ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Μάρτη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Με αφορμή τις εξελίξεις στο Μέγαρο Μουσικής

Οι εργαζόμενοι του Μεγάρου Μουσικής, πριν μερικές μέρες, με επιστολή τους κρούουν τον κώδωνα κινδύνου, ζητώντας «την οριστική λύση που θα διασφαλίζει όχι μόνο το αύριο του Οργανισμού και τις θέσεις εργασίας μας, αλλά κυρίως την ίδια και καλύτερη ακόμη ποιότητα λειτουργίας και παροχής υπηρεσιών για το κοινό. Οκτώ μήνες μετά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για οριστική λύση, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών πνέει τα λοίσθια. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η λειτουργική επιχορήγηση του Μεγάρου Μουσικής χρησιμοποιείται για την αποπληρωμή των δόσεων του δανείου. Ετσι, πλέον το Μέγαρο αδυνατεί να καλύψει τις λειτουργικές του δαπάνες, καθώς και τη μισθοδοσία των εργαζομένων».

Με αφορμή αυτήν την εξέλιξη, αλλά και όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα στο Μέγαρο Μουσικής, σημειώνουμε τα εξής:

Με τη νέα ρύθμιση της κυβέρνησης το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών υπάγεται στο κράτος, το οποίο συνεχίζει την αποπληρωμή των δανείων και διορίζει 6 μέλη στο Διοικητικό του Συμβούλιο. Ομως, αυτή η «κρατικοποίησή» του δε σημαίνει ότι το Μέγαρο θα καλύπτει από δω και στο εξής λαϊκές ανάγκες. Αντίθετα, θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως πριν επιχειρηματικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται: ακριβά εισιτήρια για το κοινό, εκμετάλλευση των αιθουσών του (π.χ. ενοικίαση στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ΚΟΑ, της αίθουσας για τις πρόβες της, πληρωμή του πάρκινγκ ακόμη και από τους εργαζόμενους μουσικούς που έρχονται για πρόβα κ.λπ.) Ομως έτσι θα του δοθεί η δυνατότητα να εκμεταλλεύεται τις υπηρεσίες άλλων δημόσιων δομών, για παράδειγμα να αξιοποιηθεί για παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών, ή των μουσικών συνόλων του Δήμου Αθήνας κ.λπ. Ταυτόχρονα, βέβαια, θα απαιτηθεί η συνέχιση των θυσιών από την πλευρά των εργαζομένων στο Μέγαρο, που είναι 5 μήνες απλήρωτοι, ενώ προετοιμάζεται η κατάργηση της ορχήστρας ΚΑΜΕΡΑΤΑ, με απορρόφηση των μουσικών από την ΚΟΑ.

Η αξιοποίηση της συγκυρίας της κρίσης για ελαχιστοποίηση έως και μηδενισμό της κρατικής χρηματοδότησης προς τους δημόσιους φορείς Πολιτισμού αποτελεί άλλωστε γενική κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των κυβερνήσεών της και έχουν στόχο την επιχειρηματική λειτουργία όλων των δημόσιων δομών στο χώρο του Πολιτισμού. Οι συνέπειες θα γίνουν ευρύτερα ορατές το επόμενο διάστημα, αφού θα εφαρμοστεί εντατικότερα από κάθε δημόσιο οργανισμό (κρατικά θέατρα, μουσεία κ.λπ.) οδηγώντας σε ακόμη μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της Τέχνης, εκμετάλλευση των καλλιτεχνών και των εργαζομένων και φυσικά αύξηση των δυσκολιών άμεσης πρόσβασης των λαϊκών στρωμάτων στην Τέχνη, στον Πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά.

Οι εξελίξεις αυτές επιβεβαιώνουν την πρόταση του ΚΚΕ για άμεση μετατροπή όλων των δημόσιων φορέων του πολιτισμού σε ΝΠΔΔ με ενίσχυση των υποδομών και της χρηματοδότησής τους, ώστε να καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες λειτουργίας και μισθοδοσίας του προσωπικού τους - που πρέπει να είναι μόνιμο και με πλήρη δικαιώματα - και να διασφαλίζουν την πλατιά πρόσβαση του λαού στην Τέχνη και τον Πολιτισμό. Κρατική οικονομική στήριξη όλων των υπαρχόντων μουσικών συνόλων (ορχήστρες, χορωδίες κ.λπ.) που απειλούνται άμεσα με κλείσιμο και διεύρυνσή τους, ώστε να καλύπτουν ισόρροπα όλη την επικράτεια και όχι μόνο τις δύο μεγαλύτερες πόλεις Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

«Tρόμος και Αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ»

Η Ωρα του Εργάτη, Ο Σταυρός με την Κιμωλία, Η Εβραία, Γυρεύοντας τη Δικαιοσύνη και Ο Σπιούνος είναι τα πέντε μονόπρακτα από το έργο του Μπρεχτ «Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ» που παρουσιάζονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9 μ.μ., στο θέατρο «Βαφείο - Λάκης Καραλής» (Αγ. Ορους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, σταθμός Μετρό Κεραμεικού, Βοτανικός, τηλ.: 210 - 3425.637), σε μετάφραση Αγγέλας Βερυκοκάκη και σκηνοθεσία Κώστα Καποδίστρια. Πέντε ιστορίες στη Γερμανία της δεκαετίας του '30 που αποτυπώνουν την πορεία εκφασισμού της κοινωνίας.

«Ο κυριότερος λόγος που ανεβάζουμε αυτήν την παράσταση» σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο σκηνοθέτης της Κώστας Καποδίστριας «είναι η ανάγκη μας να παραστήσουμε σπουδαία κείμενα που γράφτηκαν από ένα μεγάλο τεχνίτη του θεάτρου, ο οποίος έλεγε: "Αν ο ηθοποιός δε θέλει να είναι παπαγάλος ή μαϊμού, πρέπει να κάνει κτήμα του τη γνώση της εποχής του πάνω στην κοινωνική ζωή, παίρνοντας μέρος στους ταξικούς αγώνες". Σε αυτά τα λόγια του Μπρεχτ συμπυκνώνεται όλη η κοσμοθεωρία του, που τον οδήγησε στις αναζητήσεις και τον τρόπο δουλειάς του, που άνοιξε δρόμους σε σημαντικές προτάσεις ερμηνείας και άφησε μεγάλα έργα προς χρήση των μεταγενέστερων».

Μουσική: Βασίλης Σταμάτης. Σκηνικά - Κοστούμια: Ειρήνη Παγώνη. Παίζουν: Βαγγέλης Ανδρέου, Εύα Ανδρονικίδου, Γιώργος Βούτος, Αρτέμης Γαβριλούκ, Χρυσή Γεράρδη, Τάκης Δεληγιάννης, Τόνια Μασέρα, Νίκος Σκουλάς, Ελένη Σταυράκη, Πένυ Χαλκιά.

Θεσσαλονίκη - Αθήνα

Ο Μίλτος Πασχαλίδης μόλις πραγματοποίησε μια μεγάλη του επιθυμία, την έκδοση του βιβλίου / cd με τίτλο «Αγύριστο κεφάλι», που περιλαμβάνει αναμνήσεις από τη γνωριμία και συνεργασία του με τον Αλκη Αλκαίο, και, μετά από τη μεγάλη επιτυχία των πρόσφατων εμφανίσεών του στο Σταυρό του Νότου με τον Χρήστο Θηβαίο, επιστρέφει στο club του Σταυρού του Νότου (Φραντζή και Θαρύπου 35 - 37, Νέος Κόσμος, τηλ.: 210 - 922.6975), για τρεις ακουστικές παραστάσεις (14, 21 και 28 Μάρτη).

Οπως είναι φυσικό, μεγάλο μέρος του προγράμματος θα είναι μια αναφορά στο σπουδαίο έργο του Αλκη Αλκαίου και θα πλαισιωθεί από άλλες ξεχωριστές επιλογές τόσο από τη δική του δισκογραφία όσο και από τραγούδια δανεικά. Αλλωστε οι παραστάσεις του Μίλτου Πασχαλίδη διατηρούν πάντα σε μεγάλο βαθμό το στοιχείο της έκπληξης και του αυτοσχεδιασμού και αυτό θα τηρηθεί ευλαβικά και αυτές τις τρεις Παρασκευές του Μάρτη. Θα τον συνοδεύσει στο πιάνο και το ακορντεόν η στενή του συνεργάτης Μιρέλα Πάχου, αναλαμβάνοντας να ερμηνεύσει παράλληλα τραγούδια δικά του, αλλά και δικά της που θα κυκλοφορήσουν σύντομα.

Επίσης, ο Μίλτος Πασχαλίδης με τη Μιρέλα Πάχου, τις Κυριακές 23 και 30 Μάρτη, θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, στη «Ζωντανή Μαύρη Τρύπα» (Βαΐου 5, Πλατεία Μοριχόβου, Λαδάδικα). Ωρα έναρξης: 22:00. Τηλ. κρατήσεων: 2310 - 51.0081.

Συνδημιουργία

Η επαγγελματική ομάδα της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) προσκλήθηκε από το μπαλέτο «Μάρθα Γκράχαμ» να συνερμηνεύσει στη Νέα Υόρκη, μαζί με καλλιτέχνες του διεθνούς φήμης χορευτικού οργανισμού, ένα σημαντικό έργο της μεγάλης δημιουργού. Πρόκειται για το «Panorama», έργο για 35 χορεύτριες, που δημιουργήθηκε σε εποχή ταραγμένη (1935), όπως η σημερινή, σαν «πρόσκληση» σε αντίσταση, σε μάχη, ενάντια στην καταπίεση των μειονοτήτων, στην οικονομική κρίση και την άνοδο του φασισμού. Η παράσταση της ΚΣΟΤ αποτελεί μέρος του γκαλά «Celebrating the Graham/Greek connection», που διοργανώνει η «Martha Graham Dance Company» (19 - 22 Μάρτη), που περιλαμβάνει επίσης το πρωτότυπο χορευτικό έργο «Εcho» του Αντώνη Φωνιαδάκη και μια εκδοχή της ιστορικής χορογραφίας «Κλυταιμνήστρα».

Για την περίοδο 2013 - 2014, η «Martha Graham Dance Company» έχει προγραμματίσει - εντός κι εκτός ΗΠΑ - την πραγματοποίηση παραστάσεων, στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου εκδηλώσεων «Μύθος και μεταμόρφωση», σχετικά με τους διαχρονικούς μύθους που γίνονται πηγή έμπνευσης από σημαντικούς σύγχρονους δημιουργούς.

Συναυλία της ορχήστρας «Μ. Θεοδωράκης»

Αύριο Παρασκευή 14 Μάρτη στις 7 μ.μ. η ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», θα δώσει συναυλία στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για την ανοικοδόμηση του Ρολογιού. Ερμηνευτές θα είναι η Φωτεινή Δάρρα και ο Λάκης Χαλκιάς.

Νέος Πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διορίζεται, με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνου Παναγιωτόπουλου, ο σκηνοθέτης και μέχρι τώρα αντιπρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ Γιάννης Σμαραγδής, μετά την παραίτηση του Γιάννη Μπουτάρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ