ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Φλεβάρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΤΙΡΙΟ ΖΑΛΟΚΩΣΤΑ 7
Γλίτωσε τον αποχαρακτηρισμό του

Τελικά διασώθηκε - τελειωτικά ελπίζουμε αυτή τη φορά - από τον κίνδυνο αποχαρακτηρισμού ως νεότερου μνημείου η, ιστορική, και σημαντική αρχιτεκτονικά, πολυκατοικία της οδού Ζαλοκώστα 7 στην Αθήνα, με την προχθεσινή, κοινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων που απέρριψε το αίτημα του ιδιοκτήτη της (σ.σ. το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο) να αρθεί ο χαρακτηρισμός. Υπέρ του χαρακτηρισμού τάχθηκε εκπρόσωπος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αθήνας.

Πρόκειται για κτίριο του 1938, έργο του αρχιτέκτονα Α. Λαζαρίμου. Το ΝΑΤ εκμεταλλευόταν οικονομικά το κτήριο νοικιάζοντάς το σε γραφεία. Ομως, αποφάσισε πιο... ρηξικέλευθη «εκμετάλλευσή» του, δηλαδή τη μερική ή ολική καταστροφή του. Υπογραμμίζεται ότι η λεηλασία των ακινήτων του ΝΑΤ εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική ξεπουλήματος της λαϊκής περιουσίας από τις κυβερνήσεις του δικομματισμού.

Μετά από αγώνες του ΚΚΕ και άλλων φορέων, το 2008, όλο το κτίριο χαρακτηρίστηκε ως μνημείο, λόγω της αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας του, αφού συνδέεται με την αντίσταση του λαού ενάντια στη γερμανική κατοχή, κυρίως λόγω της χρήσης των υπογείων του για βασανισμούς αγωνιστών, μετά την επίταξή του από τους ναζί.

Ωστόσο, λίγους μήνες μετά το χαρακτηρισμό του, συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2009, ο τότε υπουργός Πολιτισμού ανέπεμψε το θέμα στο συμβούλιο, για να προσδιορίσει... «το εύρος του χαρακτηρισμού», δηλαδή, ουσιαστικά, τι θα απομείνει από το κτίριο και τι όχι. Τότε, το ΚΚΕ αντέδρασε έντονα και με σχετική Ερώτησή του στη Βουλή, διερωτώμενο «για το πραγματικό νόημα αυτής της αναπομπής», αφού η κήρυξη έδινε βάρος στη σημασία του κτηρίου ως συνόλου.

Η υπόθεση «πάγωσε» μέχρι που ο σημερινός υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού την έστειλε στα συμβούλια προς συζήτηση το Μάρτιο του 2010, οπότε εξελίχθηκε ένας τραγέλαφος, αφού το θέμα εισήχθη ως... «χαρακτηρισμός ή μη ως μνημείου», παρότι ήδη είχε κηρυχθεί το 2008. Το αποτέλεσμα ήταν να αναβληθεί... η συζήτηση για να συμπληρωθεί ο φάκελος. Τελικά, προχτές τα δύο συμβούλια κατέληξαν, ομόφωνα, στο προφανές, δηλαδή στη διατήρηση του χαρακτηρισμού όλου του κτιρίου. Αξιοσημείωτη ήταν η «χλιαρή» υπεράσπιση του αιτήματος αποχαρακτηρισμού από τον εκπρόσωπο - μηχανικό του ΝΑΤ, ο οποίος ή δεν μπορούσε ή δεν ήθελε να απαντήσει στο γιατί ο χαρακτηρισμός εμποδίζει την ενοικίαση των χώρων.

Εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης» μίλησε η αρχιτέκτονας Ρένα Λευκαδίτου, η οποία επανέλαβε το αίτημα διατήρησης του ολικού χαρακτηρισμού του κτιρίου.

Μνημείο το «Μοτέλ Ξενία» Καρτερού

Ενα από τα ομορφότερα δείγματα του αρχιτεκτονικού «έπους» των «Ξενία», το «Μοτέλ Ξενία» στην περιοχή Καρτερός του Ηρακλείου, ιδιοκτησία της ΕΤΑ, και έργο του εμπνευστή του προγράμματος, σπουδαίου αρχιτέκτονα, Αρη Κωνσταντινίδη, χαρακτηρίστηκε ως μνημείο, στην προχθεσινή κοινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ-Τ.

Το συγκεκριμένο «Ξενία» χτίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 πάνω σε, μη κηρυγμένο τότε, αρχαιολογικό χώρο. Αποτελείται από επτά ισόγεια κτίρια σε σχήμα «π» με εσωτερική «αυλή». Πρόκειται για την «επιτομή» της αρχιτεκτονικής προσφοράς του Κωνσταντινίδη, αφού περιλαμβάνει όλα τα ιδιαίτερα στοιχεία που κάνουν τα «Ξενία» ξεχωριστά, όπως ο σεβασμός και η ήπια «ενσωμάτωση» στο τοπίο, η χρήση παραδοσιακών υλικών και η γενικότερη «φιλοσοφία» τους για τη διαμονή ενός ταξιδιώτη - επισκέπτη ενός τόπου και όχι ενός «πελάτη», όπως κάνει το αδηφάγο μεγάλο κεφάλαιο που θησαυρίζει στον τουριστικό τομέα.

Ολα αυτά τα στοιχεία καθιστούν το «Μοτέλ Ξενία» όχι «ξένο» σώμα στον αρχαιολογικό χώρο, αλλά αναπόσπαστο τμήμα του. Αλλωστε, στο χώρο θα οριστούν Ζώνες προστασίας και το «Ξενία» θα είναι (σ.σ. ελπίζουμε) η μοναδική σύγχρονη κατασκευή εντός του αρχαιολογικού χώρου.

Σήμερα το σπουδαίο αυτό αρχιτεκτόνημα βρίσκεται σε άθλια κατάσταση, λόγω πλήρους εγκατάλειψής του, και η διάσωσή του δεν εξασφαλίζεται μόνο με το χαρακτηρισμό του. Επιπλέον, αυτή η κήρυξη υπογραμμίζει το γεγονός τής κατά περίπτωση προστασίας των «Ξενία», που αποτελεί το διαχρονικό «μπούσουλα» του κράτους, με αποτέλεσμα την κατεδάφιση αρκετών από αυτά, την εγκατάλειψη άλλων και την κακομεταχείρισή τους από τους ιδιώτες που κατά καιρούς τα «ανέλαβαν». Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι στη «λίστα» του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, που εξήγγειλε τον περσινό Ιούνιο η κυβέρνηση, περιλαμβάνονται και τα «Ξενία»...

Τρυφερή ιστορία αγάπης

Πρεμιέρα, σήμερα, στο «Μουσούρη», του έργου «Χάρολντ και Μωντ» του Κόλιν Χίγκινς. Μια ευαίσθητη ανθρώπινη ιστορία, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια με τους: Αννα Παναγιωτοπούλου, Πέτρο Φιλιππίδη, Ερση Μαλικένζου, Γιάννη Δεγαΐτη, Τάκη Παπαματθαίου, Αννα Μονογιού, Ηλία Γιαννάκη, Σπύρο Παππά, Γιώργο Τσούρμα, Κατερίνα Δημάδη. Σκηνικά - κοστούμια Αναστασίας Αρσένη, φωτισμοί Κατερίνας Μαραγκουδάκη, μουσική επιμέλεια Παναγιώτη Τσεβά.

Πρόκειται για μια αισιόδοξη ματιά πάνω στον έρωτα, τη μοναξιά, τις σχέσεις μεταξύ νέων και ηλικιωμένων ανθρώπων, την έλλειψη επικοινωνίας, αλλά και τις γέφυρες που μπορούν να χτίσουν γύρω τους. Ο αυτοκαταστροφικός και εύπορος έφηβος Χάρολντ έχει εμμονή με το θάνατο. Ξοδεύει τον ελεύθερο χρόνο του παρακολουθώντας κηδείες και κτίρια που κατεδαφίζονται. Κάθε τόσο κάνει ψεύτικες απόπειρες αυτοκτονίας, προσπαθώντας να τραβήξει την προσοχή της αδιάφορης, σνομπ και εγωκεντρικής μητέρας του. Οταν ο Χάρολντ συναντά την «αναρχική» Μωντ σε μια κηδεία γίνονται φίλοι και η ζωή του αλλάζει ολοκληρωτικά. Το κορμί του εικοσάχρονου Χάρολντ κρύβει την ψυχή ενός γέρου. Ενώ, πίσω από τα γηρατειά της Μωντ χαμογελά ένα κοριτσάκι. Η ηλικιωμένη γυναίκα αποκαλύπτει στον Χάρολντ τις προοπτικές και αποχρώσεις που μπορεί να αποκτήσει η ζωή του. Ο καθένας τους έχει κάνει το μισό δρόμο που τον χωρίζει από τον άλλο. Οι δυο τους, όταν είναι μαζί, αποτελούν ένα πλήρες ον. Την ημέρα των ογδοηκοστών γενεθλίων της, ο Χάρολντ της κάνει πρόταση γάμου. Η απάντηση της Μωντ είναι ηχηρή...

Ανομολόγητοι πόθοι και φόβοι

«Το κρυφό δωμάτιο» της Καρόλ Φρεσέτ παρουσιάζει η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» στο θέατρο «Αμαλία» (Θεσσαλονίκη). Την Γκρέις, υπάλληλο γραφείου, ερωτεύεται και παντρεύεται ο γοητευτικός και πάμπλουτος Ερρίκος. Εγκαθίστανται σε μια πολυτελέστατη βίλα, με 28 δωμάτια. Η απόλυτη ευτυχία, υπό τον όρο η Γκρέις να μην μπει ποτέ στο πιο μικρό δωμάτιο. Ενα έργο εμπνευσμένο από το μύθο του Κυανοπώγωνα, μια προσέγγιση των ανομολόγητων πόθων και φόβων μας και ταυτόχρονα μια πολιτική παραβολή περί ατομικής ευμάρειας και κοινωνικής ευθύνης. Μετάφραση Νικηφόρου Παπανδρέου, σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, σκηνικά-κοστούμια Ολγας Χατζηιακώβου, φωτισμοί Κέλλυς Εφραιμίδου - Μαρίας Λαζαρίδου. Παίζουν: Κυριάκος Δανιηλίδης, Αθηνά Ευσταθίου, Νανά Παπαγαβριήλ, Μαριέττα Σπηλιοπούλου, Εφη Σταμούλη.

Σίγησε ένα «χρυσό» κλαρίνο

Ο σπουδαίος δεξιοτέχνης του κλαρίνου Γιάννης Βασιλόπουλος «έφυγε» σε ηλικία 72 χρόνων και κηδεύεται σήμερα (11 π.μ.) στον Αγ. Νικόλαο (Λιόσια). Θα ταφεί στο νεκροταφείο Αγίων Αναργύρων. Γεννημένος το 1939, στο Αγρίνιο, σε οικογένεια παραδοσιακών μουσικών, άρχισε να μαθαίνει κλαρίνο από 8 ετών. Ο πατέρας του, ονομαστός κλαρινετίστας, υπήρξε ο πρώτος και τελευταίος δάσκαλός του. Ξεκίνησε επαγγελματική σταδιοδρομία σε ηλικία 15 ετών, στο Αγρίνιο και στη συνέχεια στην Αθήνα. Συνεργάστηκε με τα διασημότερα ονόματα της δημοτικής και της λαϊκής μουσικής, σε κέντρα και στη δισκογραφία. Φημίστηκε για το μοναδικό «ανατολίτικο» τρόπο του παιξίματός του και για τα σπάνια «ειδικά» μουσικά του προσόντα («αυτί» και «μνήμη»), που του επέτρεπαν, παρότι δεν ήξερε να διαβάζει νότες, να απομνημονεύει αμέσως οποιαδήποτε μουσική. Ασχολήθηκε, επίσης, με τη βυζαντινή μουσική. Τα συλλυπητήριά του για «το χαμό ενός από τα επιφανέστερα μέλη του» εξέφρασε με ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, καλώντας τα μέλη του να παραστούν στην κηδεία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ