ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Νοέμβρη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ
Ρύθμιση υπέρ του κεφαλαίου στον τουρισμό

Νομοθετική ρύθμιση για ομαδικές επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους, πέραν του ωραρίου λειτουργίας τους, κατέθεσε προχτές το υπουργείο Πολιτισμού στη Βουλή, ικανοποιώντας, ουσιαστικά, τα συμφέροντα του κεφαλαίου στον τουρισμό.

Το ΥΠΠΟ σημειώνει ότι η ρύθμιση «ενθαρρύνει την παραγωγική τουριστική αξιοποίηση των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων», με τον αρμόδιο υπουργό, Π. Παναγιωτόπουλο, να λέει ότι έτσι θα επεκταθεί το ωράριο των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων και θα διευκολυνθούν οργανωμένες εκδηλώσεις, επισκέψεις από επιβάτες κρουαζιερόπλοιων κ.ά., με αύξηση και των εσόδων του Δημοσίου, αλλά και των αποδοχών των εργαζομένων. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, για την πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων και ομαδικών επισκέψεων σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και μνημεία εκτός του προκαθορισμένου ωραρίου λειτουργίας τους, καθώς και κατά τις μέρες ανάπαυσης του προσωπικού αυτών, πέραν του προβλεπόμενου τέλους, προκαταβάλλεται από τους ενδιαφερόμενους διοργανωτές στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων ανάλογο ποσό για την κάλυψη των έκτακτων λειτουργικών δαπανών και για την αποζημίωση του απασχολούμενου προσωπικού.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Λαμπρούλης εξέφρασε τη ριζική διαφωνία του Κόμματος στη ρύθμιση, σημειώνοντας ότι διεκδικεί ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό σε όλους τους ιστορικούς, αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. «Δωρεάν και με σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου θα πρέπει να διατίθενται οι αρχαιολογικοί χώροι για έκτακτες περιπτώσεις πραγματοποίησης πολιτιστικών εκδηλώσεων ή επισκέψεων μετά από τη λήξη του ωραρίου λειτουργίας τους, αλλά μόνο σε συγκεκριμένους φορείς, δημόσιους φορείς, οργανώσεις του μαζικού κινήματος, πολιτικά κόμματα κ.λπ. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραχωρούνται σε ιδιωτικούς φορείς με αγοραίο επιχειρηματικό χαρακτήρα, όπως έχει αρχίσει να γίνεται τα τελευταία χρόνια. Πληρώνει, δηλαδή, ο ελληνικός λαός δυσβάσταχτους φόρους για να επωφελείται τελικά όχι ο ίδιος, αλλά κάποιες τουριστικές, εμπορικές ή άλλες επιχειρήσεις». Πρόσθεσε ότι η εμπορική εκμετάλλευση των αρχαιολογικών χώρων προσβάλλει το χαρακτήρα τους και εγκυμονεί κινδύνους για την προστασία τους. Οσο για το επιχείρημα της κυβέρνησης περί αύξησης των εσόδων για τη συντήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς σημείωσε ότι το ζήτημα δεν είναι οικονομικό, «αλλά θέμα προτεραιοτήτων που βάζει το κοινωνικοπολιτικό σύστημα που υπηρετείτε και η πολιτιστική κληρονομιά σίγουρα δεν ανήκει σε αυτές, παρά μόνο αν εξυπηρετεί την κερδοφορία των λίγων».

ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ»
Ο Δ. Κουτσούμπας στην πρεμιέρα της «Ανάκρισης» του Πέτερ Βάις

«Η Ανάκριση» (1965), του Πέτερ Βάις, ορατόριο σε 11 ωδές, ένα συγκλονιστικό, αποκαλυπτικό και δριμύ κατηγορητήριο κατά του ναζισμού, που βασίστηκε στα πρακτικά της δίκης βασικών στελεχών του ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης και εξόντωσης του Αουσβιτς, έκανε χτες επίσημη πρεμιέρα στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», σε απόδοση και σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη.

Την παράσταση παρακολούθησαν ο Δήμητρης Κουτσούμπας, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Αλέκα Παπαρήγα, μέλος της ΚΕ, ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ και η Ε. Μηλιαρονικολακη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού, που μετά το τέλος της παράστασης συνεχάρησαν τους συντελεστές της.

ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Πάντα επίκαιρος ο βαρναλικός λόγος

Ο πάντα επίκαιρος λόγος του Κώστα Βάρναλη μέσω της παράστασης «Το φως που (πάντα) καίει», βασισμένη στο κορυφαίο βαρναλικό ποίημα «Το φως που καίει», επαναλαμβάνεται από τις 8 Νοέμβρη, στο «Θέατρο της Ημέρας», σε διασκευή, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Βασίλη Κολοβού. Επί σκηνής, η πνευματική παρακαταθήκη του μεγάλου «οδηγητή» των αγώνων του λαού για την κοινωνική του απελευθέρωση, για το γκρέμισμα του παλιού και το χτίσιμο του νέου κόσμου.

Ο Βάρναλης φέρνει στη σκηνή τον Προμηθέα, το Χριστό, την Αριστέα (εξουσία) την Μαϊμού της (γλείφτης και δούλος της) και τον Μώμο, Φωνή του Εργάτη και Φωνή του ποιητή, φωνή αποκαλυπτικού σαρκασμού ενάντια στο σκοταδισμό και στην εκμετάλλευση του ανθρώπου. Ο Μώμος εισάγει τον θεατή στον εκπληκτικά επίκαιρο λόγο του αταλάντευτα υπερασπιστή του λαού που σταυρώνουν και θα σταυρώνουν οι εκμεταλλευτές του, όσο αυτός θα μένει «δειλός, μοιραίος και άβουλος αντάμα προσμένοντας κάποιο θάμα».

Σκηνικά - κουστούμια: Στράτος Σαραντίδης. Μουσική επιμέλεια: Κική Κουτζανίδου. Φωτισμοί: Γιώργος Σηφάκης. Ηχοι: Δημήτρης Λαμπράκης. Παίζουν: Βασίλης Κολοβός, Ολγα Μουργελά, Τάσος Αλαφάκης, Νίκος Μαυρουδής, Χάρης Αρώνης. Ακούγεται η φωνή της Ανδριανής Τουντοπούλου στη «Μάνα Γη». Παραστάσεις κάθε Παρασκευή, Σάββατο (9 μ.μ.).

«Αυλαία» για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

MotionTeam

Ανοίγει σήμερα η αυλαία του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τη νέα ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη, Τζιμ Τζάρμους, με τίτλο «Μόνο οι εραστές μένουν ζωντανοί» παρουσία του δημιουργού. Μέχρι τις 10 Νοέμβρη στην ιστορική έδρα του θεσμού, «Ολύμπιον» και «Παύλος Ζάννας» και στις αίθουσες του Λιμανιού, «Τζον Κασσαβέτης», «Σταύρος Τορνές», «Τώνια Μαρκετάκη» και «Φρίντα Λιάππα» το φεστιβάλ θα προβάλλει ταινίες απ' όλο τον κόσμο, ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται αφιερώματα και παράλληλες εκδηλώσεις.

Στο Διεθνές πρόγραμμα συμμετέχουν 14 ταινίες μυθοπλασίας σκηνοθετών απ' όλο τον κόσμο, ενώ από ελληνικής πλευράς θα προβληθούν συνολικά οκτώ ταινίες που εντάσσονται στο Διεθνές Διαγωνιστικό, στο Ελληνικό Πρόγραμμα και στις Ειδικές Προβολές: «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά, «Να κάθεσαι και να κοιτάς» του Γιώργου Σερβετά, «Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της Ελίνας Ψύκου, «Wild Duck» του Γιάννη Σακαρίδη, «Ο χειμώνας» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα, «Ο προφήτης» του Δημήτρη Πούλου, «Goldfish» του Θάνου Τσαβλή, «Η τελευταία φάρσα» του Βασίλη Ραΐση.

Αφιερώματα θα γίνουν στους Αλέν Γκιροντί, Κλερ Σιμόν και στο σύγχρονο κινηματογράφο της Αργεντινής. Στο τμήμα «Ανοιχτοί ορίζοντες» θα κάνουν πρεμιέρα ταινίες δημιουργών όπως ο Ρομάν Πολάνσκι, ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ, ο Χιροκάζου Κόρε Εντα, ο Ούλριχ Ζάιντλ, ο Πάβελ Παβλικόφσκι, η Κέλι Ράιχαρτ κ.ά.

Φυσικά, δε θα λείπει και το εμπορικό κομμάτι της διοργάνωσης, το οποίο έχει διογκωθεί τα τελευταία χρόνια. Το τμήμα της αγοράς περιλαμβάνει το 9ο Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads, στο οποίο επιλέχθηκαν 16 κινηματογραφικά σχέδια, βάσει της ποιότητας του σεναρίου, της δημιουργικής ομάδας... και των πιθανοτήτων ολοκλήρωσης της ταινίας! Στα Agora Works in Progress συμμετέχουν 12 ταινίες, οι οποίες βρίσκονται στην τελική τους φάση και προέρχονται ή είναι συμπαραγωγές από τις ακόλουθες χώρες: Αίγυπτο, Ιορδανία, Ελλάδα, Γερμανία, Κύπρο, Βουλγαρία, Κροατία, ΠΓΔΜ, Γαλλία, Ισραήλ, Ολλανδία, Σερβία, Βέλγιο, Τουρκία και Ρουμανία. Το Agora Film Market με Ψηφιακή Βιβλιοθήκη προωθεί την πλειοψηφία των ταινιών που συγκαταλέγονται στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Κινηματογράφος και θέατρο για παιδιά

Την πολυβραβευμένη ταινία του Ντίνου Δημόπουλου «Τα δελφινάκια του Αμβρακικού» προβάλλουν οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Γ. Σεφέρης» και «Σωκράτης». Πρόκειται για τη συγκινητική ιστορία, η οποία στο επίκεντρό της έχει δυο παιδιά, τον Πέτρο και την Ανθούλα, που περνάνε τις καλοκαιρινές διακοπές τους στα χρόνια του Μεσοπολέμου σε ένα χωριουδάκι στον Αμβρακικό Κόλπο. Εκεί, στο πρόσωπο ενός άλλου παιδιού, απόβλητου από την κοινωνία επειδή έχει φυματίωση, γνωρίζουν τη σκληρότητα των «μεγάλων» και αποφασίζουν να αντισταθούν. Η μεγάλη φαντασία τους, η τρυφερή τους ψυχή, οι χαριτωμένες τους διαβολιές και, προπαντός, η ανεξάντλητη αγάπη για τον διπλανό τους γκρεμίζουν τα σύνορα και τις συμβατικότητες των καιρών μας κι ανοίγουν φωτεινούς δρόμους στη ζωή...

Η προβολή γίνεται αύριο Σάββατο, στις 11.30 π.μ. στον κινηματογράφο «Oscar» (Αχαρνών 330, σταθμός ΗΣΑΠ Κάτω Πατήσια) και θα είναι δωρεάν για μικρούς και μεγάλους. Οσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την ταινία μπορούν να το δηλώσουν στα μέλη των συλλόγων.

Επίσης, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστερίου «Ελλη Αλεξίου» ανεβάζει το θεατρικό έργο «Το όνειρο του σκιάχτρου» του Ευγένιου Τριβιζά, με τη θεατρική ομάδα ΠΣΙΤ. Η παράσταση θα δοθεί την Κυριακή 10 Νοέμβρη στις 11 π.μ., στο Θέατρο Πολιτών του Περιστερίου και θα είναι δωρεάν για όλα τα παιδιά.

ΚΗΔΕΥΕΤΑΙ, σήμερα, στο Νεκροταφείο Ηλιούπολης ο σεναριογράφος Νίκος Φώσκολος, που πέθανε προχτές, σε ηλικία 87 ετών. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927 και σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αρχικά δούλεψε σε διάφορες εφημερίδες ως δημοσιογράφος στον τομέα του ελεύθερου και του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ, ενώ στη συνέχεια υπέγραψε τα σενάρια πολλών ταινιών στον κινηματογράφο αλλά και σε πολλά τηλεοπτικά σίριαλ.

Υπέγραψε το σενάριο για περισσότερες από εβδομήντα ταινίες, μεταξύ των οποίων: «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο», «Κατηγορώ τους ανθρώπους», «Κοινωνία ώρα μηδέν», «Κονσέρτο για πολυβόλα», «Ορατότης μηδέν», κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ