ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Εμπόρευμα προς όφελος λίγων ,το αγαθό της επικοινωνίας
Από 1η του 2001 ισχύει η «απελευθέρωση» της τηλεπικοινωνιακής αγοράς, που θα επιφέρει ριζικές αλλαγές  στο χώρο, σε βάρος βέβαια του ελληνικού λαού και των συμφερόντων του. Από σήμερα ο «Ρ» και σε  δημοσιεύματα που θα ακολουθήσουν τις επόμενες Κυριακές, θα επιχειρήσει να φωτίσει πλευρές αυτού του μεγάλου ζητήματος

Μέσω της «απελευθέρωσης» των τηλεπικοινωνιών, δε θα ανήκει στο δημόσιο, ούτε καν η υποδομή του ΟΤΕ.
Μέσω της «απελευθέρωσης» των τηλεπικοινωνιών, δε θα ανήκει στο δημόσιο, ούτε καν η υποδομή του ΟΤΕ.
Την παράδοση των τηλεπικοινωνιών της χώρας, βορά στο ντόπιο και ξένο μεγάλο κεφάλαιο προωθεί η κυβέρνηση. Εφαρμόζοντας τις ντιρεκτίβες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τις οποίες συναποφάσισε, προχωρά στην «απελευθέρωση» της τηλεπικοινωνιακής αγοράς. Επιτρέπει από τις αρχές του 2001, σε μεγαλοεπιχειρηματίες να ιδρύσουν εταιρίες που θα παρέχουν τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και να πλουτίζουν χρησιμοποιώντας τις υποδομές του ΟΤΕ. Τις υποδομές που στήθηκαν στο πέρασμα πολλών δεκαετιών με χρήματα του ελληνικού λαού και τον ιδρώτα και το μόχθο των εργαζόμενων στον Οργανισμό. Ταυτόχρονα, βέβαια, ολοκληρώνει και το ξεπούλημα του ίδιου του ΟΤΕ, της μεγαλύτερης ελληνικής επιχείρησης.

Μπροστά σε αυτό το σκηνικό, ο «Κυριακάτικος Ριζοσπάστης» ξεκινά σήμερα ένα μικρό αφιέρωμα στη λεγόμενη «απελευθέρωση» των τηλεπικοινωνιών - όπως εύσχημα οι κρατούντες παρουσιάζουν τη μετατροπή του αγαθού της επικοινωνίας, σε εμπόρευμα προς όφελος ολίγων. Από σήμερα και τις επόμενες μέρες, θα παρουσιάσουμε τα μεθοδευμένα βήματα των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ για παράδοση των τηλεπικοινωνιών σε ιδιώτες. Τα κέρδη που αυτοί έχουν ήδη βγάλει και τις «προοπτικές» τους για τη συνέχεια. Την αναμενόμενη εξέλιξη της τηλεπικοινωνιακής αγοράς σε Ελλάδα και αλλού. Τις επερχόμενες δυσμενέστατες επιπτώσεις για τους εργαζόμενους του ΟΤΕ και τους Ελληνες καταναλωτές, με βάση το τι έπαθαν - κυριολεκτικά - οι συνάδελφοί τους εργαζόμενοι και καταναλωτές στο εξωτερικό, όπου βασίστηκαν σε ιδιωτικές τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις. Τις αυξήσεις των τιμολογίων, τις απολύσεις, την έλλειψη συντήρησης υφιστάμενων δικτύων, τις συνεχείς βλάβες, την κατακόρυφη πτώση ποιότητας. Την ανάγκη για 100% δημόσιο τηλεπικοινωνιακό οργανισμό που θα δρα αποκλειστικά με γνώμονα τα λαϊκά συμφέροντα. Αρχίζουμε:

ΠΑΣΟΚ και ΝΔ εδώ και χρόνια μεθοδεύουν την παράδοση του ΟΤΕ και των τηλεπικοινωνιών γενικά στο μεγάλο κεφάλαιο.
ΠΑΣΟΚ και ΝΔ εδώ και χρόνια μεθοδεύουν την παράδοση του ΟΤΕ και των τηλεπικοινωνιών γενικά στο μεγάλο κεφάλαιο.
Η ιδιωτικοποίηση των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα ξεκίνησε αρκετά χρόνια πίσω, με το ξεπούλημα κομμάτι - κομμάτι του ελληνικού Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών. Του ΟΤΕ, που σύμφωνα και με την Ομοσπονδία Εργαζομένων του, αποτελεί τη μεγαλύτερη τηλεπικοινωνιακή εταιρία στη Νοτιανατολική Ευρώπη. Μια εταιρία με κέρδη περίπου ένα δισ. δρχ. την ημέρα και ψηφιακοποιημένο το δίκτυό του, σε ποσοστό που ξεπερνά το 90%.

Ηταν το 1993, όταν η κυβέρνηση της ΝΔ έκανε την πρώτη προσπάθεια να τον ιδιωτικοποιήσει. Τότε, το ΠΑΣΟΚ, ως αξιωματική αντιπολίτευση, «επαναστατούσε» και κατέθετε τροπολογία στη Βουλή με την υπογραφή του Κ. Σημίτη, ως βουλευτή, «για να αποτραπεί η παράδοση του ΟΤΕ στα ξένα ιδιωτικά συμφέροντα και να αποκατασταθεί ο επιβαλλόμενος δημόσιος έλεγχος.»

Κατόπιν το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση προχώρησε στην τμηματική ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Το 1994 το δημόσιο ελέγχει το 75% του Οργανισμού. Το 1998, το 55%. Το 1999, το 51%. Επτά ημέρες πριν τις εκλογές του Απρίλη ο ΥΠΕΘΟ Γ. Παπαντωνίου «διαβεβαίωνε» ότι το 51% και το μάνατζμεντ του ΟΤΕ για το ΠΑΣΟΚ είναι «αδιαπραγμάτευτα». Το φθινόπωρο ΠΑΣΟΚ και ΝΔ ψηφίζουν τροπολογία για μείωση του μετοχικού πακέτου που ελέγχει το δημόσιο στον ΟΤΕ σε ποσοστό κάτω του 50%.

Μάλιστα, η κυβέρνηση έστειλε επιστολές σε 11 ξένες μεγάλες επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών, αναζητώντας τη μία που θα καταστήσει «στρατηγικό σύμμαχο», θα της παραδώσει το 17% - 20% των μετοχών, θέσεις στο ΔΣ του Οργανισμού, ίσως και το διευθυντικό δικαίωμα. Φέρονται να απάντησαν οι Telecom Italia (Ιταλία) και Telefonica (Ισπανία) και να γίνονται διαπραγματεύσεις, με σκοπό το ζήτημα να έχει λήξει μέχρι την άνοιξη.

ΟΟΣΑ: «Δεν υπάρχουν προοπτικές αύξησης της απασχόλησης στον ΟΤΕ, αλλά μείωσής του, ιδιαίτερα μετά την είσοδο νέων παικτών από το 2001.»
ΟΟΣΑ: «Δεν υπάρχουν προοπτικές αύξησης της απασχόλησης στον ΟΤΕ, αλλά μείωσής του, ιδιαίτερα μετά την είσοδο νέων παικτών από το 2001.»
Ενδεχόμενα να μην προχωρήσουν σε συμφωνία και να εφαρμοστεί το εναλλακτικό σενάριο ξεπουλήματος. Αυτό που διαχέεται από τη διοίκηση του Οργανισμού ως πιο «πρόσφορο» και αφορά «συνεργασίες» με τους ξένους, σε θυγατρικές που έχει ήδη ο ΟΤΕ ή που θα ιδρύσει, δηλαδή, μετά την κατάτμηση του έργου του ΟΤΕ σε μικρές εταιρίες, «κατάτμηση» που ξεκίνησε και γίνεται για να ξεπουληθούν πιο εύκολα οι υπηρεσίες του ΟΤΕ - θα έρθουν οι ξένοι ιδιώτες και θα τις αναλάβουν, παίρνοντας μεγάλα κομμάτια του μετοχικού κεφαλαίου αυτών των εταιριών.

«Κινητά» χρυσωρυχεία

Βέβαια, υπηρεσίες - ή υπηρεσίες που μπορούσε να προσφέρει ο ΟΤΕ, αλλά δεν τον άφηναν στη λογική της απαξίωσής του - παραδίδονται εδώ και πολλά χρόνια σε ιδιώτες. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της κινητής τηλεφωνίας, που διά νόμου απαγόρευσαν στον ΟΤΕ τη δραστηριοποίηση, προκειμένου να πριμοδοτήσουν την ΠΑΝΑΦΟΝ και την ΤΕΛΕΣΤΕΤ να αλώσουν την αγορά και να παρουσιάσουν γρήγορα θεαματικά αποτελέσματα.

Κάποια στιγμή, ιδρύθηκε η ΚΟΣΜΟΤΕ, από την οποία όμως δεν έλειψε φυσικά ο ιδιώτης. Συνέταιρος ορίστηκε με 30% η νορβηγική TELENOR, ενώ πρόσφατα η θυγατρική του ΟΤΕ μπήκε και στο χρηματιστήριο, για να πωληθεί και άλλο κομμάτι του μετοχικού της κεφαλαίου.

Πέρα από τις εταιρίες παροχής υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, αναπτύχθηκαν πολλές άλλες, με στόχο την παροχή άλλων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (πχ. πρόσβαση στο διαδίκτυο), προϊόντων, αξεσουάρ κλπ. Δηλαδή, την παροχή υπηρεσιών και προϊόντων, που θα μπορούσε να προσφέρει εδώ και χρόνια ο ΟΤΕ, αν λειτουργούσε με γνώμονα τα λαϊκά συμφέροντα και την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Αν δεν αφηνόταν από τις κυβερνήσεις και τις διοικήσεις του, τόσα χρόνια να παρακμάζει. Να μην παρέχει προϊόντα και υπηρεσίες ενώ μπορούσε (έχοντας δίκτυα, προσωπικό και οικονομική βάση), προκειμένου να έρθουν οι ιδιώτες - και βασιζόμενοι στη δικαιολογημένη αγανάκτηση του κόσμου - να παρουσιαστούν ως μεσσίες. Αν δεν άφηνε την επικοινωνιακή ανάγκη, να γίνει η κότα με τα χρυσά αβγά για ορισμένους.

Με βάση τους ισολογισμούς που παρουσίασαν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται μερικώς ή ολικώς στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών:

  • Το 1999, είχαν συνολικό κύκλο εργασιών πάνω από 2,4 τρισ. δρχ. (το 1,02 ήταν του ΟΤΕ). Σημείωσαν έτσι αύξηση 29,3%, σε σχέση με το 1998. Η αύξηση οφείλεται κύρια στην ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, αλλά και στην καλή πορεία των προμηθευτών τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και λύσεων. Ετσι, η αγορά τηλεπικοινωνιών ξεπέρασε το 5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Το ΑΕΠ εκτιμήθηκε από το ΥΠΕΘΟ για το 1999 σε κάτι λιγότερο από 40 τρισ. δραχμές.
  • Οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας παρουσίασαν μια μέση αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 50% μέσα στο 1999, πραγματοποιώντας συνολικό τζίρο 931 δισ. δραχμών. Για τους προμηθευτές τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και λύσεων, εμφανίστηκε μια αύξηση κύκλου εργασιών της τάξης του 44%, φτάνοντας έτσι τα 413 δισ. δραχμές. Οι εταιρίες παροχής δικτυακών υπηρεσιών και πρόσβασης στο Διαδίκτυο σχεδόν διπλασίασαν τα μεγέθη τους συγκριτικά με το 1998.

Για φέτος, αναλυτές κάνουν λόγο για τζίρο 3 τρισ. δρχ., με το 1,2 να ανήκει στον ΟΤΕ.

Κερδοσκοπία με δημόσια δίκτυα

Το επόμενο βήμα, για την είσοδο των ιδιωτών στο κυρίως πιάτο των τηλεπικοινωνιών, γίνεται πάλι με τις ευλογίες του ΠΑΣΟΚ. Πρόσφατα η κυβέρνηση συνέταξε και ψήφισε νόμο «για την οργάνωση και λειτουργία των τηλεπικοινωνιών», με τον οποίον ο ΟΤΕ χάνει την αποκλειστικότητά του στη σταθερή τηλεφωνία.

Η κυβέρνηση επιτρέπει πλέον στον όποιο ιδιώτη να πουλά την αντίστοιχη υπηρεσία. Μάλιστα, οι νέες εταιρίες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα δίκτυα του ΟΤΕ, έναντι «εύλογου κόστους», μέχρι να αποκτήσουν τα αναγκαία κεφάλαια, προκειμένου να στήσουν δικά τους.

Τι σημαίνει «εύλογο τίμημα»; Αρχές Οκτώβρη, το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης ενέκρινε σχέδιο κανονισμού, σύμφωνα με τον οποίο θα υποχρεώνονται όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί να ενοικιάζουν το δίκτυό τους έναντι τιμής κόστους, σε κάθε νέα επιχείρηση που θα θέλει να πουλήσει τηλεφωνία στον τελικό καταναλωτή.

Ετσι, και μέσω της προωθούμενης εδώ και χρόνια ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ, και μέσω της «απελευθέρωσης», δε θα ανήκει στο δημόσιο, ούτε καν η υποδομή του Οργανισμού. Το δίκτυο που τα τελευταία 50 χρόνια δημιουργήθηκε με τον ιδρώτα των χιλιάδων εργαζομένων και τα χρήματα του ελληνικού λαού, θα γίνει η βάση, πάνω στην οποία άλλες, ιδιωτικές εταιρίες, ξένες και ντόπιες, θα αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους.

Σχετικά με τις συνέπειες της «απελευθέρωσης» για τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΤΕ, παράγοντες της διοίκησής του παραδέχονται ότι η απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών προκαλεί κατά κανόνα μείωση των εσόδων στους παραδοσιακούς Οργανισμούς Τηλεπικοινωνιών, εφόσον οι εισερχόμενες εταιρίες αποσπούν μερίδια αγοράς.

Οι ίδιοι κύκλοι προσθέτουν ότι στις ευρωπαϊκές χώρες, που η απελευθέρωση ξεκίνησε νωρίτερα (1998), οι απώλειες μεριδίων αγοράς κυμάνθηκαν από 25% (η Deutsche Telecom) έως 40% (η British Telecom). Συμπληρώνουν ότι και για τον ΟΤΕ αναμένονται απώλειες από 10 μέχρι και 30%. Οτι σε αυτό το πλαίσιο αναμένεται συμπίεση της κερδοφορίας του Οργανισμού τα επόμενα χρόνια και προκύπτει η ανάγκη να αναζητηθούν νέες πηγές εσόδων εντός και εκτός Ελλάδας.

Για τους εργαζόμενους στον ΟΤΕ: O Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης σε έκθεση που παρουσίασε πρόσφατα για την ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών, ήταν σαφής αναφορικά με το προσωπικό του ΟΤΕ. «Δεν υπάρχουν προοπτικές αύξησης της απασχόλησης στον ΟΤΕ, αλλά μείωσής της, ιδιαίτερα μετά την είσοδο νέων παικτών από το 2001.»

«Ασύρματη» κερδοφορία

Την Τετάρτη που πέρασε ολοκληρώθηκε η δημοπρασία που διοργάνωσε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, για τη χορήγηση αδειών ασύρματης σταθερής τηλεφωνίας. Είναι το πρώτο βήμα για την παροχή σταθερής τηλεφωνίας ευρείας κλίμακας από ιδιωτικές εταιρίες.

Δημοπρατήθηκαν τέσσερις άδειες στη ζώνη των 25 GHz (απευθύνεται σε απαιτητικούς χρήστες, ευνοεί τη μεταφορά δεδομένων και εικόνας, πέρα από φωνή) και τρεις στη ζώνη των 3,5 GHz (απευθύνεται σε οικιακούς χρήστες). Αλλες δύο άδειες (μία σε κάθε ζώνη) δίνονται αυτοδίκαια στον ΟΤΕ, ο οποίος θα καταβάλει στο ελληνικό δημόσιο την υψηλότερη τιμή που επιτεύχθηκε στη δημοπρασία από τους ιδιώτες για κάθε ζώνη.

Το συνολικό ποσό είναι περίπου 20 δισ. δρχ., συνυπολογισμένων και των 5 δισ. που στοίχισαν οι άδειες στον ΟΤΕ. Σημειώστε ότι οι αρχικές προβλέψεις, που διαχέονταν από το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών ήταν για έσοδα 40 - 60 δισ. δρχ.

Μάλιστα, έμεινε αδιάθετη μία άδεια στο φάσμα των 3,5 GHz, η οποία αναμένεται να δημοπρατηθεί σε δύο χρόνια, με την προϋπόθεση ότι θα έχει εκδηλωθεί και ανάλογο ενδιαφέρον.

Για τα 25 GHz δόθηκαν άδειες: Στη «Europrom» με 3,3 δισ. δρχ, στην Κοινοπραξία ΔΕΗ - «NBG GREEK FUND» - «ΑΛΦΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ» - «Γενική Τράπεζα» με 3,01 δισ. δρχ, στη «Μεσογειακές Ευρυζωνικές Υπηρεσίες» με 2,92 δισ. δρχ. και στην «Panafon» με 2,77 δισ. δρχ.

Για το φάσμα των 3,5 GHz, άδειες δόθηκαν στην «Europrom» με 2,2 δισ. δρχ. και την «Quest Wireless» με 1,5 δισ. δρχ.

Με την ασύρματη σταθερή τηλεφωνία ξεκινά σύντομα ο ανταγωνισμός ιδιωτών προς τον ΟΤΕ. Οι ιδιώτες της ασύρματης σταθερής υπολογίζεται ότι σε ένα χρόνο, θα παρέχουν τις αντίστοιχες υπηρεσίες, χωρίς να χρειάζονται μεγαλύτερη περίοδο για να «στρώσουν» οπτικές ίνες και χωρίς να χρειάζονται τεράστια κεφάλαια.

Απλώς, θα στήσουν κάποιες δεκάδες κεραίες (πχ για όλο το νομό Αττικής χρειάζονται μόλις 12-14 κεραίες ασύρματης, σε αντίθεση με τις 150 που χρειάζεται κατά μέσο όρο κάθε εταιρία κινητής) και θα «κλέβουν» από την «πίτα» του ΟΤΕ. Μια εταιρία για να καλύψει το 20% του πληθυσμού (το κατώτατο όριο για να της χορηγηθεί άδεια) σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕΤΤ, θα χρειαστεί από 4 μέχρι 10 δισ. δρχ., ανάλογα με τις υπηρεσίες που θα επιλέξει να προσφέρει.

Οι απώλειες του Οργανισμού - σε κάθε περίπτωση ανταγωνισμού, «ενσύρματου» ή «ασύρματου» - αναμένεται να καλυφθούν από τη διοίκησή του με: Μειώσεις προσωπικού, περικοπές μισθών, κατάργηση δωρεάν υπηρεσιών, παροχή κάθε υπηρεσίας με αντίτιμο, συνεχείς αυξήσεις στα τιμολόγιά του (τον Αύγουστο επέβαλε την τελευταία αύξηση 29% στην τιμή της αστικής μονάδας, ενώ αναμένεται νέα στις αρχές του 2001) κλπ.

Προσθέστε την εξαγορά ξένων τηλεπικοινωνιακών οργανισμών, στο πλαίσιο μιας μικροϊμπεριαλιστικής, μικρομεγαλίστικης πολιτικής. Μιας πολιτικής που προβλέπει και για το εξωτερικό την επιβολή υψηλών τιμολογίων, συν τη ληστρική εκμετάλλευση δημόσιων δικτύων της αλλοδαπής, που κτίστηκαν με τον ιδρώτα άλλων λαών.

Σε ό,τι αφορά τη διαφημιζόμενη μείωση τιμολογίων που θα φέρει ο ανταγωνισμός - «ενσύρματος» ή «ασύρματος» - απάντηση δίνουν τα υψηλότατα τιμολόγια της κινητής τηλεφωνίας. Η κλήση από σταθερό τηλέφωνο σε κινητό κοστίζει 110 δραχμές το λεπτό. Την ίδια ώρα, μια υπεραστική κλήση κοστίζει 40 δραχμές το λεπτό. Για το εξωτερικό, η κλήση, π.χ. στις ΗΠΑ, κοστίζει 94 δραχμές το λεπτό. Κοστίζει πιο φθηνά να τηλεφωνήσει κανείς στην άλλη άκρη του κόσμου, παρά να καλέσει στο κινητό ένα φίλο του.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ

ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ:

Γιατί η κυβέρνηση «απελευθερώνει» τις τηλεπικοινωνίες; Μιλά στο «Ρ» ο βουλευτής του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ