ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Απρίλη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΠΟ-διάλυση όλοι οι θεσμοί

Εκβιαστικός «διάλογος» για τα ΔΗΠΕΘΕ

Στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟ-Τ πραγματοποιήθηκε προχτές ημερίδα με θέμα την ανασυγκρότηση - επαναθεώρηση του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ, παρουσία πρώην και νυν καλλιτεχνικών διευθυντών και εκπροσώπων του ΣΕΗ.

Στην ημερίδα παραβρέθηκε ο υπουργός, ο οποίος αφού άκουσε τις απόψεις, μίλησε... περί έρωτος! Ναι καλά διαβάσατε. Μεταξύ άλλων, τάδε έφη Παύλος Γερουλάνος: «Η καταγραφή προβλημάτων και η προσπάθεια επίλυσής τους είναι μια μορφή έρωτα με το χτες. Αντίθετα, η καταγραφή ευκαιριών και η προσπάθεια να τις αδράξουμε είναι μια μορφή έρωτα με το αύριο. Γι' αυτό το μόνο αίτημά μου είναι να δείτε με πολλή αγάπη τις μέρες που έρχονται και με πολύ φόβο αυτές που πέρασαν»!!! Και συνέχισε: «Το μνημόνιο και την τρόικα σ' αυτό το δωμάτιο μπορούμε να τα φέρουμε μόνο εμείς. Ως παλιά κοινωνία κοιτάμε με αγάπη τις μέρες που ζήσαμε και με φόβο τις ημέρες που έρχονται και για αυτό συζητάμε για όσα ζήσαμε».

Ο Π. Γερουλάνος «ερωτοτροπεί» με λέξεις και έννοιες, όταν τα ΔΗΠΕΘΕ ψυχορραγούν. Δεν έχουν πάρει δραχμή για το 2011. Η εντολή για την εκταμίευση των 57.000 ευρώ, που θα κάλυπτε το πρώτο 4μηνο του 2011 μέχρι τον Απρίλη, είναι άγνωστο πότε θα εκτελεστεί και θα φτάσει στα ταμεία των ΔΗΠΕΘΕ. Το πρόγραμμα των περισσοτέρων ΔΗΠΕΘΕ για το χειμώνα που πέρασε ήταν σχεδόν ανύπαρκτο, ενώ για το καλοκαίρι δεν υπάρχει «φως», καθώς αδυνατούν να προγραμματίσουν οτιδήποτε με αυτά τα δεδομένα, παρότι δόθηκε εξάμηνη παράταση (μέχρι το Δεκέμβρη 2011) στη σύμβαση μεταξύ ΔΗΠΕΘΕ - ΥΠΠΟΤ - δήμων.

Ηταν στραβό το κλήμα... ήρθε και η μετατροπή της δημοτικής επιχείρησης σε κοινωφελή. Αυτό προκαλεί προβλήματα λειτουργίας, καθώς προϋποτίθενται διαγωνισμοί και ΑΣΕΠ. Ενός «Καλλικράτη» μύριοι μηχανισμοί έπονται.

Οι απόψεις που κυκλοφορούν και μάχονται για το ποια θα επικρατήσει είναι αρκετές. Πρώτη και ισχυρότερη η άποψη του κύκλου Γερουλάνου για μείωση των ΔΗΠΕΘΕ σε έξι. Το επίσημο ΠΑΣΟΚ υπερασπίζεται τα 12, όσες και οι περιφέρειες, πλην της Αθήνας. Κάποιοι του «παλιού» ΠΑΣΟΚ μιλούν για τη διατήρηση όλων των υπαρχόντων... αλλά να απεξαρτηθούν από τους Δήμους. Οσον αφορά στη θεσμική αναδιάρθρωση, οι περισσότεροι επιθυμούν την μετατροπή τους σε Α.Ε! Μετατροπή που θα είναι η ταφόπλακα των ΔΗΠΕΘΕ.

«Μπορεί να υπάρξει και μια χρονιά "παύσης"», δηλώνει ανενδοίαστα ο Γιάννης Βούρος, ο οποίος μαζί με τους Πέμυ Ζούνη, Λευτέρη Πλασκοβίτη και τη Διεύθυνση Θεάτρου - Χορού του ΥΠΠΟΤ εκπονούν νέο πλαίσιο για τα ΔΗΠΕΘΕ.

Η θέση του ΣΕΗ στην ημερίδα είναι τα ΔΗΠΕΘΕ να εξελιχθούν σε αυτοτελείς κρατικούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς, με δικό τους ιδρυτικό νόμο που θα ορίζει τη λειτουργία, τη δική τους αποκλειστική υποδομή και χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Στόχος πρέπει να είναι κάθε μεγάλη πόλη να αποκτήσει το δικό της «κρατικό θέατρο». Αυτή η προοπτική μπορεί να στηριχθεί άμεσα στην υπάρχουσα υποδομή των 16 ΔΗΠΕΘΕ, που μπορούν να μετεξελιχτούν σε κρατικά θέατρα και να διοικούνται από ανακλητούς αντιπροσώπους. Οι πόροι τους πρέπει να προέρχονται: από τον κρατικό προϋπολογισμό, γιατί η εμπλοκή πολλών φορέων μέσω ποσόστωσης στο σύνολο της χρηματοδότησης, συνεπάγεται την εξάρτηση των θεάτρων (άρα και του προσφερόμενου έργου) από την τοπική μικροπολιτική, τον παραγοντισμό και την κομματική ένταξη.

Είναι μια πρόταση δημιουργίας κρατικής ευθύνης θεάτρων, τα οποία θα τονώσουν την εγχώρια παραγωγή πολιτιστικού έργου, αντιμετωπίζοντας την αυξανόμενη στις μέρες μας «εισαγωγή» πολιτιστικών προϊόντων ισχυρών ιμπεριαλιστικών κρατών και τη φτώχεια των Ελλήνων καλλιτεχνών.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Λεφτά στα μνημεία όχι στα «Μέγαρα»

Τμήμα του πρώην Πάρκου Ελευθερίας που παραχωρήθηκε για τις υπόγειες και υπέργειες επεκτάσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Icon

Τμήμα του πρώην Πάρκου Ελευθερίας που παραχωρήθηκε για τις υπόγειες και υπέργειες επεκτάσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών
Μετά την πρόσφατη πρόκληση της κυβέρνησης να «εξυπηρετήσει» δάνειο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, που ανέρχεται σε 95 εκ. ευρώ που έλαβε με εγγυητή το ελληνικό δημόσιο το 2007, και την επιχορήγηση του Μουσείου Μπενάκη από τον ΟΠΑΠ για διοργάνωση (με απόφαση του ΥΠΠΟΤ) έκθεσης στις ΗΠΑ (σ.σ. και οι δύο φορείς εποπτεύονται από το ΥΠΠΟΤ) ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων διαπιστώνει ότι... «λεφτά υπάρχουν», αλλά όχι για τις πραγματικές ανάγκες της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ο ΣΕΑ ρωτά συγκεκριμένα:

-- «Πότε και πώς θα καλυφθούν οι εκτός έδρας μετακινήσεις των συναδέλφων που παλεύουν καθημερινά για την προστασία των μνημείων σε όλη την Ελλάδα;»

-- «Πότε θα ανοίξουν οι κλειστές - λόγω έλλειψης προσωπικού - αίθουσες των μεγάλων μουσείων μας (...)».

-- «Γιατί περικόπτονται οι προϋπολογισμοί των έργων ΕΣΠΑ για το 2011 κατά 45%, με την αιτιολογία της έλλειψης πόρων για την εθνική συμμετοχή; (...)».

-- «Γιατί πληρώνει η χώρα μας τη διοργάνωση της συγκεκριμένης έκθεσης στο εξωτερικό, αφού - ως είθισται - οι δαπάνες διοργάνωσης καλύπτονται από τη χώρα φιλοξενίας της έκθεσης; Γιατί η δωρεά κατευθύνεται προς το Μουσείο Μπενάκη, ενώ τα ευρήματα που θα εκτεθούν θα προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από δημόσια μουσεία και έχει ζητηθεί η συνδρομή των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των Βυζαντινών Μουσείων στη διοργάνωση της έκθεσης;»

Οι αρχαιολόγοι θυμίζουν ότι εκκρεμεί η διερεύνηση και η απόδοση ευθυνών «για τις τουλάχιστον περίεργες "διαδρομές" μέρους των κονδυλίων του Ειδικού Λογαριασμού», ενώ «οι Περιφερειακές Υπηρεσίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στραγγαλίζονται οικονομικά, ανήμπορες να αντεπεξέλθουν στα αιτήματα των πολιτών και στις επείγουσες ανάγκες των μνημείων» και η «μόνη λύση για την αντιμετώπιση επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών είναι η μετακίνηση των αρχαιολόγων και όλων των υπαλλήλων με ίδια χρήματα».

Ζητούν ποσοστό από τα κέρδη του ΟΠΑΠ να πηγαίνουν στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, η «εξυπηρέτηση» του Μεγάρου Μουσικής να μην επιβαρύνει το ΥΠΠΟΤ και να μη μειωθούν οι προϋπολογισμοί των έργων του ΕΣΠΑ που εκτελεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Επαναπατρισμοί αρχαιοτήτων

Επαναπατρισμένη εικόνα του Αγίου Γεωργίου (18ος αιώνας, από το ναό των Αγίων Αποστόλων στην Τσαγκαράδα Πηλίου)
Επαναπατρισμένη εικόνα του Αγίου Γεωργίου (18ος αιώνας, από το ναό των Αγίων Αποστόλων στην Τσαγκαράδα Πηλίου)
Παρουσιάστηκαν χτες στο Βυζαντινό Μουσείο Αθήνας οι έξι μεταβυζαντινές εικόνες που είχαν κλαπεί από την Ελλάδα και επαναπατρίστηκαν από το Λονδίνο, όπου εντοπίστηκαν σε γκαλερί. Κατά την παρουσίαση των έξι εικόνων ανακοινώθηκε ότι προχτές το βράδυ κατασχέθηκαν και στο Αμστερνταμ ακόμη έξι βυζαντινές εικόνες, που είχαν επίσης κλαπεί από μονές της περιοχής της Ηπείρου, όπως και μερικές από τις επαναπατρισμένες που παρουσιάστηκαν χτες.

Οι έξι εικόνες που επέστρεψαν θα φυλαχθούν, προσωρινά, στο Βυζαντινό Μουσείο Αθήνας, μέχρι να παραδοθούν στους εκπροσώπους των αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων (7η και 8η ΕΒΑ).

Στο μεταξύ, επαναπατρίσθηκε προχθές από την Ολλανδία μαρμάρινο θραύσμα αρχαίου αρχιτεκτονικού μέλους (0,10Χ0,20 μ). Το θραύσμα «αφαιρέθηκε» - όπως θέτει «κομψά» το ζήτημα η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού/ Τουρισμού - από ιδιώτη κατά τη δεκαετία του 1950, ο οποίος το επέστρεψε οικειοθελώς στο Εθνικό Μουσείο Αρχαιοτήτων της Ολλανδίας.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Δει δη χρημάτων...

Αρκετά μειωμένος είναι ο προϋπολογισμός του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου (3,2 εκ. ευρώ, από 4 εκ. πέρσι και 5 εκ. πρόπερσι), το πρόγραμμα του οποίου, ξεκινά την 1/6. Μεταξύ άλλων, θα γίνουν αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς (Ξενάκης - 3,6,8/6, Μάλερ - 26/6 και 15/7), Ελύτης - 24/6, Γκάτσος, Παπαδιαμάντης κ.ά.), παραστάσεις με διεθνή ονόματα, αλλά και νέες θεατρικές ομάδες, μουσικές, χορευτικές εκδηλώσεις, εκθέσεις κλπ. Κι επειδή πενία τέχνας κατεργάζεται, μεγάλος θα είναι ο αριθμός των μονολόγων, αρκετοί από τους οποίους θα παρουσιαστούν σε ...απροσδόκητους χώρους (αυλές, ταράτσες).

Οι υπόλοιποι χώροι είναι: Ηρώδειο, Πειραιώς 260, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, πρώην Κορεάτικη Αγορά, Τεχνόπολη, «Από Μηχανής Θέατρο», Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κ.ά. Μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα περιλαμβάνει: «Ευγένιος Ονιέγκιν» του Τσαϊκόφσκι από την Οπερα Μπαλσόι (12,14/7), «(Α)πολλωνία» (28/6-1/7), «Αμλετ» (7-9/7), «Γυναίκες» (9-10/7), παράσταση της Συλβί Γκιλέμ (19-20/7), Forsythe Company με το «Yes we can't» (3-5/7), «Καβαλλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι/ «Παλιάτσοι» του Λεονκαβάλλο από Εθνική Λυρική Σκηνή (1-5/6) κ.ά. Μουσικοί από Τυνησία και Αίγυπτο (17/6, Τεχνόπολη), «Η κόρη της καταιγίδος» του Θ. Σακελλαρίδη (13-14/6, Πειραιώς 260) κ.ά. Λιγότερες παραστάσεις θ' ανεβούν φέτος στην Επίδαυρο: «Ειρήνη» (1-2/7), «Μικρά Διονύσια» - παράσταση φόρος τιμής στο ΚΘΒΕ (8-9/7), «Σκηνοβάτες» (Εθνικό Θέατρο, 15-16/7). «Μήδεια» (22-23/7), «Ριχάρδος Γ'» (29,30/7), «Ηρακλής Μαινόμενος» (Εθνικό Θέατρο, 5-6/8).

Τις δύο τελευταίες, αποχαιρετιστήριες παραστάσεις του στο «Casablanca» (Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής 3, 210.3811.175) πραγματοποιεί σήμερα και αύριο ο Σωκράτης Μάλαμας, ολοκληρώνοντας έναν κύκλο ιδιαίτερα επιτυχημένων εμφανίσεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ