ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Γενάρη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΑΤΟΪ
Μνημεία... όσα απέμειναν

Μνημεία χαρακτηρίστηκαν από το ΥΠΠΟ τα αντικείμενα που βρέθηκαν στο διατηρητέο κτιριακό συγκρότημα στο πρώην βασιλικό κτήμα στο Τατόι, στο «φόντο» της «αναθέρμανσης» του «ενδιαφέροντος» για την αγοραία «αξιοποίησή» του.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρα, «τα αντικείμενα αυτά αποτελούν ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο με ιδιαίτερη ιστορική, κοινωνική, τεχνική, καλλιτεχνική, βιομηχανική και επιστημονική σημασία, συνδεδεμένο άρρηκτα με τη λειτουργία και την ιστορία του τέως βασιλικού κτήματος».

Πρόκειται για 13 αντικείμενα που βρίσκονται στο ιπποστάσιο και 12 στα μαγειρεία, 395 από το ιπποστάσιο και 144 από τα μαγειρεία, 9 ενυπόγραφους πίνακες Ελλήνων ζωγράφων που βρέθηκαν... στο στάβλο, 9 σύνολα γυναικείων παραδοσιακών ενδυμάτων, ένα τμήμα φορεσιάς αποτελούμενο από 44 τεμάχια, που βρέθηκαν στο «φουαγιέ» του θεάτρου (βρίσκεται στο υπόγειο του κεντρικού κτιρίου), τρία υφασμάτινα αντικείμενα από τα πρώην ανάκτορα, έντεκα αντικείμενα με αρχειακό υλικό και οκτώ ομάδες αντικειμένων μικροτεχνίας, από την πρώην βασιλική έπαυλη.

Σημειώνουμε ότι το ελληνικό κράτος αγνοεί, ακόμη, τι έβγαλε στο εξωτερικό ο Κ. Γλύξμπουργκ, ενώ, η καταγραφή των αντικειμένων που ξεκίνησε το '91 η Αρχαιολογική Υπηρεσία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και ποτέ δεν έγινε άλλη καταγραφή από τις επόμενες κυβερνήσεις.

Θυμίζουμε ότι το Τατόι ξαναβρέθηκε ψηλά στον «κατάλογο» των κυβερνητικών προτεραιοτήτων το περασμένο φθινόπωρο, είτε για παραχώρησή του στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, είτε με μελέτη του Οργανισμού Αθήνας. Στόχος, οπωσδήποτε, είναι να μετατραπεί σε οικονομικό «φιλέτο» και αστείρευτη «πηγή» επιχειρηματικής κερδοφορίας, με ποικίλες εμπορευματικές λειτουργίες και με την πρόσβαση του λαού σε αυτό με όρους... «πελατείας».

Τον περασμένο Οκτώβρη ο Κ. Τζαβάρας επισκέφθηκε το Τατόι και ανακοίνωσε ότι «σύντομα» θα αναλάμβανε πρωτοβουλία συνεννόησης με τους υπουργούς ΥΠΕΚΑ και Αγροτικής Ανάπτυξης, «προκειμένου να αναζητηθεί από κοινού ο προσφορότερος τρόπος για τη συντήρηση, ανάδειξη, αξιοποίηση και διαχείριση του κτήματος και των εγκαταστάσεών του (...)». Στόχος είναι το κτήμα Τατοΐου «να είναι επισκέψιμος χώρος πολιτισμού, αναψυχής και ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων».

Ως «παραγωγικές δραστηριότητες» νοούνται η εμπορευματοποίηση αυτού του πανέμορφου τμήματος της Πάρνηθας, 47.000 καταπράσινων στρεμμάτων (τα 15.000 στρέμματα είναι κηρυγμένα ως εθνικός δρυμός), με 37 κτίρια διαφόρων χρονικών περιόδων και αρχιτεκτονικών - αισθητικών «σχολών» (τα 29 είναι κηρυγμένα ως μνημεία). Αλλωστε, η διαχρονική και συνειδητή αδιαφορία του κράτους για το κτήμα άνοιξε την όρεξη του κεφαλαίου, με κάθε μορφή, και διαφόρων «Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων» που προωθούν την «ιδέα» της εμπορευματικής, ουσιαστικά, «αξιοποίησής» του.

«Εφυγε» πολύ πρόωρα

«Εφυγε» αιφνίδια, τη Δευτέρα, από εγκεφαλική αιμορραγία, ο κομμουνιστής μουσικός Νίκος Πονηρός.

Σε ανακοίνωσή της, η Οργάνωση Περιοχής Αττικής της ΚΝΕ και η ΤΟ Καλλιτεχνών εκφράζει τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του και σημειώνει: «Ο Νίκος, 10 χρόνια μέλος της ΚΝΕ, οργανώθηκε στην οργάνωση των ΤΕΙ. Από το 2006 ήταν μέλος της OB Μουσικών της ΤΟ Καλλιτεχνών, πάντα παρών σε όλες τις μάχες που έδωσε η οργάνωση, στη ζωή και τη δράση της. Σύντροφος δημιουργικός και δραστήριος. Παρά τα προβλήματα στην υγεία του δεν το έβαζε κάτω, πάντα πρόθυμος να βοηθήσει και να συμβάλλει, και με την τέχνη του, σε όποιο πόστο τον χρέωνε η οργάνωση. Πιστός στις αξίες και στα ιδανικά του Κόμματός μας».

Στη μνήμη του η ΤΟ Καλλιτεχνών της ΚΝΕ προσφέρει το ποσό των 220 ευρώ για την Οικονομική Εξόρμηση του ΚΚΕ.

Η πολιτική κηδεία του συντρόφου θα γίνει την Κυριακή (13/1, στις 11 π.μ.), στο θέατρο «Ξυλοτεχνία» (Παρασκευοπούλου και Κ. Παλαμά, Περιστέρι).

«Ορχήστρα»... οι φωνές τους

Οι λευκοντυμένοι, «εξωγήινοι», τραγουδιστές «Voca People», για δεύτερη φορά, θα εμφανιστούν στο θέατρο «Badminton» (12, 13/1) και κάνουν τη γήινη μουσική να μοιάζει εξωγήινη: Χωρίς μουσικά όργανα, μόνο με τις ασύλληπτες φωνές τους, οι οχτώ τραγουδιστές αυτού του απίθανου σχήματος λειτουργούν σαν ορχήστρα. Ντραμς, τρομπέτες, κιθάρες και beat box - όλα από τα χείλη τους - δίνουν μια... διαστημική μορφή σε κλασικές, αγαπημένες μελωδίες από τη δεκαετία του '70 μέχρι σήμερα. Από την ιδιοφυή, απολαυστικά ανατρεπτική τρέλα τους δεν ξεφεύγει ούτε ο Μότσαρτ!

Η αστείρευτη φαντασία των εξωγήινων συμπαρασύρει και τους... γήινους θεατές, που σε κάθε παράσταση γίνονται συμμέτοχοι στα παρεΐστικα πειράγματα και τα πρωτότυπα αστεία τους. Το θέαμα εμφανίζει τα μέλη του σχήματος σαν εξωγήινους από τον πλανήτη Voca, που ταξιδεύουν στο Γαλαξία μ' ένα διαστημόπλοιο που κινείται με μουσική ενέργεια! Το πλήρωμα αποτελείται από οχτώ ταλαντούχους τραγουδιστές - μουσικούς εξωγήινους: Τρεις τραγουδίστριες (άλτο, μέτζο, σοπράνο), τρεις τραγουδιστές (μπάσος, βαρύτονος, τενόρος) και δύο καλλιτέχνες του beat box.

Ζωγραφικά πορτρέτα

Μέχρι τις 18/1 παρατείνεται η έκθεση ζωγραφικής του Βαγγέλη Δημητρέα, στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη (Μαρίνου Αντύπα 18, Ν. Ηράκλειο, τηλ.: 210-2719.744). Eπιμέλεια: Παναγιώτης Σ. Παπαδόπουλος. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη - Πέμπτη - Παρασκευή: 10 π.μ. - 3 μ.μ., Τετάρτη: 6 - 10 μ.μ. Σάββατο - Κυριακή: 11 π.μ. - 2 μ.μ. Δευτέρα κλειστά. Είσοδος ελεύθερη.

Ο Βαγγέλης Δημητρέας κατάγεται από τη Μεσσηνιακή Μάνη. Γεννήθηκε στο Μελίσσι Κορινθίας (1934). Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από τον ζωγράφο Βαγγ. Δράκο, στην Καλαμάτα σε ηλικία 14 ετών. Σπούδασε με υποτροφία του ΙΚΥ (1958 - 1963), με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη. Το 1967, μετά από διαγωνισμό παίρνει γαλλική υποτροφία, η οποία δεν του δίνεται τελικά. Το 1967 πάει στο Παρίσι, όπου παράλληλα με τη ζωγραφική του, παρακολούθησε μαθήματα Κοινωνιολογίας της Τέχνης, με τους Pierre Francastel, Jean Cassou, και Raymonde Moylin. Παράλληλα, μαθήτευσε στον Φώτη Κόντογλου, (συνεργείο Κώστα Γεωργακόπουλου). Επιστρέφοντας από το Παρίσι, το 1976, δίδαξε σχέδιο στη Σχολή Βακαλό, και αργότερα, ως «ειδικός επιστήμονας» και λέκτορας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1981 - 1985).

ΑΠΟ 11/1 ΕΩΣ 18/2 στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» θα παρουσιαστεί ο μονόλογος του Γκίγκο ντα Κιάρα «Ελεονόρα, τελευταία νύχτα», σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη, με την Τιτίκα Βλαχοπούλου. Σκηνικά - κοστούμια: Σάββας Πασχαλίδης. Μουσική επιμέλεια: Ιάκωβος Δρόσος. Μετάφραση: Καρολίνα Αννινου. Η Ιταλίδα ηθοποιός Ελεονόρα Ντούζε (1858 - 1924), που δέσποσε σε παγκόσμιο επίπεδο και έβαλε τα θεμέλια του μοντέρνου θεάτρου, περνά την τελευταία νύχτα της στο δωμάτιο ξενοδοχείου στην Αμερική. Σαν κινηματογραφική ταινία ξεδιπλώνεται μπροστά στους θεατές η πολυτάραχη καλλιτεχνική και προσωπική ζωή της, αποκαλύπτοντας πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά γεγονότα της εποχής της.

Η ΚΟΡΥΦΑΙΑ κινηματογραφική απόδοση του σαιξπηρικού αριστουργήματος «Αμλετ», διά χειρός του Σοβιετικού σκηνοθέτη, Γκριγκόρι Κόζιντσεφ, με πρωταγωνιστή τον μεγάλο Ρώσο ηθοποιό, Ινοκέντι Σμοκτουνίφσκι, συνεχίζει να προβάλλεται για 5η εβδομάδα στον κινηματογράφο «CAPITOL ΖΕΦΥΡΟΣ» (Ιουλιανού & 3ης Σεπτεμβρίου). Επίσης, για 4η βδομάδα, στον ίδιο κινηματογράφο, συνεχίζεται η προβολή της σοβιετικής ταινίας «Η καρδιά του σκύλου», του Βλαντιμίρ Μπορτκό, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ. Και οι δύο ταινίες διανέμονται από τη «New Star».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ