ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αντι-ΕΣΥ νομοσχέδιο
Ενημερωτικές πρωτοβουλίες σε Αθήνα και Πειραιά
  • Την Τρίτη γίνεται στο «Σινεάκ» και την Τετάρτη στα γραφεία της ΕΙΝΑΠ
  • Πιθανώς και αύριο η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή

Στιγμιότυπο απ' την κινητοποίηση της ΠΟΕΔΗΝ και της ΕΙΝΑΠ στις 31.10.2000
Στιγμιότυπο απ' την κινητοποίηση της ΠΟΕΔΗΝ και της ΕΙΝΑΠ στις 31.10.2000
Το πρώτο νομοσχέδιο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Βελτίωση και εκσυγχρονισμός του Εθνικού Συστήματος Υγείας» κατατίθεται -κατά πάσα πιθανότητα - αύριο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα είναι το πρώτο προς ψήφιση νομοσχέδιο το 2001.

Το νομοσχέδιο - σύμφωνα με πληροφορίες - δε θα έχει ουσιαστικές αλλαγές σε σχέση με αυτά που δημοσιοποίησε ο υπουργός Υγείας, Αλ. Παπαδόπουλος, πριν δυο βδομάδες με μεγαλόστομες διακηρύξεις περί συμπλήρωσης του εγχειρήματος που άρχισε το 1983 με τον ιδρυτικό νόμο του ΕΣΥ (1397). Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια «νέα υγειονομική βαρβαρότητα», όπως εύστοχα εκτίμησε το Διοικητικό Συμβούλιο της Ενωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Αθήνας-Πειραιά (ΕΙΝΑΠ) στην τελευταία συνεδρίασή του (5.12.2000).

Γι' αυτό η ΕΙΝΑΠ καλεί τους γιατρούς να αντιδράσουν άμεσα και να οργανώσουν γενικές συνελεύσεις σε όλα τα νοσοκομεία, καθώς με το νομοσχέδιο προωθείται η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων νοσοκομείων με:

  • Τη δημιουργία ανωνύμων εταιριών, στις οποίες εκχωρούνται σχεδόν όλες οι λειτουργίες των υγειονομικών σχηματισμών, ακόμα κι αν το κόστος υπερβαίνει την κάλυψη των αναγκών αυτών υπό δημόσιο έλεγχο και με μόνιμο προσωπικό(!).
  • Την ανεξέλεγκτη δυνατότητα του διοικητή να αναθέτει απευθείας προμήθειες και έργα των νοσοκομείων σε ιδιώτες.
  • Την εισαγωγή της παραοικονομίας και επίσημα πια μέσα στα δημόσια νοσοκομεία με το θεσμό των ιδιωτικών απογευματινών ιατρείων.

Επίσης, η ΕΙΝΑΠ τονίζει ότι προωθείται η εφαρμογή ενός χαλύβδινου αυταρχισμού σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης με την παντοδυναμία του διοικητή που αποφασίζει και διατάσσει ακόμα και για επιστημονικά θέματα, ενώ ταυτόχρονα του δίνει δυνατότητα να λειτουργεί ως μονομελές πειθαρχικό όργανο, ακόμα και με την υποψία παραπτωμάτων εκ μέρους του προσωπικού.

Ταυτόχρονα, η ΕΙΝΑΠ αναλαμβάνει ενημερωτική πρωτοβουλία με τη διοργάνωση σύσκεψης την ερχόμενη Τετάρτη στα γραφεία της, ώρα 11 π.μ., στην οποία έχουν κληθεί υγειονομικοί φορείς, εργατικά σωματεία, συνταξιουχικές οργανώσεις και άλλοι φορείς.

Η ενημέρωση του κόσμου είναι ύψιστης σημασίας πρωτοβουλία, καθώς το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί αποτελεί τη διοικητική υποδοχή του νομοσχεδίου που θα ακολουθήσει και αφορά στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και στη συγκρότηση του Οργανισμού Διαχείρισης Πόρων Υγείας (ΟΔΙΠΥ). Με το νομοσχέδιο αυτό θα δημιουργηθεί μια «οιονεί αγορανομική διάταξη», με βάση την οποία θα πληρώνουν τα ασφαλιστικά ταμεία και οι ασθενείς σε κάθε βήμα της προσφοράς υγειονομικών υπηρεσιών.

  • Επίσης, η ΕΙΝΑΠ προχωρά αύριο σε διανοσοκομειακή συνάντηση όλων των νοσοκομειακών επιτροπών στις 6 μ.μ στα γραφεία της.
  • Το ΔΣ της ΕΙΝΑΠ αποφάσισε 6ωρη στάση εργασίας την Πέμπτη 14/12/2000 από τις 8 π.μ έως τις 2 μ.μ. και Γενική Συνέλευση την ίδια μέρα στις 11 π.μ. στο αμφιθέατρο του «Σωτηρία».

Στον Πειραιά έχουν ήδη εμφανιστεί στο χώρο της υγείας τα πρώτα φύτρα της συντονισμένης αντίστασης, καθώς με πρωτοβουλία των εργαζομένων και των γιατρών των νοσοκομείων έχει συγκροτηθεί Συντονιστική Επιτροπή, η οποία την προσεχή Τρίτη προχωρά σε εκδήλωση ενημέρωσης του κόσμου στο κινηματοθέατρο «Σινεάκ», ώρα 10.30 π.μ., στην πλατεία Κοραή.

Τη Συντονιστική Επιτροπή συγκρότησαν οι σύλλογοι των εργαζομένων και οι επιτροπές της ΕΙΝΑΠ στα Νοσοκομεία Τζάνειο, «Μεταξά» και Νίκαιας. Η Συντονιστική Επιτροπή έχει προσκαλέσει στην εκδήλωση τους τοπικούς και κοινωνικούς φορείς του Πειραιά και τους δήμους της αντίστοιχης Περιφέρειας. Επίσης έχει προσκαλέσει τα πολιτικά κόμματα και τους βουλευτές της Α΄ και Β΄ Πειραιά.

Στην πρόσκλησή της η Συντονιστική Επιτροπή επισημαίνει: «Το νομοσχέδιο υγείας, που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, είναι το πρώτο από μια σειρά νομοσχεδίων, με τα οποία, στα πλαίσια του γνωστού Σχεδίου Μεταρρύθμισης, επιχειρείται η πλήρης ανατροπή των αρχών και στόχων του ΕΣΥ και η αλλαγή σχεδίου του μοντέλου Διοίκησης στη Δημόσια Υγεία. Ως γνωστόν, με το νομοσχέδιο αυτό, ενοποιούνται όλες οι μονάδες υγείας (Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, Ιατρεία ΙΚΑ κλπ.), κάθε περιφέρειας της χώρας, ενώ θεσπίζεται το ΠΕΣΥ ως όργανο διοίκησης. Καταργείται η διοικητική αυτοτέλεια των νοσοκομείων, τα οποία παύουν να αποτελούν ΝΠΔΔ, ενώ προβλέπεται ρύθμιση με την οποία αυτά θα καλύπτουν ένα σημαντικό ποσοστό των κλινών τους με ιδιωτικά κριτήρια. Ταυτόχρονα, θεσμοθετείται η λειτουργία απογευματινών ιατρείων με αμοιβή, ενώ παρέχεται η δυνατότητα στα ΠΕΣΥ, να δημιουργούν ανώνυμες εταιρίες παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών στα νοσοκομεία αναφοράς τους. Με νέο νομοσχέδιο, προβλέπεται ακόμη η δημιουργία φορέα διαχείρισης των πόρων υγείας των ασφαλιστικών ταμείων, που θα λειτουργεί ως ΝΠΙΔ».


Πρόγευση απ' τον ΟΔΙΠΥ

Απόφαση του ΟΓΑ αναγκάζει τους ασθενείς να πληρώνουν απ' την τσέπη τους   τα νοσήλια σε μη συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές   και να εισπράττουν στη συνέχεια τα έξοδα, που μπορεί να είναι μεγαλύτερα απ' το κρατικό νοσήλιο

Προάγγελο του τρόπου χρηματοδότησης - και προ πάντων των επιπτώσεών του στους ασθενείς - απ' τον Οργανισμό Διαχείρισης Πόρων Υγείας (ΟΔΙΠΥ) αποτελεί η απόφαση του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) για τη «διαδικασία απόδοσης δαπανών νοσηλείας σε μη συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές» που ισχύει απ' την 1.12.2000. Τα πρώτα αποτελέσματα ήταν να πετιούνται στο δρόμο άνθρωποι ηλικιωμένοι με χρόνια νοσήματα, όπως συνέβη στο Βόλο την περασμένη βδομάδα.

Η απόφαση του ΟΓΑ προβλέπει ότι «οι ασφαλισμένοι του ΟΓΑ που θα εισέρχονται για νοσηλεία σε μη συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές τηρώντας τη νόμιμη διαδικασία, μετά την 1.12.2000 θα καταβάλουν οι ίδιοι τις δαπάνες νοσηλείας τους και στη συνέχεια θα προσκομίζουν εξοφλημένα τιμολόγια στον ΟΓΑ ώστε να αποδίδονται στους ίδιους οι νόμιμες δαπάνες».

Την απόφαση αυτή πήρε ο ΟΓΑ επειδή διαπιστώθηκαν διάφορες μη σύννομες καταστάσεις ή υπερσυνταγογραφήσεις στις εξετάσεις. Κανονικά οι μη συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές με τον ΟΓΑ, δεν πρέπει να έχουν άμεσες οικονομικές δοσοληψίες με τον Οργανισμό. Εντούτοις όμως προσφέρθηκαν να εξυπηρετούν - με το αζημίωτο βέβαια - τους ασθενείς.

Ετσι λοιπόν παρατηρήθηκαν μεταξύ των άλλων τα εξής:

  • Απ' το χαρακτήρα της πάθησης, λόγου χάρη, δικαιολογούνταν νοσηλεία μιας ή δυο ημερών. Εντούτοις όμως είχαν διαπιστωθεί πολυήμερες νοσηλείες με εικονικά εξιτήρια και επανεισαγωγές.
  • Επίσης διαπιστώθηκαν υπερβολικές διαγνωστικές εξετάσεις ακόμα και σε ένα άτομο.

Στις μη συμβεβλημένες ιδιωτικές κλινικές καταφεύγουν άτομα της τρίτης ηλικίας με χρόνια προβλήματα καθώς τα γηροκομεία είναι ελάχιστα ενώ οι δημόσιες μονάδες για τη φροντίδα ηλικιωμένων ατόμων είναι ανύπαρκτες (Το μόνο που έκανε η κυβέρνηση ήταν να υπογράψει μια υπουργική απόφαση για τη λειτουργία Μονάδων Φροντίδας Ηλικιωμένων Ατόμων από ιδιώτες, «κερδοσκοπικού χαρακτήρα» για να «ελκύσει νέους επενδυτές (ημεδαπούς, αλλά και αλλοδαπούς)» όπως ανέφερε το σκεπτικό της απόφασης).

Επίσης καταφεύγουν σε αυτές και τα Ατομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ) που χρειάζονται μόνιμες και σταθερές υπηρεσίες. Ομως η χώρα μας διαθέτει ελάχιστες τέτοιες μονάδες και μόνο σε κεντρικές πόλεις.

Ετσι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΓΑ βρήκε τη λύση να βάζει όσους έχουν ανάγκη συνεχούς φροντίδας, να πληρώνουν απ' την τσέπη τους και μετά να προσέρχονται στον Οργανισμό να εισπράττουν το αντίτιμο των εξόδων τους.

Απ' αυτό το μέτρο εξαιρούνται οι μονάδες τεχνητού νεφρού, οι κλινικές που διενεργούνται καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις και οι νευροψυχιατρικές κλινικές.

Οι ίδιες ρυθμίσεις ισχύουν και για τις συμβεβλημένες με τον ΟΓΑ ιδιωτικές κλινικές για το χρονικό διάστημα από τη λήξη της σύμβασής τους μέχρι την ανανέωσή της.

Πέρα απ' την ταλαιπωρία που υποβάλλονται άνθρωποι ανήμποροι, σε αρκετές περιπτώσεις οι συνολικές δαπάνες είναι κατά πολύ μεγαλύτερες απ' τα ποσά που δικαιολογούνται με βάση το τιμολόγιο του κρατικού νοσηλίου.

Ασφαλώς και δε δικαιολογούνται τα «αεριτζίδικα κόλπα» των ιδιωτικών κλινικών στο όνομα της αποφυγής της ταλαιπωρίας των χρονίως πασχόντων ηλικιωμένων και των ΑμΕΑ. Αυτό που αναδείχνεται απ' αυτή την περίπτωση, είναι η ανάγκη ενός δημοσίου πλέγματος δομών που θα προσφέρει υπηρεσίες σε αυτές τις κατηγορίες των ασθενών.

Απ' την άλλη δείχνει και το επίπεδο των προμηθευτών υπηρεσιών υγείας που θα μπορεί να αγοράζει ο ΟΔΙΠΥ απ' τον ιδιωτικό τομέα σε περίπτωση που προχωρήσει η διαβόητη «μεταρρύθμιση του ΕΣΥ».

Σύμφωνα με τα σχέδια του υπουργείου Υγείας, ο ΟΔΙΠΥ θα συγκεντρώνει και θα διαχειρίζεται τους πόρους υγείας των μεγαλύτερων ασφαλιστικών οργανισμών (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, Ασφαλισμένους Δημοσίου (ΟΠΑΔ) κ.ά.) και σε εθελοντική βάση των υπολοίπων φορέων και κλάδων κοινωνικής ασφάλισης υγείας.

Οι φορείς και κλάδοι ασφάλισης υγείας που δε θα μεταβιβάσουν τους πόρους υγείας στον ΟΔΙΠΥ, θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν για τις υπηρεσίες του ΕΣΥ βάσει ειδικού τιμολογίου.

Ο προϋπολογισμός του ΟΔΙΠΥ που προέρχεται από πόρους υγείας των ασφαλιστικών ταμείων και κρατική επιχορήγηση, εγκρίνεται από τα συναρμόδια υπουργεία και κατανέμει τους πόρους του στα Περιφερειακά του Τμήματα σύμφωνα με δημογραφικά, επιδημιολογικά, κοινωνικά κλπ. χαρακτηριστικά.

Ο ΟΔΙΠΥ αγοράζει υπηρεσίες πρωτοβάθμιας και νοσοκομειακής φροντίδας υγείας για τους δικαιούχους του από το ΕΣΥ και τον ιδιωτικό τομέα με κριτήρια ποιότητας και κόστους. Επίσης πληρώνει τα φάρμακα των δικαιούχων του, παρακολουθεί και ελέγχει τη συνταγογραφία, με βάση τους δείκτες ποιότητας.

Το νομοσχέδιο για τον ΟΔΙΠΥ θα είναι το επόμενο και βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ