ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Μάρτη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Θέλουν να το βάλουν... σε «κλουβί»

Το πρόβλημα των ναρκωτικών, οι προβοκατόρικοι βανδαλισμοί τσουβαλιάζονται με τις λαϊκές διαδηλώσεις και εμφανίζονται ως η αιτία

Η μελέτη παρουσιάζει αυτό το καμένο από «μολότοφ» φυλάκιο στην οδό Τοσίτσα, τη μέρα της πανελλαδικής απεργίας στις 15/6/2011, για να «τεκμηριώσει» το αίτημα για «προστασία» του μουσείου...
Η μελέτη παρουσιάζει αυτό το καμένο από «μολότοφ» φυλάκιο στην οδό Τοσίτσα, τη μέρα της πανελλαδικής απεργίας στις 15/6/2011, για να «τεκμηριώσει» το αίτημα για «προστασία» του μουσείου...
Το παλιό σχέδιο για την καγκελόφραξη ολόκληρου του κήπου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου - και του ίδιου του κτιρίου - επανήλθε χτες στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, προβάλλοντας κάποια υπαρκτά προβλήματα (όπως την παρουσία των τοξικοεξαρτημένων) και τσουβάλιάζοντάς τα με τους πιτσιρικάδες με τα «γκράφιτι», αλλά... και τις διαδηλώσεις στο κέντρο της Αθήνας!

Το θέμα τέθηκε στο ΚΑΣ ως αίτημα της διοίκησης του μουσείου, που παρουσίασε και σχετική μελέτη, η οποία προβλέπει τη συνέχιση της υπάρχουσας περίφραξης εκατέρωθεν του μουσείου (οδοί Τοσίτσα και Β. Ηρακλείου) και της πίσω πλευράς του (οδός Μπουμπουλίνας), ώστε να περιφραχτεί και όλη η μπροστινή όψη επί της Πατησίων... πλην του αναψυκτηρίου, για να μπορεί να λειτουργεί και μετά το πέρας της λειτουργίας του μουσείου. Επί της Πατησίων προβλέπεται μεγάλη καγκελόπορτα που θα ανοιγοκλείνει ανάλογα με το ωράριο λειτουργίας!

Ουσιαστικά, πρόκειται για «πρόταση» που αποκλείει έναν ακόμη ελεύθερο χώρο και μάλιστα το περιβάλλον και τον κήπο του σημαντικότερου μουσείου της χώρας. Τα μέλη του ΚΑΣ εμφανίστηκαν διχασμένα, με ορισμένους να υπερασπίζονται την πρόταση, αποδεχόμενοι τα «επιχειρήματά» της. Ποια είναι αυτά; Οι προβοκατόρικοι βανδαλισμοί στις μεγάλες πανελλαδικές και γενικές απεργίες, όπως στις 11/5/2011 και στις 15/6/2011, τα «γκράφιτι» και οι τοξικοεξαρτημένοι!

Ολοφάνερα η διοίκηση του μουσείου «εμπνέεται» από την αντιδραστική κυβερνητική λογική, που ταυτίζει τις διαδηλώσεις και τις απεργίες με τους προβοκατόρικους μηχανισμούς. Επιπλέον, προσπαθεί να πείσει ότι τα κάγκελα θα αποτρέψουν τα «γκράφιτι», ενώ επιδεικνύει και κυνισμό έναντι των τοξικοεξαρτημένων, οι οποίοι... μπορούν «ελεύθερα» να πεθαίνουν έξω από τον ... καθαρό και καγκελοφραγμένο κήπο. Το σχέδιο για καγκελόφραξη του μουσείου υπάρχει από το 2002... και χωρίς τους βανδαλισμούς. Γεγονός που αποκαλύπτει εντελώς τον προσχηματικό χαρακτήρα της «προστασίας». Επιπλέον, όλα τα μεγάλα μουσεία μας έχουν μπει σε «τροχιά» οικονομικής «αυτοτέλειας», άρα μπορεί ο κήπος να αξιοποιηθεί για εμπορική χρήση...

Η γγ του ΥΠΠΟΤ, Λίνα Μενδώνη, εμφανίστηκε αντίθετη στην καγκελόφραξη, σημειώνοντας ότι «δεν σχετίζεται η ασφάλεια του μουσείου με τα κάγκελα» και ότι το «τίμημα για την πόλη θα είναι βαρύ», από μια τέτοια εξέλιξη. Ομως, πρότεινε να αναβληθεί το θέμα, για να παραβρεθεί σε νέα συνεδρίαση και ο διευθυντής του μουσείου και για αναζήτηση «εναλλακτικών» τεχνικών «λύσεων».

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΩΔΩΝΗΣ
Ακόμη «σώζεται»...

Απομακρύνεται κάθε σκέψη για επανάχρηση του εμβληματικού αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, που επί χρόνια βρίσκεται στην «κόψη του ξυραφιού» λόγω της εξελισσόμενης σοβαρής φθοράς του, εξαιτίας της αδιαφορίας των κυβερνήσεων.

Η γγ του ΥΠΠΟΤ στην πρόσφατη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είπε ότι «είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για επανάχρηση», αφού η προσπάθεια γίνεται... «για να μη διαλυθεί» το μνημείο. «Ας πάρει άλλος την ευθύνη στο μέλλον για την επανάχρηση», πρόσθεσε η πρόεδρος του ΚΑΣ.

Η «προσπάθεια» αυτή συμπληρώνει φέτος δεκαετία, παρότι το κράτος συνεχώς... διαπίστωνε ότι το θέατρο καταρρέει. Μάλιστα, το ΚΚΕ έθεσε το θέμα στη Βουλή από το 1997 ζητώντας να χρηματοδοτήσει το ΥΠΠΟ άμεσα τη διάσωσή του! Οι πρώτες μελέτες συντήρησης και αποκατάστασης ξεκίνησαν το 2002. Το 2004 η τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ «διαπίστωνε» ότι... «το έργο έχει μπει σε καλό δρόμο». Το 2006 το ΚΑΣ διαπίστωνε ότι το 70% των λίθων θα μετατραπεί... σε χαλίκι μέσα στην επόμενη 20ετία. Το 2009, το ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών) παρενέβη στην επιστημονική συζήτηση για το εύρος και τον τρόπο της αποκατάστασης, εκτιμώντας ότι με τις εργασίες στο μνημείο «διατηρούνται νησίδες αρχαίας ύλης, πνιγμένες σε απίστευτη ποσότητα τσιμέντου»..!

Τώρα το ΚΑΣ - μετά από αυτοψία - κατά πλειοψηφία, ενέκρινε τις εργασίες που γίνονται στο πλαίσιο της απόφασης του 2010 για την «πιλοτική» στερέωση και αποκατάσταση της ανατολικής κερκίδας της κατώτερης ζώνης. Οι μελετητές υπεράσπισαν τη μέθοδό τους, που βασίζεται στην πολλαπλή - και επίπονη - τεκμηρίωση της αρχικής θέσης των λίθων. Ωστόσο και πάλι ήρθε στην επιφάνεια η διαχρονική διαμάχη για το πώς και τι συντηρείται και αναστηλώνεται. Ενθερμος υποστηρικτής της εφαρμοζόμενης μεθόδου στο αρχαίο θέατρο, ο καθηγητής Μ. Κορρές είπε ότι «ίσης αξίας (σ.σ. ιστορικής) με το αυθεντικό υλικό είναι η αυθεντική μορφή» και ότι το σύγχρονο υλικό και όλες οι σημερινές εργασίες σε λίγα χρόνια θα έχουν «ενσωματωθεί» στο μνημείο, δε θα είναι ορατές. Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Συντήρησης, Ν. Μίνος, εξέφρασε επιφυλάξεις κυρίως γιατί με τη μέθοδο της χύτευσης «εγκλωβίζεται» ο αρχαίος λίθος σε ένα «ισχυρό υλικό», μεγάλης περιεκτικότητας σε τσιμέντο, που στις ακραίες καιρικές συνθήκες της Δωδώνης επιβαρύνει το μνημείο.

«Πυρκαγιές» στο Εθνικό Θέατρο

«Πυρκαγιές» τιτλοφορείται το έργο του Λιβανέζου μετανάστη στο Παρίσι, πολυβραβευμένου δραματουργού και σκηνοθέτη Ουαζντί Μουαουάντ, που από σήμερα (5μμ) έως τις 13/5, θα παίζεται στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Στη σύγχρονη Μέση Ανατολή, όπου «βασιλεύουν» ο πόλεμος κι ο θάνατος, τοποθετείται το σύγχρονο -με αναφορές στο μύθο του Οιδίποδα- έργο, του οποίου οι θεατές θα βρίσκονται, μαζί με τους ηθοποιούς, επί σκηνής.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, μεταξύ άλλων σημειώνει: «Το τοπίο είναι δύο χώρες που δε διαφέρουν. Η μία σπαραγμένη απ' τον εμφύλιο. Στην άλλη πάνε όσοι θέλουν να ξεφύγουν από την κόλαση. Δύο παιδιά, ξεκινούν ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο, στις μνήμες, καθώς το αίμα που τις έγραψε δεν το ξεπλένει ούτε ο θάνατος». Το έργο «είναι, με εντελώς προσωπική ματιά (ανελέητη όσο και τρυφερή), δίνει μορφή σε ιδέες πανανθρώπινες: τον απόλυτο έρωτα, τη μητρική αγάπη, την ιδανική φιλία, το παράλογο μίσος, την ελπίδα που γεννά η γνώση». «Η δεξιοτεχνική πλοκή του μύθου, συνδυάζοντας το μοντάζ μιας ταινίας μυστηρίου με τα αρχετυπικά μεγέθη της αρχαίας τραγωδίας, ή το ρεαλιστικό ύφος των σκηνών με το λυρισμό του ποιητικού λόγου, οδηγεί τον θεατή "δι' ελέου και φόβου" σε κάθαρση».

Μετάφραση: Εφη Γιαννοπούλου, σκηνοθεσία - Φωτισμοί: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης, κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, βίντεο: Μιχάλης Κλουκίνας. Παίζουν (αλφαβητικά): Μαρία Κεχαγιόγλου, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Χριστίνα Μαξούρη, Μιχάλης Μητρούσης, Θέμις Μπαζάκα, Θεμιστοκλής Πάνου,Βασίλης Παπαγεωργίου, Νικόλας Παπαγιάννης, Λένα Παπαληγούρα, Δημήτρης Πιατάς, Γιώργος Συμεωνίδης.

Αναστολή της λειτουργίας του

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μετάφρασης - Λογοτεχνία και Επιστήμες του Ανθρώπου», (σ.σ. κρατικός φορέας, στον οποίο το ΥΠΠΟΤ έβαλε «λουκέτο» ανοίγοντας την «όρεξη» της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης να υφαρπάξει το σημαντικό έργο αλλά και την υλική υποδομή του), ξεκαθαρίζει το «τοπίο» που δημιούργησε πρόσφατα ανακοίνωση της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης ότι αναλαμβάνει εκείνη το έργο και την υποδομή του φορέα.

Σε χτεσινή ανακοίνωσή του το ΔΣ του ΕΚΕΜΕΛ, αναφέρει ότι «αναστέλλει τη λειτουργία του και πληροφορεί κάθε ενδιαφερόμενο ότι ουδέποτε η Γενική Συνέλευση και το Διοικητικό Συμβούλιό του αποφάσισαν τη μεταβίβαση των άυλων περιουσιακών του στοιχείων και των δράσεών του σε οιονδήποτε. Ως εκ τούτου, κανείς δεν μπορεί να παρουσιάζεται ως συνεχιστής του ΕΚΕΜΕΛ, ούτε να θεωρεί ότι του έχουν εκχωρηθεί, με οποιονδήποτε τρόπο, οι δραστηριότητές του. Το ΔΣ, εκτελώντας χρέη εκκαθαριστή, κατά το Καταστατικό, θα προβεί στις αναγκαίες ενέργειες και θα χρησιμοποιήσει όλα τα νόμιμα μέσα για την κατά το δυνατόν αξιοποίηση της υλικής και άυλης περιουσίας του ΕΚΕΜΕΛ, σύμφωνα με τους αναφερόμενους στο καταστατικό του σκοπούς και στόχους. Ως εκκαθαριστής, το ΔΣ θα φροντίσει να ενημερώνει εγκαίρως τα μέλη της Γενικής Συνέλευσης, τους καθηγητές του ΕΚΕΜΕΛ και κάθε ενδιαφερόμενο για κάθε εξέλιξη σε οποιοδήποτε από αυτά τα πεδία».

Την ανακοίνωση υπογράφουν οι: Κατερίνα Σχινά, Λίζυ Τσιριμώκου, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Τίτος Πατρίκιος, Εφη Γιαννοπούλου.

ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΤΖΑΖ, ο πιανίστας - συνθέτης Τσικ Κορία και ο βιμπραφωνίστας - κορυφαίος της τζαζ παιδείας Γκάρι Μπάρτον, προσκαλούν σε μια ανεπανάληπτη «συνομιλία», σήμερα (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Θα παρουσιάσουν κομμάτια από το πλούσιο ρεπερτόριο της κοινής, 40χρονης πορείας τους και νεότερα, προερχόμενα από το νέο τους άλμπουμ «Hot House» (όπου διασκευάζουν τραγούδια - σταθμούς της τζαζ, από Μονκ, Γκιλέσπι, Βάιλ, Γκετζ, Λένον - Μακάρτνεϊ).

Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ συγκαλεί τακτική Γενική Συνέλευση στα γραφεία της (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας), την Κυριακή (18/5, 10.30 π.μ.). Προγραμματίζεται λογοδοσία για τη δραστηριότητα του ΔΣ και έκθεση επί των πεπραγμένων του.

ΛΟΓΩ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ που υπέστη η ηθοποιός Ελένη Καστάνη διακόπτονται οι παραστάσεις του έργου των Αλέξανδρου Ρήγα - Δημήτρη Αποστόλου «Τα κορίτσια με τα μαύρα», στο θέατρο «Αλίκη». Οπως ανακοίνωσε η «Ελληνική Θεαμάτων» όσοι θεατές έχουν προαγοράσει εισιτήρια, μπορούν να τα εξαργυρώσουν ή να τα χρησιμοποιήσουν για άλλη παραγωγή στα θέατρα της «Ελληνικής Θεαμάτων». Πληροφορίες στο ταμείο του θεάτρου «Αλίκη».

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΝΑΤ και η Αγωνιστική Παράταξη Ελλήνων Λογοτεχνών - Συνεργαζόμενοι (ΑΠΕΛΣ) θα παρουσιάσουν την ποιητική συλλογή του Αλέκου Πούλου «Θαλασσινά σημάδια» (εκδόσεις «Εντός»), στις 19/3 (6 μ.μ.) στην Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Μπουμπουλίνας 21, Πειραιάς. Θα μιλήσουν οι Αννεκε Ιωαννάτου και Εύη Κοντόρα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ