Το «Dragon» σε αυτή την - σε μεγάλο βαθμό - πειραματική πτήση θα είναι μη επανδρωμένο και θα μεταφέρει περίπου 600 κιλά προμήθειες στο πλήρωμα του ΔΔΣ. Ιδιοκτήτης της «SpaceX» είναι ο Ελον Μασκ, συνιδρυτής της διαδικτυακής υπηρεσίας πληρωμών «PayPal» και της εταιρείας «Tesla Motors».
Aνέκαθεν η NASA, η αμερικανική διαστημική υπηρεσία, ανέθετε υπεργολαβίες σε μονοπώλια για τμήματα πυραύλων και διαστημοπλοίων, λογισμικό κλπ. Από το 2000 και μετά οι υπεργολαβίες αυξάνονταν και η NASA έδειχνε σιγά σιγά να αφήνει περισσότερο χώρο στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Η πλήρης αλλαγή στρατηγικής από τη μεριά της κυβέρνησης των ΗΠΑ και η στροφή στον ιδιωτικό τομέα για κρίσιμες υπηρεσίες μεταφοράς ανθρώπων και αντικειμένων στο Διάστημα έγινε τα τελευταία χρόνια στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης των κρατικών κονδυλίων για την αεροδιαστημική. Στην πραγματικότητα επιδιώκει να δώσει κάποια διέξοδο σε μέρος των υπερσυσσωρευμένων λόγω της καπιταλιστικής κρίσης κεφαλαίων, προσφέροντάς τους στο πιάτο τεχνολογίες, τεχνογνωσία, συμβουλευτικό προσωπικό και υποδομές, μέσα από συμφωνίες NASA (κράτους) - ιδιωτικού τομέα, κάτι σαν μια μεγαλύτερης κλίμακας εκδοχή των δικών μας ΣΔΙΤ.
Στις συνεργασίες αυτές συμμετέχουν μονοπώλια - παραδοσιακοί «παίχτες», όπως η «Μπόινγκ», αλλά και νέα επιχειρηματικά σχήματα, όπως η «Μπλου Οριτζιν», η «Σιέρρα Νεβάντα», η ULA, η ATK και η «Εξκάλιμπουρ Αλμαζ». Είναι βέβαιο ότι κάποιες από τις μικρότερες εταιρείες στην πορεία θα απορροφηθούν από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους, ενώ σειρά άλλων εταιρειών δε συμμετέχει στη διαδικασία, καθώς απέτυχε να καλύψει τα κριτήρια συμμετοχής στην κούρσα των μονοπωλίων προς το Διάστημα. Ηδη έχουν καλυφθεί περισσότεροι από τους μισούς στόχους της δεύτερης φάσης της συνεργασίας για την ανάπτυξη εμπορικών πτήσεων πληρωμάτων στο εγγύς Διάστημα. Παράλληλα δημιουργείται το νομικό και θεσμικό πλαίσιο για τη διαστημική δραστηριότητα των μονοπωλίων, με καθορισμό, μεταξύ άλλων, των φορέων ελέγχου και καταλογισμού ευθυνών σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά κατά την εκτόξευση ή τη διαδικασία προσέγγισης - απομάκρυνσης από το ΔΔΣ.
Η «Μπόινγκ» ετοιμάζει το όχημα «CST-100», μια επταθέσια κωνική κάψουλα που προορίζεται να παίξει το ρόλο διαστημικού ταξί και αναμένεται να εκτοξευτεί δοκιμαστικά το 2016. Η «Ορμπιταλ Σάιενσες» προγραμματίζει την παρθενική εκτόξευση του δικού της διαστημοπλοίου, του «Cygnus» (Κύκνου), πιθανότατα μέσα στο 2012. Συμβόλαιο με την «Αστρομπότικ Τεκνόλοτζι» υπέγραψε η NASA πριν μερικές μέρες για να διερευνηθεί αν το σεληνιακό όχημα που έχει αναπτύξει η εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αποστολή αναζήτησης πάγου στους κρατήρες των πόλων του φεγγαριού. Αν τα σχέδια ευοδωθούν, ως φορέας εκτόξευσης του οχήματος θα χρησιμοποιηθεί ένα «Falcon-9» της «SpaceX».
Tα καπιταλιστικά κράτη χρησιμοποιούσαν ένα μέρος του λαϊκού πλούτου για την αξιοποίηση του εγγύς Διαστήματος, χωρίς βέβαια να επιστρέφουν αντίστοιχα οφέλη στους λαούς. Τώρα τα μονοπώλια θα αξιοποιήσουν απευθείας αυτό τον πλούτο γνώσης και υλικών προσπαθώντας να κερδοφορήσουν στο νέο Ελντοράντο. Ακόμα κι αν τα σχέδιά τους δεν αποδώσουν, ο κρατικός κορβανάς θα είναι πάντα εκεί για να προσφέρουν τις υπηρεσίες που πρώτα κάλυπτε η ίδια η NASA. Για την ασφάλεια των διαστημικών πτήσεων, ας μη μιλήσουμε. Ο βοηθητικός πύραυλος που ευθύνεται για την ανατίναξη του Διαστημικού Λεωφορείου «Τσάλεντζερ» είναι χαρακτηριστικό δείγμα της φτηνοδουλειάς που μπορούν να κάνουν για εξασφάλιση μεγαλύτερου κέρδους.
Associated Press |
Στο πλαίσιο της καπιταλιστικής οικονομίας στο σημερινό επίπεδο ανάπτυξής της, κάθε πρόταση για δημιουργία και εκμετάλλευση ορυχείων σε διαστημικούς βράχους, δικαιολογημένα πρέπει να αντιμετωπίζεται με καχυποψία, ως προς τη σοβαρότητά της. Ομως, πριν από μερικές μέρες, κάποιοι κεφαλαιοκράτες που δεν ξέρουν τι να κάνουν τα δισεκατομμύριά τους, ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να επενδύσουν μέσω της νεαρής εταιρείας «Planetary Resources» (Πλανητικοί Πόροι) για την εξόρυξη χρήσιμων ορυκτών από κοντινούς στη Γη αστεροειδείς. Σκοπός σε πρώτη φάση δε θα είναι να μεταφέρουν την πρώτη ύλη ή το τελικό προϊόν στη Γη, αλλά να το αξιοποιήσουν απευθείας σε διαστημικές δραστηριότητες, είτε σε τροχιά, είτε στη Σελήνη, είτε ακόμα πιο μακριά. Αυτή η πρόταση, αν και παραμένει οικονομικά αμφίβολη, έχει διαφορετικό οικονομικό προφίλ, αφού το μεγάλο κόστος των διαστημικών πτήσεων σχετίζεται με την υπερνίκηση της γήινης βαρύτητας.
Σύμφωνα με το σχέδιο των μεγαλοκαπιταλιστών, πρώτος στόχος θα είναι ο λευκόχρυσος (πλατίνα), το ιρίδιο και άλλα ακριβά βιομηχανικά μέταλλα. Ενας μικρός αστεροειδής διαμέτρου 500 μέτρων πλούσιος σε λευκόχρυσο, περιέχει το ισοδύναμο όλων των μετάλλων της ομάδας του λευκόχρυσου που έχουν εξορυχθεί ποτέ στη Γη! Δεύτερος στόχος είναι η εξόρυξη πάγου, είτε για κατανάλωση από διαστημικά πληρώματα, είτε για παραγωγή καυσίμου (υδρογόνο) και οξειδωτικού (οξυγόνο) που θα γεμίζουν τις δεξαμενές των διαστημοπλοίων σε διαστημικά πρατήρια.
Ανάμεσα στα ονόματα που φιγουράρουν μεταξύ των ιδρυτών και υποστηρικτών της «Planetary Resources» είναι οι Λάρι Πέιτζ και Ερικ Σμιντ («Google»), ο Τσαρλς Σιμονί («Microsoft»), ο Ρος Περό τζούνιορ, ο σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον. Στους συμβούλους της εταιρείας περιλαμβάνονται αστροναύτες και επιστημονικά στελέχη της NASA καθώς και απόστρατοι αξιωματικοί των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων.