ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Δεκέμβρη 2013
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2014
Μεγάλες περικοπές των κονδυλίων για τον Πολιτισμό

Phasma

Στο νέο προϋπολογισμό που κατατέθηκε την προηγούμενη βδομάδα στη Βουλή αποτυπώνεται για μια ακόμη χρονιά η τάση του κράτους να αποτινάξει από πάνω του την ευθύνη για τον Πολιτισμό και να αφήσει περισσότερο χώρο για δράση στο μονοπωλιακό κεφάλαιο, με ακόμη μεγαλύτερη μείωση των κονδυλίων για τον Πολιτισμό κατά 11,23% σε σχέση με τα κονδύλια που διατέθηκαν το 2012 και κατά 9,66% σε σχέση με το 2013. Παρότι στον προϋπολογισμό δεν παρουσιάζονται αναλυτικά οι δαπάνες και επομένως δεν έχουμε λεπτομερή εικόνα, για το πόσα κονδύλια κατευθύνονται και σε ποιον φορέα, η κατεύθυνση είναι καθαρή.

Αυτό που φαίνεται από την πρώτη ματιά, στον Τακτικό Προϋπολογισμό, είναι η παραπέρα συρρίκνωση των πιστώσεων του υπουργείου Πολιτισμού - Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) σε σχέση με το 2012 και το 2013 και η δραματική περικοπή περίπου κατά 1/3 των χρημάτων που είχε στη διάθεσή του το υπουργείο για να χρηματοδοτήσει πολιτιστικούς φορείς, σε σχέση με το 2012, και κάτι λιγότερο από το 1/3 είναι η περικοπή αυτών των δαπανών σε σχέση με το 2013. Με τα 44,664 εκατομμύρια ευρώ προϋπολογισμό για «μεταβιβαστικές πληρωμές» το ΥΠΠΟΑ πρέπει να καλύψει τη χρηματοδότηση των τριών κρατικών σκηνών, των κρατικών ορχηστρών, των ΔΗΠΕΘΕ, των δύο Μεγάρων Μουσικής, Αθηνών και Θεσσαλονίκης, του Εικαστικού Επιμελητηρίου (ΕΕΤΕ) και βεβαίως τα προγράμματα που προβλέπει ο τελευταίος νόμος για το Θέατρο και το Χορό. Από τα υπόλοιπα 4,298 εκατομμύρια, που προφανώς προέρχονται από το φόρο για τον κινηματογράφο (στα έσοδα προβλέπεται να φτάσει στα 5.500.000 ευρώ), θα καλύψει τη χρηματοδότηση του ΕΚΚ και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, της Ταινιοθήκης και την προβλεπόμενη επιστροφή φόρου σε παραγωγούς δημιουργούς και αιθουσάρχες.

Για να γίνει κατανοητός ο βαθμός της καταβαράθρωσης των επιχορηγήσεων αρκεί να αναφέρουμε ότι τα χρήματα που δόθηκαν μόνο στο Εθνικό Θέατρο, στο ΚΘΒΕ, στην ΕΛΣ και τα δύο Μέγαρα Μουσικής (Αθήνας και Θεσσαλονίκης) το 2011, ήταν συνολικά 45.806.300 ευρώ. Αν τις δεκαετίες του '70 και του '80 χαρακτηρίζαμε το 0,54% και το 0,46% του κρατικού προϋπολογισμού για τον Πολιτισμό ως ανεπαρκές, τι να πούμε για το 0,33% του 2014; Αν λοιπόν τις δύο προηγούμενες χρονιές όλοι οι φορείς λειτούργησαν στο όριο, ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που ανέστειλαν τη λειτουργία τους ή έκλεισαν οριστικά, οι προοπτικές για το 2014 είναι τραγικές.

Στο επίπεδο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) έχουμε επίσης μείωση των δαπανών, η οποία οφείλεται στη μείωση των κοινοτικών πόρων που διατίθενται στο ΠΔΕ για τον Πολιτισμό. Αυτό έχει να κάνει με εσωτερική κατανομή των πόρων, αφού τα κονδύλια από την ΕΕ παρουσιάζουν αύξηση κατά 1.500 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2012 και κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2013. Με τον τρόπο αυτό αφήνεται περισσότερος χώρος για δραστηριότητα του κεφαλαίου στη δημιουργία υποδομών, χωρίς να αποκλείεται όμως η στήριξή τους στη συνέχεια από το ΠΔΕ. Παρουσιάζει ενδιαφέρον η αύξηση των κοινοτικών κονδυλίων στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης από 21,5 εκατ. ευρώ το 2012, σε 55 εκατ. ευρώ το 2013 και 96 εκατ. ευρώ το 2014.

Φαντάζει κακόγουστο αστείο ο ισχυρισμός της εισηγητικής έκθεσης (σελίδα 108) ότι:

«Πράγματι μπορεί συνολικά οι πιστώσεις του ΠΔΕ για Παιδεία, Πολιτισμό και Αθλητισμό να προσεγγίζουν το 10% του προϋπολογισμού ΔΕ (602 εκατ. σε σύνολο 6.800 εκατ.) αλλά στην πραγματικότητα οι πιστώσεις του ΠΔΕ για το ΥΠΠΟΑ (πολιτισμός και αθλητισμός) είναι μειωμένες σε απόλυτα νούμερα (από 115 εκατ. ευρώ το 2012, 119 εκατ. ευρώ το 2013 στα 112 εκατ. ευρώ το 2014) και σε ποσοστό μόλις και μετά βίας φτάνουν στο 1,65% των συνολικών πιστώσεων του ΠΔΕ».

Τι σημαίνουν πρακτικά όλα αυτά;

Με λίγα λόγια, ο προϋπολογισμός εκφράζει τον βαθιά αντιλαϊκό, ταξικό χαρακτήρα της πολιτικής που εφαρμόζεται όλα τα τελευταία χρόνια και στο χώρο του Πολιτισμού μέσω των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, για τις οποίες μάλιστα η κυβέρνηση επαίρεται και θριαμβολογεί στην αιτιολογική έκθεση: Την πολιτική της συρρίκνωσης, συγχώνευσης και κατάργησης πολιτιστικών φορέων - οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν τεράστια σημασία για τη διαφύλαξη της ιστορικής μνήμης και της πολιτιστικής κληρονομιάς, τις φιλομονοπωλιακές αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο (νόμος για το οπτικοακουστικό, νόμος για τη χρηματοδότηση του Θεάτρου και του Χορού κ.λπ.), τη διεύρυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας στον τομέα της τοπικής διοίκησης (αλλαγή νομικής μορφής πολιτιστικών φορέων, δημιουργία κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων από εργαζόμενους σε δημοτικές επιχειρήσεις), μια πολιτική που θα συνεχιστεί δριμύτερη.

Με εργαλείο και τον προϋπολογισμό οι κρατικοί πολιτιστικοί φορείς θα συρρικνωθούν ακόμη περισσότερο, απελευθερώνοντας περισσότερο χώρο για δράση των μονοπωλιακών ομίλων, των πολιτιστικών τους ιδρυμάτων, των διαφόρων μη κυβερνητικών οργανώσεων κ.λπ., ενώ θα εμπλακούν ακόμη βαθύτερα σε μια επιχειρηματική - ανταποδοτική λειτουργία για την «ιδιοσυντήρησή» τους με την άμεση ανάμειξη του κεφαλαίου. Εκεί, δηλαδή, που μέχρι πρόσφατα το κράτος χρηματοδοτούσε - έστω και πενιχρά - τους πολιτιστικούς μηχανισμούς του, για να αναπαράγουν τον κυρίαρχο πολιτισμό της αστικής τάξης, από δω και στο εξής τους υποχρεώνει να επιτελέσουν την αποστολή τους χωρίς κρατική οικονομική στήριξη και με την άμεση καθοδήγησή τους από το κεφάλαιο. Πρόκειται για εφαρμογή συγκεκριμένης κατεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία από το 2011 εκτιμώντας ότι στον Πολιτισμό υπάρχουν ακόμη σοβαρά περιθώρια καπιταλιστικής εκμετάλλευσης και διοχέτευσης των υπερσυσσωρευμένων κεφαλαίων που λιμνάζουν, καλούσε τα κράτη - μέλη της να αξιοποιήσουν τη συγκυρία της κρίσης για να ελαχιστοποιήσουν την κρατική επιχορήγηση στον Πολιτισμό, διευκολύνοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις στο πεδίο του.

Οι εξελίξεις και στον τομέα του Πολιτισμού κάνουν ακόμη πιο καθαρό το βασικό συμπέρασμα του ΚΚΕ ότι ο καπιταλισμός όσο βαθύτερα αναπτύσσεται, τόσο πιο αντιδραστικός, επιθετικός και επικίνδυνος γίνεται για την εξέλιξη συνολικά του ανθρώπινου πολιτισμού και φέρνουν πιο επιτακτικά στο προσκήνιο την πρότασή του για αδιάλλακτη λαϊκή πάλη που θα αποδυναμώσει την αστική κυριαρχία με στόχο την ανατροπή της και την κατάκτηση της εργατικής - λαϊκής εξουσίας. Μόνο σ' αυτή την προοπτική η πολιτιστική και καλλιτεχνική παραγωγή θα πάψει να αντιμετωπίζεται ως βιομηχανία ανταγωνιστική και θα μετατραπεί σε λειτουργία πραγματικά κοινωνική, που θα εφοδιάζει το λαό με τις αναγκαίες πνευματικές και ψυχικές δυνάμεις για το ανέβασμά του σε ανώτερες μορφές κοινωνικής ζωής.


Στράτος ΣΑΡΑΝΤΙΔΗΣ
Μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ιχνηλατώντας το τοπίο

Η Ειρήνη Ευσταθίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης (Μασαχουσέτη) και στο Πανεπιστήμιο Tuffs, απ' όπου πήρε το πτυχίο της στις Καλές Τέχνες. Το 2004 βραβεύτηκε από τη Σχολή του Μουσείου Καλών Τεχνών με το Albert Henry Whiten Travelling Scholars Grant. Το 2010 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην ΑΣΚΤ στην Αθήνα. Το 2009 τιμήθηκε με το βραβείο του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ.

Στην τέχνη της η Ειρήνη Ευσταθίου επιχειρεί μια νέα διείσδυση στο παρελθόν και στα όποια ίχνη άφησε πίσω της η συλλογική προσπάθεια. Είδα την τελευταία της δουλειά για τον Γράμμο, που σκοπό έχει την αφύπνιση του πνεύματος του βουνού και ν' αποδείξει πως κάποτε εκεί έζησαν και πολέμησαν άνθρωποι σε πείσμα της κυρίαρχης λησμονιάς που επιθυμεί να τους σκεπάσει. Τη ρώτησα και μου απάντησε:

«Το θέμα που διαπραγματεύομαι είναι η συλλογική μνήμη, το συναίσθημα και ο τρόπος με τον οποίο αυτά λειτουργούν στη δημόσια σφαίρα. Αναζητώ ίχνη της συλλογικής ή και προσωπικής ιστορικής μνήμης που βρίσκονται κρυμμένα σε αρχειακό υλικό ή αποτυπωμένα στο αστικό κυρίως τοπίο. Επιλέγω εικόνες που περιγράφουν με κάποιον τρόπο την καταπίεση, τη σύγκρουση, την καταστροφή, το αδιέξοδο, αλλά και την αντίσταση, το σθένος και την ελπίδα.

»Τις εικόνες αυτές τις αποδίδω στη συνέχεια κάνοντας χρήση μιας σειράς διαφορετικών παραδοσιακών μέσων, παράγοντας τελικά έργα ζωγραφικά, χαρακτικά αλλά και μικρής κλίμακας εγκαταστάσεις. Ο χρόνος που αφιερώνω στην απόδοση αυτή, αλλά και η άμεση προσωπική οικειότητα με την εικόνα που χτίζεται μέσα από την υλική επεξεργασία της, θρέφει μια προσωπική σχέση μου με το γεγονός. Η μεταβίβαση αυτή, πιστεύω, με τη σειρά της χρωματίζει την αποτύπωση. Ετσι τα έργα αποτυπώνουν "τοπία", κοινωνικά-ανθρώπινα τοπία. Επιδιώκω με την απόδοση αυτή να πετύχω μιαν εναλλακτική χαρτογράφηση των γεγονότων. Μια ριζοσπαστική χαρτογράφηση της ανεπίσημης ιστοριογραφίας και της συλλογικής μνήμης στο χώρο και στο χρόνο.

»Για τα έργα αυτά, πρώτα συντάσσω αρχεία εικόνων. Κατά κύριο λόγο συλλέγω "δημόσιες" εικόνες από τον Τύπο της εποχής ή από επίσημα ιστορικά αρχεία, καθώς και "ιδιωτικές" εικόνες από άλλες πηγές. Επιλέγω εικόνες που περιβάλλουν στιγμές πολιτικής κρίσης και κοινωνικής αναταραχής, αλλά που είναι κατά κάποιον τρόπο ελάσσονος σημασίας αναφορικά με τα γεγονότα αυτά. Αλλοτε επιλέγω φωτογραφίες που στην ιστορική τους στιγμή υπήρξαν εμβληματικές, αλλά που πλέον οδεύουν προς το τετριμμένο. Με έλκουν επίσης και εφήμερες λήψεις γεγονότων που υπήρξαν σταθμοί της πρόσφατης συλλογικής ζωής και ιστορίας. Οι εικόνες αυτές, ακόμη και όταν ασκούν κριτική, είναι άμεσα συνυφασμένες με την εξουσία και, στις περισσότερες περιπτώσεις, απλά αναπαράγουν την αφήγηση της εξουσίας για τον εαυτό της. Μέσα από την επιλογή και την ίδια την επεξεργασία των εικόνων αυτών και την εκ νέου παρουσίασή τους, δεν επιδιώκω την αναπαράσταση γεγονότων, αλλά εστιάζω στον απόηχο των συναισθημάτων που συνόδεψαν τα γεγονότα. Αποσκοπώ έτσι στην αποδόμηση και αμφισβήτηση της κυρίαρχης αφήγησης των γεγονότων αυτών.

Σε συνδυασμό με το αρχειακό υλικό, κάνω χρήση και εικόνων που συλλέγω στις περιπλανήσεις μου στα αστικά τοπία και στην επαρχία. Οι περιπλανήσεις μου σε τόπους που έχουν βιώσει τα γεγονότα που ιχνηλατώ μεταμορφώνονται και οι ίδιες σε βίωμα του γεγονότος μέσα από το αποτυπωμένο στίγμα του. Οι αποτυπώσεις αφορούν τη μαρτυρία στο χώρο χαμένων ή άγνωστων αφηγήσεων του παρελθόντος. Αποτυπωμένοι απόηχοι δηλαδή της ανεπίσημης ιστορίας. Τις εικόνες αυτές συνδυάζω με το υλικό που αποσπώ από τα επίσημα αρχεία.

Συνολικά το έργο μου αποσκοπεί σε μιαν αρχαιολογική προσέγγιση στη μνήμη των γεγονότων του παρελθόντος. Ιχνηλατώντας έτσι τόπους και γεγονότα, επιδιώκω την αποδόμηση της κυρίαρχης αφήγησης και μυθολογίας, αφήνοντας στη θέση τους το άμεσα ανθρώπινο».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ