ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
Μαζικά στο συλλαλητήριο!

Σε συμμετοχή στο πανελλαδικό συλλαλητήριο του Σαββάτου και σε αγώνες ταξικούς με το ΠΑΜΕ, καλούν οι δυο ναυτεργατικές Ενώσεις

Κάλεσμα να συμμετέχουν μαζικά στο συλλαλητήριο που οργανώνει το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο το Σάββατο στη 1 το μεσημέρι, απευθύνουν σ' όλους τους ναυτεργάτες η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) και η Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ». Οπως υπογραμμίζουν τα δυο σωματεία, μπροστά στις εξελίξεις που συντελούνται στο χώρο της ναυτιλίας, είναι επιτακτική ανάγκη, μέσα από τις γραμμές του ΠΑΜΕ, με το συνεπές ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, με τον αγώνα, να εκφραστεί η κατηγορηματική αντίθεση του εργαζόμενου λαού ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και του μεγάλου κεφαλαίου.

Συγκεκριμένα όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, οι εξελίξεις στο χώρο της ναυτιλίας χαρακτηρίζονται από τη γενικότερη αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης, των εφοπλιστών, των βιομηχάνων και των άλλων πολιτικών εκπροσώπων της. Ο άδικος χαμός 81 ανθρώπων με το τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα», οι άθλιες συνθήκες δουλιάς και διαβίωσης των ναυτεργατών είναι η σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι ναυτεργάτες στα καράβια.

Τα σωματεία καταγγέλλουν στους ναυτεργάτες «την ανήθικη τακτική των ακτοπλόων εφοπλιστών που προκαλώντας τον ελληνικό λαό, επιχειρούν να παρουσιαστούν ως "αθώες περιστέρες", να αποποιηθούν τις ευθύνες τους και να εκβιάσουν με την εξαγγελία της ακινητοποίησης των πλοίων στις 27 Οκτώβρη». Υπογραμμίζεται δε ότι «εφοπλιστές, βιομήχανοι, τραπεζιτικό κεφάλαιο, πατάνε στο έδαφος της κυβερνητικής πολιτικής που υπηρετεί τα συμφέροντά τους, πατάνε στο καθεστώς των προνομίων, στην κατάργηση του καμποτάζ και στην απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που σηματοδοτεί τη νέα φάση του επικίνδυνου ανταγωνισμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, για τον έλεγχο των κερδοφόρων γραμμών».

Με τη συμμετοχή τους στο συλλαλητήριο οι ναυτεργάτες διεκδικούν: «Μέτρα για την ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στους τόπους δουλιάς. Τη δημιουργία Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών με εργατικό, κοινωνικό έλεγχο, που θα αναλάβει την αποκλειστική ευθύνη της οργάνωσης αυτού του νευραλγικού χώρου. Τη διατήρηση - θωράκιση του καμποτάζ, την ανάκληση του κανονισμού 3577/92. Οι άδειες σκοπιμότητας επιβάλλεται να προβλέπουν ρητά την εφαρμογή του ΝΔ 187/73 για τη συνεχή απασχόληση των ναυτεργατών, εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, των οργανικών συνθέσεων, της ασφάλισης στο ΝΑΤ. Δημόσιο σύστημα υγείας. Δημόσια αναβαθμισμένη κοινωνική ασφάλιση με τη διεύρυνση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, την προσαρμογή των συντάξεων και των επιδομάτων στο 80% του μισθού. Την υπεράσπιση του δικαιώματος της δουλιάς με πλήρη σταθερή απασχόληση, αντιπάλεμα των απολύσεων. Την προστασία των ανέργων, χτύπημα του δουλεμπορίου, αναδιοργάνωση του ΓΕΝΕ. Την υπογραφή ικανοποιητικών ΣΣΕ. Δημόσια παιδεία, αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, αναγνώριση και ισοτιμία των διπλωμάτων των μηχανικών με αντίστοιχα της στεριάς».

Η ανακοίνωση καταλήγει: «Είναι επιτακτική ανάγκη η διεύρυνση του ΠΑΜΕ, ο συντονισμός της δράσης και η κλιμάκωση των αγώνων της εργατικής τάξης, ενάντια στην αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης, του μεγάλου κεφαλαίου και των πολιτικών εκπροσώπων του για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, για να ανοίξει ο δρόμος για ριζικές πολιτικές αλλαγές σε φιλολαϊκή βάση».

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Επιτάχυνση της αντιλαϊκής πολιτικής

Με γρήγορους ρυθμούς στην άρση του καμποτάζ και στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών

Με ταχύτατους ρυθμούς υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, κυβέρνηση συνολικά και εφοπλιστές, προχωρούν στην υλοποίηση των καταστροφικών τους σχεδίων για την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα και την άρση του Καμποτάζ. Ταυτόχρονα, με γοργούς ρυθμούς προχωρά και η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων των λιμανιών της χώρας. Τα σχέδια της κυβέρνησης, όπως ανακοίνωσε ουσιαστικά χτες κατά τη διάρκεια τακτικής συνέντευξης Τύπου ο ΥΕΝ Χρ. Παπουτσής, προχωρούν παρά τις αντιδράσεις των ναυτεργατών, των υπαλλήλων των λιμανιών, των νησιωτών και συνολικά του λαού της χώρας!

Συγκεκριμένα ο υπουργός ανακοίνωσε ότι ξεκίνησαν οι εργασίες της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο Νοέμβρη. Στο αίτημα ναυτιλιακού συντάκτη να σχολιάσει ο υπουργός την απόφαση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας για απεργιακές κινητοποιήσεις, απάντησε προκλητικά ότι θα προχωρήσει η κυβέρνηση τις αποφάσεις της: «... οι θέσεις όλων είναι γνωστές, τώρα είναι η ώρα των πολιτικών κομμάτων. Τώρα ήρθε η ώρα της Βουλής των Ελλήνων. Οι εκπρόσωποι του λαού θα εκφραστούν και οι εκπρόσωποι του λαού νομοθετούν».

Δε σταμάτησε όμως εκεί και σε μια προσπάθεια να παραπλανήσει την κοινή γνώμη δήλωσε ότι αίτημα των νησιών και του λαού είναι η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας. Γι' αυτό το λόγο επιταχύνουν τις διαδικασίες. «Δεν αλλάξαμε την πορεία, τόνισε. Ετσι και αλλιώς η πορεία ήταν δεδομένη. Η πορεία της απελευθέρωσης είναι δεδομένη».

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην πολιτική ιδιωτικοποίησης των λιμανιών της χώρας, καθώς προχωρά η υλοποίηση του νόμου για τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων των Λιμενικών Ταμείων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ταυτόχρονα, όπως είπε, γίνεται επεξεργασία των κριτηρίων με βάση τα οποία θα οριστούν οι λιμένες εθνικής σημασίας, οι οποίοι θα γίνουν ανώνυμες εταιρίες. Ανακοίνωσε την υπογραφή του προεδρικού διατάγματος για την αποκέντρωση του κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, ενώ συνεχίζεται η προετοιμασία για τα υπόλοιπα μέτρα που ανακοίνωσε το πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο.

Σε ό,τι αφορά την άδειες σκοπιμότητας που δόθηκαν σε εταιρίες με χρόνο υλοποίησης 18 έως 24 μήνες και αν θα σταματήσουν να ισχύουν στην περίπτωση άρσης του καμποτάζ το 2002, ο Χρ. Παπουτσής απάντησε ότι αυτό θα το προβλέψει η νομοθεσία. Σ' ερώτηση για τα «Σούπερ Πούμα», ο υπουργός επικαλέστηκε δήλωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας, Α. Τσοχατζόπουλου, ότι τις επόμενες εβδομάδες θα ολοκληρωθεί η εκπαίδευση και η πιστοποίηση των κυβερνητών. Εριξε όμως «το μπαλάκι» λέγοντας ότι στις επανειλημμένες αιτήσεις τις οποίες έκανε το ΥΕΝ για τη χρήση των ελικοπτέρων, ποτέ δεν είχε συγκεκριμένη ημερομηνία, καθώς η απάντηση ήταν πάντοτε το «γρηγορότερο δυνατόν».

ΠΑΡΟΣ
Ξεσηκώνονται οι κάτοικοι

Σε 24ωρο αποκλεισμό του λιμανιού, την Τετάρτη 25 Οκτώβρη, προχωρούν οι κάτοικοι του νησιού, ενάντια στο «λοκ άουτ» των πλοιοκτητών

Μετά τις κινητοποιήσεις των κατοίκων της Σάμου και τηςΙκαρίας, που είχαν μεγάλο αριθμό θυμάτων στο τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα», ήρθε η ώρα της Πάρου να ξεσηκωθεί. Το Δημοτικό Συμβούλιο του νησιού, μετά από αλλεπάλληλες συνεδριάσεις, αποφάσισε τελικά να προχωρήσει την ερχόμενη Τετάρτη 25 Οκτώβρη, σε 24ωρο αποκλεισμό του λιμανιού, για όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρίες που συμμετέχουν στην ακινητοποίηση των πλοίων στις 27 του μήνα. Μάλιστα καλεί όλο το λαό και τους φορείς της Πάρου και της Αντιπάρου να πάρουν μέρος σ' αυτή τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας.

Εκτός απ' τον 24ωρο αποκλεισμό, το ΔΣ αποφάσισε ακόμα να επιδιώξει την ύπαρξη κοινής στάσης από όλα τα νησιά και ιδιαίτερα αυτά της άγονης γραμμής και παράλληλα να επιδιωχτεί κοινός συντονισμός με την Τοπική Αυτοδιοίκηση της Σάμου και της Ικαρίας. Επίσης δεσμεύτηκε πως θα υπάρξει κι άλλη κινητοποίηση - αυτή τη φορά στις 8 Νοέμβρη - σχετικά με τα ζητήματα της ακτοπλοΐας και τα μέτρα που πρέπει να παρθούν.

Στο ψήφισμά του το ΔΣ τονίζει πως πρέπει επιτέλους να μπει φραγμός στη χρόνια εφοπλιστική ασυδοσία και η κυβέρνηση να αναλάβει τις πολιτικές της ευθύνες, ώστε να δημιουργηθεί το αναγκαίο πλαίσιο της αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, «που θα πρέπει να προασπίζει τον κοινωνικό χαρακτήρα της ακτοπλοΐας, το δημόσιο συμφέρον και τον εθνικό ρόλο των θαλάσσιων συγκοινωνιών στο Αιγαίο». Επισημαίνει πως θεωρεί απαραίτητη τη σύσταση ενός οργανισμού με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων (εργαζόμενοι στη ναυτιλία, αρμόδιοι φορείς και ΤΑ), που με διαφανείς και ανοιχτές διαδικασίες θα χορηγεί άδειες σκοπιμότητας με απαραίτητες τις εξής προϋποθέσεις: Την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με πλοία συμβατικής τεχνολογίας, τον καθορισμό δρομολογίων ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες όλων των νησιών και όλες τις εποχές του έτους και τη ρύθμιση των δρομολογίων, ώστε να αποφεύγονται οι ταυτόχρονες αφίξεις και αναχωρήσεις με όλες τις αρνητικές τους συνέπειες.

«Ο τραγικός χαμός τόσων συνανθρώπων μας δεν αφήνει πλέον περιθώρια για εκπτώσεις στα θέματα ασφάλειας και αξιοπλοΐας. Το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει και μπορεί να γίνει αυστηρότερο. Η τήρησή του είναι το πρόβλημα, από όλους εκείνους που είναι ταγμένοι για την εφαρμογή του. Τα όργανα ελέγχου ασφαλείας και αξιοπλοΐας έχουν αποδειχθεί αναξιόπιστα», αναφέρει χαρακτηριστικά το ψήφισμα.

Στη συνέχεια προτείνει μια σειρά μέτρων, «που πρέπει να παρθούν άμεσα», ώστε να εξασφαλιστεί η αναβάθμιση της ακτοπλοΐας και η ασφαλής μεταφορά των επιβατών. Μεταξύ άλλων το ΔΣ της Πάρου ζητά τακτικούς και έκτακτους ελέγχους για την αξιοπλοΐα, την ύπαρξη και καλή λειτουργία των μέσων διάσωσης, τακτική άσκηση των πληρωμάτων και ενημέρωση των επιβατών σχετικά με τα μέσα διάσωσης και τήρηση του ορίου ηλικίας των πλοίων. Αναφέρει ακόμα πως το πρόσφατο ναυάγιο απέδειξε πως ο κρατικός μηχανισμός διάσωσης ήταν ανύπαρκτος και πως η κυβέρνηση οφείλει να ανακοινώσει τα μέτρα και το σχεδιασμό αντιμετώπισης τέτοιων αναγκών.

Νέες απαιτήσεις

Τρεις νέες αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων κατά της «Μίνοαν Φλάινγκ Ντόλφιν» (MFD), κατέθεσαν οι συγγενείς δύο εκ των θυμάτων του ναυαγίου του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» και πέντε διασωθέντες. Συνολικά, ζητούν το ποσό, του 1,9 δισεκατομμυρίων δραχμών. Συγκεκριμένα, η γυναίκα ενός εκ των δύο νεκρών, έχοντας έξι παιδιά να μεγαλώσει, ζητά την καταβολή του ποσού των 800 εκατομμυρίων δραχμών για ψυχική οδύνη, ενώ η γυναίκα του άλλου - με πέντε παιδιά - ζητά το ποσό των 600 εκατομμυρίων δραχμών για τον ίδιο λόγο. Οι πέντε διασωθέντες ζητούν για ηθική βλάβη την καταβολή του ποσού των 100 εκατομμυρίων δραχμών έκαστος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ