ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συρρίκνωση του Μουσείου Πάτρας

Το σημερινό αρχαιολογικό μουσείο της Πάτρας
Το σημερινό αρχαιολογικό μουσείο της Πάτρας
«Μεγάλο, περιφερειακό, διαχρονικό». Αυτά τα φιλόδοξα επίθετα συνόδευαν το όραμα για το νέο μουσείο της Πάτρας. Μεγάλο σε όγκο και σε σημασία, με εκθέματα από όλη την Αχαΐα, τα οποία θα αποτύπωναν την ανθρώπινη δραστηριότητα στην περιοχή, διά μέσου των αιώνων.

Ως είθισται, όμως, στη νεοελληνική πραγματικότητα, αυτό το μουσείο, από όραμα, μετατράπηκε μέσα σε μια δεκαετία σε «φάντασμα», που πλανάται πλέον κι αυτό στον Καιάδα του «ανέφικτου». Και τη θέση του στη χώρα του «εφικτού», κατέλαβε η «σκιά» του οράματος, που όταν υλοποιηθεί, δε θα είναι ούτε μεγάλη, ούτε περιφερειακή, ούτε διαχρονιική. Φυσικά, όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, η ευθύνη δεν είναι της εξουσίας. Ετσι και στην προκειμένη περίπτωση «φταίει» η... επιστημονική αντίληψη περί μουσείων της εποχής! Ας τα πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.

Το 1989 προκηρύχτηκε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανέγερση μουσείου στην Πάτρα, το οποίο θα πληρούσε τις προϋποθέσεις που προαναφέραμε. Το 1990 ο διαγωνισμός τέλειωσε - με τις συνήθεις «φαμφάρες» και τελετές - με νικητή τον αρχιτέκτονα Φωτιάδη, ο οποίος σχεδίασε και το Μουσείο Λάρισας. Η προμελέτη προέβλεπε ένα μουσείο 24.000 τ.μ., με προβλεπόμενο κόστος 18 δισ., σε τιμές του 1995. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο την ενέκρινε τότε, αλλά με τροποποιήσεις που κατέβαζαν τα τετραγωνικά σε 15.500.

Η συρρίκνωση, όμως, αυτή δε θεωρήθηκε αρκετή (!). Αλλωστε, είναι άλλο πράγμα να λες μεγάλα λόγια πάνω από μακέτες και να τις βραβεύεις και άλλο να τις υλοποιείς... Το 1996 οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ συντάσσουν μελέτη για ένα τμήμα της εισόδου του μουσείου, του εκθεσιακού χώρου και των αποθηκών, μεικτού εμβαδού 7.410 τ.μ. και προβλεπόμενου κόστους όχι πάνω από 8 δισ. Με λίγα λόγια επρόκειτο για άλλο μουσείο από αυτό που προέβλεπε ο διαγωνισμός και βέβαια δε θα μπορούσε να είναι τίποτε άλλο εκτός από αρχαιολογικό και όχι διαχρονικό.

Στην τελευταία του συνεδρίασή του το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ αυτής της μελέτης, γιατί το έργο εντάχθηκε στο Γ' ΚΠΣ και οι προθεσμίες τρέχουν, ενώ αν καθυστερήσει υπάρχει κίνδυνος να χαθεί και το οικόπεδο! Πολύ περισσότερο που στο χώρο της ανέγερσης πρέπει να γίνουν ανασκαφές, διότι περνάει αρχαίος δρόμος. Οι αμήχανες «δικαιολογίες» που συνόδεψαν στην «ταφή» τους τα πρώτα σχέδια, 11 χρόνια μετά, ήταν, ότι επιλέχθηκε η λύση μιας εντελώς νέας μελέτης για να μην «προσβληθεί» ο βραβευμένος από το διαγωνισμό αρχιτέκτονας, αν έκαναν επεμβάσεις στο έργο του, και ότι δέκα χρόνια πριν η αντίληψη για τα μουσεία, ήταν διαφορετική από τη σημερινή. Ετσι ή αλλιώς, οι εκάστοτε κυβερνήσεις σ' αυτό το διάστημα έχουν ένα άλλοθι για όλα...

Παραστάσεις που ... δεν έγιναν

Μια παράσταση και όχι περισσότερες - όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί - δόθηκε με το «Τραγούδι του νεκρού αδελφού», τη λαϊκή όπερα του Μίκη Θεοδωράκη σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου με τη Λήδα Πρωτοψάλτη στο ρόλο της Μάνας. Εκτός του Λυκαβηττού που πραγματοποιήθηκε, επρόκειτο να παρουσιαστεί στο Ηράκλειο, τη Ρόδο, τη Λάρισα, τη Θήβα και τα Γιάννενα. Ομως, καμιά δεν πραγματοποιήθηκε, ενώ υπήρξαν αρκετές διαμαρτυρίες από το κοινό.

Οι δύο καλλιτέχνες ο Θανάσης Παπαγεωργίου και η Λήδα Πρωτοψάλτη απέστειλαν την παρακάτω επιστολή, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχουν ευθύνη για τη μη πραγματοποίηση των παραστάσεων. «Επειδή κάθε τόσο διαβάζουμε στον Τύπο ότι δίνουμε παραστάσεις με "Το τραγούδι του νεκρού αδελφού" σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, παραστάσεις που ποτέ δε γίνονται, αλλά για κάποιο άγνωστο λόγο ανακοινώνονται, θέλουμε να διευκρινίσουμε σε κάποιους θεατές που μας ζήτησαν ευθύνες ότι δεν έχουμε καμιά συμμετοχή σ' αυτή την εξαπάτηση του κοινού, αφού δεν έχουμε καμιά σχέση με την οργάνωση αυτής της περιοδείας - φάντασμα. Στέλνουμε αυτή τη διαμαρτυρία, υπερασπίζοντας τη σοβαρότητά μας και τον αποδεδειγμένο σεβασμό με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το κοινό μας όσα χρόνια υπηρετούμε το θέατρο, ενημερώνοντας ταυτόχρονα τους αναγνώστες σας ότι για οποιαδήποτε αναβολή ή ματαίωση οι ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν αλλού».

Το «φεγγάρι» της Ελένης

«Ισως φταίνε τα φεγγάρια», «Και τι δεν κάνω», «Αυτά παθαίνει μάτια μου» και πολλά ακόμη τραγούδια, σμιλεμένα με τη μοναδική ερμηνεία της Ελένης Βιτάλη, θα πλημμυρίσουν το Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» στις 12/9 (9μμ). Το φως της πανσελήνου θα «ντύσει» τη βραδιά, με την οποία κορυφώνεται η επανεμφάνιση της τραγουδίστριας, μετά από επτάχρονη απουσία. Η μεστή, ιδιαίτερη φωνή της Ελ. Βιτάλη θα ταξιδέψει σε τοπία μουσικής πανδαισίας, μ' ένα ποικίλο πρόγραμμα που περιλαμβάνει αγαπημένα τραγούδια, αξέχαστες επιτυχίες. Την ερμηνεύτρια θα συνοδεύσουν με τις μαγικές τους κιθάρες οι Νότης Μαυρουδής και Παναγιώτης Μάργαρης, στην έναρξη της συναυλίας. Στη συναυλία, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Υμηττού, συμμετέχουν ο Νίκος Ξύδης, γιος της τραγουδίστριας, η Μαρία Φωτίου και το συγκρότημα «Οκτάβα». Εισιτήρια 5.000 και 3.500 δρχ. (φοιτητικό).

Αξια κόρη , άξιου πατέρα

Στη Σουηδία θα εμφανιστεί η κιθαρίστρια Εύα Φάμπα. Προσκεκλημένη στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας της Στοκχόλμης, θα δώσει ρεσιτάλ σήμερα, στο Μουσείο Μουσικής της πόλης. Στο πρόγραμμα των έργων που θα παρουσιάσει περιλαμβάνονται και έργα Ελλήνων συνθετών (Δ. Φάμπα, Κ. Τζωρτζινάκη κ.ά.). Σύντομα, εξάλλου, θα κυκλοφορήσει από τη «Wave Music» το πρώτο της CD, με ερμηνείες της σε έργα καταξιωμένων συνθετών: Francisco Tarrega, Fernando Sor, Heitor Villa - Lobos.

Η Εύα Φάμπα, άξια κόρη του αξέχαστου κιθαριστή, συνθέτη και ακούραστου δασκάλου Δημήτρη Φάμπα, μεγάλωσε σε ένα μουσικό περιβάλλον. Από τα 12 χρόνια της άρχισε να εμφανίζεται σε συναυλίες. Εχει κερδίσει Α` βραβείο και χρυσό μετάλλιο στο 16ο Διεθνή Διαγωνισμό Κιθάρας της Ακαδημίας Κιθάρας του Μιλάνου και έχει τιμηθεί με μετάλλια από τους Δήμους του Μιλάνου και της Αθήνας. Ως σολίστ κιθάρας έχει δώσει πολλά ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ πολλοί Ελληνες και ξένοι συνθέτες τής έχουν αφιερώσει έργα τους. Είναι πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου Φίλων Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας», που ιδρύθηκε πριν ένα χρόνο με πρωτοβουλία της. Παράλληλα, με τη μουσική της δραστηριότητα, διδάσκει στο Εθνικό Ωδείο, στο Ωδείο Κλασικής και Σύγχρονης Μουσικής και στο Δημοτικό Ωδείο Ζωγράφου.

Διαμαρτύρεται το Ιδρυμα «Αν. Λεντάκη»

Με ανακοίνωσή του το Ιδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης» διαμαρτύρεται για τη μη αναφορά του ονόματος του Ανδρέα Λεντάκη στην παράσταση «Μίκης Θεοδωράκης» του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. «Απορίας άξιον είναι», αναφέρεται μεταξύ άλλων, «στην παράσταση να μην ονοματίζεται ο Ανδρέας Λεντάκης ως ο άνθρωπος που ενέπνευσε τον Μίκη να γράψει τα γεμάτα αγωνιστικό παλμό "Τραγούδια του Ανδρέα". Μιλάνε για το σφαγείο, για την ταράτσα, για το "μετρώ τους χτύπους, το αίμα μετρώ...", αλλά δε λένε λέξη για τον Λεντάκη, σαν κάποιος να το απαγορεύει».

Εκδηλώσεις στη Ν. Ερυθραία

Πολιτιστικές εκδηλώσεις αφιερωμένες στις «Αλλοτινές πατρίδες» διοργανώνει ο Δήμος Ν. Ερυθραίας(10-17/9). Οι εκδηλώσεις ξεκινούν αύριο το πρωί με καταθέσεις στεφάνων στην Πλατεία Μικρασιατών και προβολή ταινίας από τη Μικρασιατική καταστροφή (8 μμ) στο Λαογραφικό Μουσείο. Ακολουθούν: 12/9 ομιλία για τα αίτια της καταστροφής (8 μμ), αμφιθέατρο Αγροτικής Τράπεζας. 13/9 παράσταση Καραγκιόζη (7 μμ), πλατεία 28ης Οκτωβρίου και οδοιπορικό στη Χερσόνησο της Ερυθραίας (8 μμ), Αγροτική Τράπεζα. 14/9 συναυλία Χρόνη Αϊδονίδη (8 μμ), πλατείας 28ης Οκτωβρίου. 15/9 ελληνικοί χοροί από φορείς της περιοχής (8 μμ), πλατεία 28ης Οκτωβρίου. 16/9 συναυλία Παντελή Θαλασσινού (9 μμ), πλατεία 28ης Οκτωβρίου. 17/9 αγώνες τάβλι στο Λαογραφικό Μουσείο.

Εκδήλωση, με θέμα την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, θα πραγματοποιήσει η Πολιτιστική Επιτροπή του Δήμου Φιλοθέης στις 13/9 (8.30μ.μ.) στον κινηματογράφο Φιλοθέης. Η εκδήλωση περιλαμβάνει ομιλία της αρχαιολόγου του ΥΠΠΟ Ελενας Κόρκα και συναυλία της Νένας Βενετσάνου.

Μνημόσυνο για δυο μεγάλους ανθρώπους του θεάτρου μας, για τους Πέλο και Αλέκα Κατσέλη, θα τελεστεί τη Δευτέρα (11.30μμ), στο Νεκροταφείο Νέας Σμύρνης. Ο σκηνοθέτης Πέλος Κατσέλης έφυγε στις 19 Αυγούστου 1981 και η Αλέκα Κατσέλη στις 11 του Σεπτέμβρη 1994.

Ο Κρίστοφερ Πράις, αντιπρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, θα παρακολουθήσει τη Δευτέρα στο Ηρώδειο, τη συναυλία που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ, στο πλαίσιο προγράμματος εκδηλώσεων για την ενίσχυση της ανέγερσης του νέου Μουσείου Ακρόπολης. Η συναυλία - τα εισιτήρια έχουν ήδη εξαντληθεί- αποτελεί την πρώτη συνάντηση του Γιώργου Νταλάρα με τη «ΒΒC Concert Orchestra», με μαέστρο τον Νικ Ντάιβις. Συμπράττει και η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Τζόαν Φίκνερ. Οπως ανακοίνωσαν χτες οι οργανωτές της συναυλίας «ο Γιώργος Νταλάρας διαθέτει την αμοιβή του για την ανέγερση του μουσείου».

Κλείνοντας έναν κύκλο ακροάσεων με συμμετοχή 300 περίπου ηθοποιών, το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας αναζητά αγόρια και κορίτσια ηλικίας μέχρι 22 για να ολοκληρώσει τις διανομές του χειμερινού του ρεπερτορίου. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 0977-397042, ώρες 11 το πρωί με 1 το μεσημέρι και 6-8 το βράδυ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ