ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Οχτώβρη 2010
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Στην απόλυτη υπηρεσία του κεφαλαίου

Στην απροσχημάτιστη επιβολή των συμφερόντων των μονοπωλίων του οπτικοακουστικού τομέα στοχεύει το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο

Το νομοσχέδιο - «οδοστρωτήρα» κάθε εναπομείνασας θεσμικής πρόβλεψης για την προστασία της κινηματογραφικής τέχνης και του δημιουργού της παρουσίασε χτες στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνος.

Πλήρως υποταγμένο στην αντιδραστική πολιτιστική πολιτική της ΕΕ, το νομοσχέδιο υπό τον τίτλο «Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις» δεν αποτελεί απλώς «επιτομή» των προηγούμενων, ανάλογων νομοθετικών προσπαθειών από τις κυβερνήσεις του δικομματισμού, αλλά διασφαλίζει τους όρους για ολοκληρωτική κυριαρχία των μεγάλων μονοπωλιακών, πολυεθνικών επιχειρήσεων, που λυμαίνονται το χώρο του κινηματογράφου. Δημιουργεί, δηλαδή, τις δυνατότητες στο να μπορεί να χρηματοδοτηθεί εκείνο το κομμάτι της κινηματογραφικής βιομηχανίας, που ταξικά θα στρατεύεται με τον ιμπεριαλισμό με απευθείας στόχευση στη συνείδηση. Ετσι, ενώ με το προηγούμενο νομικό καθεστώς, όπως εξελίχθηκε και ισχύει αυτή τη στιγμή, το αστικό κράτος προχώρησε τον έλεγχο των μέσων παραγωγής και διανομής και στην εμπορευματοποίηση του κινηματογραφικού έργου - έχοντας πάντα ως ταυτόχρονο στόχο την ενσωμάτωση των δημιουργών στην «αξιακή» του ιεραρχία - τώρα προχωρά στον ολοκληρωτικό έλεγχο των παραγωγικών δυνάμεων.

Ενώ μέχρι σήμερα ο σκηνοθέτης ήταν αυτός που είχε τον τελευταίο λόγο στο έργο του (σ.σ. έστω και ως πρόβλεψη σε θεσμικό επίπεδο), τώρα το έργο παραδίδεται στον παραγωγό, ιδιότητα που με τη σειρά της και μέσα από το νομοσχέδιο είναι πολύ δύσκολο να ταυτίζεται πλέον με αυτήν του σκηνοθέτη, αλλά ακόμη και στην περίπτωση που θα υπάρχει αυτή η ταύτιση, η ιδιότητα του παραγωγού θα είναι η κυρίαρχη.

Με το νομοσχέδιο, το ίδιο το κράτος δεν έχει πλέον υποχρέωση να «προστατεύει» τον κινηματογράφο και να υποστηρίζει, έστω ηθικά, την παραγωγή και τη διανομή, αλλά να τον «αναπτύσσει», φυσικά με όρους αγοράς. Εξαφανίζονται: 1) Η υποχρέωση του κράτους να παίρνει τα αναγκαία μέτρα για τη βελτίωση της κινηματογραφικής παιδείας του λαού, 2) η διάταξη περί του ότι «η κινηματογραφική τέχνη είναι ελεύθερη σύμφωνα με τους ορισμούς του συντάγματος. Η λογοκρισία και κάθε άλλο προληπτικό μέτρο απαγορεύεται». Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι στον καπιταλισμό μπορεί να υπάρξει πραγματική ελευθερία στην τέχνη, αλλά η απάλειψη της σχετικής αναφοράς είναι χαρακτηριστική για τον, ακόμη και σκοταδιστικό, προσανατολισμό του νομοσχεδίου.

Στο πλαίσιο της θεσμικής ενίσχυσης της διαδικασίας συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης κεφαλαίου στον οπτικοακουστικό τομέα, το νομοσχέδιο δεν κάνει διάκριση ανάμεσα στο κινηματογραφικό έργο και την κινηματογραφική ταινία, όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Ετσι, τα πάντα τσουβαλιάζονται ως «προϊόντα» του οπτικοακουστικού τομέα, ανοίγοντας διάπλατα τη θεσμική πόρτα για την πλήρη άλωση του κινηματογράφου από τα «συγγενικά» μονοπώλια του χώρου. Επιβάλλει επίσης μοριοδότηση για την επιστροφή του φόρου από τα εισιτήρια στην παραγωγή, η οποία ενισχύει στην ουσία τους μεγάλους επιχειρηματίες απέναντι στους μικρούς, αφού ο μεγάλος θα μπορεί να καλύπτει άνετα όλους τους συντελεστές μοριοδότησης που προβλέπει το ν/σ, σε αντίθεση με τον νέο ή ανεξάρτητο σκηνοθέτη - παραγωγό που με τις μικρές οικονομικές δυνατότητες μπορεί να μένει ακόμη και εκτός επιστροφής. «Ξεκαθαρίζοντας» έτσι την αγορά από τη «μαρίδα».

Βέβαια, όλα αυτά συνοδεύονται από αλλαγές, προς το χειρότερο, στους όρους παραγωγής. Ετσι, το νομοσχέδιο καταργεί το μίνιμουμ κινηματογραφικό συνεργείο, προφανώς για να μειώσει το κόστος παραγωγής.

Το 1,5% που ήταν υποχρεωμένα τα κανάλια να διαθέτουν για τη χρηματοδότηση ταινιών παύει να υπολογίζεται με βάση τα ακαθάριστα έσοδα του καναλιού, αλλά στη βάση του διαφημιστικού χρόνου. Επίσης, οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις αποκτούν το δικαίωμα να συμψηφίζουν το 50% του ποσού με διαφημιστικό χρόνο στις ταινίες.

Πετά εκτός τους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών φορέων του κινηματογράφου, τόσο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, όσο και από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Το νομοσχέδιο θα τεθεί ...υπό «διαβούλευση».

Ταγμένος στη μουσική

Πενήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το θάνατο του σπουδαίου μαέστρου και συνθέτη Δημήτρη Μητρόπουλου, που άφησε την τελευταία του πνοή στις 2/11/1960, μετά από καρδιακή προσβολή στο πόντιουμ της Σκάλας του Μιλάνου. Ηταν η τελευταία πράξη μιας δημιουργικής ζωής, μιας μεγάλης καριέρας αφιερωμένης στη μουσική, που τον έφερε στο πόντιουμ φημισμένων ορχηστρών. Με αφορμή την επέτειο των πενήντα χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου καλλιτέχνη, κατά τη διάρκεια του Νοέμβρη οργανώνεται σειρά εκδηλώσεων στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ανάμεσά τους, το συνέδριο «Δημήτρης Μητρόπουλος, 50 χρόνια μετά» και ο Διεθνής Διαγωνισμός «Δημήτρης Μητρόπουλος», που διεξάγεται κάθε χρόνο στην Αθήνα - εναλλάξ για διεύθυνση ορχήστρας και σύνθεση - από την Ορχήστρα των Χρωμάτων σε συνεργασία με τον Οργανισμό του Μεγάρου.

Ο φετινός Διαγωνισμός - για διεύθυνση ορχήστρας - ολοκληρώνεται στις 3 Νοεμβρίου (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, με συναυλία και απονομή βραβείων. Οι τρεις φιναλίστ θα διευθύνουν την Ορχήστρα των Χρωμάτων σε αποσπάσματα από έργα των: J. Chr. Bach, S. Barber, L. Beethoven, J. Brahms, C. Debussy, Δ. Μητρόπουλου, W. A. Mozart, G. Rossini, I. Stravinsky, P.I. Tchaikovsky. Βασικός στόχος του διαγωνισμού, που φέτος διεξάγεται για δέκατη πέμπτη φορά, είναι η παρακίνηση των νέων μουσικών να εμπνευστούν από την ανιδιοτελή αφοσίωση του Δημήτρη Μητρόπουλου στη μουσική. Το 2010 από τις 217 αιτήσεις απ' όλο τον κόσμο επελέγησαν από την κριτική επιτροπή 16 υποψήφιοι από Ρωσία, Βουλγαρία, Λετονία, ΗΠΑ, Τσεχία, Πολωνία, Γερμανία, Ελλάδα, Καναδά και Γαλλία. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι ο Claus Peter Flor, αρχιμουσικός, διευθυντής της Φιλαρμονικής της Μαλαισίας.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ
Πορεία διαμαρτυρίας και συγκέντρωση

Οι εργαζόμενοι στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας συνεχίζουν τις αγωνιστικές τους κινητοποιήσεις, διαμαρτυρόμενοι για τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης στο ΚΘΒΕ. Σήμερα, στις 10 το πρωί, θα κάνουν πορεία διαμαρτυρίας προς τη Γενική Γραμματεία Μακεδονίας - Θράκης. Σημείο συνάντησης είναι το θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, στις 9 το πρωί. Το βράδυ, στις 9μμ, θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση στην πλατεία Αριστοτέλους μπροστά από το «Ολύμπιον» και θα παιχθούν αποσπάσματα από το έργο «Μπαντα-ρισμένοι». Μια παράσταση διαμαρτυρίας από μια ομάδα νέων ηθοποιών και μουσικών του ΚΘΒΕ - κάτι ανάμεσα σε μπάντα και τσίρκο - που αυτοσχεδιάζουν, χορεύουν και τραγουδούν σε ρυθμούς γνωστών θεατρικών και μη μουσικών κομματιών. Θυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι στο ΚΘΒΕ δεν έχουν πληρωθεί υπερωρίες και υπερεργασία από τον περασμένο Μάρτη, ενώ μέχρι στιγμής τους έχει καταβληθεί μόνο το 40% της αμοιβής του Σεπτέμβρη. Η εξόφληση Σεπτέμβρη αναμένεται να καταβληθεί μέσα στον Οκτώβρη, αλλά παραμένει άγνωστο τι θα γίνει με την καταβολή μισθών του τρέχοντος μήνα, καθώς το υπουργείο Οικονομικών επέβαλε μείωση της μηνιαίας δόσης της επιχορήγησης, ενώ το ΥΠΠΟ επέβαλε μείωση κατά 30% στον προϋπολογισμό του θεάτρου.

«Εφυγε» ο Γιάννης Δαλιανίδης

Κηδεύτηκε χτες το μεσημέρι από το Α' Νεκροταφείο (με πολιτική κηδεία) ο Γιάννης Δαλιανίδης. Ο γνωστός σκηνοθέτης και σεναριογράφος, δημιουργός δεκάδων ελληνικών ταινιών, πέθανε την περασμένη Παρασκευή σε ηλικία 87 ετών. Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1923, Ο Γ. Δαλιανίδης ξεκίνησε την καριέρα του ως χορευτής και χορογράφος, χρησιμοποιώντας το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Γιάννης Νταλ». Το 1958 έγραψε το πρώτο του σενάριο, για την ταινία «Το Τρελοκόριτσο». Ενα χρόνο μετά, ξεκίνησε την καριέρα του ως σκηνοθέτης με τη «Μουσίτσα» και ακολούθησε την ίδια χρονιά η ταινία «Λαός και Κολωνάκι». Το 1961 ξεκίνησε η συνεργασία του με την «Φίνος Φιλμς» με την ταινία «Ο Κατήφορος». Εκτοτε δούλεψε κατ' αποκλειστικότητα στη «Φίνος Φιλμς» μέχρι το 1977, που γυρίστηκε η τελευταία ταινία της εταιρείας «Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται». Συνολικά ο Γ. Δαλιανίδης σκηνοθέτησε πάνω από 60 ταινίες, στις περισσότερες από τις οποίες είχε γράψει το σενάριο ο ίδιος. Συλλυπητήριο τηλεγράφημα προς την οικογένειά του έστειλαν ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού και η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών.

Μελωδικές «εικόνες»

«Εικόνες για τη θλίψη των ξανθών κοριτσιών και της Ελένης» τιτλοφορείται το διπλό CD, με έξι μουσικές συνθέσεις του Θανάση Μωραΐτη (κυκλοφορεί από την EMI Classics), που παρουσιάστηκε χτες. Με διαφορετική δομή και φόρμα το κάθε έργο, αλλά με κοινό παρονομαστή τη «μελωδία», ο συνθέτης καταθέτει έξι έργα, τα οποία παρουσιάζουν κορυφαίοι συντελεστές της ελληνικής μουσικής σκηνής: Η Καμεράτα, η σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου, οι μουσικοί Δημήτρης Κοτρωνάκης (κιθάρα), Βαγγέλης Χριστόπουλος (όμποε), Ρενάτο Ρίπο (βιολοντσέλο), το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, η Ουρανία Λαμπροπούλου (σαντούρι) και η Σοφία Λαμπροπούλου (κανονάκι). Ιδιαίτερες «συζεύξεις» παραδοσιακών και συμφωνικών οργάνων, απρόσμενες αρμονικές συνηχήσεις που αναβλύζουν από τη διαστηματική δομή των μουσικών κλιμάκων της παραδοσιακής και βυζαντινής μουσικής, των «δρόμων - μακαμιών» των ρεμπέτικων και λαϊκών τραγουδιών και της σύγχρονης ευρωπαϊκής αρμονίας δίνουν το μουσικό στίγμα του διπλού δίσκου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ