Σε ελεύθερη πτώση οι δαπάνες για μισθούς, συντάξεις, Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία κ.ά.
Η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα της παραπέρα διάλυσης ολόκληρης της γκάμας των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στις λαϊκές ανάγκες καθώς επίσης και της παραπέρα αύξησης της μάζας των κάθε είδους αντιλαϊκών φόρων. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία καρατομήθηκαν, στο 7μηνο φέτος, κατά 1,3 δισ. ευρώ και διαμορφώνονται στα 6,3 δισ. ευρώ (από 7,6 δισ. στο 7μηνο του 2013) με ρυθμό πτώσης 17,1%.
Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών (7μηνο Γενάρη - Ιούλη):
Οι πρωτογενείς δαπάνες που αφορούν σε συντάξεις, μισθούς στο Δημόσιο, Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, επιχορηγήσεις προς ασφαλιστικά ταμεία, συμπιέστηκαν περαιτέρω στα 23,6 δισ. ευρώ (από 25,1 δισ. το 2013, με νέα μείωση ύψους 1,5 δισ.).
Σε ρυθμούς συρρίκνωσης συνεχίζουν και φέτος οι επιχορηγήσεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων και συγκεκριμένα:
-- ΙΚΑ: 1,5 δισ. (από 1,7 δισ.) με ρυθμό πτώσης 11,8%.
-- ΟΑΕΕ: 650 εκατ. (από 920 εκατ.) με ρυθμό πτώσης 29,3%.
-- ΟΓΑ: 1,5 δισ. (από 1,9 δισ.) με ρυθμό πτώσης 21%.
-- ΝΑΤ: 560 εκατ. (από 664 εκατ.) με ρυθμό πτώσης 15,7%.
Τα ποσά που δαπανήθηκαν για τόκους εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους διαμορφώθηκαν σε 4 δισ. ευρώ (από 4,5 δισ. πέρυσι).
Το σύνολο των δαπανών (τακτικός προϋπολογισμός) υποχώρησε σε 28,3 δισ. ευρώ, από 30,6 δισ. ευρώ για το αντίστοιχο διάστημα του 2013, ενώ οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού (μαζί με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) εμφανίζονται στα 31,3 δισ. (από 32,7 δισ. πέρυσι).
Το σύνολο των φορολογικών εσόδων έφτασε στα 24,5 δισ. (από 23,2 δισ.) με διόγκωση κατά 1,3 δισ. και ειδικότερα:
Η ένταση της φοροληστείας είναι αποτέλεσμα των μέτρων που εφαρμόζονται, όπως η κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για τις λαϊκές οικογένειες, η κατάργηση της γκάμας των ελαφρύνσεων για τις δαπάνες διαβίωσης και για τα προστατευόμενα παιδιά, το χαράτσωμα των αυτοαπασχολούμενων με 26% από το πρώτο ευρώ εισοδήματος κ.ά.
Το «πρωτογενές πλεόνασμα» καταγράφεται στα 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Για το 2013, διαμορφώθηκε στο 0,4% του ΑΕΠ, ενώ το 2014 προβλέπεται η διαμόρφωση πρωτογενών πλεονασμάτων στο 1,5% του ΑΕΠ, το 2015 στο 3% και το 2016 στο 4,5%...
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση από το υπουργείο Εξωτερικών, ο Z. Jinjie εξέφρασε το ενδιαφέρον της εταιρείας του να συνεργαστεί με ελληνικά ναυπηγεία, καθώς επίσης και με ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακού εξοπλισμού. Ενώ αναφέρθηκε στη συνεργασία του με ναυτιλιακές εταιρείες της χώρας μας και επεσήμανε την υψηλή ζήτηση, από πλευράς κινεζικών ομίλων, για εξειδικευμένο προσωπικό με την απαραίτητη τεχνογνωσία στο ναυπηγοεπισκευαστικό και ευρύτερα ναυτιλιακό κλάδο.
Βέβαια, η μέχρι τώρα εμπειρία από την επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά δείχνει ότι οι κινεζικές «επενδύσεις» στην Ελλάδα χτίζονται στην πλάτη των εργαζομένων που δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας.
Από την πλευρά του, ο Π. Μίχαλος διαφήμισε τους «Ελληνες επαγγελματίες του κλάδου» που «χαίρουν διεθνούς αναγνώρισης» και συμφώνησε ότι ένας από τους τομείς που παρουσιάζει ιδιαίτερες προοπτικές συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Κίνας είναι ο ναυπηγοεπισκευαστικός. Για να δείξει το μέγεθος των συμπράξεων του εφοπλιστικού κεφαλαίου με τους κινεζικούς επιχειρηματικούς ομίλους, ανέφερε ότι «οι Ελληνες πλοιοκτήτες αποτελούν τους σημαντικότερους πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων, καθώς πάνω από 200 πλοία ελληνικών συμφερόντων βρίσκονται υπό κατασκευή αυτήν την περίοδο στην Κίνα».
Ο Π. Μίχαλος, στη συνάντηση αναφέρθηκε, σύμφωνα με την ανακοίνωση, «σε δύο επιπλέον προτεινόμενους τρόπους προώθησης της διμερούς συνεργασίας», οι οποίοι αφορούν «στην αξιοποίηση της χρηματοδότησης που προσφέρουν τα κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στους Ελληνες πλοιοκτήτες», αλλά και «στην πρόταση της ελληνικής πλευράς να προστεθεί στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και εξειδικευμένο Μνημόνιο Συνεργασίας σχετικά με τα κινεζικά ναυπηγεία και τους Ελληνες προμηθευτές εξοπλισμού».
Υπενθυμίζεται ότι το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας - Κίνας, «λειτουργεί» από το 2010, για την ενίσχυση των Ελλήνων εφοπλιστών που κατασκευάζουν στην Κίνα τα καράβια τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, πληθαίνουν οι υποθέσεις γύρω από τις νέες κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών. Οι ίδιες σημειώνουν πως «δεν έχουν λάβει γνώση πληροφοριών ή αποτελεσμάτων» των ελέγχων και ότι «οποιαδήποτε σχετικά δημοσιεύματα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα». Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΚΤ, τα ευρήματα των εποπτικών ελέγχων θα ανακοινωθούν μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτώβρη, ενώ η υποβολή των σχεδίων κεφαλαιακής ενίσχυσης στο νέο «Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό» θα γίνει το Νοέμβρη του 2014. Να σημειωθεί ότι η «προσομοίωση» αφορά σε διάφορα σενάρια και πολλούς στατιστικούς δείκτες, όπως ο χρηματοπιστωτικός κίνδυνος που διατρέχει το κάθε κράτος, οι υποθέσεις για τη μελλοντική διαμόρφωση του ΑΕΠ, το κόστος χρηματοδότησης της κάθε τράπεζας και σωρεία άλλων παραγόντων. Οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζονται σχετικά αδύναμες σε σχέση με άλλες τράπεζες της Ευρωζώνης. Είναι φανερό το γεγονός ότι η συζήτηση και οι αναμενόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις γύρω από τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια των ελληνικών τραπεζών συνδέονται και με την ύπαρξη «κεφαλαιακών κενών».
Ζήτημα «διευθέτησης» των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων προς τις τράπεζες έθεσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ν. Δένδιας, στο πλαίσιο των επαφών που είχε στο Βερολίνο με τους υπουργούς της γερμανικής κυβέρνησης. Στους εξεταζόμενους τρόπους είναι η επιδότηση του επιτοκίου από τα ευρωενωσιακά κονδύλια του ΕΣΠΑ, ζήτημα που όμως σκοντάφτει στο σημερινό κοινοτικό πλαίσιο. Με το συγκεκριμένο τρόπο διασφαλίζονται και οι τράπεζες. Σε χτεσινές δηλώσεις του, ο Ν. Δένδιας είπε ότι «πρέπει να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να χρησιμοποιηθούν κάποια κονδύλια από το ΕΣΠΑ για να μειωθεί το επιτόκιο των επιχειρήσεων, προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικές στην Ευρώπη». Σύμφωνα με τον ίδιο, ο αρμόδιος επίτροπος «δεν είναι αρνητικός».
Σε παρεμβάσεις σχετικά με το κατάλληλο μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής για την επόμενη φάση προχώρησαν, χτες, ελληνικοί τραπεζικοί όμιλοι, μέσω εκθέσεων που δημοσιοποίησαν για την ελληνική οικονομία. Η Eurobank σπεύδει να υπενθυμίσει τις προτάσεις που έχει καταθέσει το ΔΝΤ. Λόγος γίνεται για «συνέχιση της μεταρρύθμισης στο συνταξιοδοτικό τομέα», «συνέχιση του εξορθολογισμού των δαπανών στην Υγεία», «ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης». Σε ό,τι αφορά τη «μείωση» του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, επισημαίνουν ότι πρέπει «η όποια αλλαγή να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη», δηλαδή η τυχόν μείωση να αναπληρωθεί από άλλα ισοδύναμα αντιλαϊκά μέτρα. Η Αlpha βλέπει ρυθμό ανάκαμψης του ΑΕΠ στο 1,5% με 2% για το β' εξάμηνο του 2014. Χαρακτηρίζει «αντικίνητρο στην ανάπτυξη» τις «φορολογικές στρεβλώσεις» στα ακίνητα, στις οποίες αποδίδει την πτώση των αγοραπωλησιών.