ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Αυγούστου 2000
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΔΗΓΙΑ 89/48
Θολώνει σκόπιμα τα νερά η κυβέρνηση

Προωθείται η υποβάθμιση πτυχίων πανεπιστημίων και ΤΕΙ και η εξίσωσή τους με τα ΙΕΚ

Την αντίδραση του υπουργείου Παιδείας προκάλεσε το χτεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του «Εθνους», που, αναφερόμενο στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας 89/48, θεωρεί δεδομένη την αναγνώριση πτυχίων των διαφόρων ξένων πανεπιστημίων που λειτουργούν ως ΙΕΚ στη χώρα μας.

Εσπευσε, λοιπόν, ο υφυπουργός Παιδείας Φίλιππος Πετσάλνικος να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, λέγοντας ότι η ευρωπαϊκή οδηγία δεν αλλάζει το status quo αναγνώρισης πτυχίων κι αυτή θα συνεχίσει να γίνεται όπως πριν από το ΔΙΚΑΤΣΑ. Αυτό που αλλάζει με την οδηγία, όπως ισχυρίστηκε ο υφυπουργός, είναι ότι «ρυθμίζεται το θέμα άσκησης επαγγελμάτων στην Ελλάδα, αλλά δεν αφορά καθόλου την ακαδημαϊκότητα των τίτλων, δηλαδή των αναγνώριση, την ισοτιμία των πτυχίων». Τα ίδια πάνω κάτω είπε λίγο αργότερα κι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δ. Ρέππας, προσθέτοντας ότι «δεν είναι δυνατόν από τη δική μας πλευρά να αναγνωρίσουμε "μεταμφιεσμένα" πτυχία, κατά την επιτυχή έκφραση που χρησιμοποίησε και ο αρμόδιος υπουργός Παιδείας Πέτρος Ευθυμίου».

Η πραγματικότητα όμως φαίνεται να διαψεύδει την κυβέρνηση. Γιατί πολύ απλά, αν κάποιος παρακολουθεί μαθήματα στην Ελλάδα σε ένα Εργαστήρι Ελευθέρων Σπουδών, που λειτουργεί ως παράρτημα ξένου πανεπιστημίου, και παίρνει αναγνωρισμένο πτυχίο από αυτό το πανεπιστήμιο (συμπληρώνοντας, πιθανά, τις «σπουδές» του με ένα χρόνο στο εξωτερικό), έχει δικαίωμα με βάση την οδηγία να αναγνωριστεί το πτυχίο του και στη χώρα μας. Για την ακρίβεια, να του αναγνωριστεί η «δυνατότητα πρόσβασης στο επάγγελμα», με τους ίδιους όρους που αναγνωρίζεται αυτή η δυνατότητα στους αποφοίτους των ελληνικών ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτό πρακτικά όμως σημαίνει υποβάθμιση των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ σε επίπεδο ΙΕΚ.

Και καθόλου δεν καθησυχάζει η δήλωση του υφυπουργού ότι η αναγνώριση αφορά τη δυνατότητα άσκησης επαγγέλματος κι όχι την ακαδημαϊκότητα του τίτλου. Αφού όλοι αυτοί οι κάτοχοι διαφορετικών πτυχίων θα έχουν την ίδια δυνατότητα πρόσβασης στο επάγγελμα, τι σημασία θα έχει αν ακαδημαϊκά δεν είναι ίσα; Εξάλλου, στο ΦΕΚ 149 με το οποίο εφαρμόζεται η 89/48 αναφέρεται ότι θα συσταθεί στο υπουργείο Παιδείας «Συμβούλιο αναγνωρίσεως επαγγελματικής ισοτιμίας τίτλων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

Επιπλέον, η κυβέρνηση σκόπιμα θολώνει τα νερά και δε διευκρινίζει πώς θα εξασφαλιστεί να μην αναχθούν σε ισότιμα των πανεπιστημίων τα διάφορα ΙΕΚ που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια, αφού τα πτυχία τους θα παρέχουν την ίδια δυνατότητα πρόσβασης στο επάγγελμα με τα ελληνικά ΑΕΙ. Αρνείται να παραδεχτεί ότι στρώνει το δρόμο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Δεν είναι τυχαίο, επίσης, ότι κανένα από τα στελέχη της κυβέρνησης που αναφέρθηκαν στο θέμα δε μίλησε για «επαγγελματικά δικαιώματα», αλλά προτιμούν τον όρο «άσκηση επαγγέλματος». Γνωρίζουν καλά ότι με μοχλό την οδηγία τσακίζονται τα ήδη κουτσουρεμένα επαγγελματικά δικαιώματα, που συνόδευαν τα πτυχία ανώτατης εκπαίδευσης. Κι αυτό γιατί όλοι αυτοί οι απόφοιτοι διαφορετικών ταχυτήτων είναι πολύ δύσκολο να μπαίνουν στην αγορά εργασίας με τους ίδιους όρους και να διαπραγματεύονται συλλογικά τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Θυμίζουμε ότι η ευρωπαϊκή οδηγία 89/48 συμπληρώθηκε και επεκτάθηκε τον Ιούνη του 1992, από την οδηγία 92/51, που επεκτείνεται και σε μη νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα και κάνει τις παραπάνω συνέπειες ακόμα πιο κατάφωρες. Η δεύτερη αυτή οδηγία (92/51) έχει ήδη εναρμονιστεί με την ελληνική νομοθεσία από τον Ιούλιο του 1998 με το Προεδρικό Διάταγμα υπ' αριθμ. 231. Επίσης, από το 1992, η 89/48 εφαρμόζεται στη χώρα μας για τα επαγγέλματα υγείας και πρόνοιας, με σχετική υπουργική απόφαση.

Οπως είναι γνωστό, οι νόμοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης θεωρούνται ανώτεροι από τους νόμους των εθνικών κρατών της ΕΕ, με μια επιφύλαξη για το αν μπορούν να υπερβαίνουν ακόμα και τα Εθνικά Συντάγματα. Αυτό φαίνεται να ισχύει και στην πράξη, αφού διάφορες δικαστικές αποφάσεις έχουν παρθεί στο όνομα της 89/48, παρόλο που δεν έχει εκδοθεί ακόμα το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Ας φανταστούμε, λοιπόν, τι έχει να γίνει μετά και την τυπική εφαρμογή της στη χώρα μας...

Νέα σενάρια για «φτιασιδώματα» στη μεταρρύθμιση

Στις επίσημες ανακοινώσεις που θα κάνει μέχρι τις 10 Σεπτέμβρη παραπέμπει το υπουργείο Παιδείας

Σενάρια για μείωση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων συνεχίζουν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας ενόψει και των σχετικών ανακοινώσεων που αναμένεται να κάνει το υπουργείο Παιδείας μέχρι τις 10 Σεπτέμβρη. Χτες, η εφημερίδα «τα Νέα» δημοσίευσε σχέδιο τροποποίησης του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με το οποίο η εισαγωγή θα εξαρτάται κυρίως από το μέσο όρο της βαθμολογίας μόνο στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά μικρότερο ποσοστό από το βαθμό του απολυτηρίου. Ο βαθμός απολυτηρίου, σύμφωνα πάντα με το σχέδιο που δημοσιεύουν τα «Νέα», θα διαμορφώνεται από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και τα μαθήματα τα οποία δε θα εξετάζονται πανελλαδικά.

Ωστόσο, από τα όσα έχει μέχρι στιγμής ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας προκύπτει πως τα περί «καινοτόμων εκπαιδευτικών αλλαγών», όπως ταύτιση διδακτέας και εξεταστέας ύλης, η κατηγορηματική αντίθεση στην επαναφορά των μετεξεταστέων, η πολυσυζητημένη αποσύνδεση του απολυτηρίου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (και όχι του λυκείου, του προγράμματος και της λειτουργίας του) ενισχύουν την τοποθέτηση του ΚΚΕ ότι η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιχειρεί με «πλαστικές εγχειρήσεις» να φτιασιδώσει το αποκρουστικό πρόσωπο της μεταρρύθμισης.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και ο υφυπουργός Παιδείας Φιλ. Πετσάλνικος, που μιλώντας στο ραδιοσταθμό «Φλας» χαρακτήρισε ως πρόωρα τα όσα γράφονται. «Ενα είναι σίγουρο, είπε, ότι όλες οι διαπιστώσεις και οι εισηγήσεις συγκλίνουν στο ότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε να μειωθεί ο αριθμός των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων γιατί τα δεκατέσσερα μαθήματα πράγματι είναι πολύ μεγάλος αριθμός».

Από όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας για τις κυοφορούμενες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα προκύπτει ότι η κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να θίξει τον εξετασιοκεντρικό - ελιτίστικο χαρακτήρα του «ενιαίου» λυκείου, την ασφυκτική σύνδεσή του με το σύστημα εισαγωγής, ενώ εμμένει σε πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις πριν το απολυτήριο. Επίσης παραμένει και το παράλληλο υποδεέστερο σύστημα τεχνικοεπαγγελματικής κατάρτισης, τα ΤΕΕ, που συμπληρώνουν τον εξαναγκασμό των νέων να κάνουν επιλογή επαγγέλματος πριν τα 18. Το απλό ερώτημα γιατί δε συνεχίζεται η γενική εκπαίδευση σε όμοιες συνθήκες, μέσα από ένα σχολείο για όλους μέχρι τα 18, γιατί η επαγγελματική εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν, δε δίνεται σε μεταλυκειακό επίπεδο μένει αναπάντητο. Το αίτημα για ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό σχολείο και μεταλυκειακές επαγγελματικές σχολές ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα σαν επιστέγασμα, το αίτημα για ενιαία ανώτατη εκπαίδευση και πτυχία συνδεδεμένα με το επάγγελμα, στόχοι που καθόρισαν τον προσανατολισμό των πρόσφατων αγώνων στην εκπαίδευση, είναι ιδιαίτερα επίκαιρα σήμερα και ενδεικτικά της αντίθεσης ανάμεσα στις σύγχρονες ανάγκες του λαού μας και την κυβερνητική πολιτική.

26ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Ξεκινάει η κορύφωσή του ανά την Ελλάδα

Πλούσιο σε εκδηλώσεις είναι το πρόγραμμα των επόμενων ημερών καθώς η προφεστιβαλική δραστηριότητα κορυφώνεται. Σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, το μήνυμα του αγώνα, της αντεπίθεσης της νέας γενιάς, «για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση» φτάνει στους νέους μέσα από πολυθεματικές εκδηλώσεις, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν τη νεολαία και η πρόταση αγώνα της ΚΝΕ.

Τα πρώτα κεντρικά διήμερα του 26ου Φεστιβάλ πραγματοποιούνται αυτό το Σαββατοκύριακο. Συγκεκριμένα στην Κόρινθο στις 1 και 2 Σεπτέμβρη, ενώ στις 2 και 3 Σεπτέμβρη διήμερες εκδηλώσεις θα γίνουν σε Αρτα και Κέρκυρα.

Υπόλοιπες εκδηλώσεις του Φεστιβάλ για τις επόμενες μέρες, ανάμεσα στις οποίες και πολλές κεντρικές εκδηλώσεις σε πρωτεύουσες νομών, είναι:

  • Σήμερα, Τετάρτη:

- Στην Ηλιούπολη Θεσσαλονίκης, στις 8.30 μ.μ., με θέμα: «Νέες εργασιακές σχέσεις».

Αύριο, Πέμπτη:

- Στα Καλύβια Αττικής, στις 8.30 μ.μ., με θέμα «Νέες εργασιακές σχέσεις».

- Στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης, στις 8.30 μ.μ., με θέμα: «Νέες εργασιακές σχέσεις».

- Στα Κύμινα Θεσσαλονίκης, στις 8.30 μ.μ., η εκδήλωση θα περιλαμβάνει συζήτηση με θέμα: «Παιδεία».

- Στον Αγιο Παύλο Θεσσαλονίκης, στις 8.30 μ.μ., εκδήλωση αφιερωμένη στον αγώνα ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά.

- Στη Σκύδρα Πέλλας, στις 9 μ.μ., εκδήλωση αφιερωμένη στον αγώνα για την ειρήνη.

- Στο Τρίγωνο Τρικάλων, στις 9 μ.μ., εκδήλωση αφιερωμένη στις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις σε όλα τα μέτωπα.

  • Την Παρασκευή 1/9:

- Στην Αντίκυρα Βοιωτίας στις 8.30 μ.μ. εκδήλωση αφιερωμένη στην ειρήνη.

- Στην Σκόπελο, στις 8.30 μ.μ., με θέμα «Ναρκωτικά».

- Στην Παλλήνη, στις 8.30 μ.μ., εκδήλωση αφιερωμένη στην ειρήνη και στον αγώνα ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά.

- Κεντρικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται επίσης στη Λευκάδα, που φιλοξένησε φέτος και το 9ο Διήμερο της ΚΝΕ, καθώς και στην Πρέβεζα.

  • Το Σάββατο 2/9:

- Στην κεντρική πλατεία στο Καρπενήσι, όπου για πρώτη φορά πραγματοποιούνται εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, στις 8.15 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί η κεντρική εκδήλωση του νομού που θα είναι αφιερωμένη στην παιδεία.

- Επίσης, κεντρική εκδήλωση κορύφωσης του Φεστιβάλ πραγματοποιείται στο Ναύπλιο.

  • Την Κυριακή 3/9:

- Στην Κατερίνη, η εκδήλωση κορύφωσης του Φεστιβάλ στην Πιερία, θα περιλαμβάνει ομιλία από τον Σωκράτη Παπαδόπουλο, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και συναυλία από τους Νίκο Ζιώγαλα και Μανώλη Φάμελο.

- Στη Βέροια, πραγματοποιείται η κεντρική εκδήλωση του Φεστιβάλ για το Νομό Ημαθίας, στις 8.30 μ.μ., όπου θα μιλήσει ο Δημήτρης Ασβεστόπουλος, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

- Κεντρικές εκδηλώσεις κορύφωσης των εκδηλώσεων που πραγματοποίησε το φεστιβάλ όλο το καλοκαίρι στους Νομούς Αρκαδίας και Λακωνίας, πραγματοποιούνται στην πλατεία Αρεως στην Τρίπολη και στη Σπάρτη αντίστοιχα.

- Στην παραλία του Κάραβου στο Αλιβέρι, στις 8.30 μ.μ. με θέμα «Ανεργία - νέες εργασιακές σχέσεις».

- Στην Ελασσόνα, στις 9 μ.μ., με θέμα «Νέοι αγρότες».

- Στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, στις 8.30 μ.μ., με θέμα «Παιδεία».

- Ακόμα, στο Αίγιο και στο Μεσολόγγι.

Β΄ ΕΛΜΕ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
Καταγγέλλει έναρξη μαθημάτων σε ιδιωτικό

Σε καταγγελία - διαμαρτυρία προχώρησε η Β' ΕΛΜΕ Αγρινίου προς τον προϊστάμενο του 1ου Γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τις 22 Αυγούστου, γνωστοποιώντας ότι ιδιωτικό εκπαιδευτήριο με την επωνυμία «ΠΑΛΛΑΔΙΟ» (Γυμνάσιο - Λύκειο) στο Αγρίνιο, ξεκίνησε τα μαθήματα για τη νέα σχολική χρονιά.

Η ΕΛΜΕ, με χτεσινή νέα διαμαρτυρία που κοινοποιεί και στον υπουργό Παιδείας, και την οποία επέδωσε εξώδικα μέσω δικαστικού επιμελητή, καταγγέλλει την παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας, τόσο για την έναρξη της σχολικής χρονιάς (2000 -1) που αρχίζει στις 11 του Σεπτέμβρη, όσο και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών. Η πρόφαση που προβάλλει η διεύθυνση του ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου είναι ότι τα μαθήματα που γίνονται έχουν φροντιστηριακό χαρακτήρα.

Οπως όμως διαβεβαιώνουν οι καθηγητές στο εν λόγω εκπαιδευτήριο, παραδίδονται κανονικά μαθήματα σύμφωνα με το πρόγραμμα του υπουργείου. Ταυτόχρονα, εκφράζουν τη διαμαρτυρία τους ότι έχει περάσει μια βδομάδα από την καταγγελία τους στο αρμόδιο γραφείο χωρίς να έχουν πάρει καμία απάντηση, ενώ δηλώνουν χαρακτηριστικά: «Καλούμε όπως εντός προθεσμίας μιας μέρας από την κοινοποίηση της παρούσας προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες, όπως αυτές διατυπώνονται στο προαναφερόμενο έγγραφο του Προϊσταμένου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Σε διαφορετική περίπτωση σας δηλώνουμε ότι θα προσφύγουμε στον Αρμόδιο Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αγρινίου προκειμένου να τηρηθεί η σχετική νομοθεσία για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων (Δημόσιων - Ιδιωτικών) για την έναρξη του χρόνου λειτουργίας τους, αλλά και για παραλείψεις δικές σας που έχουν σχέση με το προαναφερόμενο πρόβλημα που δημιουργήθηκε στην περιφέρεια του γραφείου ευθύνης σας».

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Ακυρα τα ΠΣΕ στο Πολυτεχνείο Κρήτης

Αντισυνταγματική έκρινε χτες το Συμβούλιο της Επικρατείας την επανίδρυση τριών Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) στο Πολυτεχνείο Κρήτης, που έγινε τον περασμένο χρόνο με βάση το νόμο 2525/1997. Το Ε` Τμήμα του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με σειρά περσινών αποφάσεών του είχε κρίνει ομόφωνα ότι είναι αντισυνταγματική η ίδρυση και λειτουργία των ΠΣΕ στο εν λόγω Πολυτεχνείο. Ομως, το υπουργείο Παιδείας με το νόμο 2752/1999 ίδρυσε νέα ΠΣΕ και μετέγραψε χωρίς εξετάσεις τους φοιτητές που σπούδασαν σε αυτά. Αμέσως προσέφυγαν στο ΣτΕ καθηγητές του συγκεκριμένου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, ζητώντας να ακυρωθεί η επανίδρυση των ΠΣΕ.

Χτες δημοσιεύτηκαν τρεις αποφάσεις του ίδιου Τμήματος του ΣτΕ (2581, 2582, 2583/2000), με τις οποίες γίνονται δεκτές οι προσφυγές των καθηγητών, σύμφωνα και με την εισήγηση του συμβούλου Επικρατείας Ν. Ρόζου. Στις αποφάσεις αναφέρεται ότι και ο νόμος 2752/1999 του υπουργείου Παιδείας είναι αντισυνταγματικός, όπως αντισυνταγματικές είναι και οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις για την επανίδρυση των ΠΣΕ, γιατί στην ουσία ακυρώνουν τις προγενέστερες αποφάσεις του ΣτΕ. Και αυτό είναι αντίθετο προς τις συνταγματικές αρχές της ισότητας των πολιτών έναντι του νόμου, του δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας και της διάκρισης των λειτουργιών. Κατόπιν αυτών ο νέος νόμος 2752/1999 είναι ανίσχυρος ως αντισυνταγματικός και, συνεπώς, ακυρώνονται όλες οι επανεγγραφές των φοιτητών που έγιναν στα ΠΣΕ του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Λαϊκή απαίτηση η ενιαία ανώτατη εκπαίδευση

Δήλωση της υπευθύνου του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Για το θέμα που προκύπτει από τις χτεσινές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, η υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, Ελένη Μηλιαρονικολάκη, δήλωσε στο «Ρ»: «Το μονότονα από το 1985 επαναλαμβανόμενο επιχείρημα του υφυπουργού Παιδείας ότι η εξομοίωση των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των πανεπιστημίων είναι μόνο επαγγελματική και όχι ακαδημαϊκή, κάθε άλλο παρά καθησυχαστική μπορεί να θεωρηθεί. Αποτελεί προσπάθεια συσκότισης της ουσίας των εξελίξεων που διαδραματίζονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σαν αποτέλεσμα και της ενσωμάτωσης της οδηγίας 89/48. Η αλήθεια είναι ότι: Πρώτο, άνοιξε διάπλατα ο δρόμος για την παράκαμψη των συνταγματικών κωλυμάτων για την αναγνώριση ιδιωτικών πανεπιστημίων και την ενίσχυση της εμπορευματοποίησης και της ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης γενικά, δεύτερο υλοποιούνται οι ειλημμένες αποφάσεις της ΕΕ για τη δημιουργία "ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης", ενός μεταδευτεροβάθμιου συνονθυλεύματος όπου τα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα συνυπάρχουν με τα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και τα ΙΕΚ στα πλαίσια μιας προς τα κάτω εξομοίωσής τους. Δε χρειάζεται βέβαια καμιά ιδιαίτερη επιχειρηματολογία για να αποδειχθεί ότι στα πλαίσια αυτής της πολιτικής όχι μόνο δεν αναβαθμίζονται (ανωτατοποιούνται τα ΤΕΙ), αλλά υποβαθμίζονται συνολικά οι προπτυχιακές σπουδές και τα πτυχία τόσο των ΤΕΙ όσο και των ΑΕΙ. Τρίτο για ποια επαγγελματικά δικαιώματα κάνει λόγο ο υφυπουργός, όταν είναι γνωστό ότι αυτά "θα ρυθμίζονται από την αγορά" στα πλαίσια της, με ραγδαίους ρυθμούς, προωθούμενης αποσύνδεσης πτυχίου - επαγγέλματος και της πλήρους κατάργησης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων ακόμη και για ειδικότητες που σήμερα αναγνωρίζονται.

Προβάλλει ακόμα πιο επιτακτικά η ανάγκη διεκδίκησης ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης, που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της ανάπτυξης της επιστήμης και της παραγωγής, θα εντάσσεται στα πλαίσια των γενικότερων ριζικών αλλαγών στην οικονομία και την κοινωνία με βάση τις λαϊκές ανάγκες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ