Η τοποθέτηση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στη χτεσινή συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης στη Βουλή
Phasma |
Το ζήτημα, ένα τέτοιο μεγάλο θέμα όπως αυτό που βάζουμε σήμερα, δεν το θέτουμε σε καμία περίπτωση για λόγους εντυπώσεων. Είναι ένα μεγάλο θέμα, θέλει πολλή ώρα συζήτηση, όμως, δε μας ικανοποιούν αυτά που είπατε. Βεβαίως, δεχόμαστε ότι έγινε ένα έγγραφο από το ΝΑΤΟ, το πήρε πίσω το ΝΑΤΟ κλπ., ή παρακολουθούμε διάφορες δηλώσεις για τις "κόκκινες γραμμές".
Υπάρχει μια πραγματικότητα, η οποία πια δεν μπορεί να καλυφθεί με γενικές θέσεις. Για παράδειγμα, η μόνη διαφορά που αναγνωρίζουμε με την Τουρκία, είναι η διευθέτηση του ζητήματος της υφαλοκρηπίδας. Είναι και δική μας θέση αυτή, αλλά αυτή η θέση ούτε την κυβέρνηση καλύπτει ούτε και εμείς μπορούμε πια να λέμε μόνο αυτό, όταν έχουμε μια σειρά από διαχρονικά δεδομένα και καινούργια.
Κατ' αρχήν, μετά το 1996 και την ιστορία με τα Ιμια, έχουμε επίσημο καθεστώς αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, κάτι που δεν ήταν πιο πριν και αποκρυσταλλώνεται στο ΝΑΤΟ με το γεγονός ότι το ΝΑΤΟ επικυρώνει όλες τις παραβιάσεις και όλες τις ενστάσεις της Τουρκίας. Η επικύρωση αυτή μάλιστα - με άλλον τρόπο, όχι ακριβώς όπως του ΝΑΤΟ - επεκτείνεται και στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού η Ευρωπαϊκή Ενωση πέρα από τη γενική θέση που λέει "να διευθετηθούν οι διαφορές σας", λες και οι διαφορές είναι ισότιμες, ίδιας φύσης, είναι 50 - 50, δεν συνδέει καν αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα των κυριαρχικών δικαιωμάτων και των συνόρων στο Αιγαίο με την πορεία ένταξης της Τουρκίας.
Συγκεκριμένα, λοιπόν, έχουμε ακόμη τη συμφωνία Σημίτη - Ντεμιρέλ, έχουμε τη συμφωνία Βρετανίας και Τουρκίας, η οποία βέβαια έχει ενσωματωθεί στο ΝΑΤΟ και έχει διπλά νομιμοποιήσει όλα αυτά που κάνει η Τουρκία στο Αιγαίο, όπου συμπεριλαμβάνονται και οι δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης.
Για να δούμε, λοιπόν, το θέμα της υφαλοκρηπίδας που λέτε, που είναι και δική μας θέση. Το μόνο ζήτημα που αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει είναι το θέμα της υφαλοκρηπίδας. Ξέρουμε πάρα πολύ καλά - το ξέραμε και χτες και σήμερα παίρνει πια μια νέα διάσταση το θέμα - ότι το θέμα της υφαλοκρηπίδας, που επί της ουσίας αφορά το βυθό της θάλασσας, εάν διευθετηθεί έτσι ή αλλιώς - και ξέρουμε ποιο είναι το δίκαιο για το βυθό και ξέρουμε επίσης ότι το Αιγαίο είναι μια στενή θάλασσα, παίρνουμε υπ' όψη τη μορφολογία του εδάφους κλπ., όλα αυτά είναι γνωστά και εσείς τα ξέρετε και εμείς και δεν τα σβήνουμε αυτά τα πράγματα - ανοίγει ένα ολόκληρο ζήτημα. Η ηγεσία της Τουρκίας, για παράδειγμα, θεωρεί ότι μια σειρά ελληνικά νησιά δεν καλύπτονται από ελληνική υφαλοκρηπίδα, άρα η υφαλοκρηπίδα είναι τουρκική. Δεν υπάρχουν νησιά χωρίς υφαλοκρηπίδα.
Επομένως, όταν θα μπει το θέμα του βυθού, που ξέρουμε πώς διευθετείται νομικά, τυπικά και ουσιαστικά εάν υπάρχει καλή θέληση αμοιβαία, θα θέσει το ζήτημα. Εχουμε, λοιπόν, την Τουρκία η οποία έχει επεκτείνει τις γκρίζες ζώνες και δεν δέχεται ελληνική υφαλοκρηπίδα στα ελληνικά νησιά. Επιπλέον, έχουμε το ίδιο το ΝΑΤΟ να εξαιρεί από ασκήσεις άμυνας, όπως λέει, τα συγκεκριμένα ελληνικά νησιά.
Αρα, εμάς μας απασχολούν τα εξής θέματα:
Πρώτον, οι αποστρατικοποιήσεις των νησιών, δεύτερον, τα χωρικά ύδατα, η επίθεση πάνω στα δώδεκα μίλια στα χωρικά ύδατα. Ξέρετε τη θέση μας. Εμείς λέμε ότι πρέπει η Ελλάδα να έχει το δικαίωμα επέκτασης στα δώδεκα μίλια, όταν το κρίνει σκόπιμο. Είναι μια θέση διαμορφωμένη με βάση επίσης και τη λογική που παίρνει υπ' όψιν της τη μορφολογία εδάφους της Ελλάδας. Δεν μπορείς να αγνοήσεις ότι σε περίοδο ειρήνης τα δώδεκα μίλια εάν τα επεκτείνεις, φτάνεις στα παράλια της Τουρκίας.
Επομένως, πάτε να αντιμετωπίσετε και να συγκαλύψετε το ζήτημα αυτό μέσα από τη ΝΑΤΟποίηση για τη διχοτόμηση του Αιγαίου, το οποίο θα φέρει έτσι και αλλιώς ακόμα μεγαλύτερη μείωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στο ζήτημα της άμυνας των ελληνικών νησιών. Ανοίγετε ένα σοβαρό ζήτημα.
Και εν πάση περιπτώσει, έχουμε μία περίοδο ύφεσης των σχέσεων με την Τουρκία - εμείς το θέλουμε αυτό, δεν είπαμε "πάρτε τα όπλα και πάμε να πάρουμε την Κόκκινη Μηλιά" - και μπορεί όλα αυτά τα ζητήματα να διευθετηθούν.
Αλλά, επειδή είναι μια περιοχή, η οποία έχει οξύτατους ανταγωνισμούς λόγω αγορών, λόγω πετρελαίου, λόγω της γεωστρατηγικής θέσης της Τουρκίας, εν μέρει και της Ελλάδας, όλες αυτές οι διευθετήσεις με ΝΑΤΟποίηση, διχοτόμηση και με δεδομένο ότι το ΝΑΤΟ αναγνωρίζει τις "γκρίζες ζώνες" που επικαλείται η Τουρκία, εμείς φοβόμαστε ότι μπορεί αύριο να γίνουν ένα στοιχείο εμπλοκής, αντιπαράθεσης.
Ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι εδώ υπήρχαν συμφωνίες ανάμεσα σε χώρες, οι οποίες ακυρώθηκαν μέσα σε ένα βράδυ, ήρθαν τούμπα.
Δεν υπάρχουν συμφωνίες μέσα στο σύγχρονο κόσμο που δεν οδηγούν σε νέους γύρους πολέμων, σε παραβιάσεις κ.λπ. Οι συμφωνίες δεν λύνουν το ζήτημα, όταν μάλιστα είναι ευάλωτες, θολές και οδηγούν ενδεχομένως και σε ένα συνυποσχετικό, το οποίο αφήνει στην καλύτερη περίπτωση πάρα πολλά κενά και αμφισημίες στο ζήτημα της υφαλοκρηπίδας.
Ανησυχούμε, συγκεντρώνουμε την προσοχή, τα έχουμε πει πάρα πολλές φορές αυτά και ανησυχούμε πρόσθετα τώρα. Δεν είναι η συνηθισμένη μας ανησυχία και δε θεωρούμε ότι τα δημοσιεύματα ήταν όλα μύθοι. Να το πούμε καθαρά. Δεν μας μοιάζουν με μύθους τα δημοσιεύματα».
Ανυπόστατα δημοσιεύματα του Τύπου βλέπει ο πρωθυπουργός πίσω από τις δρομολογημένες εδώ και χρόνια διευθετήσεις
Μη θέλοντας να τοποθετηθεί επί της ουσίας στα ζητήματα που έθεσε με την Επίκαιρη Ερώτηση η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, στην τοποθέτησή του ο πρωθυπουργός είπε ότι δυσκολεύεται να απαντήσει «γιατί πράγματι δεν κατάλαβα τα συγκεχυμένα που άκουσα από την κυρία Παπαρήγα».
Ο Γ. Παπανδρέου είπε ότι άκουσε πολλές ανησυχίες και πολλές φοβίες και ισχυρίστηκε ότι «καλλιεργείτε ανησυχίες και τα συνδέετε όλα με έναν τρόπο που μόνο μια λογική συνωμοσιολογίας θα μπορούσε να τα συνθέσει. Και, βεβαίως, αυτά είναι τα στερεότυπα με τα οποία κατά καιρούς εσείς αντιμετωπίζετε και την εσωτερική και την εξωτερική πολιτική δυστυχώς».
Αναφερόμενος στα όσα είπε η Αλ. Παπαρήγα για το καθεστώς των Ιμίων είπε ότι «υιοθετείτε θέματα για λόγους μικροκομματικούς. Για παράδειγμα είπατε για την αναγνώριση ενός καθεστώτος αμφισβήτησης σε ό,τι αφορά τα Ιμια. Δεν υπάρχει πουθενά καμία επίσημη αναγνώριση τέτοιου καθεστώτος (σ.σ. "γκρίζα ζώνη"). Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει κανένα παρόμοιο καθεστώς, δεν υπάρχει θέμα κυριαρχίας στο θέμα των Ιμίων, είναι ελληνικό νησί, αυτή είναι η θέση μας, αυτή πάντα θα είναι η θέση μας».
Σχετικά με την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης είπε ότι η κυβέρνηση λέει να προσφύγουμε εμείς σε αυτό, με μόνο ζήτημα που υπάρχει το θέμα της υφαλοκρηπίδας, που θα λύσει την οριοθέτηση με ένα δίκαιο, ειρηνικό τρόπο, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διεθνούς Δικαίου. Στην πρωτολογία του, ισχυρίστηκε ότι όλα τα δημοσιεύματα σε σχέση με το Αιγαίο δεν έχουν καμία σχέση με την αλήθεια και την πραγματικότητα και είπε ότι είναι «αποκυήματα της φαντασίας». Για να θολώσει τα νερά, επιτέθηκε στο ΚΚΕ, λέγοντας ότι «κάνει πολιτική πάνω σε λαθεμένες πληροφορίες και ψευδείς ειδήσεις».
Για το έγγραφο του ΝΑΤΟικού διοικητή του στρατηγείου της Σμύρνης που χαρακτηρίζει όλο το Αιγαίο ως μια «γκρίζα ζώνη» είπε ότι η κυβέρνηση ζήτησε να ανακληθεί το εν λόγω έγγραφο και το αίτημα έγινε δεκτό και αυτή η αποδοχή «δημιουργεί και ένα θετικό κεκτημένο για τη χώρα μας». Οσον αφορά την ένταξη του Αιγαίου στην «αντιπυραυλική ασπίδα» των ΗΠΑ είπε ότι τέτοιο αίτημα δεν υπάρχει από πλευράς των Αμερικανών και «δεν υφίσταται κανένας τέτοιος σχεδιασμός όπως αυτός που αναφέρεσθε στην ερώτησή σας».
Ο πρωθυπουργός έκανε αναφορά και στα Βαλκάνια λέγοντας ότι η Ελλάδα προωθεί το στόχο της ένταξής τους στην ΕΕ το 2014, ενώ είπε ότι για την ΠΓΔΜ και το Κυπριακό η κυβέρνηση έχει θέσει «τις κόκκινες γραμμές» και τις προωθεί σε όλες τις διεθνείς συναντήσεις.
Απαντώντας στην ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ο πρωθυπουργός μίλησε χτες για «αποκυήματα φαντασίας» του Τύπου, τα οποία υιοθετεί το ΚΚΕ στην πολιτική κριτική του. Η κυβέρνηση είναι υπόλογη απέναντι στο λαό, γιατί κρύβει την αλήθεια. Το έδαφος πάνω στο οποίο θα ξεδιπλωθούν οι όποιες συμφωνίες έχει ήδη στρωθεί, με ευθύνη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ:
-- Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης είναι να εμπλέξει τη χώρα πιο βαθιά στους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει πολιτική στήριξη στη χωρίς τέλος αντιλαϊκή επίθεση που έχει εξαπολύσει.
-- Η ανακοίνωση κατά την τελευταία επίσκεψη Δρούτσα στην Αγκυρα, μιας ακόμα δέσμης ΜΟΕ (Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης) στρατιωτικής συνεργασίας και προσέγγισης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας δείχνει τον προσανατολισμό. Σταθμό στην πορεία των συζητήσεων των ΜΟΕ αποτελεί η Συμφωνία της Μαδρίτης του 1997 μεταξύ των πρωθυπουργών της Ελλάδας Κ. Σημίτη και της Τουρκίας Σ. Ντεμιρέλ, στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ. Με βάση αυτή, η ελληνική πλευρά αναγνωρίζει τα «νόμιμα ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα» της Τουρκίας στο Αιγαίο, δηλαδή πέραν των όσων ορίζουν οι κανόνες του Διεθνούς Δικαίου. Ακολούθησε το Δεκέμβρη του 1999 το Ελσίνκι με την αποδοχή από την Ελλάδα της ύπαρξης «συνοριακών διαφορών» Ελλάδας - Τουρκίας.
-- Ο αμερικανοΝΑΤΟικός παράγοντας σταθερά πιέζει για κλείσιμο των θεμάτων του Αιγαίου και των λειτουργικών - επιχειρησιακών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν στη Νότια Πτέρυγα της Συμμαχίας, εξαιτίας των ελληνοτουρκικών τριβών. Το ΝΑΤΟ επιδιώκει την ολοκληρωτική ΝΑΤΟποίηση του Αιγαίου, τη λειτουργία του ενιαίου επιχειρησιακού χώρου, αλλά και τη συνεργασία ΝΑΤΟ και Κοινής Ευρωπαϊκής Πολιτικής Αμυνας και Ασφάλειας.
-- Ο Αμερικανός διοικητής του ΝΑΤΟικού Αεροπορικού Στρατηγείου της Σμύρνης (CCAIR), στις 29 Μάρτη 2010, με έγγραφό του προς τον διοικητή του ελληνικού ΑΤΑ (Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας) στη Λάρισα, επιχείρησε ανοιχτό εκβιασμό, κηρύσσοντας ολόκληρο το Αιγαίο σε «γκρίζα ζώνη» καθώς το εξαίρεσε από τις περιοχές που καλύπτει το στρατηγείο μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι διευθετήσεις μεταξύ Ελλάδας - Τουρκίας. Η εν λόγω επιστολή μπορεί στη συνέχεια να ανακλήθηκε, αλλά η ουσία της παραμένει: Το κουμάντο στο Αιγαίο έχει περάσει εξ ολοκλήρου στα χέρια του ΝΑΤΟ, εξάλλου στο ΝΑΤΟ απευθύνθηκε η ελληνική κυβέρνηση για να ζητήσει πιστοποίηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.
-- Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Ε. Βενιζέλος στη διάρκεια συζήτησης στη Βουλή στις 16 Μάρτη 2010 παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση αποδέχεται να παραμείνει ανοιχτό το θέμα του Αιγαίου και για το σκοπό αυτό, ως προς τη λειτουργία του CAOC της Λάρισας, «προτείνουμε μια ευέλικτη λύση διατήρησης της παλαιάς δομής ή εφαρμογή της νέας δομής». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι για το ΝΑΤΟ το Αιγαίο είναι μια «γκρίζα περιοχή». Παραδέχθηκε ακόμα ότι το ΝΑΤΟ είναι το αφεντικό του Αιγαίου και ότι στα επιτελεία του φθάνει από τα ραντάρ πρώτα η εικόνα του Αιγαίου.
Τηλεφωνική επικοινωνία είχε χτες το απόγευμα ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου με τον πρωθυπουργό της Τουρκία Τ. Ερντογάν στη διάρκεια της οποίας καθόρισαν τις λεπτομέρειες της συνάντησής του που θα πραγματοποιηθεί στα μέσα Μαΐου στην Αθήνα. Σύμφωνα με το Μέγαρο Μαξίμου, οι δυο πρωθυπουργοί «συμφώνησαν να πραγματοποιηθούν σύντομα συναντήσεις μεταξύ των αρμόδιων υπουργών που θα συμμετάσχουν στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, ιδιαίτερα στους τομείς των Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Οικονομικής Συνεργασίας». Σύμφωνα με πληροφορίες, την επόμενη βδομάδα θα υπάρξει συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών Δ. Δρούτσα με τον ομόλογο του Αχμ. Νταβούτογλου στις Βρυξέλλες, προκειμένου να οριστικοποιήσουν την ατζέντα της συνάντησης. Τον Τ. Ερντογάν, στη επίσκεψή του στην Ελλάδα θα τον συνοδεύει πολυπληθής ομάδα Τούρκων επιχειρηματιών.
Η υπόθεση της διχοτόμησης του Αιγαίου, του αποχρωματισμού των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και της υπαγωγής του σε ένα καθεστώς πλήρους ΝΑΤΟποίησης, έχει δρομολογηθεί με την ανοχή και σε πολλές περιπτώσεις την συγκατάθεση των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.
Ενδεικτικά αναφέρουμε: