ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Ιούνη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Κίνδυνοι από την υποχρηματοδότησή του

Μπροστά στον κίνδυνο ακύρωσης κάθε δράσης και προγραμματισμού του, βρίσκεται το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), λόγω της συστηματικής υποχρηματοδότησής του από το ΥΠΠΟ-Τ. Ο υπουργός, Παύλος Γερουλάνος, μόλις προχτές υπέγραψε τον προϋπολογισμό του 2010, παρότι ήταν έτοιμος από το Γενάρη, με αποτέλεσμα το ΔΣ του ΕΕΤΕ να μην μπορεί να πληρώσει ούτε την τρέχουσα μισθοδοσία των υπαλλήλων.

Το ποσό που εγκρίθηκε για φέτος είναι εξαιρετικά χαμηλό, 270.000 ευρώ, ενώ οι ανελαστικές δαπάνες (ενοίκιο γραφείων, μισθοδοσίες, στοιχειώδη λειτουργικά έξοδα) ανέρχονται στα 435.000 ευρώ και οι πραγματικές ανάγκες για την υλοποίηση του προγραμματισμού και την εκπλήρωση των σκοπών του είναι τουλάχιστον 1.192.000 ευρώ.

Το ΕΕΤΕ υποχρηματοδοτείται από το 2003. Το 2005, ήδη, τα χρέη έφτασαν στα 200.000 ευρώ. Από το 2006 έως και το 2009 η κρατική επιχορήγηση ήταν πάντα στο μισό των ανελαστικών του δαπανών. Σήμερα, τα συσσωρευμένα χρέη του ΕΕΤΕ, από τις σημαντικές δράσεις του, τα τελευταία πέντε χρόνια, ανέρχονται στα 270.000 ευρώ. Σημαντικό μέρος των χρεών του από το 2009 αφορά στα ενοίκια στέγασής του (μηνιαίο ενοίκιο 7.200 ευρώ περίπου), ενώ δεν περιλήφθηκαν στο φετινό προϋπολογισμό τα 91.000 ευρώ για τα ενοίκια του 2010, χρέος που θα είχε αποφευχθεί, αν το ΥΠΠΟ-Τ πλήρωνε τις δαπάνες αποκατάστασης του κτιρίου στη Βαλτετσίου 42.

Απόδειξη αυτής ανάλγητης πολιτικής των κυβερνήσεων διαχρονικά του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ ενάντια στον πολιτισμό είναι ότι το Επιμελητήριο αναγκάζεται να πληρώνει για στέγη, νοικιάζοντας γραφεία από ιδιώτες, την ίδια στιγμή που 26 ολόκληρα χρόνια το υπουργείο «επισκευάζει» το κτίριο στη Βαλτετσίου, χρωστώντας, μάλιστα, στην εργολήπτρια εταιρεία 123.000 ευρώ και άλλα 177.000 ευρώ για την αποπεράτωση του έργου.

Η κατάσταση δεν πάει άλλο

Την 1η Ιούλη εκδικάζεται αγωγή των ιδιοκτητών των γραφείων που νοικιάζει το Επιμελητήριο, λόγω αδυναμίας καταβολής των ενοικίων.

«Η κατάσταση δεν πάει άλλο», τόνισε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου το ΔΣ του ΕΕΤΕ. «Το Επιμελητήριο αδυνατεί να υλοποιήσει τους σκοπούς του. Θεωρούμε ότι δεν μπορεί να παίρνουμε την απάντηση ότι "το υπουργείο εποπτεύει εκατό και πλέον νομικά πρόσωπα". Θεωρούμε ότι η φύση του Επιμελητηρίου επιβάλλει διαφορετική αντιμετώπισή του. Η βαρύτητα της λειτουργίας και του ρόλου του δεν μπορεί να συσχετιστεί με άλλα νομικά πρόσωπα, πολλά από τα οποία είναι Ιδιωτικού Δικαίου, με περιορισμένο ορίζοντα λειτουργίας και δράσης».

Ενδεικτικά της αντίληψης του ΥΠΠΟΤ είναι τα εξής γεγονότα: Το «OUT LOOK» της Ολυμπιάδας - ιδιωτική έκθεση αλλά με δημόσιο χρήμα - κόστισε 1.300.000 ευρώ. Το ΥΠΠΟ κατ' επανάληψη χρηματοδότησε εκπροσώπηση της Ελλάδας με ένα άτομο στην Μπιενάλε Βενετίας, δίνοντας πάνω από 400.000 ευρώ.

Το ΕΕΤΕ διεκδικεί πρόσθετη επιχορήγηση ώστε: Να πληρώσει τα χρέη προηγούμενων ετών, ύψους 270.000 ευρώ. Να καλύψει το έλλειμμα των ανελαστικών δαπανών του ΕΕΤΕ για το 2010, μεταξύ των οποίων είναι το μίσθωμα του ακινήτου.

Εμπορευματικό «μάντρωμα» του Πολιτισμού

Το «μάντρωμα» των δημιουργών στη «λογική» και πρακτική της «επιχειρηματικότητας» δήθεν για «βιωσιμότητά» τους, με στόχο την παραπέρα εμπορευματοποίηση του πολιτισμού για την ανταγωνιστικότητα των «πολιτιστικών» βιομηχανιών ήταν, ουσιαστικά, το αντικείμενο του συνεδρίου που διοργάνωσε χτες στο ΥΠΠΟ-Τ, η «μη κυβερνητική οργάνωση» «Ανεξάρτητο Συμβούλιο Τεχνών», με τίτλο «Πολιτιστική οικονομία και ανάπτυξη - Αντιμετωπίζοντας την οικονομική κρίση με την ενθάρρυνση της πολιτιστικής ευαισθητοποίησης και συμμετοχής».

Με αυτόν το «βαρύγδουπο» τίτλο αναπτύχθηκε από τους ομιλητές η ουσία της αντιδραστικής πολιτικής της ΕΕ για τον πολιτισμό, υπογραμμίζοντας και το ρόλο των φορέων της λεγόμενης «κοινωνίας των πολιτών» ως «γέφυρας» μεταξύ «αγοράς» και καλλιτεχνών, ως «εργαλείων» αυτής της πολιτικής. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο η στήριξη του συνεδρίου από τα υπουργεία Πολιτισμού και Οικονομικών. Αλλωστε, στόχος του «ΑΣΤ» είναι η καταγραφή όλων των φορέων και τρόπων πολιτιστικής παραγωγής, ώστε «στο μέλλον» να «προταθούν» στις κυβερνήσεις «μοντέλα διαχείρισης», χρηματοδότησης του πολιτισμού κ.λπ.

Χαρακτηριστική ήταν η ομιλία, μέσω τηλε-διάσκεψης από τη Γενεύη, της Εντνα Ντος Σάντος, επικεφαλής του τμήματος Δημιουργικής Οικονομίας και Βιομηχανιών του UNCTAD (οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη). Η ομιλήτρια παρέθεσε οικονομικά στοιχεία για τα μεγέθη της «πολιτιστικής βιομηχανίας», στην Ευρώπη και διεθνώς, σημειώνοντας ότι οι «δημιουργικές βιομηχανίες» είναι ένας από τους πιο «δυναμικούς τομείς» της παγκόσμιας οικονομίας. Μίλησε για «επιστροφή της ηθικής στην οικονομία»(!), με αφορμή την κρίση, λέγοντας με νόημα ότι πλέον «δεν μπορούμε να κάνουμε μπίζνες ως συνήθως». Ετσι «πρότεινε» ένα «μοντέλο» πολιτιστικής «ανάπτυξης» με το κράτος να «διευκολύνει» την «ενθάρρυνση επιχειρήσεων» για να επενδύσουν σε «δημιουργικούς τομείς».

Την ίδια αντίληψη είχαν και οι άλλες ομιλίες, με χαρακτηριστική την ομιλία της επίκουρης καθηγήτριας του Τμήματος ΜΜΕ του Πάντειου, Μπ. Τσακαρέστου, η οποία... «ξεμπέρδεψε» και με τον Μαρξ(!), λέγοντας πως «δεν» υπάρχει πλέον το «μοντέλο» της οικονομικής βάσης, αλλά των «δικτύων» και ότι ο πολιτισμός μπορεί να γίνει «πλατφόρμα πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε»...

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΝΕΩΝ «ΣΙΜΟΝ ΜΠΟΛΙΒΑΡ» ΤΗΣ ΒΕΝΕΖΟΥΕΛΑΣ
Κινητήρια δύναμη η μουσική

Τα ηχοχρώματα της εκπληκτικής Ορχήστρας Νέων «Σιμόν Μπολιβάρ» της Βενεζουέλας, «ναυαρχίδας» του περίφημου μουσικού - εκπαιδευτικού προγράμματος «El Sistema» που ανθεί στην Μπολιβαριανή Δημοκρατία, θα πλημμυρίσουν σήμερα (9μμ) το Ηρώδειο. Με μαέστρο τον χαρισματικό 29χρονο Γκουστάβο Ντουνταμέλ, γνήσιο τέκνο του «El Sistema», από τους πιο περιζήτητους αρχιμουσικούς του καιρού μας, οι περίπου 200 νεαροί μουσικοί (από 16-26 χρόνων) θα παρουσιάσουν την «Πέμπτη Συμφωνία» του Μπετόβεν και την «Ιεροτελεστία της Ανοιξης» του Στραβίνσκι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Η ορχήστρα αποτελεί απτή, υπέροχη απόδειξη ενός κρατικού εκπαιδευτικού μουσικού συστήματος, μέσω του οποίου, στα τριάντα χρόνια εφαρμογής του, 2.000.000 παιδιά των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων γνώρισαν και αγάπησαν τη μουσική.

Με αφορμή τη συναυλία, χτες δόθηκε συνέντευξη Τύπου, από τον πρέσβη της Βενεζουέλας, Ροντρίγο Τσάβες, τον μαέστρο - εμπνευστή του «El Sistema», Χοσέ Αντόνιο Αμπρέου και τον μαέστρο Γκουστάβο Ντουνταμέλ. «Πολλά εκπαιδευτικά συστήματα έχουν εξορίσει τη μουσική. Ομως, η χώρα μας της έδωσε πρωταρχικό ρόλο», είπε ο Χ. Αμπρέου. Αναφέρθηκε στον κοινωνικό χαρακτήρα του προγράμματος, στην κρατική στήριξή του, στη δύναμη της μουσικής, που «κινεί το ανθρώπινο πνεύμα», στο πλατύ δίκτυο ορχηστρών - χορωδιών, όπου σήμερα συμμετέχουν 300.000 παιδιά. Επιδιώκοντας στενή καλλιτεχνική συνεργασία στην Ελλάδα, οι Χ. Αμπρέου και Γκ. Ντουνταμέλ ήρθαν σ' επαφή με νέους Ελληνες μουσικούς και συνθέτες, ενώ χτες συναντήθηκαν με τον Μίκη Θεοδωράκη. Σύντομα ο Γκ. Ντουνταμέλ θα παρουσιάσει τη «Ραψωδία για έγχορδα», ενώ του χρόνου το «Κάντο Χενεράλ». Χτες το απόγευμα, στο Μέγαρο Μουσικής, παρουσίασαν τη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Νεανικών και Παιδικών Ορχηστρών.

Στη Νίκαια...

Ξεκινά σήμερα το φεστιβάλ «Νίκαια - Πολιτιστικό Καλοκαίρι 2010», που διοργανώνει ο Δήμος Νίκαιας και το Πνευματικό Κέντρο του, με συναυλία του συγκροτήματος «Νόμος 4.000», στο Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας (Κύπρου και Προύσσης, 9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη). Θ' ακουστούν επιτυχίες '60 και '70 (Beatles,. Rolling Stones, Kinks, CCRevival κ.ά.). Αύριο (8.30μμ), στο Κηποθέατρο θα δώσουν συναυλία οι μαθητές του Μουσικού Τμήματος Μπουζουκιών του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου. Είσοδος ελεύθερη.

Αδιατάρακτη η εργασιακή ομηρία

Στο παραμικρό δεν «διαταράσσεται», αντίθετα εδραιώνεται περισσότερο, το καθεστώς εργασιακής ομηρίας των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ-Τ, με το νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού» που κατατέθηκε στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ζητήματα: Εργασιακά, οργανωτικής δομής εποπτευόμενων πολιτιστικών φορέων, ζητήματα που προέκυψαν μετά την κατάργηση του «ειδικού λογαριασμού» και ολυμπιακών και τουριστικών ακινήτων. Το σημαντικότερο είναι η προαναγγελθείσα - υπό την πίεση των αγωνιστικών κινητοποιήσεων - διάταξη για άρση του περιορισμού του 24μηνου του ΠΔ - «Παυλόπουλου», δηλαδή την απόλυση μετά τη συμπλήρωση 24 μηνών, χωρίς δικαίωμα επαναπρόσληψης, για επιστημονικό προσωπικό και «τεχνίτες υψηλής εξειδίκευσης» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (αρχαιολόγοι, αναστηλωτές μηχανικοί, συντηρητές, εξειδικευμένοι εργατοτεχνίτες). Το 24μηνο σήμαινε για το ΥΠΠΟ-Τ ότι στην πράξη δε θα μπορούσε να λειτουργήσει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αφού απολυόταν το επιστημονικό της προσωπικό. Ομως, όπως σχολιάζουν έκτακτοι αρχαιολόγοι, ενώ πρόκειται για θετική εξέλιξη, αποτέλεσμα του αγώνα τους, ουσιαστικά είναι «επιστροφή» στο πριν το 2004 (τότε εκδόθηκε το ΠΔ) εργασιακό καθεστώς «γαλέρας». Σημειώνουν, μάλιστα, ότι με το 24μηνο «βρέθηκαν» ουσιαστικά να αγωνίζονται... για τη συνέχιση, έστω, της εργασιακής τους ομηρίας, χωρίς περιορισμούς...

Επίσης, με το ν/σ «δίνεται η δυνατότητα να καταβληθούν τα δεδουλευμένα» όσων εργαζομένων του υπουργείου εργάζονται με δικαστικές αποφάσεις. Πλην, όμως, αυτοί οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να δουλεύουν μέχρι τις 31/10/ 2010... οπότε θα απολυθούν. Φυσικά, ανάμεσά τους βρίσκονται και αρχαιολόγοι και άλλες ειδικότητες.

Η Barbara Mendes, μια από τις σημαντικότερες τραγουδίστριες της σύγχρονης βραζιλιάνικης μουσικής, «ταξιδεύει» στην τζαζ, bossa nova, ροκ, σόουλ, στο προαύλιο του θεάτρου «Badminton» (μέχρι 26/6).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ