ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ιδια γεύση» για τον πολιτισμό

Αν και δεν περιμέναμε τον Θ. Πάγκαλο να μας το ανακοινώσει, το γράφουμε όπως το είπε κατά τη χτεσινή τελετή παράδοσης - παραλαβής του υπουργείου στον Ε. Βενιζέλο: «Είμαι σίγουρος ότι με ταχύτατους ρυθμούς... θα συνεχίσει (σ.σ. ο Ε. Βενιζέλος) το έργο που η κυβέρνηση έχει αναλάβει στον τομέα του πολιτισμού».

Το «έργο» της κυβέρνησης στον τομέα του πολιτισμού, το οποίο, βεβαίως, θα συνεχίσει ο Ε. Βενιζέλος, είναι γνωστό και δε χρειάζεται συστάσεις: Καθηλωμένα, σε άθλια ποσοστά, κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό (η μικρή αύξησή τους στον προϋπολογισμό του 2001 δεν αλλάζει αυτήν την πραγματικότητα), απαξίωση της ζωντανής, σύγχρονης, λαϊκής δημιουργίας έναντι της σκανδαλώδους «αρωγής» στον πολιτισμό των Μεγάρων Μουσικής, πραγματική «έφοδος» του κεφαλαίου στα πολιτιστικά πράγματα με κάθε τρόπο και σε όλο και περισσότερους τομείς κλπ.

Οι χτεσινές προσπάθειες του Θ. Πάγκαλου να επιδείξει έργο σε συγκεκριμένους τομείς του υπουργείου, μέσω μιας σύντομης αναφοράς, «σκόνταψαν» όταν πήρε το λόγο ο Ε. Βενιζέλος, ο οποίος, σε κάθε πρόταση, άφηνε να εννοηθεί ότι η απερχόμενη ηγεσία του ΥΠΠΟ υλοποιούσε απλώς τις δικές του ιδέες...

Ανάμεσα στα πολλά, για τα οποία εμφανίστηκε περήφανος ο απερχόμενος υπουργός, ήταν η «εργασιακή ειρήνη» που αφήνει στο υπουργείο, μέσω 14 συμφωνιών με την ομοσπονδία των υπαλλήλων του ΥΠΠΟ, την οποία και συνεχάρη για τη «συνδικαλιστική της ωριμότητα». Δεν παρέλειψε, βέβαια, να πλέξει και το εγκώμιο των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ, λες και δεν έκανε ποτέ, από το ίδιο βήμα, δημόσιες επιθέσεις σε αυτούς, με πιο χαρακτηριστική αυτή εναντίον των φυλάκων των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. Αναλόγως ενθουσιασμένος ήταν και για τα οικονομικά του υπουργείου και ειδικότερα για τη μετοχοποίηση του ΟΠΑΠ, από την οποία υποτίθεται ότι θα εισρεύσουν έσοδα στο ΥΠΠΟ ...αν το υπουργείο Οικονομικών τηρήσει τη σχετική συμφωνία.

Στο ίδιο, πανηγυρικό, ύφος κινήθηκαν και οι αναφορές του για μια σειρά ζητήματα, όπως η Πολιτιστική Ολυμπιάδα, η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, το νέο Μουσείο Ακρόπολης κ.ά., όπου κάθε ένα από αυτά αποτελούν και χαρακτηριστικά πεδία για τον τρόπο που ασκείται, αλλά και το περιεχόμενο της κυβερνητικής πολιτικής.

Από την πλευρά του, ο Ε. Βενιζέλος απάντησε πως «ουκ ήρθον καταλύσαι, αλλά πληρώσαι», αφού «το έργο που έχει παραχθεί τους τελευταίους 7 μήνες είναι σημαντικό, συγκροτημένο και εμπεριέχει μια δυναμική». Για να προσθέσει ότι «χαίρομαι γιατί πολλά απ' αυτά που είχαμε ξεκινήσει, άλλα είχαμε εδραιώσει, άλλα είχαμε θέσει υπό δοκιμή, τα ξαναβρίσκω τώρα προωθημένα, άλλα σε ένα σημείο ώριμο, που θα μου επιτρέψει να δώσω άμεση συνέχεια»... Μετά από αυτό ακολούθησε μια παράθεση των όσων είχε «θέσει υπό δοκιμή», όπως η Πολιτιστική Ολυμπιάδα, τα οικονομικά («έχω κι εγώ συμβάλει, ώστε να είναι αυξημένο το μερίδιο του Πολιτισμού στο Γ` ΚΠΣ») κλπ. Σε κάθε περίπτωση, τα μέτωπα που έχουν ανοιχτεί από τους μαζικούς φορείς και που αφορούν από την Ολυμπιάδα μέχρι το νέο Μουσείο της Ακρόπολης θα βρουν στο πρόσωπο του νέου υπουργού Πολιτισμού έναν συνεπή, ως προς τα συμφέροντα της τάξης που εκπροσωπεί, πολιτικό αντίπαλο.

Τα Βραβεία Θεάτρου - Μουσικής

Η αριστοφανική «Ειρήνη» του Εθνικού Θεάτρου απέσπασε δυο βραβεία «Κάρολος Κουν» 2000(σκηνοθεσίας, ερμηνείας)
Η αριστοφανική «Ειρήνη» του Εθνικού Θεάτρου απέσπασε δυο βραβεία «Κάρολος Κουν» 2000(σκηνοθεσίας, ερμηνείας)
Στη, γεμάτη από επώνυμους ανθρώπους των Τεχνών και των Γραμμάτων, αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, χτες το μεσημέρι απονεμήθηκαν για πέμπτη συνεχή χρονιά, τα ετήσια θεατρικά και μουσικά βραβεία της Ενωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών κριτικών, το διεθνές βραβείο «Θέσπις», το οποίο καθιέρωσε ο Δήμος Αθηναίων, σε αναγνώριση της προσφοράς ξένων δημιουργών στην προβολή του αρχαίου και σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, καθώς και τα αναβιωμένα από το δήμο Αθηναίων βραβεία «Κάρολος Κουν», τα οποία όλα αφορούν σε ελληνικό (αρχαίο ή σύγχρονο) έργο.

Την τελετή άνοιξε ο πρόεδρος της Ενωσης, μουσικοκριτικός Κώστας Χαραλαμπίδης, υπογραμμίζοντας τη σημασία, αλλά και την καταξίωση των βραβείων της ΕΕΘΜΚ, στη συνείδηση των ανθρώπων του θεάτρου και της μουσικής.

Τα βραβεία που απονεμήθηκαν πρώτα (από τον δήμαρχο Δημήτρη Αβραμόπουλο) ήταν το «Θέσπις» 1999 στον διάσημο Γερμανό σκηνοθέτη Πέτερ Στάιν, για τη σκηνοθεσία της αισχυλικής «Ορέστειας» και το «Θέσπις» 2000 στον Ιάπωνα σκηνοθέτη Ταντάσι Σουζούκι, για το σύνολο της προσφοράς του στην ερμηνεία του Αρχαίου Δράματος.

Τα Βραβεία Θεάτρου 2000 απονεμήθηκαν στους: Το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου της Ενωσης στον Παύλο Μάτεσι, για το σύνολο του δραματουργικού και μεταφραστικού έργου του, με αφορμή την έξοχη μετάφρασή του στο έργο του Χάρολντ Πίντερ «Νεκρή ζώνη», με το θίασο «Φάσμα» σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα. Η Τιμητική Διάκριση σε Θεατρικό Οργανισμό της Περιφέρειας, στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Λάρισας «Θεσσαλικό Θέατρο», για τη συνολική πορεία του και την καθ' όλα αξιόλογη παράσταση του γκολντονικού έργου «Φίλος, όχι αστεία» σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Η Τιμητική Διάκριση Θεατρολογικού Συγγράμματος στον καθηγητή της Αρχιτεκτονικής στο ΑΠΘ, Πέτρο Μαρτινίδη για τη μελέτη του «Μεταμορφώσεις του θεατρικού χώρου (τυπικές φάσεις κατά την εξέλιξη της Αρχιτεκτονικής του Θεάτρου στη Δύση)» (εκδόσεις «Νεφέλη»). Η Τιμητική Διάκριση Νέου Δημιουργού στον Στάθη Λιβαθινό για τη σκηνοθεσία του στο έργο «Φρεναπάτη» του Τόνι Κούθσνερ, με το θίασο «Δόλιχος».

Ο δραματουργός και μεταφραστής Παύλος Μάτεσις απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου 2000
Ο δραματουργός και μεταφραστής Παύλος Μάτεσις απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου 2000
Τα βραβεία «Κάρολος Κουν» είναι: Σκηνοθεσίας στον Βασίλη Νικολαΐδη για την αριστοφανική «Ειρήνη» με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο. Ερμηνείας στον Γιώργο Παρτσαλάκη για τον Τρυγαίο στην αριστοφανική «Ειρήνη» από το Εθνικό Θέατρο. Συγγραφής ελληνικού έργου στον Λένο Χρηστίδη για το έργο του «Δύο θεοί», με το «Θέατρο του Νέου Κόσμου» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

Ακολούθησε η απονομή των βραβείων μουσικής: Το Μεγάλο Βραβείο Μουσικής 2000 στην υψίφωνο Ιουλία Τρούσα για τις ερμηνείες («Γάμοι του Φίγκαρο», «Ρέα»« άριες των Μότσαρτ και Ροσίνι). Η Τιμητική Διάκριση Δισκογραφίας στην πιανίστα Δανάη Καρρά (για το δίσκο της με έργα Μητρόπουλου, Μ. Χατζιδάκι, Μέντελσον, Τσιμαρόζα). Η Τιμητική Διάκριση σε Μουσικολογικό Σύγγραμμα δεν απονεμήθηκε. Η Τιμητική Διάκριση σε Μουσικό Οργανισμό της Περιφέρειας στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας, για το σύνολο της προσφοράς του. Η Τιμητική Διάκριση σε Νέο Δημιουργό στον σολίστα κρουστών Νίκο Δεσύλλα (για τις σημαντικές επιδόσεις του).

41ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αυλαία με την απονομή βραβείων

«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Τελευταίο καταφύγιο» του Πάβελ Παυλικόφσκι
«Χρυσός Αλέξανδρος» στο «Τελευταίο καταφύγιο» του Πάβελ Παυλικόφσκι
Η ταινία «Το τελευταίο καταφύγιο» του Πάβελ Παβλικόφσκι, κέρδισε τον «Χρυσό Αλέξανδρο», που συνοδεύεται και από χρηματικό έπαθλο 12,5 εκατ. δρχ. στο 41ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Το ειδικό βραβείο της επιτροπής, Αργυρός Αλέξανδρος, δόθηκε στους «Χαμένους δολοφόνους» του Ντίτο Τσιντάντσε, μαζί με έπαθλο 7,5 εκατ. δρχ. Βραβείο σεναρίου κέρδισε η ταινία «Μιαασυνήθιστη κατάσταση» (Die Innere Sicherheit) του Κρίστιαν Πέτζολντ.

Η πολωνική ταινία «Happy man» της Μαλγκορτσάτα Στσούμοφσκα τιμήθηκε με το βραβείο καλλιτεχνικού επιτεύγματος για την οπτική της τελειότητα.

Τα βραβεία ερμηνείας κέρδισαν οι ηθοποιοί της ταινίας «Τελευταίο Καταφύγιο», Ντίνα Κόρτσουν και Πάντι Κονισντάιν, ο οποίος μοιράστηκε το βραβείο α' ανδρικού ρόλου με τον Μισέλ Ματίσεβιτς, που πρωταγωνιστούσε στην ταινία «Χαμένοι Δολοφόνοι».

Το βραβείο σκηνοθεσίας απονεμήθηκεστην Ιρανή Μαρζιγιέ Μεσκινί, τη σκηνοθέτρια που κέρδισε τις εντυπώσεις στο Φεστιβάλ με την ταινία της «Τη μέρα που έγινα γυναίκα» και αναφέρεται στη σκληρή ζωή των γυναικών της πατρίδας της.

Ειδική διάκριση απέσπασε η ταινία του Σταύρου Ιωάννου «Κλειστοί δρόμοι», η οποία συμμετείχε και στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα και στο ελληνικό.

Τα βραβεία του κοινού δόθηκαν στην ταινία «Samotari» του Ντέιβιντ Οντιτσεκ και στην ταινία «Αγέλαστος Πέτρα» του Φίλιππου Κουτσάφτη.

Η Διεθνής Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου βράβευσε την ταινία του διεθνούς διαγωνιστικού «Το τελευταίο καταφύγιο», την ταινία «101 Ρέικιαβικ» των Νέων Οριζόντων και απένειμε ειδική μνεία στις «Μια ασυνήθιστη κατάσταση» και «Το σπίτι του Κάιν» του Χρήστου Καρακέπελη.

Παράλληλα, η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου απένειμε, κατά πλειοψηφία, τα βραβεία της στις ταινίες «Αγέλαστος Πέτρα» του Φίλιππου Κουτσάφτη και «Το σπίτι του Κάιν» του Χρήστου Καρακέπελη και έδωσε εύφημη μνεία στο Σταύρο Ιωάννου για την ταινία του «Κλειστοί δρόμοι».

Τέλος, η κριτική επιτροπή της Ενωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης απένειμε ομόφωνα το βραβείο Τεχνικής Αρτιότητας στην ταινία «Ενας και Ενας» του Νίκου Ζαπατίνα.

Αργά το βράδυ απονεμήθηκαν και τα Βραβεία ποιότητας του Ελληνικού Τμήματος.

Αρχαιολογικοί χώροι της Γαύδου

Ενας χρόνος και κάτι χρειάστηκε για να μετατραπεί σε υπουργική απόφαση η ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου του Σεπτέμβρη του '99 για την προστασία των αρχαιοτήτων στη Γαύδο.

«Κάλλιο αργά παρά ποτέ» όμως κι έτσι, σαν αρχαιολογικοί χώροι κηρύσσονται οι παρακάτω περιοχές του νησιού: «Αγ. Ιωάννης -Λαυρακάς - Κεδρές». Είναι ο εκτεταμένος αρχαιολογικός χώρος που μεταξύ άλλων εντοπίζονται λείψανα οικιών, λαξευτή δεξαμενή, λαξευτές κλίμακες, ίχνη κατοικιών από τη μινωική μέχρι τη βυζαντινή περίοδο κ.ά. «Λόφος Κεφάλα» με λείψανα των μινωικών ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων. «Αγ. Παύλος» όπου ανακαλύφθηκε αγροτικό συγκρότημα. «Κάβος», με προϊστορικά ευρήματα. «Σαρακίνικο» με ρωμαϊκά ευρήματα. Λόφος «Σελλάκια» με προϊστορικές οικίες. «Ανεμόμυλος» με ρωμαϊκά ευρήματα. «Σιώπατα» με προϊστορικά και ρωμαϊκά ευρήματα. «Κεφάλι του φιδιού» με κεραμική των προϊστορικών και ιστορικών χρόνων. «Αγ. Γεώργιος - Κόρφος» με ενδείξεις μινωικής εγκατάστασης. «Μονοπάτι Κόρφος - Βατσιανά» όπου το μονοπάτι είναι αρχαίο. «Ελληνικά» με ρωμαϊκά και παλαιοχριστιανικά ευρήματα. «Θέση Κεφαλή» με οχυρωματικό έργο, πιθανόν βενετσιάνικο.

Ο συγγραφέας Μάριος Πλωρίτης θα αναγορευτεί επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η αναγόρευση θα γίνει τη Δευτέρα 27 του Νοέμβρη, στις 7μμ, στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Ελληνική Νεάπολις: Ταφικά μνημεία με γραπτή διακόσμηση της ελληνιστικής εποχής», είναι το θέμα της διάλεξης της Ιταλίδας καθηγήτριας Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Ελληνικής και Ρωμαϊκής Τέχνης Ιντα Μπαλντασάρε, στις 7/12, 6.30 μμ, στην Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών (Παρθενώνος 14).

Αύριο (8μμ) στο εκθεσιακό χώρο της σχολής «Βακαλό» (Λ. Κατσώνη 26, Λυκαβηττός), εγκαινιάζεται η ετήσια έκθεση εργασιών του μεταπτυχιακού ερευνητικού τμήματος της οπτικής επικοινωνίας. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 του Δεκέμβρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ