ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Ιούλη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Πωλείται και το ιστορικό κτίριό του

Από παλιότερη κινητοποίηση συμβασιούχων του ΥΠΠΟ, έξω από το ιστορικό κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας

Eurokinissi

Από παλιότερη κινητοποίηση συμβασιούχων του ΥΠΠΟ, έξω από το ιστορικό κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας
Φαίνεται ότι η «προτεραιότητα» της κυβέρνησης στον Πολιτισμό αυτή τη στιγμή, ατύπως βέβαια... είναι η μετακόμιση του υπουργείου Πολιτισμού! Αυτό προκύπτει από τη χτεσινή ενημερωτική συνάντηση του υπουργού Πολιτισμού Π. Παναγιωτόπουλου, με τους δημοσιογράφους, την ώρα που οξύνονται τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα σε όλους τους τομείς του Πολιτισμού και ιδιαίτερα στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

«Επειγόμεθα», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, σε σχέση με τη μεταφορά του ΥΠΠΟ από τη σημερινή έδρα του στο ιστορικό κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας, στο κτιριακό συγκρότημα του πρώην εργοστασίου Τσαούσογλου, στην οδό Πειραιώς 260. «Είναι κατεπείγον να ξεκινήσει αυτή η διαδικασία» συμπλήρωσε, ενώ σημείωσε ότι επισκέφθηκε ήδη το πρώην εργοστάσιο -όπου στεγάζει και παραστάσεις του Ελληνικού Φεστιβάλ- μαζί με τη διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας, στην οποία ανήκει. Ο υπουργός συνέδεσε τη «φούρια» για τη μεταφορά του ΥΠΠΟ με την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ από την Ελλάδα, το πρώτο εξάμηνο του 2014, αλλά αξίζει να θυμίσουμε ότι το κτίριο της Μπουμπουλίνας πάει για ...ξεπούλημα μέσω ΤΑΙΠΕΔ.

Αλλαγές αναμένονται και στην πολιτική των εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους. Ο υπουργός είπε ότι επισκέφθηκε πρόσφατα τη Σαντορίνη και τον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου και διαπίστωσε, αφ' ενός, ότι δεν υπάρχει πωλητήριο, αφ' ετέρου, ότι το εισιτήριο είναι φθηνό... όπως του είπαν Αμερικανοί τουρίστες κρουαζιέρας!!! Εσπευσε, βέβαια, να δηλώσει ότι «δεν λέω να το ακριβύνουμε, αλλά να τα ξαναδούμε αυτά τα θέματα»...

Απαντώντας σε ερώτηση του «Ρ» για το ζήτημα της καταγραφής των λεηλατημένων αρχαιοτήτων μας κατά την περίοδο της Κατοχής -δεδομένου ότι την ερχόμενη Δευτέρα μεταβαίνει στη Γαλλία όπου θα έχει και συνάντηση με τη διοίκηση της ΟΥΝΕΣΚΟ για την πορεία εφαρμογής των διεθνών συμβάσεων προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς- ο υπουργός είπε ότι συναντήθηκε με τον καθηγητή Στ. Περράκη, ο οποίος εκπροσωπεί την Ελλάδα συνολικά για τις πολεμικές αποζημιώσεις, και ότι αυτή η συνάντηση «δείχνει τις προθέσεις» του. Πάντως, δεν ήταν σε θέση να απαντήσει αν η καταγραφή των λεηλατημένων αρχαιοτήτων -που ανακοινώθηκε από το ΥΠΠΟ πριν λίγους μήνες- άρχισε ή συνεχίζεται.

Για τις αρχαιότητες που βρέθηκαν στο Μετρό της Θεσσαλονίκης είπε ότι προγραμματίζεται σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ενώ για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ότι οι εργασίες συνεχίζονται, «αλλά όχι με το ρυθμό που πρέπει». Χαρακτήρισε ως «απώλεια» την παραίτηση του Σταύρου Ξαρχάκου από τη θέση του προέδρου του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου, αλλά «θα αξιοποιηθεί αλλού». Να σημειωθεί, επίσης, και βιάστηκε να το προεξοφλήσει... πως το Εθνικό Θέατρο «θα κάνει πράγματα φέτος». Για τις επιχορηγήσεις -με αφορμή το κλείσιμο του θεάτρου «Πόρτα»- είπε ότι το ΥΠΠΟ «πρέπει να ξεκαθαρίσει τι έχει για να δώσει».

Τέλος, ο υπουργός είχε συνάντηση με το Ισραηλινό Συμβούλιο, παρόντος και του πρέσβη του Ισραήλ, σημειώνοντας ότι το ΥΠΠΟ θα αναλάβει πρωτοβουλία για να αναδειχθεί η συλλογική μνήμη του Ολοκαυτώματος, σε σχέση με την Ελλάδα.

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Αυτοτελές»... και στα πωλητήριά του

Ακόμη μία αρνητική πλευρά της εμπορευματικής λειτουργίας των μουσείων και ειδικά του νέου Μουσείου Ακρόπολης, αναδεικνύεται από τον τρόπο επιλογής των πωλητέων ειδών από τα πωλητήριά του, κυρίως των βιβλίων. Θέμα πολύ σοβαρό και ευαίσθητο, αφού τα βιβλία που πωλούνται από τα μουσεία οφείλουν να είναι αν μη τι άλλο επιστημονικά επαρκή.

Το ΝΜΑ, στο πλαίσιο της λειτουργίας του ως φορέα αποκομμένου από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, στο όνομα της διοικητικής και οικονομικής «αυτοτέλειας», δεν υπόκειται στη διαδικασία επιλογής των προς πώληση εκδόσεων από τα πωλητήριά του, όπως όλα τα υπόλοιπα κρατικά μουσεία, δηλαδή μέσω γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, μετά από προτάσεις των διοικήσεων των μουσείων ή των αρμόδιων Εφορειών Αρχαιοτήτων. Θυμίζουμε ότι το ΚΑΣ είναι το ανώτατο κρατικό όργανο που έχει αποκλειστική αρμοδιότητα τον έλεγχο της εφαρμογής του αρχαιολογικού νόμου και λειτουργεί στο πλαίσιο του υπουργείου Πολιτισμού.

Αντίθετα, η επιλογή των βιβλίων που πωλούνται από τα πωλητήρια του ΝΜΑ γίνεται από τριμελή επιτροπή, αποτελούμενη από δύο αρχαιολόγους και έναν αρχιτέκτονα, η οποία ορίζεται από το ΔΣ του μουσείου. Τα δε κριτήρια -όπως τα έθεσε το γραφείο Τύπου του ΝΜΑ μετά από σχετική ερώτηση του «Ρ»- είναι «θεματικά και ποιοτικά». Δηλαδή, το βιβλίο πρέπει να αφορά στα μνημεία της Ακρόπολης και γενικότερα της Αττικής -προφανώς, λόγω του χαρακτήρα του μουσείου- και να πληροί τις προϋποθέσεις της αρχαιολογικής επιστήμης.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το τι θα πωλείται από τα πωλητήρια ενός από σημαντικότερα μουσεία της χώρας, που αφορά απευθείας στα μνημεία της αθηναϊκής Ακρόπολης, το ΝΜΑ... είναι «υπόθεση» αποκλειστικά της διοίκησής του! Το αποτέλεσμα είναι, στο λίγο χρόνο της λειτουργίας του, να προκαλούνται «τριβές» με τον εκδοτικό κόσμο, με θύμα, τελικά, τους επισκέπτες του μουσείου, αφού ουσιαστικά το κράτος δεν έχει εγγυηθεί την ποιότητα των πωλητέων βιβλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το βιβλίο με τίτλο «ΑΘΗΝΑ - Τα Μνημεία με ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ» της «Παπαδήμας Εκδοτική», το οποίο έπαψε να πωλείται από τα πωλητήρια του ΝΜΑ, χωρίς να έχει δοθεί καμία εξήγηση από τη διοίκηση του μουσείου, παρά το γεγονός ότι το εκδοτικό προχώρησε στις -επουσιώδεις πάντως- διορθώσεις της έκδοσης, οι οποίες κάθε άλλο παρά αφορούν στο περιεχόμενό του που είναι επιστημονικά ακριβές.

«Αντί αυτού», σημειώνει ο εκδότης Δημ. Παπαδήμας, πωλείται το παρόμοιο βιβλίο ιταλικής εταιρείας, το οποίο δεν είναι ό,τι καλύτερο για την ενημέρωση των επισκεπτών». Για του λόγου το αληθές ο εκδότης παραθέτει και σχετική αναφορά με τα λάθη, τις τραγικές απλοποιήσεις και την παλαιότητα των φωτογραφιών της ιταλικής έκδοσης.

Μεγάλη συναυλία στο «Πέτρας»

Η Χάρις Αλεξίου, μαζί με μία νέα μουσική μπάντα, τους «Nouveau Sextet» (κορυφαίους Ελληνες σολίστες), στα πλαίσια του Φεστιβάλ του Δήμου Πετρούπολης, θα δώσει μία μεγάλη συναυλία στο θέατρο «Πέτρας» την ερχόμενη Δευτέρα (9.30 μ.μ.). Μια παράσταση που αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς, με τραγούδια από το νέο της άλμπουμ «Η τρίπλα» και τραγούδια από το γνωστό ρεπερτόριό της, δοσμένα με έναν καινούργιο τρόπο. Μπαλάντες, δημοτικά, ανατολίτικα, έντεχνα, που αγαπήθηκαν πολύ.

Τη νέα μπάντα αποτελούν έξι ετερόκλητοι μουσικοί που παίζουν περισσότερα από είκοσι όργανα και τραγουδούν μαζί της, δημιουργώντας ένα μαγικό έθνικ-τζαζ ήχο. Πρόκειται για τους: Θωμά Κωνσταντίνου (επικεφαλής, με ούτι, κιθάρα, μαντολίνο, λαούτο), Σωτήρη Λεμονίδη (πιάνο, πλήκτρα), Αλέξανδρο Αρκαδόπουλο (κλαρίνο, φλάουτο Caval), Δημήτρη Τσάκα (soprano και alto σαξόφωνο, κλασική κιθάρα, φλάουτο), Κώστα Κωνσταντίνου (κοντραμπάσο), Κώστα Μερετάκη, (ταρμπούκα, μπεντίρ, ντέφια, ταμπούρλο, στάμνα, καχόν, νταούλι).

Από τα νέα της τραγούδια - «Το δεδομένο», «Αγάπη σημαίνει», «Οι στιγμές», «Η πρώτη αγάπη» - έως τα «Μανούλα μου», «13 φωτιές», «Δι' ευχών» και τα «Δημοτικά», η Χάρις Αλεξίου μαγεύει με τους μουσικούς της.

Εισιτήρια: 10 ευρώ προπώληση (Δημαρχείο Πετρούπολης, Δημοτικός Θερινός Κινηματογράφος «Cine» Πετρούπολης, Καταστήματα «Public») και 12 ευρώ στο ταμείο του θεάτρου.

Σμίγουν Κρήτη και Ανδαλουσία

Οι δεξιοτέχνες χορευτές της Κρήτης, Γιάννης και Γιώργος Μεγαλακάκης, δημιουργοί της «Ομάδας Εκφρασης Κρητικών Χορών», ο βραβευμένος Σεβιλλιάνος χορευτής του φλαμένκο Οσκαρ ντε λος Ρέγιεθ, o σπουδαίος κιθαρίστας - συνθέτης Xρίστος Τζιφάκις και η εξαιρετική χορεύτρια του φλαμένκο Ελένη Γιαννοπούλου, εμπνεόμενοι από ένα μουσικό κομμάτι του θρυλικού κιθαρίστα Πάκο ντε Λουτσία, με τίτλο «Ανάμεσα σε δύο ποτάμια», ενώνουν τις δυνάμεις τους και δημιουργούν μία παράσταση υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου, που θα φιλοξενηθεί στις 22/7 (9 μ.μ.) στο θέατρο «Δώρα Στράτου» (λόφος Φιλοπάππου).

Χορευτές και μουσικοί, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ευφορίας και κεφιού, αποδείχνοντας ότι ο χορός και η μουσική είναι παγκόσμιες «γλώσσες» και ενώνουν τους λαούς. Μια παράσταση, όπου αρχέγονοι χοροί της Κρήτης ανταμώνουν με το εκρηκτικό φλαμένκο. Συμμετέχουν οι μουσικοί: Οθωνας Μπικάκης (κρητική λύρα), Μιχάλης Σταυρουλάκης, Ανδρέας Φασάκης (λαούτο), Πέδρο Φαμπιάν (κρουστά), Παναγιώτης Μπουραζάνης (ηλεκτρικό μπάσο), Βαλέριος και Μελίνα Ιωαννίδη (παλαμάκια - palmas). Εισιτήριο: 10 ευρώ.

Ακρόαση ηθοποιών

Η ομάδα «Σαλτιμπάγκοι» σε συνεργασία με το «Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν» οργανώνουν ακρόαση ηθοποιών, γυναικών και αντρών, για θεατρική - μουσική παράσταση που θα παιχτεί από τις αρχές του 2014 ως το τέλος της σεζόν σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη. Οι συμμετέχοντες πρέπει να παίζουν καλά ένα μουσικό όργανο και να τραγουδούν. Για την καλύτερη προετοιμασία τους καλούνται να μάθουν να παίζουν την παρτιτούρα που συνοδεύει την ανακοίνωση, και να έχουν μαζί τους το μουσικό τους όργανο (πιάνο θα υπάρχει). Επίσης θα τους ζητηθεί να τραγουδήσουν acapella, ένα σύντομο απόσπασμα τραγουδιού της επιλογής τους κι ένας μονόλογος (έως τρία λεπτά) από σύγχρονο έργο, δικής τους επιλογής.

Ο πρώτος γύρος των ακροάσεων θα γίνει από 24-26/7 στο «Θέατρο Τέχνης» (Φρυνίχου 14, Πλάκα). Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να περάσουν στις 23/7 (10 π.μ.- 3 μ.μ.) από το θέατρο προκειμένου να κλείσουν ραντεβού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ