ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Φλεβάρη 2011
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για μάχη και για ζωή...

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η ταινία «Kuhle Wampe - Σε ποιον ανήκει ο κόσμος» των Μπρεχτ - Ντουντόφ

Το προκλητικότερο και ρεαλιστικότερο δείγμα επαναστατικού, σοσιαλιστικού κινηματογράφου που η προβολή του απαγορεύτηκε, το πιο πολιτικά ριζοσπαστικό και αισθητικά καινοτόμο φιλμ εκείνης της περιόδου (1942), η ταινία «Kuhle Wampe - Σε ποιον ανήκει ο κόσμος» (σενάριο Μπρεχτ - Ernst Ottwald, σκηνοθεσία Ζλάταν Ντουντόφ, μουσική Χανς Αϊσλερ) προβάλλεται από τις 24 Φεβρουαρίου στο «Τριανόν», για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην πλήρη του μορφή, ψηφιακά αποκατεστημένο. Μετά το τέλος της προβολής θα παίζονται ζωντανά τραγούδια των Μπρεχτ - Αϊσλερ.

«Τώρα ήρθ' η ώρα για μάχη και για ζωή/γροθιά μου η γροθιά σου δίπλα φίλε στάσου/η πείνα είναι ντροπή/Οταν σφίξουμε τα χέρια οι λαοί αυτής της Γης/θα γενεί παράδεισός μας κι αφεντάδες της εμείς/... Μπροστά! Χωρίς να ξεχνάμε ποιος είναι ο δρόμος μας! Μπροστά, χωρίς να ξεχνάμε: σε ποιον ανήκει ο δρόμος; Σε ποιον ανήκει ο κόσμος;».

Τα λόγια αυτά από το «τραγούδι της αλληλεγγύης» έδωσαν εν μέρει το όνομα της ταινίας. Η ταινία μιλάει για τους Βερολινέζους εργάτες και ανέργους, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης που συγκλόνισε τον καπιταλιστικό κόσμο, στα τέλη της δεκαετίας του 1920. Μιλάει για την εξαθλίωση που φέρνουν οι καπιταλιστές στην εργατική τάξη, για τις αιτίες της καπιταλιστικής κρίσης, για τις «αξίες» του εκμεταλλευτικού συστήματος που σαπίζει, αλλά και το δρόμο που έχει διαλέξει η εργατική τάξη, για την ανατροπή της εκμεταλλευτικής κοινωνίας.

Γερμανία, αρχές δεκαετίας '30, εποχή του Μεσοπολέμου. Σε μια περίοδο παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η Γερμανία είναι από τις χώρες που βιώνουν πιο έντονα τις σκληρές συνέπειές της. Εκατομμύρια άνεργοι, άθλιες συνθήκες εργασίας, δημιουργία τεράστιων παραγκουπόλεων, φτώχεια, πείνα, απελπισία, καμιά ελπίδα για το μέλλον... Καμιά; Υπάρχει τρόπος να σωθεί ο κόσμος, μέσα από την ενωμένη δύναμη των εργατών και την αντίστασή τους στη σκληρή εκμετάλλευσή τους από τους λίγους, για τους οποίους φαίνεται να φτιάχτηκε ο κόσμος...

Τέχνη με κοινωνική συνείδηση

Η Αννι, μια νεαρή εργάτρια, πασχίζει μαζί με την οικογένειά της να επιβιώσουν στις πιο απάνθρωπες συνθήκες. Ο αδελφός της, ύστερα από μήνες απελπιστικής ανεργίας, βουτά στο κενό και αυτοκτονεί. Η ίδια και η οικογένειά της αδυνατούν να πληρώσουν το ενοίκιο του μίζερου διαμερίσματός τους και βρίσκονται στο δρόμο με έξωση. Χωρίς στέγη, με τα πράγματα φορτωμένα σε ένα φορτηγάκι, αποφασίζουν να πάνε στο Kuhle Wampe, έναν καταυλισμό, μια ώρα έξω από το Βερολίνο. Εκεί, έχουν βρει καταφύγιο μεγάλες μάζες φτωχών, ανέργων, ανθρώπων χωρίς στον ήλιο μοίρα. Μέσα σε αυτές τις καταστάσεις, η Αννι μένει έγκυος από τον αρραβωνιαστικό της, Φριτς, αλλά ο επικείμενος γάμος δεν πρόκειται να γίνει. Ο Φριτς πνίγεται με την προοπτική ενός γάμου, αλλά και με τη βαθύτερη φτώχεια που θα προξενήσει ο ερχομός ενός παιδιού. Η Αννι, ύστερα από αυτό, μετακομίζει σε μια φίλη της στο Βερολίνο και αρχίζει να συμμετέχει ενεργά στο νεανικό Εργατικό Κίνημα. Και σε μια διαδρομή με το τρένο, η Αννι μαζί με μια ομάδα του κινήματος θα λογομαχήσουν με μερικούς ευκατάστατους συνταξιδιώτες τους...

Το «Kuhle Wampe» είναι το πιο ριζοσπαστικό δείγμα της αποκαλούμενης Νέας Αντικειμενικότητας, δηλαδή μιας τάσης της εποχής στη Γερμανία, για τέχνη με κοινωνική συνείδηση και ντοκιμαντερίστικη απόδοση της υπόθεσης. Με γυρίσματα κυρίως σε πραγματικές τοποθεσίες, το «Kuhle Wampe» χρησιμοποιεί με λιτότητα το μελόδραμα, για να αναλύσει την ανεργία μέσα από μια οικογένεια Γερμανών εργατών. Η ταινία γυρίστηκε μέσα σε αντίξοες συνθήκες: Ηταν παραγωγή μιας κομμουνιστικής κινηματογραφικής εταιρείας με μηδαμινούς πόρους, ενώ ο χώρος των γυρισμάτων δεχόταν επιθέσεις από φασιστικές ομάδες, γι' αυτό και περιφρουρούνταν από μέλη του Κόμματος! Πρόκειται για ένα συλλογικό κινηματογραφικό εγχείρημα, καθώς στην ταινία συμμετέχουν εκατοντάδες ερασιτέχνες εργάτες, 4.000 εργάτες - αθλητές του Αθλητικού Εργατικού Ομίλου Φίχτε και το πιο διάσημο εργατικό θέατρο δρόμου της εποχής. Επίσης, στην ταινία συμμετέχουν συνολικά 300 τραγουδιστές και τραγουδίστριες. Ταυτόχρονα, είναι η πρώτη γερμανική ομιλούσα ταινία με θέμα την εργατική τάξη, λίγο πριν οι ναζί αλλάξουν την πορεία της Ιστορίας.

Η ταινία με την κυκλοφορία της βρήκε αμέσως θυελλώδη αντίδραση από τα συντηρητικά στοιχεία. Η προβολή της απαγορεύτηκε λόγω του έντονου πολιτικού της μηνύματος, της ανοιχτής απεικόνισης θεμάτων - ταμπού, όπως αυτοκτονία, έκτρωση, φτώχεια, αλλά και της ξεκάθαρης κομμουνιστικής θέσης της και της αισιοδοξίας για μια σοσιαλιστική κοινωνία. Ταυτόχρονα, κατηγορήθηκε ότι παρουσίαζε την κυβέρνηση, το πολιτικό σύστημα και τη θρησκεία πολύ αρνητικά. Υστερα από έντονες διαμαρτυρίες όμως, η απαγόρευση άρθηκε και προβλήθηκε μια εκδοχή της ταινίας, κομμένης, όμως, με νέο μοντάζ.

Στην απόδοση των μαχητικών μηνυμάτων της ταινίας βοηθάει πολύ και η δυναμική μουσική του Χανς Αϊσλερ και ειδικά το περίφημο «Τραγούδι της αλληλεγγύης». Η μουσική του Αϊσλερ και οι στίχοι του Μπρεχτ δημιουργούν ένα σύνολο σαν γροθιά στη νοοτροπία των αστών και εμπνέουν αδελφοσύνη και δικαιοσύνη.


Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο χρόνος της αγυρτείας τελείωσε

1. Μετά το μεγάλο αγώνα που έδωσε για την παραποίηση του πραγματικού, το καθεστώς στρέφει τώρα τους δημοσιογράφους κατά της αλήθειας. Καθ' ολοκληρίαν ψεύτης, ο πρωθυπουργός μάς αντιμετωπίζει σαν μια μωρόπιστη μάζα, που το μόνο που της αξίζει είναι να ζει και να πεθαίνει μέσα στο ψέμα.

2. Η ανεπάρκειά του θα έφερνε τον πρωθυπουργό αργά ή γρήγορα αντιμέτωπο με την αλήθεια. Μονίμως εγκατεστημένος στο μικρόκοσμο της τρόικας, μέτριος και ως εκ τούτου ολέθριος για την πατρίδα, αηδιάζει και αγανακτεί με τους φαντασιόπληκτους Ελληνες, που εξακολουθούν να του φέρνουν εμπόδια.

3. Ποιος το περίμενε να μαθαίνουμε τι ακριβώς θα μας βρει από τρεις εμετικές μύγες του ΔΝΤ σε συνέντευξη Τύπου: η απρέπεια, η άγνοια και το θράσος τους ανάγκασαν όσους ψήφισαν υπέρ του Μνημονίου να κλαίνε με κροκοδείλια δάκρυα. Παρεξηγημένες ψυχές...

4. Στα παλιά μου τα παπούτσια αν η αιώνια λήθη καταπιεί κάποτε μέχρι και το επώνυμο Παπανδρέου. Η απόπειρα της καταστροφής, που συνεχίζεται ίσαμε σήμερα, της μίας και μοναδικής ζωής μας έγινε με απολύτως συνειδητή κατάχρηση της εξουσίας. Ο Παπανδρέου είναι ένα επίλεκτο όπλο της τρόικας εναντίον μας. Είναι η θεαματική βεντέτα των Ευρωπαίων, γι' αυτό τον γυρίζουν δεξιά και αριστερά «στα ξένα» ως παράδειγμα.

5. Οσοι ψήφισαν υπέρ του Μνημονίου ας το βουλώσουν. Το πάθος τους για εξουσία, η ταύτισή τους με τους πλασιέ όλων των τραπεζών και η μικροπρέπεια εις βάρος των πολιτών, τους καθιστούν αξιόποινους και ως εκ τούτου δε θ' αργήσουν να καταλάβουν, θέλοντας και μη, ότι οφείλουν να μας απαλλάξουν από τη θλιβερή παρουσία τους.

6. Η φθαρμένη κόρη του Μητσοτάκη, ο φλύαρος Σαμαράς, ο προβληματικός Γιωργάκης, ο γιαλατζί άγιος Κουβέλης αποτελούν έναν αξιοθρήνητο θίασο που ψάχνει απελπισμένα για το έργο που θα τους ενώσει. Δε φαίνεται να έχουν αντιληφθεί ότι ακόμα και η ανάσα τους επιβαρύνει την εχθρική ατμόσφαιρα γύρω τους. Κοιτάξτε τους προσεκτικά: Πρόκειται για ηλίθιους που περνιούνται για σοφοί. Κάθε χλευασμό τον προσλαμβάνουν ως χειροκρότημα.

7. Οσοι πολίτες πίστευαν πως έπρεπε να συρθούν σ' έναν ατιμωτικό συμβιβασμό, τα έχασαν όταν είδαν ότι η ίδια η τρόικα όχι μόνο δε δεχόταν κανένα συμβιβασμό, αλλά τους έσερνε σ' έναν ανελέητο πόλεμο της καθημερινότητας. Η αναστάτωση του κόσμου δε θ' αργήσει να σχηματίσει έναν πυκνό λόγο. Οσοι είναι αφοσιωμένοι στην ανατροπή αυτού του κόσμου θεωρούν αυτή την αναστάτωση φυσική εξέλιξη: η αξιοθρήνητη κατάσταση των ταξικών αντιπάλων μας, το γεγονός ότι δε θ' αργήσουν να ξεσκιστούν μεταξύ τους, μας γεμίζει πλεονεκτήματα. Ο χρόνος της κυβερνητικής αγυρτείας τελείωσε.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ