ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Γενάρη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Δεν τηρεί τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας

Τα «σπασμένα» μιας πολιτικής που ζητά από τους εργαζόμενους να σφίξουν κι άλλο το ζωνάρι, την ώρα που ενισχύει με δισεκατομμύρια το κεφάλαιο, καλούνται να πληρώσουν οι εργαζόμενοι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ). Οπως πληροφορούμαστε, μέσα σε κλίμα εκφοβισμού και επίκλησης της οικονομικής κρίσης, η διοίκηση της ΕΛΣ «πάγωσε» χτες την αύξηση στους μισθούς των εργαζόμενων (7%), που προβλέπει η τριετής Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ), που συνυπέγραψαν η διοίκηση και τα σωματεία το 2008. Αν και η ΣΣΕ ορίζει αύξηση 7% από 1/1/2010, το ΔΣ της ΕΛΣ χτες «διέταξε» να μη συμπεριληφθεί στη μισθοδοσία η αύξηση. Ο αντιπρόεδρος του ΔΣ Αθαν. Θεοδωρόπουλος (ακόμη δεν έχει τοποθετηθεί πρόεδρος), που, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι, τον τελευταίο καιρό συμπεριφέρεται αυταρχικά, επιτέθηκε φραστικά εναντίον υπαλλήλου - συνδικαλίστριας, επειδή ενημέρωσε τα σωματεία για το γεγονός. Βέβαια, το «πράσινο φως» για την παράτυπη μη τήρηση της ΣΣΕ δόθηκε από τον υπουργό Πολιτισμού πρόσφατα στη Βουλή, ο οποίος δηκτικά είχε αναφερθεί στις αυξήσεις μισθών των εργαζόμενων στην ΕΛΣ.

Οι παραπάνω ενέργειες προκάλεσαν την έντονη αντίδραση εκπροσώπων των σωματείων της ΕΛΣ, που απαίτησαν από το ΔΣ την τήρηση της ΣΣΕ. Ο αντιπρόεδρος του ΔΣ, επικαλούμενος τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα της Λυρικής - γι' αυτά καμία ευθύνη δεν φέρουν οι εργαζόμενοι, αλλά η γαλαζοπράσινη πολιτική και οι διορισμένες διοικήσεις - ούτε λίγο ούτε πολύ είπε πως «περιμένουμε την πολιτική ηγεσία να μας πει αν θα δώσουμε το 7%». «Ξέρατε ότι υπάρχει πρόβλημα», είπε στους εκπροσώπους των σωματείων, ενώ προκλητικά συμπεριφέρθηκε στον πρόεδρο του Σωματείου Χορωδών, λέγοντάς του «τις απόψεις του ΚΚΕ φέρνεις εδώ μέσα»...

Οσον αφορά στην επιχορήγηση της ΕΛΣ, που ακόμη δεν εκταμιεύθηκε, θα είναι μειωμένη κατά 20%. Επίσης, σοβαρά προβλήματα θα προκύψουν τους επόμενους μήνες, με τη λήξη των συμβάσεων εργασίας τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού, καθώς με το νέο νόμο τα κρατικά θέατρα δεν εξαιρούνται, πλέον, από το ΑΣΕΠ.

Σημαντικό αρχαίο ναυάγιο

Παιδιά της Απολλωνίας της Μήλου με τον αμφορέα της Πεπαρήθου (Σκοπέλου)
Παιδιά της Απολλωνίας της Μήλου με τον αμφορέα της Πεπαρήθου (Σκοπέλου)
Τον περασμένο Νοέμβρη η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων πραγματοποίησε υποθαλάσσια προκαταρκτική έρευνα στο θαλάσσιο χώρο της νήσου Πολυαίγου του Νομού Κυκλάδων, σε αρχαίο ναυάγιο που υποδείχθηκε το 2004, σε βάθος 25-49 μέτρων. Για την καθυστερημένη έρευνα δεν ευθύνεται το προσωπικό της Εφορείας, αλλά η διαχρονική ανευθυνότητα όλων των κυβερνήσεων έναντι της σημαντικότατης, για ευνόητους λόγους, Εφορείας Αρχαιοτήτων.

Κάλλιο αργά παρά ποτέ... Σύμφωνα με προχθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ-Τ, «το αρχαίο πλοίο ήταν κατάφορτο από αμφορείς που βρίσκονται σήμερα διεσπαρμένοι σε δύο κύριες συγκεντρώσεις». Η μελέτη του φορτίου υποδείχνει χρονολογικά το τέλος του 5ου έως και το πρώτο μισό του 4ου αιώνα π.Χ. Αναγνωρίστηκαν τρεις, τουλάχιστον, τύποι αμφορέων, από τους οποίους ένας προέρχεται από την Πεπάρηθο (Σκόπελο). Οι υπόλοιποι εμφανίζουν στενή τυπολογική συγγένεια με εργαστήρια αμφορέων της κλασικής περιόδου στο βόρειο Αιγαίο. Από το σύνολο των αμφορέων ανελκύστηκαν 4 ακέραιοι οξυπύθμενοι μεταφορικοί αμφορείς και δύο επιτραπέζιοι αμφορίσκοι. Εκτός του φορτίου των αμφορέων, εντοπίστηκαν και τμήματα από τις άγκυρες του πλοίου. Κατά τους αρχαιολόγους, «το ναυάγιο της Πολυαίγου ρίχνει νέο φως στη μελέτη των θαλάσσιων εμπορικών δρόμων της κλασικής περιόδου και στη διακίνηση των εμπορευμάτων στη νοτιοδυτική περιφέρεια των Κυκλάδων και διευρύνει τις γνώσεις μας για την περιοχή».

Το ναυάγιο τεκμηριώθηκε λεπτομερώς φωτογραφικά, με την εκπόνηση ενός φωτομωσαϊκού υψηλής ευκρίνειας, κινηματογραφήθηκε, «ενώ παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη οι απαραίτητες ενέργειες για την κήρυξη της θαλάσσιας περιοχής ως ενάλιου αρχαιολογικού χώρου». Η ανακοίνωση προσθέτει ότι εντός του 2010 «προγραμματίζεται η συνέχιση της υποβρύχιας έρευνας στο ναυάγιο λόγω της σημαντικότητάς του». Ιδωμεν...

Αναδρομική Χρ. Μπότσογλου

Εργο του Χρόνη Μπότσογλου
Εργο του Χρόνη Μπότσογλου
Εγκαινιάζεται σήμερα στο «Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» έκθεση του Χρόνη Μπότσογλου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναδρομική του καλλιτέχνη, όπου φιλοξενούνται (έως 18/4) περισσότερα από 170 έργα, (ζωγραφική, σχέδια, γλυπτική, κατασκευές, χαρακτικά, ψηφιακές εικόνες, εικονογραφήσεις, αντικείμενα), φιλοτεχνημένα από τη δεκαετία του '50 μέχρι σήμερα. Στην έκθεση (επιμέλεια Τίνα Πανδή) παρουσιάζονται τα σημαντικότερα έργα των βασικών ενοτήτων της δημιουργίας του: έργα των δεκαετιών '60 και '70, οι ενότητες «Η εικόνα του σώματος» (1979-1992), «Λιοτριβιά» (1978-1986), «Σελίδες ημερολογίου» (1980-1990), η πολύπτυχη μνημειακή ζωγραφική εγκατάσταση «Νέκυια» (1993-2000), η τελευταία σημαντική ενότητα με τίτλο «Αναφορές» (2002-2009) και σειρά φανταστικών πορτρέτων πέντε καλλιτεχνών - Φρ. Μπέικον, Β. Βαν Γκογκ, Α. Τζιακομέτι, Γ. Μπουζιάνη, Γ. Χαλεπά - που επέδρασαν καταλυτικά στη ζωγραφική του.

Στην είσοδο του μουσείου, ο επισκέπτης βλέπει ένα έργο της Τζένης Μαρκέτου: 99 κόκκινα μετεωρολογικά μπαλόνια, στα εννέα από τα οποία είναι τοποθετημένες μικρές ασύρματες βιντεοκάμερες. Ενα έργο, που, όπως ανέφερε η δημιουργός «πραγματεύεται θέματα επίκαιρα, με διάθεση χιουμοριστική και κριτική, επιχειρώντας να αντιστρέψει την πρακτική της παρακολούθησης».

Τέλος, σημειώνουμε ότι το νέο, διορισμένο από τον υπουργό, ΔΣ του μουσείου αποτελούν οι: Αννα Καφέτση, (καλλιτεχνική διευθύντρια, πρόεδρος), Μιχάλης Σταθόπουλος, Βικτώρια Ευθυμιάδου, Νικόλαος Καλογεράς, Νίκη Λοϊζίδη, Τάσος Κ. Μπίρης, Χρόνης Μπότσογλου, Σοφία Στάικου και εκπρόσωπος του Εικαστικού Επιμελητηρίου. Ταυτόχρονα ανακοινώθηκε η σύσταση νομικοτεχνικής επιτροπής, για την προώθηση της κατασκευής του μουσείου: Μιχάλης Σταθόπουλος, Βικτώρια Ευθυμιάδου, Νικόλαος Καλογεράς, Αννα Καφέτση, Αγις Λεώπουλος, Κωνσταντίνος Φιλιππίδης.

Ενοχα μυστικά

Στο «Θέατρο οδού Κεφαλληνίας» παρουσιάζεται το έργο της Λίντα Μακ Λιν «Απαλλαγή» (1999). Το έργο μιλά για τη συνάντηση τριών φίλων, μετά από 20 χρόνια υπεκφυγών και αποκρύψεων των ένοχων μυστικών της παιδικής τους ηλικίας. Η κακοποίηση ενός παιδιού από ένα μέθυσο πατέρα, η αποσιώπηση ενός εγκλήματος για να σωθεί ένα παιδί από τη βία, και η γέννηση ενός ανεπιθύμητου παιδιού που δίνεται για υιοθεσία, πλέκονται στο κουβάρι της μνήμης των προσώπων, που αναγκαστικά το ξεμπλέκουν, αποκαλύπτοντας σκέψεις, μυστικά και ψέματά τους. Μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου - Παγκουρέλη. Σκηνοθεσία Βίκυς Γεωργιάδου, σκηνικά - κοστούμια Κωνσταντίνου Ζαμάνη. Παίζουν: Ακης Λυρής, Λαμπρινή Αγγελίδου, Θανάσης Χαλκιάς.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Οι αριθμοί και η ουσία

Παρά την απόφαση ορισμένων σκηνοθετών να μη στείλουν ταινίες τους στο 12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το φεστιβάλ ανακοίνωσε ότι φέτος κατατέθηκαν 68 ελληνικά ντοκιμαντέρ, έναντι 61 πέρσι. Θυμίζουμε ότι οι σκηνοθέτες που δεν κατέθεσαν ταινίες τους συντάσσονται με συναδέλφους τους που επίσης δε συμμετείχαν στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και με την ομάδα «Κινηματογραφιστές στην ομίχλη».

Ανεξαρτήτως του προβληματικού περιεχομένου αυτών των διαμαρτυριών, αφού πλέον και η κατάσταση στον κινηματογράφο επιβάλλει να πάψουν οι ψευδαισθήσεις περί «ανάπτυξης» του κινηματογράφου με αγοραίους όρους, και το Φεστιβάλ οφείλει να μην «πανηγυρίζει», ούτε έμμεσα, για την αύξηση των ελληνικών συμμετοχών. Διότι, θυμίζουμε, το 2008 προχώρησε σε μαζικό «πογκρόμ» εναντίον δεκάδων Ελλήνων κινηματογραφιστών, με απόφαση της διοίκησής του να κόψει από τη διοργάνωση μεγάλο μέρος της ελληνικής παραγωγής.

Τότε, από κοινού, οι κομμένοι σκηνοθέτες κατήγγειλαν αυτήν την απόφαση, επισημαίνοντας ότι έγινε προς όφελος των ξένων ντοκιμαντέρ, αφού, ενώ τότε αυξήθηκε ο συνολικός αριθμός ταινιών που συμμετείχαν, «υπάρχει σαφής μείωση των ελληνικών». Συγκεκριμένα: Οι ξένες ταινίες είχαν αυξηθεί κατά 70, ενώ οι ελληνικές μειώθηκαν κατά 48. Από τις 87 ελληνικές ταινίες που υποβλήθηκαν μόλις 37 έγιναν δεκτές από το φεστιβάλ.

Πάντως, οι αριθμοί δεν προσφέρονται για δημιουργία εντυπώσεων, αφού ουσιαστικά αποτελούν το μετρήσιμο μέγεθος της συνολικής απαξίωσης της εγχώριας κινηματογραφίας από το κράτος, μέσω των σχετικών θεσμών του και της πολιτικής του, γενικά. Αλλωστε, πόσες από αυτές τις ταινίες θα φτάσουν στον κόσμο;

Τα «Υπόγεια Ρεύματα» εμφανίζονται στο «Κύτταρο» σήμερα (10 μ.μ.), με ελληνόφωνο ροκ από δίσκους τους και κομμάτια από το νέο δίσκο τους «Τους έχω βαρεθεί!...», με πολιτικά τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου, που οι ίδιοι διασκεύασαν, με στίχους μεγάλων ποιητών (Β. Μαγιακόφσκι, Ν. Χιχμέτ, Μπ. Μπρεχτ, Γ. Ρίτσος, Α. Αλκαίος, Μ. Ελευθερίου, Μ. Αναγνωστάκης, Φρ. Βιγιόν, Κ. Τριπολίτης, Ν. Καββαδίας, Β. Μπίρμαν κ.ά.). Τα «Υπόγεια Ρεύματα» αποτελούν οι: Γρηγόρης Κλιούμης, Κώστας Παρίσης, Απόστολος Καλτσάς, Τάσος Πέππας. Τη συναυλία ανοίγει το γκρουπ «Προφίλ».

Ο Σύλλογος Φίλων της Παλιάς Μουσικής (ιδρ. Μαργαρίτα Δαλμάτη) πραγματοποιεί σήμερα (8.30 μ.μ.), στο «Atheneaum» (Αδριανού 3, Θησείο) αφιέρωμα στη δασκάλα, συγγραφέα, ποιήτρια και τσεμπαλίστα Μαργαρίτα Δαλμάτη. Συμμετέχουν: Μαρία Καρυτινού (τσέμπαλο), Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο), Πέτρος Στεργιόπουλος (φλάουτο), Αρης Δημητριάδης (μαντολίνο) και η ορχήστρα νυκτών εγχόρδων «Αττικα». Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ