ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Σεπτέμβρη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΩΔΕΙΑ
Τα απαξιώνουν για να τα ιδιωτικοποιήσουν

Την τραγική κατάσταση των δημοτικών ωδείων, σχολών και εργαστηρίων, λόγω των περικοπών κονδυλίων και θέσεων προσωπικού, προς όφελος της ιδιωτικής καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, θέτουν με Ερώτησή τους στον υπουργό Παιδείας - Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ Θεοδόσης Κωνσταντινίδης και Ελένη Γερασιμίδου.

Μεταξύ άλλων αναφέρουν ότι με απόφαση της κυβέρνησης, ο μέγιστος αριθμός εργαζομένων που θα προσληφθούν πανελλαδικά για τις παραπάνω υπηρεσίες είναι μόλις 800, με αποτέλεσμα «αρκετές χιλιάδες ωρομίσθιοι εργαζόμενοι να μείνουν ξαφνικά άνεργοι». «Αντίστοιχα ένας πολλαπλάσιος αριθμός χιλιάδων μαθητών θα υποχρεωθούν να διακόψουν τις σπουδές τους», ενώ, «μέχρι σήμερα, με ευθύνη της κυβέρνησης, δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι προσλήψεις του καλλιτεχνικού - διδακτικού προσωπικού, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην μπορούν να λειτουργήσουν οι σχολές και τα εργαστήρια, αλλά να δημιουργείται πρόβλημα με την εξεταστική διαδικασία, τις μετεγγραφές, την κατοχύρωση των σπουδών και τη διεξαγωγή απολυτήριων πτυχιακών και διπλωματικών εξετάσεων που αφορούν τους μαθητές».

Οι βουλευτές σημειώνουν ότι το κράτος «αφού ποτέ δεν εξασφάλισε τους όρους για δημόσια και δωρεάν καλλιτεχνική εκπαίδευση, έρχεται τώρα, με πρόσχημα την κρίση, να καταργήσει ακόμη και αυτά τα πιο "οικονομικά" για τον οικογενειακό προϋπολογισμό "ανταποδοτικά" προγράμματα των δήμων, στα οποία έβρισκαν καταφύγιο εκατοντάδες μαθητές λαϊκών οικογενειών που ήθελαν να ασχοληθούν με τη μουσική, τα εικαστικά, το χορό ή το θέατρο. Ο στόχος είναι προφανής: Να ενισχυθεί ο ιδιωτικός τομέας στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, αφού πολλοί μαθητές θα υποχρεωθούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε ιδιωτικά ωδεία και άλλες ιδιωτικές σχολές, με τα πανάκριβα και απαγορευτικά για τις λαϊκές οικογένειες δίδακτρα. Πρόκειται για μια ακόμη κραυγαλέα απόδειξη του ταξικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης, μια σκόπιμη και συνειδητή πράξη πριμοδότησης των κάθε είδους εμπόρων της "γνώσης"».

Σχολιάζοντας την «πρόταση» προς τους διδάσκοντες στα δημοτικά ωδεία να συστήσουν «συνεταιριστική επιχείρηση» και να αναλάβουν οι ίδιοι τη λειτουργία των σχολών, οι βουλευτές σημειώνουν ότι «μετατρέπει τους εκπαιδευτικούς σε συνένοχους για τη διεύρυνση της ιδιωτικοποίησης, με αμφίβολα αποτελέσματα για τους διδασκομένους και αύξηση των διδάκτρων».

Το ΚΚΕ προτείνει «κάθε μαθητής της γενικής εκπαίδευσης που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με οποιοδήποτε συγκεκριμένο είδος τέχνης, να μπορεί με την παρακίνηση και συνεργασία του σχολείου του να φοιτήσει σε δημόσια κέντρα καλλιτεχνικής παιδείας, που θα δημιουργηθούν σε επίπεδο δήμων, καλύπτοντας μια ομάδα σχολείων και τα οποία να παρέχουν δωρεάν τις απογευματινές ώρες καλλιτεχνική εκπαίδευση (μουσικά όργανα, εικαστικά, θέατρο, κινηματογράφο, χορό, γραφιστική κ.λπ.), συστηματικά οργανωμένη με βάση τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της κάθε είδους τέχνης».

Ρωτούν, τέλος, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για την άμεση πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού στα δημοτικά ωδεία και τις σχολές και αν θα δημιουργήσει τους όρους για δημόσια και δωρεάν παροχή καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.

ΜΟΝΗ ΔΑΦΝΙΟΥ
Ακόμη αποκαθίσταται...

Παρότι πέρασαν 13 χρόνια από το σεισμό του 1999 που λάβωσε τη Μονή Δαφνίου (11ος αι.), ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ενταγμένη στον κατάλογο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ, το μνημείο ακόμη αποκαθίσταται... Οχι μόνο λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητας των εργασιών, αλλά, ουσιαστικά, λόγω της αδιαφορίας των κυβερνήσεων, η οποία δημιούργησε μεγάλους κινδύνους για το μνημείο.

Ετσι, η προχτεσινή ενημέρωση του υπουργού Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρα, για την «εξέλιξη των εργασιών στατικής ενίσχυσης» του μνημείου, αποτελεί μάλλον μέρος της επικοινωνιακής τακτικής ενός υπουργείου που δεν μπορεί πλέον να στηρίξει στοιχειωδώς την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Αλλωστε, η μελέτη εφαρμογής για τη στατική ενίσχυση του μνημείου παρουσιάστηκε και εγκρίθηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μόλις την περασμένη Τρίτη. Και, βέβαια, δεν φταίνε οι μελετητές γι' αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 (11 χρόνια μετά το σεισμό) το ΚΑΣ διαπίστωνε ...ότι η Μονή Δαφνίου κινδύνευε με κατάρρευση. Μάλιστα, η και τότε γγ του υπουργείου, Λίνα Μενδώνη, δήλωσε «κατάπληκτη» που δεν υπήρχε ακόμη μελέτη για την αποκατάσταση του Καθολικού, σημειώνοντας ότι το μνημείο ...«θα πέσει στο τέλος».

Ομως, το κράτος αδιαφορούσε και πριν. Σε συνεδρίαση του ΚΑΣ λίγες μέρες μετά το σεισμό του 1999, μέλη του μιλούσαν για ολιγωρία του ΥΠΠΟ να προστατεύσει το μνημείο, που είχε βλάβες και από το σεισμό του 1981. Το δε ελληνικό τμήμα του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων) σε συνολική του παρέμβαση (Απρίλης 2004) για τα μνημεία της Αττικής είχε εντάξει τη Μονή Δαφνίου στον άτυπο «κατάλογο» της κρατικής αδιαφορίας...

Πολύπτυχο καλλιτεχνικό πρόγραμμα

Το χειμερινό και ανοιξιάτικο πρόγραμμά της παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου (27/9) η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι παρακάτω καλλιτεχνικές εκδηλώσεις:

Μουσική: 10/10 συναυλία της «Καμεράτα» με «Μεταμορφώσεις Ι: Τα 6 βραδεμβουργιανά κονσέρτα του Μπαχ». Διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου. 10/10 (7μ.μ.) στον κύκλο «Το ελληνικό τραγούδι», συζήτηση με θέμα «Η επίδραση των Ελλήνων ποιητών στους Ελληνες στιχουργούς». 13/10 συναυλία του συγκροτήματος «ERGON ENSEMBLE» με τίτλο «Σύγχρονοι μουσικοί δρόμοι από τα Βαλκάνια», με έργα των Μιχάλη Αδάμη, Τόμας Σιμάκου, Ντιόνα Ροτάρου, Καμράν Ινσέ. Πριν τη συναυλία (7.30 μ.μ.) θα παρουσιαστούν τα έργα. 31/11 ο Μπιλ Φρίζελ - παράλληλα με την προβολή της ταινίας του Μπιλ Μόρισον «Η μεγάλη πλημμύρα» - θα ερμηνεύσει ζωντανά τη μουσική της. 16/11στον κύκλο «Ελληνικό τραγούδι» θα παρουσιαστούν τραγούδια για τη σχέση των Κ. Καρυτάκη - Μ. Πολυδούρη. 19, 22/11 αφιέρωμα στο μεγάλο πιανίστα του 20ού αιώνα, Γκλεν Γκουλτν, με συναυλία, ντοκιμαντέρ και βιβλίο. 19 - 24/11 αφιέρωμα στον Τζον Γκέιτζ με τον πιανίστα Νίκο Λαάρη και μουσική περφόρμανς του «Musicirxous». 2/12 συναυλία του μπαλινέζικου «Toumani Diabate quartet». 7-9/12 πανόραμα ελληνικής τζαζ. 15/12 «Αγώνες δημιουργίας ελληνικού τραγουδιού: στίχος». 2 - 6/1/2013 συναυλία της Μόνικα με τίτλο «Primal». 25 - 27/1 συναυλία του «Μουσικού χωριού» από τον Αγιο Λαυρέντιο Πηλίου. 29/1 ρεσιτάλ πιάνου της Βιλάμ Λατσουμιά με έργα Γάλλων. 29/1 σύγχρονη μουσική από το ελληνικό «Artefacts Enseble». 16/2 συναυλία του συνθέτη - πιανίστα Μηνά Μπορδουμπάκη και του ερμηνευτή ηλεκτρονικών μέσων Φελίξ Ντρέχερ. 17/2 συναυλία του «Enseble 2e2m» του Πιερ Ρουλιέ. 25/2 τζαζ με το κορυφαίο «Vijay Iyer Τrio». Μάρτιος: συναυλίες της «Καμεράτας» με το έργο του Φιλπ Γκλας «Στη σωφρονιστική αποικία» (βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Κάφκα). 9, 10/3 η «Καμεράτα» με το έργο του Δ. Παπαδημητρίου «Οι μύθοι του Αισώπου». 13/4 συναυλία της Σαββίνας Γιαννάτου. 11/5 συναυλία της Γεωργίας Σπυροπούλου με το έργο «Βάκχες». 24/5 ινδική μουσική με το ντουέτο Σουμπχανκάρ Μπανερζί.

Θέατρο: 31/10 - 18/11 ο ελληνικό θίασος «blitz» με το έργο «Late night». 8/11 - 17/5 ο θίασος «Grasshoper» με το έργο του Γιάννη Τσίρου «Ελεύθερα ύδατα». 22 - 25/11 ο διάσημος πολύπλευρος καλλιτέχνης Γουίλιαμ Κέντριντζ θα παρουσιάσει μια παράσταση πολυμέσων με τίτλο «Refuse the hour». 27/11 - 1/12 ο θίασος « thSTAN» θα παρουσιάσει τους «Παραθεριστές» του Μαξίμ Γκόρκι. 18 - 22/12 ο θίασος «Cheek by Jowl» με το έργο του Τζον Φορντ «Κρίμα που είναι πόρνη», σε σκηνοθεσία Ντέκλαν Ντονελάν. 23/1 - 10/2 «Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν» του Μπρεχτ, σε μετάφραση Αννυς Κολτσιδοπούλου, σκηνοθεσία Κατερίνας Ευγγελάτου. 27/2 - 10/3 «Τηλέμαχος» των Ανέστη Αζά - Πρόδρομο Τσινικόρη. 28 - 31/3 παρουσίαση του έργου του τολμηρού θεματολογικά Γάλλου δραματουργού Ζοέλ Πομερά «Η μεγάλη και θαυμαστή ιστορία του εμπορίου». 3 - 22/4 «Κύκλοι/ ιστορίες» του Ζοέλ Πομερά από το θίασο «Κανιγκούντα». 17 - 19/5 φεστιβάλ ελληνικού εφηβικού θεάτρου.

Χορός: 17 - 28/10 «Κireru» από την ελληνική ομάδα «Rootlessroot». 7 - 11/11 Λέμι Πονιφάζιο με το έργο «Βirds with skymirors». 5 - 10/12 σόλο παραστάσεις του σπουδαίου χορευτή Ακράμ Καν. 119/12 - 20/1 η ελληνική «Defaut company» με τις «Ιστορίες καιρού».

Μνήμες ζωής και ποίησης

«Είμαι αριστερόχειρ ουσιαστικά», τιτλοφορείται η παράσταση για τον Μανόλη Αναγνωστάκη, που παρουσιάζεται (5 - 7/10, 9 μ.μ. (στο θέατρο «Θησείον (Τουρναβίτου 7, Ψυρρή. τηλ. 210 3255.444). Δραματουργική επεξεργασία: Μισέλ Φάις.

Βάση και άξονας της παράστασης είναι μια μαγνητοφωνημένη συνομιλία του Μισέλ Φάις με τον ποιητή, το Νοέμβρη του 1992. Πάνω σ' αυτή τη σπάνια ηχητική μαρτυρία, η Αλεξία Καλτσίκη, ο Θανάσης Δόβρης (ερμηνεία), η Εύα Γουλάκου (σκηνογραφία) και ο Κωστής Κουσουλός (ήχοι) δημιούργησαν ένα μονόλογο 50 λεπτών, όπου ένας μανιώδης αναγνώστης του Αναγνωστάκη, μέσα από μια ραδιοφωνική εκπομπή, παραπέμπει σε ποιήματα και σκέψεις του ποιητή. Αναμοχλεύει λεπτομέρειες της πολιτικής, προσωπικής και λογοτεχνικής διαδρομής του, σ' ένα «παιχνίδι» μνήμης και σιωπής.

«ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΓΑΜΟ ΩΣ ΤΟΝ ΤΑΥΡΟ» τιτλοφορείται η συναυλία που θα δώσει η Αφροδίτη Μάνου σήμερα (9 μ.μ.) στο Θέατρο Αλσους (Πέτρου και Παύλου) στον Υμηττό, με οργανωτή τον πολιτιστικό σύλλογο «Φιλοπρόοδος Ομιλος Υμηττού». Στη σκηνή μαζί της θα είναι και η Ηρώ Σαϊα. Ενορχήστρωση - επιμέλεια προγράμματος: Μανώλης Ανδρουλιδάκης. Η συναυλία εντάσσεται στις εκδηλώσεις για τα 90 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.

ΑΚΡΟΑΣΗ ανδρών και γυναικών ηθοποιών, μέχρι 35 ετών, με ιδιαίτερες τραγουδιστικές και χορευτικές ικανότητες θα κάνει ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας, από τις 3-5/10 στο θέατρο «Παλλάς» για τις ανάγκες του μιούζικαλ των Νίκου Καρβέλα- Σταύρου Σιδερά «Δαίμονες», με την Αννα Βίσση, που θα παρουσιαστεί στο «Παλλάς» την άνοιξη. Οι ενδιαφερόμενοι να επικοινωνήσουν στο τηλ.: 210-3213174, μέχρι τις 28/9, 11πμ- 6μμ. Οι συμμετέχοντες στην ακρόαση, που πρέπει να έχουν προετοιμάσει ένα τραγούδι από μιούζικαλ και δύο μονολόγους της επιλογής τους, θα εκτελέσουν μια μικρή χορογραφία με υποδείξεις του χορογράφου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ