Γιορτές μαθητικής δημιουργίας, βήμα προβληματισμού και γνωριμίας με την πρωτοπόρα οργάνωση της νεολαίας
Το περιεχόμενο των φεστιβάλ ήταν το αποτέλεσμα δουλειάς που έγινε όλο το προηγούμενο διάστημα από ομάδες μαθητών που το διαμόρφωσαν, σύμφωνα με τα δεδομένα του σχολείου και της γειτονιάς, τα βιώματά τους, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντά τους. Το αποτέλεσμα ήταν κατά γενική ομολογία καλοστημένοι χώροι, στους οποίους οι μαθητές είχαν την ευκαιρία πολύμορφης έκφρασης από το γκράφιτι μέχρι τον αθλητισμό, από τη συζήτηση μέχρι το χορό. Πρωταγωνιστές οι ίδιοι στις γιορτές που στήθηκαν από τις μαθητικές οργανώσεις της ΚΝΕ σε κάθε γωνιά χωρίς να αφήνουν έξω τα προβλήματα, αλλά αναδεικνύοντάς τα, προβάλλοντας παράλληλα τον ελπιδοφόρο δρόμο του αγώνα.
Η πρωτοτυπία και το καλό αποτέλεσμα που παρουσιάστηκε αποκτά ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα, αν αναλογιστεί κανείς πόσο σκληρά εργαζόμενοι είναι οι μαθητές σήμερα. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που ακόμα και τα σαββατοκύριακα που γίνονταν τα φεστιβάλ έφταναν με τις τσάντες γεμάτες βιβλία από το φροντιστήριο.
Τις επόμενες μέρες φεστιβάλ θα γίνουν: Στην Πτολεμαΐδα 10 Μάη, στο Αγρίνιο 11 - 12 Μάη, στη Σιάτιστα 12 Μάη και στη Φλώρινα στις 13 Μάη.
Με ζωντάνια και μεράκι οι μαθητές παρουσίασαν με τη μορφή σύντομων θεατρικών σκετς ζητήματα που τους «καίνε». Στην Καισαριανή, επέλεξαν να αναπαραστήσουν τη μέρα που πλημμύρισαν σχολικές τάξεις λόγω βροχής, παρουσιάζοντας με αυτήν την αφορμή ένα μικρό «ντιμπέιτ» με αντιλήψεις που έχουν σκόπιμα καλλιεργηθεί, που κυριαρχούν ανάμεσα στους νέους που όμως δεν μπορούν να αντέξουν όταν ο νέος συνειδητοποιεί τη δύναμη του οργανωμένου αγώνα, που δε θα μένει στα προβλήματα αλλά θα αγγίζει τις αιτίες, που θα συναντιέται με τις διεκδικήσεις των εργαζομένων, που θα χαρακτηρίζεται από πείσμα μέχρι να βρεθεί η λύση. Οι ρόλοι μοιρασμένοι σε εκείνον που χαίρεται επειδή θα χάσει μάθημα, εκείνον που προτείνει «να κατεβούμε να τα σπάσουμε», τον άλλο που προβληματίζεται, αφού «και την άλλη φορά κάναμε κινητοποίηση και δεν έγινε τίποτα», το μαθητή που προτείνει να διεκδικήσουν συλλογικά μαζί με τους γονείς, με πείσμα μέχρι τη λύση.
Στα φετινά φεστιβάλ δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές να αναδείξουν και να συζητήσουν ζητήματα που αποτελούν αντικείμενο ιδεολογικής διαπάλης μέσα στο σχολείο. Στην κατεύθυνση αυτή, φέτος εντάχθηκε στο πρόγραμμα των μαθητικών φεστιβάλ η παρουσίαση εργασιών που έγιναν στο πλαίσιο του σχολικού μαθήματος και πρότζεκτ. Υπενθυμίζεται ότι τα πρότζεκτ είναι μία από τις «καινοτομίες» που έχουν εισαχθεί στην εκπαίδευση κατά την οικοδόμηση του σχολείου της αγοράς. Πρόκειται για ομαδικές εργασίες που αποτελούν μοχλό για διαφοροποίηση του προγράμματος, αλλά και την παρέμβαση των επιχειρηματιών στο σχολείο. Οι εργασίες των παιδιών έγιναν αφετηρία για πλούσια συζήτηση καθώς πολλοί από αυτούς επέλεξαν θέματα που κάθε άλλο παρά προσφιλή είναι στο υποταγμένο στο σύστημα σχολείο. Στο Μπραχάμι μαθητές που για τη σχολική εργασία τους με θέμα ηρωικές μορφές, είχαν επιλέξει τον Νίκο Μπελογιάννη, παρουσίασαν την εργασία αυτή με τη συζήτηση να επεκτείνεται πέρα από τα βιογραφικά στοιχεία, στα ιδανικά που τον ενέπνευσαν. Στην Γκράβα, μαθήτρια με καταγωγή από χώρα της πρώην ΕΣΣΔ παρουσίασε εργασία για την καπιταλιστική κρίση και το σοσιαλισμό στην οποία αναφερόταν στην πραγματικότητα που ζούσαν οι οικογένειες στο σοσιαλισμό με συγκεκριμένα παραδείγματα. Στη Λάρισα, παρουσίασαν εργασία - αφιέρωμα που ετοίμασαν για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, για τον Γιάννη Ρίτσο.
Δεκάδες ήταν τα μαθητικά μουσικά σχήματα που πέρασαν από τη σκηνή του φεστιβάλ, παρουσιάζοντας όλα τα είδη της μουσικής. Εχοντας μία από τις λίγες ευκαιρίες να δείξουν τη δουλειά τους - κάποιοι μάλιστα ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνή - και να εκφραστούν μέσα από την τέχνη τους, να τη μοιραστούν με τους συμμαθητές τους, ερμηνεύοντας γνωστά τραγούδια αλλά και δικές τους δημιουργίες. Μάλιστα, δεν έλειψαν οι περιπτώσεις που μουσικά σχήματα φτιάχτηκαν ειδικά ενόψει των μαθητικών φεστιβάλ.
Η Επιτροπή Φεστιβάλ του ΚΣ της ΚΝΕ, θέλοντας να δώσει συνέχεια σ' αυτή τη δραστηριότητα, έχει απευθύνει πρόσκληση στα μαθητικά μουσικά σχήματα που συμμετείχαν στα φεστιβάλ, για μία συνάντηση το Σάββατο 11 Μάη, στις 5 το απόγευμα στο θέατρο Αγ. Ασωμάτων (κοντά στο σταθμό ΗΣΑΠ Θησείο). Για να συζητήσουν τις εντυπώσεις, τις ιδέες και τις σκέψεις τους μπροστά και στο κεντρικό φεστιβάλ της ΚΝΕ.
Ξεχωριστή θέση είχε στα μαθητικά φεστιβάλ ο αθλητισμός. Μέσα από διοργανώσεις, τουρνουά ποδοσφαίρου, μπάσκετ, πινγκ πονγκ, επιδείξεις από διάφορα αθλήματα, διατράνωσαν το δικαίωμά τους στον αθλητισμό. Αναδείχτηκαν η έλλειψη χώρων, χρόνου από τους μαθητές, η εξάλειψη τα τελευταία χρόνια του σχολικού αθλητισμού, η εμπορευματοποίηση που πλέον έχει κάνει απρόσιτο στα παιδιά ακόμα και το να παίξουν μπάλα, να αθληθούν σε χώρους δημόσιους που θα τους διατίθενται δωρεάν και με ασφάλεια. Από το βήμα του μαθητικού φεστιβάλ στην Ηλιούπολη, όπου στα μέσα του Απρίλη τραυματίστηκε θανάσιμα ένας οκτάχρονος σε ατύχημα σε γήπεδο, δεν μπορούσαν να μην καταγγείλουν την κατάσταση που υπάρχει στους αθλητικούς χώρους.
Τα αθλητικά τουρνουά, που χαρακτηρίστηκαν από το πνεύμα άμιλλας, όπως τόνισαν και πολλοί από τους μαθητές που πήραν μέρος, είχαν στην πλειοψηφία τους περιεχόμενο δεμένο με την πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά.
Από τα φεστιβάλ δεν έλειψαν πρωτότυπα παιχνίδια για επίκαιρα θέματα (ναρκωτικά, ίντερνετ) αλλά και την ιστορία του τόπου τους (κυνήγι θησαυρού), γκράφιτι, προβολές ταινιών, εκθέσεις βιβλίων, κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των επισκεπτών του φεστιβάλ. Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά μόνο της πολυμορφίας, της δουλειάς και της φαντασίας που επιστράτευσαν τα μέλη της ΚΝΕ και πολλοί μαθητές που συμμετείχαν ενεργά στη διοργάνωση των φεστιβάλ και έχουν κάθε λόγο να νιώθουν περήφανοι για το αποτέλεσμα.