beatles». Μαζί τους, οι Τόλης Φασόης, Μάνος Λυδάκης και Πάρης Γκαγκαστάθης.

  • Οι «Χειμερινοί Κολυμβητές» ξεκινούν τις εμφανίσεις τους στην «Αυλαία» (Αγ. Ορους 15 και Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός, 210 3474074). Στις 20-21, 27-28/11 και 4-5/12, παρουσιάζουν τραγούδια του νέου δίσκου που ηχογραφούν και πολλά άλλα, ανέκδοτα και δημοσιευμένα.
  • Αυθεντικός τζάζμεν και σόουλμεν της εποχής μας, ο Alfred «Pee Wee» Ellis εμφανίζεται (20-26/11), στο «Half Νote» (Τριβωνιανού 17, Μετς). Πολυπράγμων μουσικός (σαξόφωνο) και παραγωγός, με βαθιές μουσικές γνώσεις και ρίζες, ο Pee Wee εμφανίζεται με το γκρουπ του, «Assembly», όπου μετέχει ο εκπληκτικός σόουλ τραγουδιστής Fred Ross.
Εικοσάχρονα «Χρώματα»

«20 χρόνια πριν...» τιτλοφορείται η συναυλία της Ορχήστρας των Χρωμάτων (23/11, 8.30μμ), στο «Παλλάς». Με την ευκαιρία των είκοσι χρόνων από την πρώτη της συναυλία (23/11/1989), υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή της Μάνου Χατζιδάκι, η Ορχήστρα επαναλαμβάνει ανήμερα στον ίδιο χώρο, το ίδιο πρόγραμμα, με την ίδια σολίστ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα των: Α. Vivaldi (Κοντσέρτο σε Do minore RV155 «P47» για έγχορδα), J. C. Bach (Συμφωνία No2), W. A. Mozart (Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα Νο 2), με σολίστ την Ντόρα Μπακοπούλου (πιάνο) και J. Brahms (Σερενάτα Νο 2). Την Ορχήστρα διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης. Εισιτήρια πωλούνται στα ταμεία του «Παλλάς», προς 50, 30, 20, 10 (φοιτητικά) ευρώ.

«Αριάδνη» στη Λυρική

Η όπερα του Ρ. Στράους «Αριάδνη στη Νάξο» επιστρέφει αύριο και στις 22,25,27,28/11 στην Εθνική Λυρική Σκηνή (θέατρο «Ολύμπια»). Η παράσταση είναι συμπαραγωγή με το θέατρο «Κάρλο Φελίτσε» της Γένοβας και το Ιδρυμα Οπερας του Οβιέδο. Τη σκηνοθεσία, σκηνικά και φωτισμούς υπογράφει ο Φιλίπ Αρλό. Την ορχήστρα διευθύνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Τζοβάνι Πάκορ. Ερμηνεύουν: Χούι Χε - Τζούλια Σουγλάκου, Γκ. Ζίγκελ - Βαγγέλης Χατζησίμος, Βασιλική Καραγιάννη - Συρανούς Τσαλικιάν, Τζένιφερ Μπόργκι, Γιάννης Γιαννίσης - Δημήτρης Κασιούμης, Χάρης Ανδριανός, Ινγκριντ Κάιζερφελντ - Μίνα Πολυχρόνου κ.ά. Σήμερα (5μμ), σε διάλεξη στο φουαγιέ του «Ολύμπια» θα παρουσιασθούν πτυχές της ζωής και του έργου του Ρίχαρντ Στράους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ