ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Μάη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Γνωμοδότησε ο Λαιμός Βουλιαγμένης να κηρυχτεί αρχαιολογικός χώρος

Υπέρ της κήρυξης ως αρχαιολογικού χώρου ολόκληρης της χερσονήσου του Λαιμού και της παραλίας «Μεγάλο Καβούρι» στο Δήμο Βούλας - Βάρης - Βουλιαγμένης, όπου βρίσκεται όχι μόνο το ξενοδοχειακό συγκρότημα του «Αστέρα», που πωλείται από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και ο ναός του Απόλλωνα Ζωστήρα και πλήθος άλλες αρχαιότητες, γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Ο αρχαίος ναός ήταν ήδη κηρυγμένος, αλλά οι εύλογες, όσο και έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε το σχέδιο για πώληση του «Αστέρα», ανάγκασαν την κυβέρνηση να κηρύξει όλη την περιοχή, δεδομένου ότι υπάρχουν κατάλοιπα από την προϊστορική, ακόμη, εποχή.

Βέβαια, η κήρυξη δεν αρκεί για την πραγματική προστασία των μνημείων, αφού αυτήν μπορούν να την κάνουν μόνο η κήρυξη Ζωνών Προστασίας, έτσι ώστε να ξεκαθαριστεί ποια σημεία του αρχαιολογικού χώρου πρέπει να παραμείνουν αδόμητα και ποιες χρήσεις επιτρέπονται στα υπόλοιπα. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να διασφαλιστεί από το κράτος η ανάδειξη των μνημείων, η ανασκαφική έρευνα -αν και όπου χρειάζεται- η προστασία του αρχαιολογικού χώρου και, φυσικά, η ελεύθερη πρόσβαση του λαού στα μνημεία του. Και βέβαια η πραγματική προστασία της τεράστιας πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μπορεί να εξασφαλιστεί όταν αυτή γίνει λαϊκή περιουσία πράγμα που μπορεί να εξασφαλίσει η λαϊκή εξουσία, που θα απαλλάξει το λαό από τους κάθε λογής εκμεταλλευτές του και εμπόρους της γης και του πολιτισμού.

Στο «παζάρι» ο κινηματογράφος

Το αντιδραστικό, στον πυρήνα του, πρόγραμμα «κινήτρων για προσέλκυση ξένων οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα», που ανακοίνωσε στις αρχές του χρόνου το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), μπαίνει σε εφαρμογή από το φετινό Φεστιβάλ Καννών (15 - 26/5), όπως προκύπτει από σχετική ανακοίνωση του Κέντρου, με την οποία γνωστοποιείται η συνεργασία ΕΚΚ και... Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.

Σήμερα, που τα χάλια της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής είναι πολύ μεγαλύτερα απ' ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν, αφού το ΕΚΚ βουλιάζει από την κρατική υποχρηματοδότηση - ψάχνοντας «χορηγούς» για να συνεχίσει τη λειτουργία του - και οι νέοι κινηματογραφιστές δημιουργούν σε χειρότερες από πριν συνθήκες, το Κέντρο ασχολείται με τη «βιτρίνα» και θέτει το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου στις ορέξεις των μονοπωλίων, κινηματογραφικών αλλά και τουριστικών. Οπως ανέφερε το Γενάρη ο «Ρ», παρουσιάζοντας τα νέα προγράμματα του ΕΚΚ, αυτό το πρόγραμμα εντάσσεται πλήρως στη «λογική» του κράτους για μετατροπή των Ελλήνων δημιουργών και κινηματογραφιστών σε χαμηλόμισθους, «ευέλικτους» κομπάρσους και βοηθούς των μονοπωλίων και της Ελλάδας σε «σκηνικό» των προσδοκώμενων «μεγάλων» παραγωγών. Να θυμίσουμε ότι σε όποιες άλλες χώρες - κυρίως πρώην σοσιαλιστικές - τα μονοπώλια του οπτικοακουστικού χρησιμοποίησαν για ένα κομμάτι ψωμί υποδομές και εξειδικευμένο προσωπικό, άφησαν πίσω τους «αποκαΐδια», σε μεροκάματα και στην όποια παραγωγή ταινιών. Το πρόγραμμα στοχεύει στη «μεγαλύτερη δυνατή προσέλευση ξένων ταινιών, ως αναπτυξιακό εργαλείο της κινηματογραφικής αγοράς για την εφαρμογή νέου μοντέλου τουριστικού μάρκετινγκ - τον "κινηματογραφικό τουρισμό", προβάλλοντας στο εξωτερικό τη χώρα μας, που αυτή την περίοδο έχει τεράστια σημασία για την εικόνα της», έλεγε το ΕΚΚ, προσθέτοντας, με αφορμή την παρουσία του στις Κάννες, ότι η συνεργασία με τον ΕΟΤ γίνεται «προκειμένου να προβληθεί η χώρα μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο εξωτερικό, με στόχο τη δημιουργία συνθηκών για την αύξηση της τουριστικής ζήτησης διεθνώς και να ενισχυθεί η εικόνα της ως ιδανικός τόπος για την παραγωγή διεθνούς εμβέλειας οπτικοακουστικών παραγωγών».

Η παραπάνω εικόνα δεν αμβλύνεται με την παρουσία στις Κάννες, στο πλαίσιο του Short Film Corner, δέκα ταινιών μικρού μήκους ελληνικής παραγωγής ή συμπαραγωγής. Πρόκειται για τις: «The way of styx» του Δημήτρη Τσιλιφώνη, «One line» του Δημήτρη Αργυρίου, «It's ok my friend» της Γιολάντας Μαρκοπούλου, τη γαλλοελληνική συμπαραγωγή «Η ζωή μάς ανήκει» των Γκερί Καραμαούνα - Ναυσικάς Φορισιέρ - Ματίλντ Ντουρέ, «Evergreen» της Ιφιγένειας Κοτσώνη, «Μήδεια» της Κλειούς Φανουράκη, «Διάλειμμα για γεύμα» του Χρήστου Γκότση, «Γλάρος» του Νίκου Σαράφη, την ελληνοτσεχική ταινία του Μαξίμ Σιρλέν «Now you know» και «Unrequited» της Χρυσάνθης Κουρή.

Αποτέλεσμα της απουσίας κρατικής χρηματοδότησης στον κινηματογράφο είναι ότι οι κινηματογραφιστές βγάζουν τα δημιουργικά τους σχέδια ως «προϊόντα» στο παζάρι, μήπως και «συγκινηθεί» κάποιος ιδιώτης και τους χρηματοδοτήσει. Ετσι, στο Φεστιβάλ των Καννών, Ελληνες παραγωγοί (σ.σ. ως επί το πλείστον σκηνοθέτες) θα παρουσιάσουν τα έργα τους που βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης, σε «ειδικά καλεσμένους» ξένους παραγωγούς και χρηματοδότες.

«Η μέθοδος Γκρόνχολμ»... ξανά

Το έργο του Τζόρντι Γκαλθεράν «Η μέθοδος Γκρόνχολμ», μετά από τη μεγάλη επιτυχία που σημειώνει τα τελευταία χρόνια, ανεβαίνει για έκτη, συνεχή χρονιά στο «Θέατρο Τέχνης» («Υπόγειο»), μέχρι τις 2 Ιούνη.

Το έργο αναφέρεται στον σκληρό και απάνθρωπο τρόπο που εφαρμόζουν οι πολυεθνικές εταιρείες για την πρόσληψη των υποψηφίων στελεχών τους. Ο Καταλανός συγγραφέας Τζόρντι Γκαλθεράν συνδυάζει με μαεστρία το χιούμορ με το δραματικό, το λυπηρό με το γελοίο και με πανέξυπνους διαλόγους, μας μεταφέρει στο σκληρό και ανταγωνιστικό χώρο των πολυεθνικών. Το έργο έχει αποσπάσει περισσότερα από είκοσι βραβεία. Εχει επίσης γυριστεί και σε ταινία, της οποίας τη διασκευή υπογράφει ο ίδιος ο Γκαλθεράν, το 2003 - με τίτλο «El Metodo» και πρωταγωνιστή τον Eduardo Noriega. Η ταινία απέσπασε δύο βραβεία Goya, το ένα εκ των οποίων ήταν του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου.

Μετάφραση: Γιώργος Καραμίχος - Μαρία Τσατσαρώνη. Σκηνοθεσία: Διαγόρας Χρονόπουλος. Σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Γαβαλάς. Μουσική σύνθεση: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Παίζουν: Γιώργος Καραμίχος, Πέτρος Λαγούτης, Χρήστος Σαπουντζής, Βίκυ Παπαδοπούλου.

Ο Μίλτος Πασχαλίδης επιστρέφει για μια εμφάνιση, σήμερα, στη «Ζωντανή Μαύρη Τρύπα» (Βαϊου 5, πλατεία Μοριχόβου - Λαδάδικα, τηλ. 694.9950.530, 2310.510.081). Πλησιάζοντας τα 20 χρόνια στη δισκογραφία, ο Μίλτος Πασχαλίδης βρίσκει αφορμές για απολογισμούς και θυμάται τραγούδια «αδικημένα» από τις ζωντανές εμφανίσεις του. Μαζί του σ' αυτό το παιγνίδι της μνήμης συμπράττει η Μιρέλα Πάχου (πιάνο, ακορντεόν, φωνή). Προσέλευση: 21.30. Εισιτήριο: 8 ευρώ.

«ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ "ΤΖΙΝΑ ΜΠΑΧΑΟΥΕΡ"», θα γιορτάσει τα 100 χρόνια από τη γέννηση της μεγάλης ερμηνεύτριας, με απονομή βραβείων που φέρουν το όνομά της και γκαλά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (21/5, 7.30 μ.μ.). Τα έσοδα της εκδήλωσης θα διατεθούν υπέρ του ταμείου υποτρόφων του διεθνούς σωματείου, του οποίου πρόεδρος είναι ο κριτικός μουσικής και μέλος του ΔΣ της Ενωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, Κωνσταντίνος Π. Καράμπελας - Σγούρδας. Στην εκδήλωση θα μιλήσει ο πρόεδρος της προαναφερόμενης ένωσης, μουσικοκριτικός Κυριάκος Λουκάκος, με θέμα «Η Τζίνα Μπαχάουερ και ο δίσκος "Ιχνηλασία ενός θησαυρού"».

ΕΚΘΕΣΗ 118 αποφοίτων της, την περίοδο 2009 - 2010, θα πραγματοποιήσει η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (20/5 - 8/6) στην αίθουσά της «Νίκος Κεσσανλής» (Πειραιώς 256, Ρέντης). Τα έργα των αποφοίτων «δεν είναι απλώς η εκδήλωση μιας κλίσης, αλλά ο αποφασιστικός αγώνας για την άσκηση αυτής της κλίσης, την εκπαιδευτική, καλλιτεχνική και θεωρητική συγκρότησή της, και τη διαμόρφωση μιας καλλιτεχνικής στάσης», αναφέρει η ανακοίνωση της σχολής. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 12 μ. - 8 μ.μ., Σάββατο: 11 π.μ. - 3 μ.μ.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ στον Μότσαρτ, θα πραγματοποιήσει (20/5, 6.30 μ.μ.) η Συμφωνική Ορχήστρα και η Μεικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, συμμετέχοντας στις εκδηλώσεις που οργανώνει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Μέρας Μουσείων. Αίθουσα Βωμού, Πατησίων 44.

ΜΕ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΕΣ παραστάσεις ανοίγει και φέτος η αυλαία για το Φεστιβάλ Μαθητικής Δημιουργίας, που διοργανώνει πάνω από δεκαπέντε χρόνια ο Δήμος Πετρούπολης. Συμμετέχουν θεατρικές ομάδες κάθε ηλικιακής βαθμίδας, και τα τμήματα Πολιτισμού του Δήμου. Παρά τις δυσκολίες, η εκπαιδευτική κοινότητα δεν σταματά να δημιουργεί και να δίνει ερεθίσματα στους μαθητές της πόλης μας. Η μεγάλη αυτή διοργάνωση, απλώνεται, χρονικά, από τα μέσα του Μάη έως το τέλος Ιούνη, και φιλοξενείται στο θέατρο «Πέτρα» και σε αίθουσες εκδηλώσεων των σχολείων. Ελεύθερη είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ