Οι εξελίξεις προσθέτουν κομμάτια στο παζλ των παζαριών που προηγήθηκαν της επιλογής του συγκεκριμένου αγωγού, έναντι του «Nabucco»
Η συμφωνία αποκτά άλλη διάσταση, αν ιδωθεί από τη σκοπιά του ενδιαφέροντος της αζέρικης «Socar» να αποκτήσει τον ΔΕΣΦΑ και την ολοκλήρωση σχεδόν της συμφωνίας για την εξαγορά του. Η «Socar» θέλει να ενισχύσει την παρουσία της στην περιοχή, έχοντας παράλληλα συμμετοχή στη μετοχική σύνθεση του ΤΑΡ, αλλά και στο κοίτασμα που θα τροφοδοτεί τον αγωγό με φυσικό αέριο. Με την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ και την είσοδό του στο μετοχολόγιο του TAP, οι Αζέροι πατάνε γερά το πόδι τους στο νότιο διάδρομο μεταφοράς αερίου προς την Ευρώπη.
Ο ΔΕΣΦΑ έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να αναλάβει τη συντήρηση του ΤΑΡ στο έδαφος της Αλβανίας, όπως και να συμμετάσχει στη μετοχική σύνθεση του αγωγού. Ταυτόχρονα, στις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ που βρίσκονται σε εξέλιξη, περιλαμβάνεται η προσθήκη της δυνατότητας για αντίστροφη ροή στον αγωγό Βουλγαρίας - Ελλάδας. Ηδη, έξι εταιρείες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τροφοδοσία της αγοράς των Βαλκανίων, εφόσον λειτουργήσει αυτή η δυνατότητα, που αναμένεται στο τέλος του 2013. Σε πλήρη ανάπτυξη θα μπορούν να διοχετεύονται έως και 3,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο προς τη Βουλγαρία.
Σε εξέλιξη βρίσκονται και τα έργα κατασκευής τρίτης δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, επίσης από τον ΔΕΣΦΑ. Η βουλγάρικη αγορά δείχνει να ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους Αζέρους, όπως άφησε να εννοηθεί ο αντιπρόεδρος της «Socar», Ελσάντ Νασίροφ. Μιλώντας στην οικονομική ιστοσελίδα «abc.az», σημείωσε ότι η Βουλγαρία μπορεί να γίνει ο πρώτος αγοραστής αζέρικου φυσικού αερίου μέσω του TAP.
«Ο αγωγός θα διατρέχει την Ελλάδα η οποία συνδέεται με διασυνδετήριο αγωγό με τη Βουλγαρία, αγωγός που μπορεί να λειτουργήσει προς τις δύο κατευθύνσεις. Εάν αυτό αποδειχθεί τεχνικά εφικτό, η Βουλγαρία θα είναι σε θέση να αγοράζει φυσικό αέριο στο πρώτο στάδιο των προμηθειών αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, η Βουλγαρία σχεδιάζει την αγορά περίπου δύο δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, σε ετήσια βάση.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα (Κήποι Εβρου) και θα καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική. Η κατασκευή του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2014 και θα ολοκληρωθεί το 2018. Ο TAP επελέγη πρόσφατα από την Κοινοπραξία του «Σαχ Ντενίζ» στο Αζερμπαϊτζάν, έναντι του ανταγωνιστή «Nabucco West», για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
-- Πού στοχεύει η «αναδιάρθρωση» της αμυντικής βιομηχανίας από την κυβέρνηση;
Στις σημερινές συνθήκες, και για το μεσοπρόθεσμο μέλλον, έως ότου ο πόλεμος εξαφανιστεί ανεπίστρεπτα από τον πλανήτη, έως δηλαδή την πλήρη κυριαρχία του κομμουνιστικού κοινωνικο-οικονομικού σχηματισμού, η κατοχύρωση και υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, η διασφάλιση της εδαφικής της κυριαρχίας, αποτελούν βασικές προτεραιότητες της πρότασης εξουσίας που καταθέτει το ΚΚΕ στο λαό. Προϋποθέτει όμως ένα ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, αποδέσμευση από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ, κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας και εργατικό έλεγχο. Μέσα σ' αυτά τα πλαίσια, ο ενιαίος φορέας αμυντικής βιομηχανίας θα είναι σε θέση να σχεδιάζει και να παράγει τον κατάλληλο αμυντικό εξοπλισμό, μηχανολογικό υλικό για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών σε καιρό ειρήνης, να συνάπτει αμοιβαία επωφελείς για τους λαούς διακρατικές συνεργασίες, να βασίζεται στην επιστημονική και τεχνική έρευνα, στα πανεπιστήμια και ερευνητικά ινστιτούτα. Στα πλαίσια αυτά, η παραγωγή σύγχρονου αμυντικού υλικού δε θα βρίσκεται σε αντιπαράθεση με την παραγωγή εμπορευμάτων και μέσων παραγωγής για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Αντίθετα, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία θα βασίζεται στα τεχνικά, τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα της κοινωνικής παραγωγής συνολικά.
Φωτιά στα τόπια των ανταγωνισμών ανάμεσα στις ΗΠΑ και την ΕΕ βάζει η απόφαση του αμερικανικού καπιταλιστικού οίκου αξιολόγησης «Standard & Poor's» να υποβαθμίσει το αξιόχρεο τριών μεγάλων ευρωπαϊκών τραπεζών, της γερμανικής Deutsche Bank, της βρετανικής Barclays και της ελβετικής Credit Suisse Group. Οι τρεις τραπεζικοί κολοσσοί υποβαθμίζονται στην κατηγορία «Α» από «Α+», λόγω των νέων τραπεζικών κανόνων και των «αβέβαιων συνθηκών της αγοράς». Ο οίκος επιβεβαίωσε επίσης το αξιόχρεο της ελβετικής τράπεζας UBS στη βαθμίδα «Α».
Στην ανακοίνωσή του, ο «S&P» σημειώνει μεταξύ άλλων: «Θεωρούμε ότι οι κάτοχοι χρέους αυτών των τραπεζών αντιμετωπίζουν αυξημένο πιστωτικό κίνδυνο, λόγω των αυστηρότερων ρυθμίσεων στο τραπεζικό σύστημα, των εύθραυστων διεθνών αγορών, της στασιμότητας των ευρωπαϊκών οικονομιών και των αυξημένων κινδύνων δικαστικών διενέξεων εξαιτίας της χρηματοπιστωτικής κρίσης (...) Ενας μεγάλος αριθμός πρωτοβουλιών σε παγκόσμιο επίπεδο για τη ρύθμιση των τραπεζών δημιουργεί προκλήσεις για τις συναλλαγές στις αγορές κεφαλαίων».
Σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο, η Deutsche Bank και η Barclays «θα πρέπει να αντεπεξέλθουν με αυστηρότερες απαιτήσεις όσον αφορά το ύψος των κεφαλαίων και της ρευστότητάς τους». Είχαν προηγηθεί δηλώσεις στελεχών της Fed που επέκριναν τη γερμανική τράπεζα για το χαμηλό δείκτη κεφαλαιοποίησης, καθώς και δημοσιεύματα που φέρουν τις ΗΠΑ να αυστηροποιούν τους κανόνες για τη λειτουργία των ευρωπαϊκών τραπεζών στο έδαφός τους, «φωτογραφίζοντας» την Deutsche Bank.