ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Φλεβάρη 2011
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΓΣΕΕ
Συμφώνησαν για τις ... Ζώνες Εκπαιδευτικής Εκμετάλλευσης

Κυβέρνηση και ΓΣΕΕ συμφώνησαν απόλυτα για την προώθηση των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), στη χτεσινή παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδυτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ για την Εκπαίδευση. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ μίλησε για τις ΖΕΠ και η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας, Φ. Γεννηματά αναφέρθηκε (σχεδόν αποκλειστικά) στην πιλοτική εφαρμογή των ΖΕΠ.

Τι είναι οι ΖΕΠ; Συγκεκριμένες περιοχές της χώρας, που θα ενισχύονται οικονομικά και σε επίπεδο υποδομής, προσωπικού, ώστε υποτίθεται να μειωθεί η «σχολική αποτυχία» και να μην υπάρχει αποκλεισμός. Η «ενίσχυση» τελικά θα οδηγεί και στη διαφοροποίηση προγραμμάτων σπουδών (στα πλαίσιο του σχολείου της «αγοράς» και των «ιδιαιτεροτήτων» των περιοχών), ενώ οι μαθητές απ' τις «ευπαθείς» περιοχές θα οδηγούνται στην κατάρτιση. Με λίγα λόγια, μιλάμε για κατασκευή ενός φθηνού εργατικού δυναμικού απ' τα λαϊκά στρώματα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως, ενώ όλα τα κονδύλια για την Παιδεία κόβονται, για τις ΖΕΠ έχουν εξασφαλιστεί χρήματα απ' το ΕΣΠΑ.

Οι ΖΕΠ δεν αποτελούν ελληνική πρωτοτυπία. Εχουν εφαρμοστεί στη Γαλλία και στην Αγγλία, με τα αποτελέσματα, που περιγράψαμε παραπάνω. Με τις παρεμβάσεις αυτές δεν αλλάζει η ταξική θέση και το εισόδημα των οικογενειών, οι μαθητές παραμένουν «ευπαθείς». Σαν λύση προβάλλουν τα «ειδικά» προγράμματα με τους μαθητές να οδηγούνται γρήγορα - γρήγορα στην κατάρτιση. Η Φ. Γεννηματά, άλλωστε, το είπε: «Θέτουμε ως προτεραιότητα την ανάπτυξη συνεργειών των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας με τα προγράμματα της Διά Βίου Μάθησης. Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και κυρίως οι Δήμοι, με τη θεσμική και επιχειρησιακή τους εμπλοκή στη Διά Βίου Μάθηση, θα παίξουν θεμελιώδη ρόλο στην προσπάθεια παρέμβασης μέσω των ΖΕΠ». Ανακοίνωσε ότι η πιλοτική λειτουργία ξεκινά με «τέσσερις ΖΕΠ σε Πλατεία Βάθης, Κάτω Πατήσια, Ταύρο, Αχαρνές».

Το ΚΑΝΕΠ στην υπηρεσία της ΕΕ και της κυβέρνησης

Στην παρουσίαση των στοιχείων της έρευνας του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ, σε κλίμα απόλυτης σύμπνοιας με την πολιτική της κυβέρνησης στην εκπαίδευση, γινόταν συνεχώς αναφορά στους στόχους της ΕΕ για το κάθε ζήτημα. Το ΚΑΝΕΠ, άλλωστε, είναι γνωστό μέσο προώθησης της πολιτικής της ΕΕ και της κυβέρνησης στην εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα. Το παράδειγμα με τις ΖΕΠ ήταν μια ακόμα απόδειξη.

Ανάμεσα στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν ήταν και τα παρακάτω: Η δαπάνη για την εκπαίδευση απ' τις οικογένειες φτάνει τα 5 δισ. το χρόνο (7,7% για προσχολική αγωγή, 10,7% για πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 30,8% για δευτεροβάθμια κ.ά.). Χαρακτηριστικό είναι ότι το 37,5% είναι ...«εκπαίδευση που δεν μπορεί να ταξινομηθεί». Πρόκειται για έξοδα μετακίνησης και διαβίωσης των φοιτητών και των σπουδαστών, γυμναστήρια, ωδεία κ.ά. Συνολικά για την εκπαίδευση δίνονται 17 δισ. ευρώ απ' τα οποία το Δημόσιο δίνει 52,4%, η κοινοτική χρηματοδότηση είναι το 12,5% και οι οικογένειες δίνουν το 35,2% για τη «δημόσια Παιδεία».

Αξιοσημείωτο είναι ότι υπάρχουν στοιχεία για μαθητές που «διακόπτουν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους». Ο αριθμός για το 2007 - 2008 συνολικά ήταν 37.652. Η μεγαλύτερη «διαρροή» υπάρχει στην ΤΕΕ 15.322, στο Γυμνάσιο (13.730) και στο Λύκειο (5.182), όπου η «αδικαιολόγητη» διακοπή δικαιολογείται, αφού στην πλειοψηφία γίνεται για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους.

Οσον αφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό, σύμφωνα με την έρευνα, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί είναι 13,8% στο Νηπιαγωγείο, 20,2% στο Δημοτικό, 14,6% στο Γυμνάσιο, 15% στο Λύκειο, στα ΕΠΑΛ 10,9%. Δε διευκρινίζονται αν στους αναπληρωτές υπολογίζονται και οι ωρομίσθιοι.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Οι πρυτάνεις δε διαφωνούν με τους μάνατζερ, θέλουν να είναι οι ίδιοι

Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών: Καμία συναίνεση στο πέρασμα αυτών των μέτρων

Συνεχίζονται οι πρωτοβουλίες που ανέλαβε το ΑΠΘ προκειμένου να εξασφαλίσει τη συναίνεση της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας ευρύτερα, στη μετατροπή των πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις, με μάνατζερ τις πρυτανικές αρχές.

Χθες έγινε εκδήλωση όπου εκπρόσωποι των πανεπιστημίων της Βόρειας Ελλάδας, παρουσίασαν τα αποτελέσματα του εσωτερικού διαλόγου στα πανεπιστήμια και τις προτάσεις τους σχετικά με τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι πρυτάνεις του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ανέδειξαν ότι μείζον ζήτημα αποτελεί το θέμα της διοίκησης του πανεπιστημίου. Οι πρυτανικές αρχές, δε διαφωνούν με τον προσανατολισμό και τη μετατροπή των πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις, όμως διεκδικούν να αναλάβουν οι ίδιοι το ρόλο του μάνατζερ. Ζητούν από την κυβέρνηση να εξασφαλίσει δημόσια χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και ένα ελάχιστο ποσοστό χρηματοδότησης για τη έρευνα, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχιση της λειτουργία τους και αυτοί δεσμεύονται μέσα και από τις προτάσεις τους, να αναλάβουν να τα αναπτύξουν και να τα συνδέσουν με την αγορά, ως καλύτερα γνωρίζοντες.

Αλλωστε, χρόνια τώρα εκπαιδεύονται με τη ολοένα και αυξανόμενη διείσδυση των επιχειρήσεων στα Πανεπιστήμια και το αλισβερίσι τους με τις επιχειρήσεις και τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, στον τομέα της έρευνας.

Αποκαλυπτικό για το πώς κατανοούν το ρόλο τους, είναι το παράδειγμα που ανέφερε ο Γ. Μυλόπουλος, πρύτανης του ΑΠΘ, σε σχέση με τη διαχείριση των κονδυλίων. Μίλησε για τους εργολαβικούς εργαζόμενους στο ΑΠΘ που είναι περίπου 850 σε σύνολο 1.850 εργαζομένων, απασχολούνται με άθλιες εργασιακές σχέσεις και το ΑΠΘ πληρώνει το 67,7% του τακτικού προϋπολογισμού του στους εργολάβους. Είπε λοιπόν, ότι το ΑΠΘ θα μπορούσε να εξοικονομήσει το 25-30% αυτών των χρημάτων που πηγαίνουν στο εργολαβικό κέρδος και το ΦΠΑ, προσλαμβάνοντας το ίδιο το πανεπιστήμιο μέσω της Επιτροπής Διαχείρισης τούς εργαζόμενους που θέλει και να τους επιλέγει. Να γίνει δηλαδή το ίδιο το ΑΠΘ εργολάβος.

Πριν την έναρξη της χτεσινής εκδήλωσης, το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών άπλωσε δύο μεγάλα πανό στην πρόσοψη της αίθουσας τελετών και στο κτίριο διοίκησης του ΑΠΘ. Κάλεσε τους φοιτητές να μη συναινέσουν στην επίθεση, στο διάλογο για το πέρασμα αυτών των μέτρων. Να απαντήσουν με οργάνωση της συζήτησης και της πάλης μέσα στις Σχολές και στους χώρους δουλειάς για την κλιμάκωση ενός αγώνα με στόχο την αναχαίτιση των αντιδραστικών αλλαγών.

ΚΕΡΚΥΡΑ
«Εμπάργκο» στους μαθητές της υπαίθρου

Αποκλεισμένοι στα χωριά της Κέρκυρας είναι από την περασμένη Δευτέρα εκατοντάδες μαθητές των Γυμνασίων, Λυκείων και ΤΕΕ χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να πάνε στα σχολεία τους. Τα ΚΤΕΛ που τους μεταφέρουν καθημερινά δεν κάνουν τα προβλεπόμενα σχολικά δρομολόγια λόγω ακύρωσης από το ελεγκτικό συνέδριο του κράτους της σχετικής σύμβασης. Απέναντι στα κερδοσκοπικά παιχνίδια που παίζονται στις πλάτες μαθητών και γονιών, εκατοντάδες μαθητές μαζί με γονείς και εκπαιδευτικούς έκαναν στα πλαίσια της 3ωρης στάσης εργασίας που κήρυξε η ΕΛΜΕ Κέρκυρας (11 - 2 μ.μ.) μαζικό συλλαλητήριο. Στην κινητοποίηση συμμετείχαν με μαζικό μπλοκ το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών και το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, απαιτώντας την άμεση επίλυση και διευθέτηση του ζητήματος, τη μεταφορά των μαθητών με κρατική χρηματοδότηση χωρίς καμία επιβάρυνση των γονιών, ώστε οι μαθητές να μπορούν να παρακολουθήσουν ανεμπόδιστα τα μαθήματα του σχολείου.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ Β. ΕΛΛΑΔΑΣ
Χειροκροτεί την πολιτική της κυβέρνησης για την πανεπιστημιακή έρευνα

Την ικανοποίησή του για την επιλογή της κυβέρνησης να δέσει ακόμη περισσότερο την πανεπιστημιακή έρευνα με την αγορά και τα συμφέροντα των επιχειρήσεων εκφράζει, με ανακοίνωσή του, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βόρειας Ελλάδας (ΣΕΒΕ). Με τους πανηγυρισμούς τους οι εξαγωγείς έρχονται απλώς να επιβεβαιώσουν πως στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ είναι να εξασφαλίσει με κάθε τρόπο τη στήριξη και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του κεφαλαίου. Ετσι, ενώ στο όνομα της κρίσης, των ελλειμμάτων και του χρέους τσακίζει το εισόδημα των εργατικών - λαϊκών οικογενειών, θα δώσει 220 εκατομμύρια ευρώ για έρευνα υποταγμένη στα κέρδη των επιχειρήσεων. Ο ΣΕΒΕ σημειώνει ότι είναι θετικό που «από τώρα και στο εξής τα κονδύλια θα κατευθύνονται σε πέντε συγκεκριμένους τομείς (Αγροβιοτεχνολογία, Πράσινη Ανάπτυξη και Ενέργεια, Πληροφορική και Τεχνολογία, Χημικά Προϊόντα και Ιατρική)».

Μάλιστα, σημειώνει πως «με τη «σοφή διαχείριση της γνώσης ακαδημαϊκή και επιχειρηματική κοινότητα θα πρέπει να συνεργάζονται στο πλαίσιο των ερευνητικών προγραμμάτων για την έρευνα και την ανάπτυξη ενός προϊόντος, με στόχο αυτό το προϊόν: 1) Να είναι ανταγωνιστικό στην παγκόσμια αγορά (εξωστρέφεια), 2) να έχει προστιθέμενη αξία, 3) να παράγει κέρδος».

Τέλος, επαναλαμβάνει τη θέση του για πλήρη διαχωρισμό της βασικής έρευνας από την εφαρμοσμένη έρευνα, για προσανατολισμό των 2/3 των κονδυλίων στην εφαρμοσμένη έρευνα και τη σύνδεσή της με τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Κινητοποιήσεις συμβασιούχων στο «Δημόκριτο»

Με κεντρικό αίτημα την ανανέωση των συμβάσεων και την κάλυψη των αυξημένων αναγκών του ερευνητικού κέντρου, οι συμβασιούχοι στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» προχώρησαν από χτες σε διήμερη αποχή και έκαναν διαμαρτυρία στο κτίριο της διοίκησης.

Στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» πρόσφατα δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις 70 περίπου διοικητικών και τεχνικών υπαλλήλων που έληξαν 1 του Γενάρη. Πρόσφατα, το ΚΚΕ έφερε το θέμα στη Βουλή με ερώτηση βουλευτών του προς την υπουργό Παιδείας, αναφερόμενο στη γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στα ερευνητικά κέντρα, στην ομηρία του προσωπικού από εργολάβους, την απασχόληση της πλειοψηφίας του ερευνητικού δυναμικού με δελτία παροχής υπηρεσιών που επιτείνονται με την ανάθεση μελετών σε επιχειρήσεις και τις δραστικές περικοπές της χρηματοδότησης, ενώ επισήμανε ότι η μισθοδοσία του προσωπικού εξαρτάται από τα ερευνητικά προγράμματα που τρέχουν και τις συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα.

Σήμερα, στις 10 το πρωί, ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Μαυρίκος θα πραγματοποιήσει περιοδεία στο Ερευνητικό Κέντρο «Δημόκριτος».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ