ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Σεπτέμβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Επιχείρηση εισόδου από τον τρίτο διαφραγματικό τοίχο

Στα τρία μέτρα από το δάπεδο έφτασε, χτες, η απομάκρυνση των αμμωδών χωμάτων στο χώρο, πίσω από το διαφραγματικό τοίχο με τις καρυάτιδες, κατά τις ανασκαφικές εργασίες στον τύμβο Καστά Αμφίπολης, από την ΚΗ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Μετά την αφαίρεση του αμμώδους χώματος εμφανίστηκε το ανώτερο τμήμα του τρίτου διαφραγματικού τοίχου. Στο τμήμα αυτό, διαπιστώθηκε η ύπαρξη επιμελημένου μαρμάρινου περιθυρώματος, ιωνικού ρυθμού, όπως και τα υπόλοιπα αρχιτεκτονικά μέλη του χώρου. Στο μαρμάρινο τμήμα του υπέρθυρου, απαντάται συμφυές γείσο το οποίο καλύπτει και το άνοιγμα της εισόδου.

Χτες, στη διάρκεια της μέρας επρόκειτο να επιχειρηθεί η είσοδος στο χώρο, από το υπάρχον άνοιγμα, στο άνω δυτικό μέρος του τρίτου διαφραγματικού τοίχου. Ετσι, θα διαπιστωθούν οι συνθήκες προσπέλασης μελών της διεπιστημονικής ομάδας και τεχνικής υποδομής. Στόχος είναι να σχεδιαστούν και να αποφασιστούν τα αναγκαία μέτρα προστασίας των εργαζομένων και του τρίτου χώρου. Παράλληλα, θα γίνει σχολαστική τεκμηρίωση της υφιστάμενης κατάστασης στο χώρο.

Συνεχίζεται, επίσης, η τοπογραφική αποτύπωση, προκειμένου να προκύψει η ακριβής γεωμετρία του μνημείου. Βάσει της τελικής γεωμετρίας θα συνταχθεί η συνολική μελέτη αντιστήριξης και υποστύλωσης του μνημείου. Ετσι, εξασφαλίζονται τα αναγκαία τεχνικά δεδομένα για τη σύνταξη των μελετών ολοκληρωμένης προστασίας και της μελλοντικής ανάδειξης του μνημειακού συνόλου.

Στο μεταξύ, για «κινδύνους που αναφύονται για την αρχαιολογική έρευνα και τους αρχαιολόγους που συμμετέχουν σε αυτή, αλλά και για το κύρος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, εξαιτίας της επικοινωνιακής διαχείρισης της εξέλιξης της ανασκαφής και των ευρημάτων της, σε καθημερινή βάση, για την εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων, πολιτικών και άλλων, αλλά και προς τέρψη μιας κοινής γνώμης εθισμένης στον εύκολο εντυπωσιασμό και την υπερκατανάλωση τηλεοπτικών, έντυπων και διαδικτυακών υποπροϊόντων προειδοποιεί, με επιστολή του προς τον υπουργό Πολιτισμού, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, σχετικά με την ανασκαφή στο λόφο Καστά στην Αμφίπολη.

Για το λόγο αυτό, ο ΣΕΑ - ανάμεσα σε άλλα - καλεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού: Να παρέμβει για να σταματήσει η πίεση που ασκείται στην αρχαιολογική έρευνα, λόγω της συνεχούς αναφοράς που γίνεται σε αυτή, ακόμα και σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο. Να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να διαφυλάξει τα κάθε είδους δικαιώματα που έχει το Ελληνικό Δημόσιο ως κύριος του ανασκαπτόμενου μνημείου και του απεικονιστικού υλικού της αρχαιολογικής έρευνας, τα οποία οφείλει να τα διαχειρίζεται για το δημόσιο συμφέρον και όχι να τα αφήνει απροστάτευτα απέναντι σε προσωπικές φιλοδοξίες κάποιων. Στο πλαίσιο αυτό, να μεριμνήσει άμεσα, προκειμένου να σταματήσει η ανεξέλεγκτη δημοσιοποίηση εικόνων και πληροφοριών σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης από εξωυπηρεσιακούς παράγοντες, που φαίνεται πως έχουν απεριόριστη πρόσβαση στην ανασκαφή, ως μη όφειλε να συμβαίνει. Να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να σταματήσει η επικίνδυνη προβολή - μέχρι ηρωοποίηση - αρχαιοκαπήλων, ζητώντας την παρέμβαση και της Δικαιοσύνης».

Επαναπατρισμός βυζαντινού χειρογράφου

Το βυζαντινό χειρόγραφο, το οποίο επαναπατρίστηκε στις 11.9.2014 με ενέργειες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών, προέρχεται από τη Ιερά Μονή Διονυσίου του Αγ. Ορους. Εκλάπη την άνοιξη του 1960 και το 1983 αποκτήθηκε από το Μουσείο J. P. Getty στο Malibu της Καλιφόρνιας, αφού προηγουμένως είχε περιέλθει σε ιδιωτικές συλλογές.

Πρόκειται για περγαμηνό κώδικα (Τετραευάγγελο), 12ου αι. (1333), από εργαστήριο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο αρχικώς δημοσιεύθηκε το 1895 από τον Σπυρίδωνα Λάμπρο στο «Gatalogue of the Greek Manuscripts on Mount Athos». Το όνομα του γραφέα είναι Θεόκτιστος και περιέχει λαμπρή εικονογράφηση με χαρακτηριστικά παραδείγματα τους κανόνες αντιστοιχίας των ευαγγελίων, τα περίτεχνα επίτιτλα και τις μικρογραφίες των τεσσάρων Ευαγγελιστών στις προμετωπίδες των Ευαγγελίων. Σημειώνεται ότι ο 12ος αιώνας χαρακτηρίζεται από την παραγωγή πολυτελών χειρογράφων, τα οποία προορίζονταν συνήθως για μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας των Κομνηνών ή για μεγάλα μοναστήρια της Κωνσταντινούπολης.

Κατ' εφαρμογή του Πλαισίου Συνεργασίας του Μουσείου J. P. Getty με το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο υπεγράφη το 2011, το αμερικανικό Μουσείο συμφώνησε στην παράδοση του εν λόγω χειρογράφου στο Ελληνικό Δημόσιο.

Το αριστούργημα της μεσοβυζαντινής περιόδου θα εκτεθεί αρχικώς για σύντομο χρονικό διάστημα (15 Σεπτέμβρη - 30 Οκτώβρη) στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, μαζί με ένα φύλλο του χειρογράφου που εικονίζει προτομές των Δώδεκα Αποστόλων, το οποίο είχε αγοραστεί ξεχωριστά και ήταν εκτεθειμένο στο Μουσείο Κανελλοπούλου στην Αθήνα. Μετά το πέρας της έκθεσης το χειρόγραφο μαζί με το φύλλο του Μουσείου Κανελλοπούλου θα επιστρέψουν στη Βιβλιοθήκη της Ιεράς Μονής Διονυσίου στο Αγιο Ορος.

Εργα Μάνου Χατζιδάκι στο Ηρώδειο

Είκοσι χρόνια συμπληρώθηκαν (15/6) από τη μέρα που ο Μάνος Χατζιδάκις, ο μελωδός της ψυχής μας, έφευγε για το στερνό «ταξίδι», έχοντας καταφέρει, στο δημιουργικό διάβα του να μας προσφέρει ανείπωτες συγκινήσεις και να σμιλέψει τον κοινό μας μύθο με μουσικές και τραγούδια εξαίσια, αληθινά και ακριβώς γι' αυτό βαθιά λαϊκά.

Από το Ηρώδειο ξεκινάει, φέτος, η συστηματική παρουσίαση των μουσικών έργων του Μάνου Χατζιδάκι. Την καλλιτεχνική επιμέλεια των παραστάσεων αυτών αναλαμβάνει ο γιος του Γιώργος Χατζιδάκις, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια επιμελείται το έργο του συνθέτη, πραγματοποιώντας εκατοντάδες συναυλίες και επανεκδόσεις των έργων του καθώς και ανέκδοτο μουσικό υλικό. Στόχος είναι να επαναπροσεγγίσουμε τα έργα που υπάρχουν στο επίσημο αρχείο του αλλά και να γνωρίσουμε μια σειρά από ανέκδοτα έργα.

Η αρχή θα γίνει με δύο συναυλίες στο Ηρώδειο, στις 24 και 25 Σεπτέμβρη, όπου στο πρώτο μέρος θα παιχτεί για πρώτη φορά το ανέκδοτο soundtrack της ταινίας του G. Ferrara «Facciadispia» από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΝΕΡΙΤ και το Μουσικό Σύνολο Χατζιδάκις με αρχιμουσικό τον Λουκά Καρυτινό.

Το δεύτερο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει μια επιλογή από τα διασημότερα τραγούδια που ο συνθέτης χάρισε στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Θα τραγουδήσουν η Ελλη Πασπαλά και ο Vassilikos.

Οταν η ροκ συναντά την κλασική μουσική

«Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα», «Μοναξιά μου όλα», «Πούλα με», «Πού να πάμε», «Ποιος έχει λόγο στην αγάπη», «Δεν θα δακρύσω πια για σένα», «Είναι η αγάπη πόλεμος»... Αυτά είναι μόνο μία γεύση από τις αγαπημένες μελωδίες που θα ακουστούν, σήμερα, στο Ηρώδειο. Μια ξεχωριστή συνάντηση του Φίλιππου Πλιάτσικα με τα 60 κλασικά όργανα μιας από τις καλύτερες ορχήστρες του κόσμου, της Φιλαρμονικής της Πράγας, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου της Friedemann Riehle. Θα ακουστούν γνωστοί κι αγαπημένοι ήχοι σε νέες ενορχηστρώσεις του Θοδωρή Καλαντζάκου. Οταν η ροκ συναντά την κλασική μουσική, τότε το άκουσμα αλλάζει και γίνεται δυναμικό, εκκεντρικό αλλά και ρομαντικά μελωδικό.

Ενα ντουέτο - έκπληξη με τον Rudolf Schenker των Scorpions θα απολαύσουμε με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ενώ ιδιαίτερες πινελιές δίνει στο πρόγραμμα η απαγγελία στίχων μεγάλων Ελλήνων ποιητών από τον Αιμίλιο Χειλάκη, υπό την σκηνοθετική επιμέλεια του Στάθη Λιβαθινού. Συμμετέχουν Μπάμπης Στόκας και Liset Alea.

Η σύμπραξη με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Πράγας για την παράσταση «The Other Side of Greece», θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην Αθήνα και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στην Πράγα. Μέρος των εσόδων θα δοθεί στην «Κιβωτό του Kόσμου».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ