ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 31 Ιούλη 2013
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Στάχτη στα μάτια των εργαζομένων

Σκέτη κοροϊδία χαρακτηρίζει η Επιτροπή Αγώνα του ΠΑΜΕ στο υπουργείο Εργασίας, σχέδιο υπουργικής απόφασης που αφορά στη δήθεν αυστηροποίηση των προστίμων για παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας, αλλά στην πράξη συγκαλύπτει τον αντεργατικό προσανατολισμό της κυβερνητικής πολιτικής και στην Επιθεώρηση Εργασίας.

Το σχέδιο μαρτυρά ότι η πολιτική ηγεσία δίνει έμφαση στο φαινόμενο και όχι στην ουσία. Προβλέπει την άμεση επιβολή προστίμων για μη επίδειξη των αναγκαίων εντύπων, αλλά δεν ενδιαφέρεται για το αν τα στοιχεία των εντύπων ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Τα έντυπα αφορούν σε στοιχεία για τις υπερωρίες, τις συμβάσεις εργασίας κ.ά. Ακόμα σε πιστοποιητικά για την απαλλαγή επικίνδυνων αερίων σε ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες και στον έλεγχο ανυψωτικών μηχανημάτων.

Η σημερινή κατάσταση στην Επιθεώρηση Εργασίας

Στην ανακοίνωση η Επιτροπή Αγώνα σημειώνει μεταξύ άλλων: «Το ΠΑΜΕ πάντοτε ασκούσε πολύ αυστηρή κριτική στη νομοθεσία και τις διαδικασίες επιβολής προστίμων, επειδή αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο της Επιθεώρησης Εργασίας. Οι ίδιες πολιτικές δυνάμεις που τσαλαπατούν κάθε εργασιακό, μισθολογικό και ασφαλιστικό δικαίωμα, έρχονται μετά να λειτουργήσουν ως πυροσβέστες μέσω της Επιθεώρησης, προστατεύοντας δήθεν τους εργαζόμενους από τις αυθαιρεσίες. Τα όποια πρόστιμα επιβάλλονταν αποτελούσαν σταγόνα στον ωκεανό των επιχειρηματικών κερδών. Παρά τις "φιλότιμες" προσπάθειες των εκάστοτε κυβερνώντων, δύσκολα κρύβεται και στο χώρο της Επιθεώρησης ο ανοιχτά φιλο-επιχειρηματικός προσανατολισμός της κυβερνητικής πολιτικής.

Ο προσανατολισμός αυτός εκφράζεται στη μόνιμη υποστελέχωση των υπηρεσιών, στην έλλειψη της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής. Επενδύεται ιδεολογικά με τα ψευδεπίγραφα ιδεολογήματα ότι τα ζητήματα των εργασιακών σχέσεων και της Υγιεινής και Ασφάλειας μπορούν να λυθούν με «κοινωνική συναίνεση», ότι ο Επιθεωρητής Εργασίας έχει ένα συμφιλιωτικό ρόλο ανάμεσα στον εργαζόμενο και τον εργοδότη και ότι δεν πρέπει να «εφαρμόζει τη νομοθεσία απόλυτα». Η αντίληψη αυτή καθορίζει το γενικό προγραμματισμό της Επιθεώρησης, διαχέεται καθημερινά με διάφορους τρόπους, βάζει εμπόδια και φραγμούς σε καλές προθέσεις των επιθεωρητών, κουρελιάζει τις επιστημονικές τους ικανότητες. Υπονομεύει, σε μεγάλο βαθμό σκόπιμα, προς όφελος των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, την ουσιαστική εφαρμογή της όποιας κουτσουρεμένης νομοθεσίας είχαν κατακτήσει οι εργαζόμενοι.

Αυτές τις συνθήκες εργασίας δεν τις περιγράφουν τα έντυπα...

Eurokinissi

Αυτές τις συνθήκες εργασίας δεν τις περιγράφουν τα έντυπα...
Μέχρι σήμερα η μακρόσυρτη διαδικασία των διοικητικών κυρώσεων (προστίμων) επέτρεπε στην εργοδοσία να παραβιάζει συστηματικά τις όποιες προβλέψεις της εργατικής νομοθεσίας, καθώς γνώριζε ότι το κόστος που θα είχε να αντιμετωπίσει για το καθεστώς ασυδοσίας που βασιλεύει στους χώρους δουλειάς θα ήταν ανύπαρκτο ή μηδαμινό. Η τυπολατρική διαδικασία "παροχής εξηγήσεων" από την εργοδοσία στην πράξη άνοιγε το δρόμο για ελαστικοποίηση των προστίμων και στρογγύλεμά τους».

Το σχέδιο

«Οι προτεινόμενες διαδικασίες μέσα από το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης (...) ρίχνουν στάχτη στα μάτια, επιχειρώντας να διαμορφώσουν ένα προσωπείο αυστηροποίησης των προστίμων. Η σχετική Απόφαση μεταφέρει την τυπολατρία των διοικητικών κυρώσεων από το έδαφος της έδρας της Επιθεώρησης Εργασίας (διαδικασία "παροχής εξηγήσεων") στο χώρο εργασίας. Το γεγονός ότι προτάσσεται η άμεση επιβολή προστίμων για παραβάσεις μη ύπαρξης/μη επίδειξης προβλεπομένων δικαιολογητικών δείχνει ότι η έμφαση της πολιτικής ηγεσίας δίνεται στο φαινόμενο, στην επιφάνεια των συνθηκών εργασίας και ΟΧΙ στην ουσία.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα προβλέπονται στην κατηγορία των προστίμων για μη επίδειξη των προβλεπομένων βιβλίων (υπερωριών και προσωπικού οικοδομικών έργων), έντυπων όρων ατομικών συμβάσεων και εκκαθαριστικών αποδοχών προσωπικού. Η έμφαση στις παραβάσεις και στα συνεπαγόμενα πρόστιμα δίνεται στην τυπική επίδειξη ή μη των δικαιολογητικών, ενώ αυτό που έχει πραγματική σημασία στον έλεγχο (και στην επιβολή κυρώσεων) δεν είναι τόσο το ζήτημα της "επίδειξης" των προβλεπόμενων δικαιολογητικών, όσο το αν αυτά αντανακλούν την πραγματικότητα (π.χ. το εκκαθαριστικό μιας καθαρίστριας συνεργείου μπορεί να αναγράφει μισθό 900 ευρώ και αυτή να αναγκάζεται, κάτω από το τραπέζι, να επιστρέψει τα 300-400 στον εργοδότη της).

Οσοι έχουν έστω και στοιχειώδη γνώση από τη λειτουργία της Τεχνικής Επιθεώρησης, γνωρίζουν καλά ότι το ζήτημα του πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια (GAS-FREE) αποτελεί πραγματικό καρκίνωμα στο χώρο της ναυπηγοεπισκευής. Το χώρο λυμαίνονται συμμορίες Χημικών Ναυτιλίας - Τεχνικών Ασφαλείας που δρουν από κοινού και προς το συμφέρον της εργοδοσίας, εκδίδοντας και "ελέγχοντας" πλαστά και παντελώς ανυπόληπτα πιστοποιητικά, προκειμένου οι εργασίες επισκευής να συνεχίζονται χωρίς "περιττές" καθυστερήσεις. Οι νεκροί και οι σακατεμένοι της Ζώνης είναι κραυγαλέο παράδειγμα της ασυδοσίας, ένας πραγματικός φόρος αίματος της εργατικής τάξης στο βωμό της κερδοφορίας. Το ουσιαστικό ζήτημα και εδώ δεν είναι η απλή επίδειξη του GAS-FREE, αλλά η δυνατότητα που (δεν) έχει η Επιθεώρηση Εργασίας να διαθέτει το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό και την υλικοτεχνική υποδομή προκειμένου να ελέγχει την ασφάλεια των συνθηκών εργασίας και όχι τη χαρτούρα.

Ανάλογα πρέπει να δούμε και τα όσα αφορούν το πιστοποιητικό ελέγχου ανυψωτικών μηχανημάτων (...). Το κομβικό ζήτημα είναι ο έλεγχος (και τα πρόστιμα) που αφορούν την ουσία και όχι τα δικαιολογητικά (π.χ. ένας μεγάλος γερανός μπορεί να έχει πιστοποιητικό, αλλά η συναρμολόγησή του να γίνεται από εργαζόμενους χωρίς ζώνες ασφαλείας). 'Η το "παπαγαλάκι" (μικρό γερανάκι) μπορεί να έχει πιστοποιητικό, αλλά να μην είναι σωστά αγκιστρωμένο στο σκελετό της οικοδομής».

Εκπτωση 40% επί των προστίμων...

«Η κυβερνητική πολιτική κλείνει το μάτι στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και μέσα από τις παρακάτω προβλέψεις της Υπουργικής Απόφασης:

Το άρθρο 4 λειτουργεί σε όφελος των επιχειρηματικών ομίλων που διαθέτουν πολλαπλούς χώρους εργασίας/υποκαταστήματα. Το ύψος του προστίμου δεν υπολογίζεται με βάση το συνολικό δυναμικό της επιχείρησης (άρα και την ανάλογη κερδοφορία της), αλλά με βάση τους εργαζόμενους στο χώρο που διαπιστώνεται η παράβαση. Ετσι, π.χ. σε ένα εργοτάξιο μεγάλης κατασκευαστικής εταιρείας με 40 εργαζόμενους θα επιβληθεί, για μη επίδειξη του βιβλίου προσωπικού έργων, πρόστιμο 1.000 ευρώ, ενώ η εταιρεία συνολικά έχει εκατοντάδες εργαζόμενους και η συγκεκριμένη παράβαση μπορεί να αφορά δεκάδες χώρους όπου δραστηριοποιείται. Η μη διαπίστωσή της σε άλλους χώρους αποτελεί τυχαίο γεγονός που οφείλεται στην αδυναμία πραγματοποίησης ταυτόχρονων ελέγχων. Η ένα υποκατάστημα μεγάλου super market με 8 εργαζόμενους θα έχει την ίδια αντιμετώπιση στο ύψος του προστίμου (300 ευρώ) με μια "τρύπα" όπου ο μικρέμπορος απασχολεί και τη γυναίκα του ως μισθωτή.

Η έκπτωση κατά 40% (!) επί του επιβληθέντος ποσού αν η καταβολή των προστίμων γίνει εμπρόθεσμα (μέσα σε 10 μέρες από την κοινοποίηση του Δελτίου Προστίμου) στην ουσία τσαλακώνει την υποτιθέμενη αυστηροποίηση της διαδικασίας των προστίμων. Φανερώνει και από μια ακόμα σκοπιά ότι στόχος δεν είναι να χτυπηθεί η εργοδοτική αυθαιρεσία και να βελτιωθούν ουσιαστικά οι εργασιακές συνθήκες, αλλά να στηθεί ένα επικοινωνιακό σόου για τις ανάγκες της κυβερνητικής πολιτικής και να μπουν μερικά μικροποσά στον κρατικό κορβανά».

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
«Σαρωτικοί»... έλεγχοι για τα μάτια του κόσμου

Την εντατικοποίηση των ελέγχων για τη δήθεν καταπολέμηση της ανασφάλιστης εργασίας ανακοίνωσε για πολλοστή φορά το υπουργείο Εργασίας στο πλαίσιο των συνηθισμένων επικοινωνιακών παιχνιδιών που στόχο έχουν να συγκαλύψουν τον αντεργατικό χαρακτήρα των κυβερνητικών πολιτικών.

Το πόσο ανταποκρίνονται αυτές οι ανακοινώσεις στην πραγματικότητα το δείχνει και το γεγονός ότι οι χτεσινές δηλώσεις του υπουργού Εργασίας έγιναν μετά το πέρας σύσκεψης στην οποία συμμετείχαν μεταξύ άλλων το υποστελεχωμένο Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας και η Ειδική Υπηρεσία Ελέγχου Ασφάλισης του ΙΚΑ η οποία παρά τη βαρύγδουπη ονομασία της διαθέτει μόλις 25 υπαλλήλους πανελλαδικά, για να ελέγξει εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις! Παράλληλα, οι όποιοι έλεγχοι γίνονται δεν εντοπίζουν τις πραγματικές επικρατούσες συνθήκες στους χώρους δουλειάς αλλά περιορίζονται στη διαπίστωση της ύπαρξης ή μη των προβλεπόμενων εντύπων. Και βέβαια είναι άλλο η επιβολή προστίμου και άλλο η είσπραξή του.

Παρά τις πανηγυρικού χαρακτήρα ανακοινώσεις για σαρωτικούς ελέγχους τα επίσημα στοιχεία δείχνουν συνεχή αύξηση της ανασφάλιστης εργασίας: το 2010 υπολογίζονταν στο 25%, το 2011 στο 30%, το 2012 στο 36% και το πρώτο εξάμηνο του 2013 έχει φθάσει ήδη στο 38,4%! Δηλαδή 4 στους 10 εργαζόμενους εξαναγκάζονται σε καθεστώς μαύρης εργασίας.

Από την άλλη, κάθε τέτοια ανακοίνωση αποτελεί πρόκληση για τους εργαζόμενους, καθώς όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις -και η σημερινή- δημιουργούν και εμπλουτίζουν το νομοθετικό πλαίσιο συρρίκνωσης των εργασιακών δικαιωμάτων, ώστε πλέον να διαφέρουν πολύ λίγο οι ασφαλισμένοι από τους ανασφάλιστους. Οπως για παράδειγμα συμβαίνει με τα διάφορα επιδοτούμενα προγράμματα απασχόλησης, όπου όσοι προσλαμβάνονται δε θεωρούνται εργαζόμενοι αλλά μαθητευόμενοι..!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ